Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 20:40

Equnews
Sport

Afbeelding
Isabell Werth met Bella Rose. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Isabell Werth, zevenvoudig olympisch kampioene dressuur, vindt het toekomstige verbod op toucheren in de training van springpaarden verkeerd. "De federatie heeft alleen rekening gehouden met de publiciteit, uit bezorgdheid dat men mogelijk in een verkeerd daglicht zou kunnen komen te staan", zei Werth in een interview met de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

In het algemeen vindt zij de manier waarop de Duitse Hippische Federatie omgaat met de steeds weer opduikende kritiek op gangbare methoden van paardentraining te defensief. "Helaas heeft onze federatie niet de moed om duidelijk te stellen dat wij als ruiters en paardeneigenaars ook een opvoedingsmandaat hebben - zoals ouders met een kind", aldus de 52-jarige ruiter. "We willen sport doen en topprestaties leveren met onze paarden. Dat is waar we ze voor moeten trainen. Het moeilijke is dat we dat natuurlijk niet mogen zeggen, want dan worden we door sommige mensen als dierenmishandelaars bestempeld."

De huidige aanleiding voor de federatie om het aanraken bij de sprongen te verbieden was een reportage van de televisiezender RTL in januari, die undercover had gefilmd op de stal van de topruiter Ludger Beerbaum. Voor Werth was de reactie van het paard de enige beslissende factor. "Het paard reageerde helemaal niet geïrriteerd, bang of in paniek over de sprong. Het accepteerde de hulp. Het doel van aanraken is immers niet om pijn te doen, maar om het reactievermogen van een paard te verfijnen", aldus de dressuurruiter.

fleurtjeuh

Re: Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:41

Ai, hiermee zal ze zich bij veel mensen in het verkeerde licht zetten

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:44

Dus als je kind na een klap het gevraagde doet, is die correctie gewoon een aanwijzing en is er niets mis mee? :roll:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:48

Ugh, domheid troef, deze reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:51

Nou, ze zet zichzelf te kakken, goed gedaan meid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:57

fleurtjeuh schreef:

Top! Hopelijk weer een scheurtje verder in de topsport zodat er hopelijk een verbod gaat komen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:57

En het dan gek vinden dat organisaties steeds verder gaan om de sport te stoppen. Ongelofelijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:58

Captain schreef:
fleurtjeuh schreef:

Top! Hopelijk weer een scheurtje verder in de topsport zodat er hopelijk een verbod gaat komen.

Inderdaad. Blijkbaar kun je normaal omgaan met dieren niet combineren met topsport. Schaf het dan maar af.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:59

Nou daar ben je ook gelijk klaar mee. Wat een muts.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:01

Captain schreef:
fleurtjeuh schreef:

Idd. Als je alleen topsport kunt bedrijven door paarden tegen de benen te meppen, dan mag t voor mij per direct over zijn.

Een opvoedingsmandaat. Door te slaan.

Wauw. Koren op de molen voor de dierenrechtenorganisaties. En terecht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:07

Ach, zij zal zelf de paarden voor de benen slaan om ze vlugger te krijgen in de piaffe, dus ze zal inderdaad niet zo schrikken van deze praktijken. En voordat je gaat mauwen dat zij dat vast niet doet, ik zie dat zoveel. En ik heb een keer bij de oh zo vriendelijke Tristan Tucker ook per ongeluk gezien dat een stalmedewerker het paard tijdens het handwerk echt keihard voor de benen sloeg om hem flitsender te maken in de piaffe, dus ik heb niet zoveel op met diervriendelijkheid en correct opleiden in het hogere segment. :+ :Y)
En nee, het was niet aantikken, het was echt met de hele arm keihard slaan, meerdere keren tegen de achterbenen aan. Ik stond tijdens een rondleiding te roken en liep een stukje het terrein over. Ze was op een tactische plek net achter de bosjes met het paard aan het trainen, dus ze wist dondersgoed wat ze aan het doen was :+

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat de topruiters mogelijk niet schrikken van dit soort beelden, omdat ze dit soort 'geweld' tegen dieren gewoon gewend zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:20

Earth schreef:
Ach, zij zal zelf de paarden voor de benen slaan om ze vlugger te krijgen in de piaffe, dus ze zal inderdaad niet zo schrikken van deze praktijken. En voordat je gaat mauwen dat zij dat vast niet doet, ik zie dat zoveel. En ik heb een keer bij de oh zo vriendelijke Tristan Tucker ook per ongeluk gezien dat een stalmedewerker het paard tijdens het handwerk echt keihard voor de benen sloeg om hem flitsender te maken in de piaffe, dus ik heb niet zoveel op met diervriendelijkheid en correct opleiden in het hogere segment. :+ :Y)
En nee, het was niet aantikken, het was echt met de hele arm keihard slaan, meerdere keren tegen de achterbenen aan. Ik stond tijdens een rondleiding te roken en liep een stukje het terrein over. Ze was op een tactische plek net achter de bosjes met het paard aan het trainen, dus ze wist dondersgoed wat ze aan het doen was :+

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat de topruiters mogelijk niet schrikken van dit soort beelden, omdat ze dit soort 'geweld' tegen dieren gewoon gewend zijn.

Dan moeten we maar stoppen met de topsport. Echt als al dat slaan en erger toegestaan wordt, dan hoeft het voor mij, en velen met mij niet meer.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:42

sterregoud schreef:
Earth schreef:

Dan moeten we maar stoppen met de topsport. Echt als al dat slaan en erger toegestaan wordt, dan hoeft het voor mij, en velen met mij niet meer.

Tja, zo werkt het helaas in de topsport. En ja, niet iedereen zal dit doen, maar zowel de springsport als de dressuursport worden dingen gedaan die het gemiddelde volk ziet als dierenmishandeling.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:12

Dit had ze geloofik beter achterwege kunnen laten, wat vreet ze zelf uit als ze dit recht praat?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:20

Citaat:
"We willen sport doen en topprestaties leveren met onze paarden. Dat is waar we ze voor moeten trainen. Het moeilijke is dat we dat natuurlijk niet mogen zeggen, want dan worden we door sommige mensen als dierenmishandelaars bestempeld."

Goh. Waar zou dat nou vandaan komen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:24

Shae schreef:
Citaat:
"We willen sport doen en topprestaties leveren met onze paarden. Dat is waar we ze voor moeten trainen. Het moeilijke is dat we dat natuurlijk niet mogen zeggen, want dan worden we door sommige mensen als dierenmishandelaars bestempeld."

Goh. Waar zou dat nou vandaan komen.

Misschien moeten ze die topsport helemaal niet moeten willen.
Harmonie met je paard, dat zou het doel moeten zijn, en in mijn ogen het enige doel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:08

-O- Die flikkert ook door de mand. Misschien toch maar tijd dat ze met pensioen gaat. Had ik niet van haar verwacht. Zo jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:43

moonfish13 schreef:
Dit had ze geloofik beter achterwege kunnen laten, wat vreet ze zelf uit als ze dit recht praat?

Precies wat ik ook dacht.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 01:45

_San87_ schreef:
Captain schreef:

Idd. Als je alleen topsport kunt bedrijven door paarden tegen de benen te meppen, dan mag t voor mij per direct over zijn.

Een opvoedingsmandaat. Door te slaan.

Wauw. Koren op de molen voor de dierenrechtenorganisaties. En terecht.

En het dan ook nog eens een “hulp” te noemen -O-

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 05:37

Tja plan toch echt niet zeggen dat ik hier verbaasd over ben. Heb nooit die hype rond haar gesnapt, ze was nooit echt het toonbeeld van harmonie en correct rijden in mijn ogen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:21

Man man man, wat een walgelijk statement. We kunnen de topsport beter maar gewoon afschaffen, als het toch niet normaal kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:57

O mijn god.... was vroeger (in mijn dressuurtijd) echt fan van deze dame. Vind dit statement heel raar. >;)

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:31

Oei….
Ik had haar hoger ingeschat

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:43

alice0cullen schreef:
Tja plan toch echt niet zeggen dat ik hier verbaasd over ben. Heb nooit die hype rond haar gesnapt, ze was nooit echt het toonbeeld van harmonie en correct rijden in mijn ogen.

Eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:48

En ook waar wel harmonie is die zijn echt niet allemaal met lieve woordjes de oefeningen aan het leren :o