Tine10 aan het woord: dressuur met een IJslander

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Tine10 aan het woord: dressuur met een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-22 08:59

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Tine10 en Thor. Foto: Freerk Boskers.

Bokkers aan het woord is een nieuwe rubriek op VN. Hierin stellen we Bokkers die ons zijn opgevallen een aantal vragen. Dit kunnen Bokkers zijn die een bijzondere prestatie hebben geleverd, Bokkers met een bijzonder paard, Bokkers met een bijzonder verhaal, of gewoon Bokkers die het leuk vinden om een aantal vragen van ons te beantwoorden. Ken jij, of ben jij een Bokker die het leuk vindt om een aantal vragen van ons te beantwoorden, laat het dan via pb aan Banjer weten.

In deze editie van Bokkers aan het woord stellen we tine10 een aantal vragen. Zij rijdt dressuur tussen de paarden. Nu vraag je je misschien af wat daar zo bijzonder aan is. Ze rijdt tussen de paarden met een IJslander. Wij wilden graag van haar weten of ze last heeft van vooroordelen, hoe ze omgaat met de extra gangen en waarom ze eigenlijk dressuur is gaan rijden met een IJslander. Hieronder lees je het antwoord op deze, en meer vragen.

* Voor wie je niet kent: kan je jezelf en je paard(en) voorstellen?
Ik ben Martine, 52 jaar. We hebben al jaren paarden aan huis, het hele gezin rijdt paard. Ons huidige paardenbestand is een 27-jarige A Welsh, een 6-jarige Zangersheide en een 11-jarige IJslander. Zij leven 24/7 buiten op onze Paddock Paradise.

* Hoe ben je op het idee gekomen om dressuur te rijden tussen de paarden met een IJslander?
Met mijn vorige paard (KWPN-er) reed ik M1 dressuur en aangespannen ZZ dressuur. Toen hij kwam te overlijden, wilde ik heel graag een IJslander. Met Thor was het gelijk liefde op het eerste gezicht. Omdat hij veel groener bleek dan ik dacht, zijn we samen met onze dressuurinstructrice weer helemaal opnieuw begonnen bij de basis (hij kon maar een paar passen tölten en galopperen). Ook al is een IJslander niet direct een paard voor de dressuursport, dressuur is in mijn ogen wel de basis voor alle sporten, het is namelijk niet anders dan zorgen dat je paard zich lichamelijk zo optimaal mogelijk ontwikkelt. Tja, en toen we een tijdje bezig waren, ging het zo goed, en Thor had er duidelijk ook veel plezier in, dat mijn instructrice voorstelde om toch eens een wedstrijd te starten. Tja, en dan rij je de B eigenlijk fluitend door (meerdere keren zelfs 2 winstpunten per proef), dus hup naar de L1, daar zijn we nu 2 keer gestart (4 proeven) en hebben 4 flinke winstpunten gereden. In de training hebben we de meeste oefeningen voor de L2 ook al aardig onder de knie. Hoe ver we gaan komen, geen idee. Thor verrast me steeds weer.

Afbeelding

* Heb je last van vooroordelen bij juryleden? Zo ja: welke?
Soms wel, maar ja, dat is het risico van een jurysport. Mijn vorige paard was bont, dat waardeert ook niet iedereen. Gelukkig zijn de meeste juryleden heel positief en vinden het alleen maar heel leuk. Qua beweging mis je natuurlijk wel iets, vooral de middengangen, maar aan de andere kant heeft Thor een heel goede middenstap en hals strekken. Ik moet gewoon zorgen dat het technisch helemaal voor elkaar is, dan compenseren we de mindere punten wel.

* Hoe reageren andere ruiters, als ze jou en je IJslander op het losrijterrein zien?
Ook hier zijn de meeste ruiters positief, soms ook wel wat lacherig, maar he, vroeger was een Fries, Haflinger of Fjord in de baan ook bijzonder en dat wordt tegenwoordig over het algemeen toch heel normaal gevonden. Voor mij is het het belangrijkste dat Thor en ik plezier hebben, laten zien wat we kunnen en ja, natuurlijk ook wel dat de jury het weet te waarderen. Zolang dat er is, gaan we gewoon lekker door.

* Hoe ga je om met de extra gang(en) van de IJslander? Sommige hulpen daarvoor liggen volgens mij vrij dicht bij de "gewone gangen", hoe zorg je ervoor dat hij tijdens de proef niet onbedoeld in tölt/telgang gaat?
Thor is op papier een vijfganger, maar de telgang heb ik nog nooit met hem gereden. Het nadeel van een vijfganger is vooral dat zijn galop wat minder sterk is. Dat vindt hij echt wel moeilijk, maar ook dat wordt steeds beter. We springen sinds kort ook (heel laag hoor), en daardoor wordt de galop echt wel beter. De tölt, draf en galop liggen wel dichtbij elkaar.
Afbeelding
Als Thor ontspannen is, is er geen probleem. Als hij gespannen is, valt hij nog wel eens in tölt. Maar ik moet zeggen dat, op de eerste paar wedstrijden na, dit in de dressuurbaan eigenlijk niet meer gebeurt.

* Rijd je ook mee met de echte IJslanderwedstrijden? En waarom wel of niet?
Ik rij nog geen echte IJslanderwedstrijden. Ik ben onbekend in die wereld en ik denk dat de tölt eerst nog flink verbeterd moet worden. In de toekomst hoop ik dat wel te gaan doen. Maar de focus ligt nu op dressuurwedstrijden, WE-wedstrijden en hopelijk aan het eind van dit jaar een onderling springparcours rond komen.

* Wat wil je nog kwijt aan de Bokkers?
Het allerbelangrijkste is, wat voor paard je ook hebt, dat je samen met je paard plezier hebt, dat je de onderlinge band kunt versterken door de dingen die je onderneemt. En of dat nu een wedstrijd is, in wat voor vorm ook, of recreatief, dat maakt niet uit. Samenwerken, vertrouwen en respect zijn in mijn ogen de basis van alles wat je met je paard wilt doen. En soms zijn er echt wel uitdagingen, maar probeer te kijken naar wat al wel goed gaat.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Tine10 aan het woord: dressuur met een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:08

Wat een leuk artikel en leuk ook om jullie wat beter te leren kennen :)

Hoe groot is Thor eigenlijk?
Je zou 'm ook nog aangespannen kunnen rijden, dan zou ie nog veelzijdiger zijn :D

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:32

Oscar schreef:
Wat een leuk artikel en leuk ook om jullie wat beter te leren kennen :)

Hoe groot is Thor eigenlijk?
Je zou 'm ook nog aangespannen kunnen rijden, dan zou ie nog veelzijdiger zijn :D

Thor is 1,48.
Aangespannen staat nog wel op mijn wensenlijst, kar en tuig is er. Hij is ook al tuigmak, maar een wagen erachter is nu echt geen optie. Hij vindt het geluid achter hem te spannend. Bovendien als hij onder het zadel iets eng vindt, kan hij heel hard achterwaarts. Hij sluit zich dan af, zweep of been helpen dan niet. Dat wil je met de kar niet hebben. Maar goed, hij is pas 11, dus wie weet over een paar jaar. We zijn nu druk genoeg met dressuur, WE, springen en buitenritten. Die dressuur gaat vanzelf een keer stoppen, dan kunnen we aan nieuwe uitdagingen gaan beginnen ;-)

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+2, WE0, TREC1
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:38

Wat een leuk en interessant interview. Ik wil jullie heel veel succes toewensen in al jullie (toekomstige) projectjes samen. Super knap duo!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:39

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Ik heb vroeger ook Ijslanders gereden, blijf er een zwak voor hebben. Leuk dat jullie samen zo lekker bezig zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:13

Als je de concurrentie geachte mededeelnemers wat van hun "prachtig paard met giga dressuurgangen voordeel" wilt ontnemen: Thor even laten tölten in de losrijbaan :D :D

Wij staan op een gemengde stal dus schimmels, Haflingers, Friezen enz maken paardlief de pis niet lauw. Maar een töltende IJslander, dat blijft apart :+

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:18

Leuk stuk Martine!
Ooit loopt Thor voor de wagen.
Op buitenrit met 1 of meerdere aanspanningen geeft hij tenslotte helemaal niks om ;)
Maar ik ben Thor fan en heb misschien een te roze bril op B-)

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:30

Leuk hoor,fijn dat jullie samen het goed doen en plezier hebben.Ik denk wel dat je door normale wedstrijden te rijden de aanleg voor tölt en telgang eruitrijdt. Dat het dus een keuze wordt van welke richting je wilt.Of je paard moet zo enorm veelzijdig zijn dat hij gemakkelijk kan omschakelen van de ene richting naar de andere.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:35

Heel leuk artikel en Thor heeft een guitig koppie. Ik vind hem erg leuk! En jullie zijn een mooie combinatie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:36

Sorry hoor Anjali, maar dat is grote onzin. De aanleg voor tölt en telgang verdwijnt niet. Een paard heeft die extra gangen óf niet.

Op Facebook volg ik jullie al, wat een leuke combinatie samen!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:37

Dank voor de leuke reacties!
Tolt moeten we nog verder ontwikkelen. In het bos gaat het goed als ik alleen ben, rij ik met een ander dan ligt het tempo al snel te hoog en gaat hij draven. Thuis in de bak gaat het ook al heel aardig. Maar het is nu nog niet goed genoeg voor een wedstrijd. Zolang ik het regelmatig blijf rijden, ben ik niet bang dat ik het eruit zal rijden. Ik weet niet of hij ooit telgang heeft gedaan, maar ik heb daar zelf niet zoveel behoefte aan.

Vandaag zijn we weer op wedstrijd geweest. Helaas door mijn inbreng wat veel foutjes, maar toch nog 177 en 181 punten. Helaas niet kunnen laten zien wat we kunnen, maar zelfs dan rijden we toch nog aardige punten bij elkaar.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+2, WE0, TREC1
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:15

Thor kan wel tolten als je met mij op buitenrit bent heb ik gezien O:)

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:08

Ineke2 schreef:
Sorry hoor Anjali, maar dat is grote onzin. De aanleg voor tölt en telgang verdwijnt niet. Een paard heeft die extra gangen óf niet.

Op Facebook volg ik jullie al, wat een leuke combinatie samen!

Nu ja,ik heb dat niet zelf bedacht maar dat is me door een handelaar verteld.Die liet me ooit een pony zien waarbij dat volgens hem zo gegaan was,dat die oorspronkelijk kon tölten maar dat ze dat eruit hadden gereden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:12

Dan had die handelaar ook geen idee waar die over sprak. Een paard heeft die extra gang of niet. De kwaliteit van de gang kan per paard wel verschillen en dat kan door training verbeteren net als bij een 3 gangen paard overigens.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 20:29

Ineke2 schreef:
Dan had die handelaar ook geen idee waar die over sprak. Een paard heeft die extra gang of niet. De kwaliteit van de gang kan per paard wel verschillen en dat kan door training verbeteren net als bij een 3 gangen paard overigens.

Bij dravers is het onwenselijk dat ze in galop gaan dus traint men dat eruit.Wat dan tot problemen leiden kan als het paard later als gewoon rijpaard verkocht wordt.Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:26

Dat is een geheel andere discussie. De dravers kunnen wel galopperen, maar worden afgestraft als ze dat in het werk doen. Betekent echter niet dat ze het niet kunnen.
In de dressuur vraag je gewoonweg geen tölt, maar draf.
Je kunt daarnaast gewoon prima tölten, want je geeft daarvoor andere hulpen dan als je draf vraagt.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:18

anjali schreef:
Ineke2 schreef:

Bij dravers is het onwenselijk dat ze in galop gaan dus traint men dat eruit.Wat dan tot problemen leiden kan als het paard later als gewoon rijpaard verkocht wordt.Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Aanleg = genetisch
Training = gedrag
Die dravers behouden hun aanleg voor galop.

Prachtig artikel, zo zie je maar hoe mooi veelzijdig deze paardjes kunnen zijn!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:20

Leuk Martine! Ik volg je berichten in de IJslandergroep op facebook altijd met veel plezier! Echt heel leuk om te zien hoe goed jullie het doen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:27

Wat een leuk artikel zeg! Leuk dat jullie zo lekker dressuurmatig bezig zijn!

Alex en Jorie <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie