Peder Fredricson: "Mijn paarden gaan in groepjes op weide"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Peder Fredricson: "Mijn paarden gaan in groepjes op weide"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 20:11

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Peder Fredericson en H&M All in. Foto: Aniek Molenaar Fotografie.

Peder Fredricson heeft een palmares om "u" tegen te zeggen. Tijdens de laatste Olympische Spelen sprong hij met H&M All In naar de zilveren individuele medaille. Vier jaar ervoor haalde de Zweed dezelfde medaille in Rio. "Een paard moet een paard zijn", vertelt Fredricson. "Ook de reden dat ze bij ons op stal elke dag buiten gaan in de weide."

"Elke dag gaan de paarden in groep op de weide. Ik ben ervan overtuigd dat dit belangrijk is. Het versterkt niet alleen de paarden hen weerstand maar ook het groepsgevoel. Bovendien is het in de natuur ook zo", gaat de springruiter verder. "Voldoende natuurlijke beweging is immers belangrijk."

"Ik hanteer deze werkwijze al een tijdje maar sinds kort realiseer ik me ook waarom het zo belangrijk is dat ze in groepsverband op de weide gaan. Een paard bekijken leert je enorm veel. Wat me nu opvalt, is dat elk paard een vriend heeft en dat verhoogt het geluk bij de paarden. Het is wel vaak zoeken wie je met wie buiten laat en in welke volgorde, maar gaandeweg leer je je paarden enorm goed kennen."

Vrienden in de weide, beter in de sport
"Ik heb mijn manier van de paarden op weide plaatsen gewijzigd", vertelt Fredricson. "Ik wou de invloed van een gelukkig paard op stal zien in de wedstrijdring en blijkt dat er wel degelijk een link is. De paarden zijn relax op wedstrijd en voelen zich opmerkelijk beter."

"Ik denk dat dit te maken heeft, niet alleen met het feit dat ze als vrienden bij elkaar zijn, maar ook dat ze voldoende natuurlijke beweging hebben..."

Supervixen

Re: Peder Fredricson: "Mijn paarden gaan in groepjes op weide"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:43

Ik hanteer deze werkwijze al een tijdje maar sinds kort realiseer ik me ook waarom het zo belangrijk is dat ze in groepsverband op de weide gaan.

Sinds kort pas? Valt wel laat dat kwartje dan.

"Ik denk dat dit te maken heeft, niet alleen met het feit dat ze als vrienden bij elkaar zijn, maar ook dat ze voldoende natuurlijke beweging hebben..."

Zou het?

Tjongejonge, even serieus en dan ben je al járen met paarden bezig?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:51

Supervixen schreef:
Ik hanteer deze werkwijze al een tijdje maar sinds kort realiseer ik me ook waarom het zo belangrijk is dat ze in groepsverband op de weide gaan.

Zou het?

Goh, kijk even naar hoe het gros van de topsport hun paarden houd, en lees dit dan nog eens.
Ik ben blij om te lezen hoe het bij hem gaat, en dat hij dus blijkbaar ook nog steeds leert en wíl leren, waar velen in de topsport dat niet meer kunnen/willen want kostbare paarden.
Ik meen ook te herinneren dat zijn Olympische paard op blote voeten loopt, ook iets waar deze man best wat meer waardering voor mag krijgen.

Tenslotte zijn we tussen de paarden nooit uitgeleerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:01

Beter laat dan nooit!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:09

precies :) dit is toch mooi? En fijn dat hij er ook over praat, goed voorbeeld doet goed volgen :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:10

Deze man werkt ook met clicker training en inderdaad de paarden die kunnen lopen op blote voeten, onder andere het paard op de olympische spelen.

Ene kant misschien "laat", maar 999 andere die het überhaupt niet inzien, met name in de topsport niet.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:11

Supervixen schreef:

Zou het?

Dan is er een keer een positief geluid uit de topsport, is het weer niet goed... Je moet dit aanmoedigen, niet afkraken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:15

bigone schreef:
Beter laat dan nooit!

Precies.
Voor mij als leek in vergelijking met hem denk ik ook; ?? Nu pas. En ja open deur intrappen.

Maar gelukkig heeft hij het ook ontdekt en spreekt mij het uit.
Dus ja. Beter laat dan nooit.
Laten we er blij om zijn :j

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:22

Supervixen schreef:

Zou het?

Joh niet zo zuur, de beste man staat gewoon open voor verbetering van het welzijn van zijn paarden, én spreekt zich erover uit. Ik kan dat alleen maar toejuichen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:47

Supervixen schreef:

Zou het?

Azijnpissen is ook een kunst.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:36

bigone schreef:
Beter laat dan nooit!

Moet maar net lukken op de plaats waar je bent. Ik kan me wel voorstellen dat als je op een sportstal staat en eigenaars je hun beste paard toevertrouwen je niet zomaar kunt beslissen om de boel zomaar op de wei te gooien. Volgens mij komt het echt door zijn resultaten dat hij nu dit soort dingen zelf mag beslissen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:07

Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:48

Heel mooi dat hij deze link nu legt. Er zijn hopelijk ruiters die naar hem kijken en denken…hmm zo kan het dus ook! Goed voorbeeld doet goed volgen.
En idd beter laat dan nooit. We raken nooit uitgeleerd in dit leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 09:46

Mee eens, juist goed dat dit soort stukken naar buiten komt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:45

Quir schreef:
Deze man werkt ook met clicker training en inderdaad de paarden die kunnen lopen op blote voeten, onder andere het paard op de olympische spelen.

Ene kant misschien "laat", maar 999 andere die het überhaupt niet inzien, met name in de topsport niet.

Niet willen zien of gewoon soms best moeilijk?
Als je een wisselend paarden bestand hebt wordt samen zetten ingewikkelder. En als een paard een week weg is op concours ook. En als je dekhengsten hebt. (of zoals al gezegd ook nog met eigenaren te maken hebt)
Dus soms kán het ook gewoon niet zo makkelijk.

Ik heb er net weer eens 1 in en groep gezet en dat kost toch echt wel even kruim. Bij alle paarden van die groep. Prima als dat voor een lange periode is. Maar als je dit eens in de maand/paar maanden moet doen zou ik er ook voor passen en ze gezellig alleen naast elkaar laten staan.
En veroordelen dat je een wisselend paardenbestand hebt gaat alleen eerlijk zijn als je zelf je paarden fokt.....Dan hoef je nooit te handelen.
Handelen=wisselen= niet eens altijd alleen verbonden aan topsport.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:13

In plaats van deze man af te katten, omdat hij nu pas doet wat wij als "goed" beschouwen. Mensen moeten ook de tijd krijgen om dingen te testen/analyseren/conclusies te trekken. We groeien ook allemaal op binnen een bepaald referentiekader en dan moeten je net die beïnvloedingen krijgen om snel de juiste weg te vinden. De ene persoon heeft er zijn hele leven voor nodig de ander maar enkele maanden.

Ik stel zelf voor, we zetten deze topsporter met grote neon knipperen koeienletters in de spotlights. Overal waar we maar kunnen. De man zorgt "goed" voor zijn paarden, is topsporter en scoort er zelfs fantastisch mee. Dit moet toch bekend worden, hier snoeren we de activisten de mond mee, hier stimuleren we andere topsporters weer mee het beter te gaan doen. Hier stimuleren we de breedte sport en recreatie weer mee om het juiste te doen voor hun paard.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:26

Ja en nee..

Ik vind het heel goed dat hij tot dit inzicht is gekomen en dit ook deelt.

Aan de andere kant... Deze man rijdt al langer dan dat ik leef en vanuit dat oogpunt vind ik het heel triest dat hij als professional die dag in dag uit met paarden bezig is nu pas tot dit inzicht komt. Dit is namelijk niet bepaald een heel nieuw inzicht. Hij komt er nu achter dat zijn paarden vriendjes hebben. Is dit niet iets wat wij als liefhebbers al heel lang weten? Hoe weinig aandacht heb je voor je paard als individu als je hier decennia later pas achter komt?

Ik vind dit alleen maar meer bewijs dat in de topsport het paard als een gebruiksvoorwerp gezien wordt en dat er veel en veel te weinig aandacht is geweest voor het paard als een levend, ademend wezen. Dit bewijst ook dat er nog heel veel stappen te nemen zijn. Ik denk niet dat we met deze man de activisten de mond snoeren, want deze man ontdekt nu iets wat voor vele van ons al een paar decennia lang de normaalste zaak van de wereld is en er wordt gedaan alsof dit helemaal fantastisch is.

Het is normaal om je paard met vriendjes buiten te hebben. Dit moet de norm zijn. Iedereen die met paarden bezig is hoort dit te weten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:56

Maar hij zegt ook dat hij deze werkwijze al een tijdje gebruikt dus ik ga er wel vanuit dat dit al een tijd langer is. Hij heeft alleen nieuwe inzichten op gedaan die hij deelt.

Het is wel wat Pol zegt dat het soms een stuk moeilijker is als je te maken hebt met paarden van anderen en een steeds wisselend paardenbestand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:58

Om ze bij elkaar te zetten wel, naast elkaar in een wei (of grooooote paddock) kan natuurlijk wel, maar ook dat word niet gedaan.
Ideaal, nee. Maar beter dan de hele dag op stal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:00

Ik ken wel stallen waar dat juist wel wordt gedaan, apart maar wel naast elkaar in de wei. Soms met een "gang" er tussen. De paarden kunnen elkaar dan zien, niet ideaal maar wel beter dan idd de hele dag op stal. Sommige stallen zetten ze met z'n twee-en buiten, twee merries of twee ruinen omdat er dan ook minder kans op mot is. In mijn ogen staan ze dan nog steeds niet goed en lang genoeg buiten maar iets is beter dan niets.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:40

pol013 schreef:
Quir schreef:

Als je een wisselend paarden bestand hebt wordt samen zetten ingewikkelder. En als een paard een week weg is op concours ook. En als je dekhengsten hebt. (of zoals al gezegd ook nog met eigenaren te maken hebt)

Ik heb er net weer eens 1 in en groep gezet en dat kost toch echt wel even kruim. Bij alle paarden van die groep. Prima als dat voor een lange periode is. Maar als je dit eens in de maand/paar maanden moet doen zou ik er ook voor passen en ze gezellig alleen naast elkaar laten staan.
En veroordelen dat je een wisselend paardenbestand hebt gaat alleen eerlijk zijn als je zelf je paarden fokt.....Dan hoef je nooit te handelen.

Precies dit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:49

pol013 schreef:
Quir schreef:

Het bij elkaar zetten ben ik met je eens, zeker met veel wisselende paarden, maar een groot deel van de (top) sport paarden komen misschien 1 uur in de week los. Gelukkig wel steeds meer en meer.

Maar goed, de paarden mentaliteit is hier in Zweden sowieso wel heel anders en ook de basis is een stuk beter.

Peder werkt ook niet nu pas op deze manier, maar al vele jaren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:52

Quir schreef:
Maar goed, de paarden mentaliteit is hier in Zweden sowieso wel heel anders en ook de basis is een stuk beter.

De regelgeving is, bij jullie, in Zweden ook veel duidelijker en beter. Toch?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:55

fransje23 schreef:
Quir schreef:

De regelgeving is, bij jullie, in Zweden ook veel duidelijker en beter. Toch?

Klopt inderdaad, veel is vast gelegd in de wet. Zoals hoe lang paarden maximaal op stal mogen staan, niet alleen mogen staan, minimale afmetingen stal en weides, enz.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:14

Soms vraag ik me wel af, waar halen mensen vandaan dat topsport paarden wel/ niet uit hun stalk omen voor iets anders dan werk en hoe vaak dat is? Volgens mij lukt dat alleen als je zelf aanwezig bent op de stallen, weet wat het beleid is en dan kan zeggen, bij tal x en y is het zus of zo geregeld. Topsport stallen kunnen net zo verschillen in hun beleid als een pensionstal.

Ik heb zelf op 2 verschillende topsport stallen gelopen waar de ene helft paarden minstens 4 uur in de ochtend op de wei ging terwijl de andere in beurten in de stapmolen gingen. In de middag werd dit dan omgewisseld. Evt werk werd nog hiernaast gedaan, zodat een paard minstens 3x per dag uit de stal was, beweging kreeg én paard mocht zijn.

Voor mensen die van frederics denken, nu pas, het kan ook door het geschreven artikel komen en de gestelde vragend dat het wat ongelukkig omschreven wordt.