Maikel van der Vleuten: "Verdi TN was het begin van mijn carrière"

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Maikel van der Vleuten: "Verdi TN was het begin van mijn carrière"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 18:43

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
Maikel van der Vleuten en Verdi TN tijdens CHIO Rotterdam 2016.
Foto: © Arnd Bronkhorst/FEI.


Twee jaar geleden interviewden we de toen 32-jarige Maikel van der Vleuten over het aanstaande afscheid van zijn toppaard Verdi TN. Het afscheid dat er niet kwam. De reden is bekend: COVID-19. Van uitstel is gelukkig geen afstel gekomen. Gelukkig, want als er iemand een eervol afscheid verdiende, was het wel de stoere bruine KWPN hengst Verdi TN. Het afscheid is er alsnog gekomen, er is zelfs weinig aan veranderd. Zelfde plaats, zelfde evenement. Omdat het gewoon goed was.

Dat er veel kan veranderen in twee jaar bewijst dit interview wel, zowel positief als negatief. We hebben het dan over de beoogde opvolgers van Verdi TN, Beauville Z en Dana Blue. Beauville Z heeft zich inmiddels helemaal bewezen, natuurlijk door het behalen van de individuele bronzen olympische medaille, maar tot onze grote vreugde ook door de overwinning met het team vorig jaar op het CHIO Rotterdam in de Longines FEI Jumping Nations Cup. Een droomscenario na een CHIO-loos 2020. Het verhaal Dana Blue is bekend. We hopen dat we deze geweldige merrie nog terug mogen verwelkomen in de Rotterdampiste. Zoals gezegd, het interview is twee jaar oud, maar het lag nog op de plank en het was zonde om het niet te publiceren. Dag Verdi TN, dag topper, nogmaals bedankt voor alles. Uit het oog, maar zeker niet uit het hart!

Aan het woord is Maikel van der Vleuten, ondanks zijn pas 32 jaar al een zogeheten rot-in-het-vak. Tijdens dit interview is hij nog in Doha, maar voor de reden waarvoor we hem bellen, maakt hij graag tijd. Alle tijd zelfs en de warmte voor het onderwerp van gesprek klinkt duidelijk door in zijn stem. Dat onderwerp is Verdi TN, de 18-jarige KWPN hengst die bij het plaatsen van dit artikel zojuist afscheid heeft genomen van de sport in een uitverkochte Brabanthal. Maar ook het paard dat in 2010 voor het eerst als achtjarige met Maikel mee mocht naar het Kralingse Bos. Hij startte toen nog niet in de hoofdrubrieken, maar in de midden tour. In 2011, 2012, 2014, 2015 en 2016 kwam de knappe bruine tijdens het CHIO Rotterdam voor het Nederlandse team in actie tijdens de FEI Nations Cup met een Nederlandse overwinning in 2016 als kers op de taart.

“Verdi TN was het begin van mijn carrière en ik het begin van de zijne. Ik kreeg hem als driejarige onder het zadel en mijn droom was om met hem een vaste waarde voor het team te worden en dat is gelukt! We hebben vele mooie jaren meegemaakt, zowel in het Nederlandse team als daarbuiten. Het CHIO Rotterdam was en is altijd een heel mooi concours waar op papier altijd het beste team wordt opgesteld, en wat ook meestal het laatste selectiemoment is voor grote kampioenschappen. Ik vind het geweldig om landenwedstrijden te rijden, mooier dan bijvoorbeeld gewone Grote Prijzen. Bij een teamwedstrijd heerst altijd een bepaalde sfeer, je rijdt met een team, doet het met en voor elkaar. In eigen land rijden is daarbij nog mooier, eigenlijk vind ik in Rotterdam, in mijn thuisland, rijden voor het team net zo mooi als het rijden op een kampioenschap.

In 2016 wonnen we in Rotterdam en dat was een hele opsteker, mooi om op de lijst erbij te hebben, zowel voor Verdi TN als voor mij. We hebben als team niet zo vaak geluk gehad in Rotterdam en toen was het ook al lang geleden. De zon scheen, er was veel publiek, alles viel op zijn plaats.

Het CHIO Rotterdam is een fijn concours voor onze paarden. Ze kunnen fijn grazen, de grooms kunnen met ze wandelen in het bos en ik ga ook vaak een stukje op de zandpaden door het bos rijden. Verder zijn de faciliteiten en de bodems heel goed en nu de losrijpiste op de plaats is waar vroeger het dressuurstadion was, is het helemaal perfect. Waar vroeger de mensen rijen dik bij het losrijden stonden te kijken, is het daar heerlijk rustig. Maar om terug te komen op Verdi TN, ik weet zeker dat hij graag naar Rotterdam kwam, want hij sprong er altijd goed en als paarden zich niet goed voelen, presteren ze ook niet.”


Afbeelding
Verdi TN tijdens zijn afscheid, met Maikel van der Vleuten. Foto: Marlies Trap Fotografie.

We vragen Maikel wie hij als opvolger ziet van zijn stoere hengst. Zijn antwoord komt meteen, maar hij kiest duidelijk bewust zijn woorden: “Ik zie als opvolgers Beauville Z en Dana Blue. Niet dat ze de nieuwe Verdi TN zijn, die is gewoon moeilijk te evenaren. Hem heb ik helemaal vanaf het begin op kunnen bouwen en ik kende hem door en door. Verdi TN was overal hetzelfde, hij was heel stabiel, dat maakt het echt een heel fijn paard. Echter met Beauville Z en Dana Blue heb ik 2 paarden waarmee ik zeker op het hoogste niveau mee kan blijven doen en daar ben ik heel blij mee.”

Verdi TN was voor het publiek heel speciaal, dat blijkt wel uit het feit dat hij vorig jaar, ook alweer in de Brabanthallen, als KWPN paard van het jaar 2018 werd gehuldigd en dat was hij duidelijk ook voor zijn ruiter. Maikel: “Natuurlijk was hij heel speciaal voor mij! Sowieso ga ik dit zo niet meer meemaken. Begonnen met Verdi TN toen hij 3 jaar was. Alle goede resultaten en medailles gaven me een speciaal gevoel, we waren samen echt een team. Hij was jong, ik was jong en we groeiden samen naar het hoogste niveau. Het was denk ik wel zichtbaar dat we echt op elkaar ingespeeld waren, we begrepen elkaar. De manier waarop het met Verdi TN gegaan is, is veel mooier dan dat ik een duur, kant en klaar paard te rijden krijg. Ik hoop dat iedereen net zo genoten heeft van het kijken naar Verdi TN als ik dat ik van het rijden genoten heb en ik hoop dat ik snel weer met mijn nieuwe paarden op het CHIO Rotterdam zal rijden!”

Het afscheid van Verdi zondag avond plaats tijdens The Dutch Masters – Indoor Brabant. Mooier kon bijna niet, een emotioneel afscheid van een in Brabant gefokt paard, gereden en groot geworden door een Brabantse ruiter dat afscheid nam op HET hippische evenement waar Brabant zo trots op is.