Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 09:55

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: zoofanatic/Flickr.


De opmars van de wolf in Nederland is waarschijnlijk niemand ontgaan. In omliggende landen heeft het roofdier al veel slachtoffers gemaakt bij klein- en jongvee. Nederlandse paardenhouders maken zich zorgen over de bescherming van hun dieren. Veel paardenhouders vinden dat de wolf niet thuishoort in ons land. De wolf is echter een beschermde diersoort. Dat betekent dat het doden, vangen en opzettelijk verstoren van wolven verboden is. Het baart paardenhouders grote zorgen dat er op dit moment nog geen beleid is om paarden tegen de wolf te beschermen.

De wolf is een beschermde diersoort. Dat betekent dat je de wolf niet mag doden, vangen of opzettelijk verstoren. Op dit moment is er nog geen beleid om de paarden te beschermen. In andere sectoren liggen er beleidsplannen en subsidiemogelijkheden klaar, echter voor de paardensector is dat niet het geval. In onze buurlanden zijn er wel duidelijke afspraken gemaakt en is er subsidie voor het beschermen van paarden. In Nederland kan een paardenhouder zijn schade, ontstaan door de wolf nog nergens verhalen. Ook is er geen ondersteuning voor de te nemen maatregelen ter bescherming van de paarden.

De FNRS vind het belangrijk dat deze subsidiemogelijkheden er komen en dat er een redelijke vergoeding komt bij schade. De hippische sector zal gezamenlijk op moeten staan, om aandacht te vragen voor dit probleem. Vanuit de Sectorraad Paarden zijn er al gesprekken met het ministerie van LNV. Samen maken we ons sterk om minimaal tot een vergoeding te komen bij geleden schade. Liever nog zien we dat er subsidie komt op het voorkomen van schade.

Preventieve maatregelen die genomen kunnen worden zijn er wel. Adequate afrastering met stroom is het belangrijkste. De stroomdraad moet dan wel tot aan de grond komen en hoog genoeg zijn. Ook moet er tussen de draden niet te veel ruimte zijn. Vlaggen en linten kunnen gebruikt worden om de wolf op een afstand te houden, maar ook geurmiddelen en lichtsensoren.

Anoniem

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:57

Laat men eerst schapenhouders maar goed subsidiëren, die zijn er nog wel het meest de dupe van. Daar is het nog lang niet goed geregeld.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:23

Hoe wil je emotionele schade vergoeden?Bij gedode paarden is dat er bijna altijd. En materiele schade is ook moeilijk want sommige paarden hebben bijna geen financiele waarde en andere mogelijk wel een miljoen als ik de prijzen van tegenwoordig bekijk.Geen wonder dat die laatste voornamelijk op stal gehouden worden al is dat niet paardvriendelijk. Maar met veulens gaat dat echt niet en daar zitten de wolven juist achterheen.

Loretta
Berichten: 9179
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:51

anjali schreef:
Hoe wil je emotionele schade vergoeden?Bij gedode paarden is dat er bijna altijd. En materiele schade is ook moeilijk want sommige paarden hebben bijna geen financiele waarde en andere mogelijk wel een miljoen als ik de prijzen van tegenwoordig bekijk.Geen wonder dat die laatste voornamelijk op stal gehouden worden al is dat niet paardvriendelijk. Maar met veulens gaat dat echt niet en daar zitten de wolven juist achterheen.


Als ze de waarde van toppaarden moeten vergoeden dan wordt de wolf wel een hele diepe financiele bodemloze put. Dat zijn helaas veel natuurprojecten. Er worden grote bedragen in gestopt en je kunt het blijven herhalen zonder dat het iets oplevert waar de natuur beter van wordt.

Neem de jaarlijkse import van korhoenders. Ieder jaar moeten er weer nieuwe geimporteerd worden omdat de lichting van het jaar er voor weer dood is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:22

Hopelijk wordt de wolf snel van de lijst beschermde diersoorten gehaald.

Pareltjes
Berichten: 2317
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:55

Ik merk dat het draagvlak voor de “ wilde wolf “ heel snel afneemt. Waren er eerst in mijn omgeving veel voorstanders zien ze nu toch vooral de nadelen. Slechts een kwestie van tijd tot het indaalt bij de rest. Op wat fanatiekelingen na....

link2thepast
Berichten: 196
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:08

Pareltjes schreef:
Ik merk dat het draagvlak voor de “ wilde wolf “ heel snel afneemt. Waren er eerst in mijn omgeving veel voorstanders zien ze nu toch vooral de nadelen. Slechts een kwestie van tijd tot het indaalt bij de rest. Op wat fanatiekelingen na....


Nee hoor, bakken, bakken en nog eens bakken met geld worden gespendeerd aan de propaganda voor zaken als de Europese habitatrichtlijn, stikstof en natuurherstel. Daarnaast zijn nog genoeg NGO's die nog eens bakken met geld weten binnen te halen om ideologie zoals "rewilding" als een mooi sprookje te blijven verkopen.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:39

Ik blijf het zeggen de wolf hoort hier niet meer thuis . Okal denken anderen van wel

Pareltjes
Berichten: 2317
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:56

link2thepast schreef:
Pareltjes schreef:
Ik merk dat het draagvlak voor de “ wilde wolf “ heel snel afneemt. Waren er eerst in mijn omgeving veel voorstanders zien ze nu toch vooral de nadelen. Slechts een kwestie van tijd tot het indaalt bij de rest. Op wat fanatiekelingen na....


Nee hoor, bakken, bakken en nog eens bakken met geld worden gespendeerd aan de propaganda voor zaken als de Europese habitatrichtlijn, stikstof en natuurherstel. Daarnaast zijn nog genoeg NGO's die nog eens bakken met geld weten binnen te halen om ideologie zoals "rewilding" als een mooi sprookje te blijven verkopen.


Ik heb het over MIJN omgeving. Niet over organisaties tbv de wolf. Opinie onder “ de gewone “ mens is aan het draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:21

Lalahorse schreef:
Ik blijf het zeggen de wolf hoort hier niet meer thuis . Okal denken anderen van wel

Ik denk dat voor alle partijen, inclusief de wolf, het beter is dat hij vertrekt. Zet ze uit waar er ruimte is.

Probleem is, het dier is beschermd, dus we kunnen het leuk vinden of niet, erachter staan of niet, volgens de wet moeten we er mee dealen en dan is het misschien toch een goed idee om te kijken hoe qe dat voor een ieder het beste kunnen doen.
Maar als paardenhouder hebben we nog niks te klagen vergeleken bij de gemiddelde schapenboer. Dus ik ben van mening dat qua subsidie een paardenhouder achter hen mag aansluiten.

IHN
Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:02

ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:09

IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.

Omdat een omheining van 2 meter niet mag in het buitengebied.
Ingraven mag ook niet.
Lager en niet ingegraven is al zinloos.
Dus als je even 50.000 of meer hebt liggen om te omheinen mag het niet eens.

Daarnaast zie ik ook paarden in de opfok, maar ook schapen die staan niet allemaal aan huis.
Die worden vaak verplaatst.
Hoe wil je die gaan beschermen? Stel, wat niet gebeurt, gemeentes gaan toestaan dat 2 meter stroom hekwerk mag. Dan kost het miljoenen.
Maar veel erger, ook hertjes, konijntjes en wel wild ook kan ook niet meer op de weide eten.
Plus het word 1 groot concentratiekamp om te zien...gezellig dat landelijke buitengebied.
En waarom? Voor een paar wolvenliefhebbers.


En ieder geboren in Nederland loopt langer rond dan de wolf, of ken jij mensen van 154 jaar en ouder :P
En dat deze hier toen is verjaagd is niet voor de lol gedaan, maar door mensen die dichter bij de natuur stonden dan wij.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:11

Het is oneerlijke concurrentie als je de wolf op je terrein niet mag doden.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:16

IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.

Heb jij zelf paarden of schapen? Ik heb 1 paard en die stel ik niet beschikbaar als wolvenvoer. Die wolven waren hier al lang weg omdat ze hier niet meer pasten en nu zijn ze op wonderbaarlijke wijze ineens terug en zijn kennelijk de hobbydieren van de wolvenlobby.Die moeten ze dan ook zelf maar voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:44

DuoPenotti schreef:
IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.

Omdat een omheining van 2 meter niet mag in het buitengebied.
Ingraven mag ook niet.
Lager en niet ingegraven is al zinloos.
Dus als je even 50.000 of meer hebt liggen om te omheinen mag het niet eens.

Daarnaast zie ik ook paarden in de opfok, maar ook schapen die staan niet allemaal aan huis.
Die worden vaak verplaatst.
Hoe wil je die gaan beschermen? Stel, wat niet gebeurt, gemeentes gaan toestaan dat 2 meter stroom hekwerk mag. Dan kost het miljoenen.
Maar veel erger, ook hertjes, konijntjes en wel wild ook kan ook niet meer op de weide eten.
Plus het word 1 groot concentratiekamp om te zien...gezellig dat landelijke buitengebied.
En waarom? Voor een paar wolvenliefhebbers.


En ieder geboren in Nederland loopt langer rond dan de wolf, of ken jij mensen van 154 jaar en ouder :P
En dat deze hier toen is verjaagd is niet voor de lol gedaan, maar door mensen die dichter bij de natuur stonden dan wij.


1 kritiekpuntje.... de wolf is hier niet omdat de wolvenliefhebbers in nederland dat willen. Maar omdat het van hogerhand een beschermd dier is. Dus het bij de pro wolf mensen leggen in nederland, is niet helemaal fair.

Ik denk dat voor alle partijen het beter is, dat de wolf elders een heenkomen zoekt, voor zowel mens, vee en ook voor de wolf zelf. Maar aangezien het voorlopig een beschermd dier is, kun je beter gaan denken in oplossingen dan boos worden en er tegenaan schoppen, das enkel frustrerend en helpt ook nog eens niet en al helemaal je vee niet.

Vooralsnog staan hier in wolvengebied de gemiddelde schaap, geit en paard achter summiere omheining, lees sloot of enkel stroomdraadje, bij de schapen zelfs enkelhoog stroomdraad. Geen enkele moeite wordt gedaan om ook maar iets van veiligheid in te bouwen.

Verder kan het wild ook prima zonder de afgezette weiden hoor, blijft genoeg over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:45

anjali schreef:
IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.

Heb jij zelf paarden of schapen? Ik heb 1 paard en die stel ik niet beschikbaar als wolvenvoer. Die wolven waren hier al lang weg omdat ze hier niet meer pasten en nu zijn ze op wonderbaarlijke wijze ineens terug en zijn kennelijk de hobbydieren van de wolvenlobby.Die moeten ze dan ook zelf maar voeren.


Ze zijn hier omdat ze door de europese wet worden beschermd, niet omdat de wolvenlobby van nederland dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:48

IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.


Schapen worden vaak geweid in gebieden van anderen. Veel schapenhouders zetten hun schapen op het land van boeren die in de winter graag hun weides begraasd houden. Dus het is heel lastig voor hen om daar adequate omheining neer te zetten, maar goed dat is vee, geen huisdier.
Maar ik moet zeggen dat hier helemaal geen moeite wordt gedaan om vee veilig te houden, enkel dat men ze een stukje verderop zet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:50

Mindim schreef:
Vooralsnog staan hier in wolvengebied de gemiddelde schaap, geit en paard achter summiere omheining, lees sloot of enkel stroomdraadje, bij de schapen zelfs enkelhoog stroomdraad. Geen enkele moeite wordt gedaan om ook maar iets van veiligheid in te bouwen.

We willen er hier toch geen concentratiekampen van maken waar vee achter loopt? Buiten dat dat niet te betalen is, is 't ook geen gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:52

elnienjo schreef:
Mindim schreef:
Vooralsnog staan hier in wolvengebied de gemiddelde schaap, geit en paard achter summiere omheining, lees sloot of enkel stroomdraadje, bij de schapen zelfs enkelhoog stroomdraad. Geen enkele moeite wordt gedaan om ook maar iets van veiligheid in te bouwen.

We willen er hier toch geen concentratiekampen van maken waar vee achter loopt? Buiten dat dat niet te betalen is, is 't ook geen gezicht.


Nee, dan maar dood vee.

Het probleem is, je kunt niets momenteel, dat dier is beschermd en dat blijft voorlopig zo. Dus wat stel jij voor dan.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:55

Gáán we weer, heel BBB conservatief Bokt weer op de achterste poten. Natuur is voor gekkies en boeren voor alles 8)7

dierenfan
Berichten: 9969
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:56

IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.


Je bent verantwoordelijk om jou dieren op jou terrein te houden. Je bent verantwoordelijk om deugdelijke omheining. Aan die omheining zitten voorwaarden verbonden omdat wild natuurlijk niet verhinderd mag worden. Tot de wolf er opeens is... Nu moet je opeens maken dat een dier wat 2 meter hoog kan springen en zeer goed kan graven weg blijft bij jou dieren... Zie je voor je hoe de weilanden eruit gaan zien? Naast dat het dus verboden is. Eerst wordt er jarenlang gewerkt om zoveel mogelijk vee buiten te krijgen en nu moet het allemaal op stal....

Reetjes en hazen enz doen er niet meer toe alles voor de wolf...... Bizar toch? Daarnaast even de onkosten die je moet maken.... En alle wolven die overal in dierentuinen nog gerust uitbreken ondanks alle voorzorg maatregelen daar. Wilde wolven zijn nog veel fitter en actiever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:01

dierenfan schreef:
IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.


Je bent verantwoordelijk om jou dieren op jou terrein te houden. Je bent verantwoordelijk om deugdelijke omheining. Aan die omheining zitten voorwaarden verbonden omdat wild natuurlijk niet verhinderd mag worden. Tot de wolf er opeens is... Nu moet je opeens maken dat een dier wat 2 meter hoog kan springen en zeer goed kan graven weg blijft bij jou dieren... Zie je voor je hoe de weilanden eruit gaan zien? Naast dat het dus verboden is. Eerst wordt er jarenlang gewerkt om zoveel mogelijk vee buiten te krijgen en nu moet het allemaal op stal....

Reetjes en hazen enz doen er niet meer toe alles voor de wolf...... Bizar toch? Daarnaast even de onkosten die je moet maken.... En alle wolven die overal in dierentuinen nog gerust uitbreken ondanks alle voorzorg maatregelen daar. Wilde wolven zijn nog veel fitter en actiever


Wat is je oplossing met de huidige wetgeving dan?

De gemiddelde ree zit trouwens liever in het maisveld dan in de wei :D

dierenfan
Berichten: 9969
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:15

Er is geen afdoende oplossing om de wolf weg te houden bij je vee. Dat lukt niet in het buitenland dat lukt niet in NL, dat lukt nergens. Wolven zijn gigantisch slim en er zijn simpelweg teveel wolven ten opzichte van gebieden die geschikt zijn voor wolven.
Er zijn veel mensen die dat niet willen erkennen maar het is wel zo. Gezien wolven niet afgeschoten mogen worden is er gewoon geen afdoende oplossing

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:18

BaileyMix schreef:
Gáán we weer, heel BBB conservatief Bokt weer op de achterste poten. Natuur is voor gekkies en boeren voor alles 8)7

nee natuur is voor ons allemaal, niet alleen voor de wolf.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:23

dierenfan schreef:
IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.


Je bent verantwoordelijk om jou dieren op jou terrein te houden. Je bent verantwoordelijk om deugdelijke omheining. Aan die omheining zitten voorwaarden verbonden omdat wild natuurlijk niet verhinderd mag worden. Tot de wolf er opeens is... Nu moet je opeens maken dat een dier wat 2 meter hoog kan springen en zeer goed kan graven weg blijft bij jou dieren... Zie je voor je hoe de weilanden eruit gaan zien? Naast dat het dus verboden is. Eerst wordt er jarenlang gewerkt om zoveel mogelijk vee buiten te krijgen en nu moet het allemaal op stal....

Reetjes en hazen enz doen er niet meer toe alles voor de wolf...... Bizar toch? Daarnaast even de onkosten die je moet maken.... En alle wolven die overal in dierentuinen nog gerust uitbreken ondanks alle voorzorg maatregelen daar. Wilde wolven zijn nog veel fitter en actiever

Precies,ieder moet zijn dieren op zijn terrein houden. Dus moeten de wolvenfans hun wolven op hun eigen terrein houden en zijn zelf verantwoordelijk voor een adequate omheining zodat ze daar ook blijven.