Henk ten Napel door de politie geëerd als held

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Henk ten Napel door de politie geëerd als held

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 13:46

Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door Joyciej007

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.

Henk ten Napel uit Enschede vangt al meer dan twintig jaar met zijn stichting Paard Zoekt Baas onbetaald en vrijwillig, mishandelde paarden op én is de luis in de pels van de Twentse (dieren)politie. Met de smoes dat de politie weer 'een klusje voor hem heeft' wordt hij vrijdag naar het bureau, waar de politie hem bedankt voor wat hij zelf de normaalste zaak van de wereld vindt, zijn liefde voor dieren. "In al die jaren hebben we zo’n 700 paarden opgevangen. Het is het mooiste werk wat je kunt doen", zegt Ten Napel.

Ten Napel heeft een haat-liefdeverhouding met de politie, aldus teamchef Wolter Alberts: "Henk wil graag dat we hard optreden tegen dierenleed en vindt dat we soms te traag werken. Maar Henk staat ook dag en nacht klaar om paarden op te vangen. Ik hoop dat we nog jarenlang mogen samenwerken."

Henk ten Napel vindt deze commotie onnodig. "Ik hoef niet in het zonnetje gezet te worden. Als wij paarden binnenkrijgen die broodmager zijn en geestelijk in de knoei zitten. Wat is er dan mooier om die later weer lekker dik, rond en geestelijk in orde te krijgen. Dat is de grootste waardering die je maar kunt krijgen."

De beul van Twente
Ten Napel kwam ooit in het nieuws in het nieuws omdat hij jacht maakte op de beruchte 'Beul van Twente', die tussen 2000 en 2004 tientallen dieren op verschrikkelijke wijze toetakelde.

Als Henks eigen paard Wenga wordt mishandeld, richt hij Zinloos Geweld tegen Dieren op, een stichting die tot op heden nog steeds bestaat. Daarnaast startte hij ook een burgerwacht, waarmee hij bij nacht en ontij op pad gaat. Een groep vrijwilligers struint het platteland af, op jacht naar de dierenbeul die de gemoederen in die dagen volop bezighoudt.

Ten Napel was in deze zaak enige tijd zelf in beeld als verdachte. De politie vond hem maar een vreemde snoeshaan. De man steekt vele uurtjes vrije tijd in zijn strijd tegen 'De Beul'. Loopt de deur plat bij de landelijke politiek en duikt te pas en te onpas op in de media. Zijn het alleen maar nobele motieven die hem drijven? Vooral als de Enschedeër en zijn burgerwacht op een gegeven moment 'De Beul' bijna op heterdaad betrappen, vinden de rechercheurs dat op z'n zachtst gezegd verdacht.
Hij wist al dat hij zelf in beeld was als verdachte, maar dat hij een GPS-tracker onder zijn auto had, en dat hij in die tijd werd afgeluisterd, hoorde hij pas in de rechtszaak tegen de echte dierenbeul.

Als er weer een paard wordt mishandeld terwijl Ten Napel op vakantie in Frankrijk is, schrapt de politie hem als verdachte. Hij blijkt niets met de zaak te maken te hebben, behalve dan dat hij zijn jacht op 'De Beul' onverdroten voortzet.

Op de site van De Gelderlander is een filmpje te zien over het eren van Henk ten Napel.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:48

Het enige wat ik kan zeggen is :') _O- :7

Kuggur

Re: Henk ten Napel door de politie geëerd als held

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:57

Een op zijn minst nogal...omstreden figuur deze Henk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:57

Noblesse ik sluit me daar bij aan _O-

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:23

Wat... :o?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:39

Tja.. gefeliciteerd dan maar laten we zeggen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:14

De hele stichting is uit goede bedoelingen begonnen. Denk dat iedereen het daar wel over eens is, het vervolg is een pure inkomstenbron geworden.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:15

Daar gaan we weer... Zien jullie nu echt niet dat deze man hart voor dieren heeft ? En vele mishandelde en / of verwaarloosde paarden heeft gered ? Denk je nou heus dat de politie hem een onderscheiding geeft omdat het zo'n rat is ? Niet dus, verdiep je gewoon eens in wat daar gebeurt, praat met ze.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:17

Niemand zegt dat hij geen hart voor dieren heeft alleen dat het nu een verdienmodel is geworden . En soms juist over de ruggen van de paarden die er gered worden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:18

bigone schreef:
De hele stichting is uit goede bedoelingen begonnen. Denk dat iedereen het daar wel over eens is, het vervolg is een pure inkomstenbron geworden.

The road to hell is paved with good intentions

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:18

hahahatsjoe schreef:
Daar gaan we weer... Zien jullie nu echt niet dat deze man hart voor dieren heeft ? En vele mishandelde en / of verwaarloosde paarden heeft gered ? Denk je nou heus dat de politie hem een onderscheiding geeft omdat het zo'n rat is ? Niet dus, verdiep je gewoon eens in wat daar gebeurt, praat met ze.

Volgens mij zegt niemand dat hij een rat is? De stichting is ongetwijfeld met goede intenties opgezet.
Het hele adoptieverhaal en vervolgens gewoon handelen in paarden n dit ontkennen (+ geen transparantie) is waar mensen soms moeite mee hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:20

bigone schreef:

Zolang die goede bedoelingen er nog steeds zijn en er juist wordt gehandeld, lijkt het me geen probleem als je daar je fulltime baan van kan maken en in je levensonderhoud kan voorzien. Je moet ergens van leven en dit kost qua tijd wel meer dan een fulltime baan gok ik.
Maar dan wel op de loonlijst van de stichting zonder winstoogmerk met een fatsoenlijk modaal salaris.

Ik ken de stichting overigens niet, dus of dit feitelijk zo is weet ik niet. Maar als dat in orde is, dan zie ik daar geen probleem in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:28

Ze zijn idd met de goede intenties begonnen en ik denk dat er maar weinig zijn die dat tegen spreken.
Maar het is nu een verdienmodel geworden en geen duidelijk inzicht in cijfers van hun boekhouding.
Naast dat ze nog steeds dieren opvangen die echt wel hulp nodig hebben, hebben ze de schaduwzijde van verkapte handelaren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:33

Ik zie ze meer als een dierenasiel voor paarden, maar misschien is mijn beeld verkeerd.
Maar bij een asiel brengt iemand een dier weg, betaalt daar een bijdrage voor. Iemand anders adopteert dat dier weer (met contract/afspraken), betaalt daar ook een bijdrage voor.
Deze bijdrages zijn afhankelijk van de diersoort en leeftijd. Een paard is nu eenmaal duurder in onderhoud dan een cavia. Dus daar zal de bijdrage ook naar zijn.
Van die bijdragen, sponsors, subsidie, enz. worden spullen en eten voor de dieren betaalt, maar ook salaris van een aantal medewerkers (want de coördinatiefuncties zijn vaak geen vrijwilligers, maar betaalde krachten).
Maar wel in de context van een stichting: geen winstoogmerk, maar betaalde krachten op de loonlijst volgens CAO/modaal inkomen.

Doet Paard zoekt baas dit anders?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:50

Daihyo schreef:
Ik zie ze meer als een dierenasiel voor paarden, maar misschien is mijn beeld verkeerd.
Maar bij een asiel brengt iemand een dier weg, betaalt daar een bijdrage voor. Iemand anders adopteert dat dier weer (met contract/afspraken), betaalt daar ook een bijdrage voor.
Deze bijdrages zijn afhankelijk van de diersoort en leeftijd. Een paard is nu eenmaal duurder in onderhoud dan een cavia. Dus daar zal de bijdrage ook naar zijn.
Van die bijdragen, sponsors, subsidie, enz. worden spullen en eten voor de dieren betaalt, maar ook salaris van een aantal medewerkers (want de coördinatiefuncties zijn vaak geen vrijwilligers, maar betaalde krachten).
Maar wel in de context van een stichting: geen winstoogmerk, maar betaalde krachten op de loonlijst volgens CAO/modaal inkomen.

Vind ik ook. Hij doet of probeert tenminste iets. En ergens moet geld vandaan komen.Aan de kritikasters: Kunnen jullie het beter?In het algemeen (uitzonderingen daargelaten) is de enige opvang die door Bokkers wordt aangeboden: de dood. Nou die komt voor ieder levend wezen vanzelf wel en hoeft niet door een mens bespoedigd te worden. Vandaar dat ik blij ben met eenieder die paarden of andere levende wezens opneemt en een kans geeft voor het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:53

hahahatsjoe schreef:

Ik heb me erin verdiept en mijn respect zijn ze kwijtgeraakt toen ik aanbood om regelmatig de weides uit te komen mesten. Ik was te jong (24 toen), ik was niet vaak genoeg beschikbaar (ik had nog nergens aangegeven hoe vaak ik beschikbaar was) en ze hadden geen paarden over om op te rijden (ik wilde niet rijden) dus ik was niet welkom. Vervolgens kwamen er honderdduizend oproepen op Facebook omdat ze handjes tekort hadden. Sorry maar als je gratis vrijwillig hulp bij uitmesten afslaat heb je blijkbaar niet zo heel veel handjes tekort.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:54

Anjali, doodgaan is niet eng.
Leer dat nou eens.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:04

Erg fijn voor hem dat de politie hem eert voor zn werk, welverdiend want ze helpen veel paarden en dat al best lang.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:05

'Onbetaald'... >;)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:10

Onali, wat is dat nou voor een rare op de man opmerking? Ik ben t lang niet altijd met Anjali eens, maar ze zegt hier niks raars behalve haar mening. Daarbij heeft ze een punt:hoeveel paarden worden er geslacht omdat ze niet meer gereden kunnen worden? Deze man doet tenminste iets en ja, ook ik heb mijn bedenkingen over de Stichting MAAR als ik heeeeeel eerlijk naar mezelf kijk zit daar ook een stukje jaloezie bij. Het lijkt mij heerlijk om dieren te kunnen opvangen en daar ook nog een inkomen mee te verdienen (al werkt hij volgens mij ook nog gewoon). Maar ik ben daar niet handig genoeg voor. Hun wel

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:18

Daihyo schreef:

Nou hier in België zit een opvangcentrum voor zoogdieren die vaste prijzen hanteren.
Paard 250 pony 150 ongeacht leeftijd en of het paard nog bereden kan worden of niet.

Daar doet pzb het wel anders in..
Zij vragen ontzettend hoge bedragen voor een nog te berijden paard. Voor datzelfde bedrag koop je beter een paard en is het altijd van jou zonder adoptiecontract. Want de paarden die pzb als berijdbaar weg doet zijn ook niet altijd medisch in orde.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:19

anjali schreef:
Daihyo schreef:

Vind ik ook. Hij doet of probeert tenminste iets. En ergens moet geld vandaan komen.Aan de kritikasters: Kunnen jullie het beter? In het algemeen (uitzonderingen daargelaten) is de enige opvang die door Bokkers wordt aangeboden: de dood. Nou die komt voor ieder levend wezen vanzelf wel en hoeft niet door een mens bespoedigd te worden. Vandaar dat ik blij ben met eenieder die paarden of andere levende wezens opneemt en een kans geeft voor het leven.

Ik schrik van deze opmerking, en al helemaal van jou, Anjali. Iemand die pretendeert een échte dierenliefhebster te zijn met een bijzonder groot hart voor dieren..

Als het leven lijden wordt, komt de dood als een verlossing. Feit is dat de meeste dieren niet rustig en kalm in hun slaap overlijden als ze een voltooid leven hebben gehad. Daar hopen we allemaal op, maar dat is niet realistisch. Hoe mooi is het dat wij als mens voor het welzijn van onze dieren te kunnen kiezen en ze dus in bepaalde gevallen kunnen behoeden voor een (nog verdere) lijdensweg? Liefde is ook met tranen en intens verdriet kunnen loslaten. Dát is in mijn ogen immense liefde en hart hebben voor je dier en dat staat haaks op wat jij hierboven schrijft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:37

IHN schreef:
Onali, wat is dat nou voor een rare op de man opmerking? Ik ben t lang niet altijd met Anjali eens, maar ze zegt hier niks raars behalve haar mening. Daarbij heeft ze een punt:hoeveel paarden worden er geslacht omdat ze niet meer gereden kunnen worden? Deze man doet tenminste iets en ja, ook ik heb mijn bedenkingen over de Stichting MAAR als ik heeeeeel eerlijk naar mezelf kijk zit daar ook een stukje jaloezie bij. Het lijkt mij heerlijk om dieren te kunnen opvangen en daar ook nog een inkomen mee te verdienen (al werkt hij volgens mij ook nog gewoon). Maar ik ben daar niet handig genoeg voor. Hun wel

Van mijn kant geen jaloezie hoor.
Ze verhandelen gewoon in kapotte paarden, waar soms de slager of euthanasie gewoon beter af is.
Er is niks mis met de dood, het is niet eng het hoort bij het leven en zoals hierboven al gezegd door Steentje kan het juist heel mooi zijn.

Nee over de ruggen van deze dieren nog even handelen is veel ethischer want hé ze leven tenslotte nog.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:02

Hobbyhorse schreef:
Erg fijn voor hem dat de politie hem eert voor zn werk, welverdiend want ze helpen veel paarden en dat al best lang.

Ja, super werk, als ze toevallig bij welwillende bokkers terecht komen dan:
[TAO] Wie aansprakelijk kosten bij adoptie

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:09

Onali schreef:
IHN schreef:

Van mijn kant geen jaloezie hoor.
Ze verhandelen gewoon in kapotte paarden, waar soms de slager of euthanasie gewoon beter af is.
Er is niks mis met de dood, het is niet eng het hoort bij het leven en zoals hierboven al gezegd door Steentje kan het juist heel mooi zijn.

Nee over de ruggen van deze dieren nog even handelen is veel ethischer want hé ze leven tenslotte nog.

ik had het over mezelf, he.
En ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Bij pijn? Ja. Maar veel mensen kiezen niet voor het dier, maar voor eigenbelang. Ze wilen rijden en als dat dan niet kan moet paard weg of dood. Ik sta daarom naast Anjali:al het leven is waardevol. Wij maken dieren tot gebruiksvoorwerpen, maar het zijn levende wezens met recht op zijn.
Dat betekent niet dat ik bang ben voor de dood, integendeel. Maar ik ben wel tegen het doodmaken voor eigen gemak. Ik vind het overigens apart dat in de hele corona discussie iedereen als de dood is voor de dood en merendeel van bokt achter de maatregelen stond, terwijl ik daar juist zei:dood hoort bij het leven...