Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 17:33

NOS.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Twee vrouwen uit de gemeente Purmerend zijn vanmorgen aangehouden op verdenking van dierenmishandeling. De vrouwen zouden volgens de politie paarden stelselmatig ernstig hebben mishandeld tijdens zogenaamde trainingen.

Bij de politie kwamen meerdere meldingen binnen dat de paarden mishandeld werden, waarop een onderzoek werd ingesteld.

In totaal zijn zeven paarden in beslag genomen en onderzocht op letsel. Ook zijn een paar andere dieren meegenomen die zorg nodig hadden. De paarden staan nu op een veilige plek waar ze de zorg krijgen die ze nodig hebben. Daarbij is de hulp van paardengedragsdeskundigen ingeroepen, zegt de politie.

Woningen doorzocht
In het onderzoek zijn ook twee woningen en een bedrijf doorzocht, meldt NH Nieuws. De gemeente Purmerend onderzoekt of er sprake is van onrechtmatige bewoning.

Daarnaast is de Omgevingsdienst IJmond van plan een dwangsom op te leggen vanwege een niet goed werkende mestopslag. De eigenaar van het bedrijf heeft acht weken de tijd hierin verbetering aan te brengen. Ook was de brandveiligheid niet goed geregeld.

Moderator opmerking pag.4
Moderatoropmerking:
Een aantal berichten waarin de naam van deze stal, linkjes naar website, tiktok of Facebook zijn geplaatst zijn verwijderd.
Ondanks dat er alle begrip is voor de verbijstering en woede is het niet de bedoeling de stal hier met naam te benoemen

Moderatoropmerking:
Het staat iedereen vrij om mee te discussiëren - binnen de gestelde Boktregels. We verzoeken dus om bij het onderwerp te blijven en te stoppen met persoonlijke aanvallen op andere gebruikers. Ook oproepen tot een online heksenjacht is niet toegestaan, laat de strafmaatregelen vooral bij de instanties die hiertoe bevoegd zijn.

DaphneR93

Re: Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:40

Walgelijk! En dan ook nog op de home page van je website zetten dat het welzijn van de paarden zo belangrijk is

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:48

DaphneR93 schreef:
Walgelijk! En dan ook nog op de home page van je website zetten dat het welzijn van de paarden zo belangrijk is

Héél gek ja... Is ook een paddock paradise toch, die stal?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:59

Om wie gaat dit dan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:01

Ben eigenlijk wel benieuwd naar meer details. Kan me niet voorstellen dat deze paarden het nou echt zoveel slechter hebben dan en gemiddeld paard hier in Nederland, dat weghalen gerechtvaardigd is?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:13

zoek maar eens op die naam zonder de puntjes op facebook en zie de filmpjes waar ze zelf reuzetrots op zijn. Dat moet nog maar het puntje van de ijsberg zijn gezien het feit dat ze nu zijn aangehouden.....

Een van de "dames" gaf, voordat ze deze locatie hadden, regelmatig "les" bij ons op stal, ook in lange teugelen, longeren en aan de hand. Tenenkrommend :x :r

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:17

Inmiddels ook hun FB gevonden. Dit zijn de ‘trainers’ waardoor onze sport straks wellicht verboden wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:22

Ik zie niets raars op hun FB of website, of kijk ik niet goed?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:25

Cayenne schreef:
Ik zie niets raars op hun FB of website, of kijk ik niet goed?

Same
Wat ik op fb zie ziet er allemaal goed uit. Daar zou ik m'n ponys zo willen stallen bij wijze van.

Maar wel goed dat de politie actie onderneemt. Dat zal niet voor niks zijn en geeft toch nog wat vertrouwen dat er opgetreden wordt tegen dierenleed

Edit: die tiktoks daar zit idd wel minder fraai materiaal tussen

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:28

Op de filmpjes op tiktok worden de paarden flink met zwepen geslagen tegen de benen, schouder en kont en je ziet ze in andere filmpjes uit angst reageren als de zweep alleen al in de buurt komt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:40

Oei, ik kende de stal qua locatie van de vorige eigenaar, maar dit heeft echt niks met diervriendelijk en lichaamstaal te maken… arme dieren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:47

Als je riding ipv stables zoekt en dan op hun website staan verwijzingen naar de Instagram en Facebook pagina met filmpjes

De stalling zelf ziet er idd goed uit. Jammer van de eigenaren

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:48

Blij dat ik niet bij hen ben gaan kijken om te stallen op de pp. De website oogt professioneel, ik schrik hier wel van.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:51

Ik zie hier trainers die erg goed zijn in de “treiter je paard met een zweep methode”. Zitten in het verkeerde beroep. Als je dol op je zweepje bent kan je er beter andere dingen mee doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:52

De filmpjes op Instagram en TikTok hebben idd niets met vriendelijke horsemanship te maken :\

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:53

Dat geschop met die sporen %)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:56

Ik word al onrustig door alleen naar de filmpjes te kijken. Laat staan hoe het voor de dieren moet zijn. Maar het verbaast me wel dat de politie nu optreed. Je leest toch ook vaak over schrijnende situaties waar ze niks doen want de dieren hebben water en eten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:56

Website filmpje vind ik ook niet oke uitzien. Stalling zou wel top zijn maar dan niet met deze 2 dames

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:04

capopjekop schreef:
Ik word al onrustig door alleen naar de filmpjes te kijken. Laat staan hoe het voor de dieren moet zijn. Maar het verbaast me wel dat de politie nu optreed. Je leest toch ook vaak over schrijnende situaties waar ze niks doen want de dieren hebben water en eten

Ja, ik keur de filmpjes ook zeker niet goed, maar als dit de "mishandeling" is waar over gesproken word(en dan wsl nog wel wat ergers dan dit, dat snap ik) denk ik dat de politie het nog wel erg druk gaat krijgen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:07

Misschien zijn dit wel de "betere" filmpjes?
En heeft de politie nog wel wat anders in handen?

In beslag nemen word niet snel gedaan dus ik vermoed dat er meer speelt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:10

Ik vrees ook dat er veel meer mensen zijn die zo, of in vergelijkbare trend, hun paard trainen. Het is dat deze 2 dames het schaamteloos op het internet pleuren dat het aan het daglicht komt. :n

Ik vind het wel ontzettend goed dat de politie hiervoor optreedt en een paardengedragdeskundige inschakelt. Ik vraag me alleen wel af of er een vervolg komt, helaas kan je een paard tig keer in elkaar meppen met een zweep, blijvend letsel is lastig aan te tonen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:11

Nou, dat denk ik dus ook.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het niet eens met hun 'trainings'methode. Maar ik vind dit niet erger dan de gemiddelde trainingsstijl die veel ruiters hanteren. Waar ik het ook niet mee eens ben, maar vooral om te zeggen dat het me verbaast dat deze dieren direct zijn weggehaald. Ook het stukje 'andere paarden die zorg nodig hadden'. Zolang ze eten, drinken, beschutting hebben is het voor de politie/dierenbescherming toch al gauw goed. Als trainingsmethodes blijkbaar grond worden om paarden weg te halen, mogen alle topruiters, maneges en amateurruiters wel stoppen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:15

Gelukkig heb ik in mijn omgeving niet van zulke "trainers" hoor. Mijn omgeving bedoel ik paarden kennissen.
Dus "mogen alle topruiters, maneges en amateurruiters wel stoppen" is gelukkig wel overdreven.

Maar als dit de filmpjes zijn waar ze trots op zijn wil ik niet weten wat er gebeurt als ze niet trots zijn...

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:24

Ik deel jullie gedachte: 'Dit valt nog mee.' Maar als ze dit al schaamteloos op Social media zetten, wil ik niet weten wat er achter dichte deuren gebeurt... Politie zal niet voor niks zo serieus optreden. Arme dieren...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:26

Mee vinden vallen vind ik het ook weer niet. Ik zie bange paarden die het echt niet snappen.

Maar als je kijkt hoe laat politie anders ingrijpt dan lijkt dit idd mee te vallen.