AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 19:23

Equnews
Algemeen
Ingeoznden door Gini

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Duncan cunningham-reid/Flickr.


Op het Cheltenham Festival, een paardrijtoernooi in Engeland, liep het paard Shallwehaveonemore ernstige blessures op bij een val op de eerste dag. Het dier moest als gevolg geëuthanaseerd worden. Dierenrechtenorganisatie AnimalAid roept om het toernooi en de paardensport in het algemeen te verbieden.

Het noodlot sloeg toe op de laatste hindernis van het parcours. Shallwehaveonemore, het paard van de jockey Gary Moore, kwam ten val en liep ernstige blessures op. De medische hulp kwam snel ter plaatse, maar het paard moest toch geëuthanaseerd worden. De paardensport ligt al langer onder vuur bij dierenrechtenorganisaties. “Dit is een tragedie die elk jaar voorvalt op dit zogenoemde ‘festival’”, aldus Dene Stansall van AnimalAid aan ‘The Daily Mail’. “Het is verre van een festival. Het is dierenmishandeling en negeert het leed dat het veroorzaakt, zoals dode paarden en ernstige verwondingen.”

AnimalAid roept na de dood van Shallwehaveonemore op om paardrijden over de gehele lijn te verbieden. “Dat zou een einde maken aan deze horror. En het Cheltenham Festival zou als eerste op de agenda moeten staan.” Sinds 2000 zouden al 70 paarden overleden zijn op het festival.

Het Cheltenham Festival hechtte dit jaar nochtans veel belang aan de veiligheid van de paarden. Het event betreurt dan ook de dood van Shallwehaveonemore. “Ons ervaren team van dierenartsen was er snel bij, maar na uitgebreide behandeling bleek het noodzakelijk om het paard te laten inslapen. Onze gedachten zijn bij de naasten.”

Anoniem

Re: AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:24

Groot gelijk, afschuwelijke sport.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:38

Akelig dat dit soort organisaties in Europa zo'n groot podium krijgen. Denk dat ze in de USA de paardensport harder zullen verdedigen. Ongelukken gebeuren nu eenmaal. Ook een ruiter kan z'n nek breken.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:45

elnienjo schreef:
Akelig dat dit soort organisaties in Europa zo'n groot podium krijgen. Denk dat ze in de USA de paardensport harder zullen verdedigen. Ongelukken gebeuren nu eenmaal. Ook een ruiter kan z'n nek breken.

Maar een ruiter klimt er vrijwillig op,een paard heeft geen keuze. Overigens ben ik zelf helemaal niet tegen de paardensport hoor maar wel tegen het in gevaar brengen daarbij van de paarden. Bij die rennen met vaste hindernissen verongelukken vaker paarden.Bij vlakkebaanrennen is dat volgens mij niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:19

elnienjo schreef:
Akelig dat dit soort organisaties in Europa zo'n groot podium krijgen. Denk dat ze in de USA de paardensport harder zullen verdedigen. Ongelukken gebeuren nu eenmaal. Ook een ruiter kan z'n nek breken.

Vind je dat akelig, ik vind het een goede zaak? Hoe vaak gaan paarden wel niet op hun bek tijdens die races over hindernissen. Haal die hindernissen er uit zou ik zo zeggen.
'ongelukken gebeuren nu eenmaal' zegt ze 8)7

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:25

Die hindernissen maken de race lijkt me. Misschien ipv vaste hindernissen van die meeverende heggen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:32

elnienjo schreef:
Die hindernissen maken de race lijkt me. Misschien ipv vaste hindernissen van die meeverende heggen maken?
Dat was dit al.

Het blijft m’n hobby niet, jumps racing. :n Daarnaast heeft de jockey hier ook een flinke steek laten vallen.

Monique1963

Berichten: 9078
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:30

Vind het in basis een goed plan, maar om paardrijden over de hele lijn te gaan verbieden, is wel erg heftig. Als ze zouden beginnen om het gokken bij racen weg te halen, dan zou die sport er denk ik al heel anders uit gaan zien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: AnimalAid wil verbod op paardensport na overlijden renpaard in race

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:26

Zonder gokken is er geen race meer denk ik. Die sport moet toch ergens geld aan verdienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:30

Monique1963 schreef:
Vind het in basis een goed plan, maar om paardrijden over de hele lijn te gaan verbieden, is wel erg heftig. Als ze zouden beginnen om het gokken bij racen weg te halen, dan zou die sport er denk ik al heel anders uit gaan zien.
Ik heb een hekel aan gokken, maar gokken is het probleem niet. Trainers en jockeys interesseert het echt geen barst wat de pundits of bookies wel of niet leuk vinden. :) Het paard staat op plaats 1, de eigenaren op plaats 2, niet de gokindustrie. De jockey heeft hier een gruwelijke inschattingsfout gemaakt, maar dat staat los van het gokken.