Paard zwaar gewond na aanval loslopende hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Paard zwaar gewond na aanval loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-22 20:00

Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door Senna21

Afbeelding
Het gewonde paard in de kliniek. Foto: Printscreen Anne-Liza Makkinga op Facebook.

In Beerze zijn enkele dagen geleden twee paarden in hun eigen paddock aangevallen door een loslopende hond. Even voor 15:30 uur viel de husky uit het niets twee paarden aan die in hun paddock stonden langs de bosrand. De paarden zouden meerdere keren zijn aangevallen door de hond en sloegen op de vlucht. Eén paard is er goed vanaf gekomen en staat op stal met lichte schaafwonden. Het andere paard was minder fortuinlijk: het is op de openbare weg gekomen en kon pas na een uur worden gevangen. Het dier heeft meerdere wonden, maar de wond aan het rechter voorbeen ziet er niet goed uit. "Er is een lap vel af en dat valt dan nog wel mee, maar mogelijk is de pees beschadigd."
Het paard staat nu in de kliniek aan het infuus.

Eigenaresse Anne-Liza Makkinga heeft na het voorval kort met de eigenaren van de hond gesproken, maar door alle hectiek zijn de man en zijn zoon vertrokken met hun hond, zonder hun gegevens achter te laten.

Dankzij de kracht van social media heeft Makkinga inmiddels contact gehad met de hondeneigenaren. Ze schrijft op Facebook:
"Allemaal ontzettend bedankt voor jullie medeleven en vele lieve berichten!
Door jullie hulp zijn de eigenaren van de hond gevonden.
Ik wil nog even toevoegen dat de eigenaren van de hond hier net geweest zijn voor een gesprek. Ze waren zich niet bewust van de impact die het heeft gehad en waren oprecht ontdaan. De situatie is uitgesproken en het gevoel van eventuele slechte wil is bij mij nu weg.
Ik hoop dat dit een goede les is voor hondenbezitters om hun hond aangelijnd te houden. Het blijven dieren en de gevolgen kunnen groot zijn.
Hopelijk heb ik binnenkort goed nieuws over het paard."

Onali

Re: Paard zwaar gewond na aanval loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:05

Vreselijk voor de paarden. Hopelijk haalt het 2de paard het.

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:09

Sterkte :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:24

Vorig jaar ook gehad dat er een klein hondje in de weide kwam. Deze liep los en was de paarden aan het opjagen. Eigenaren hondje vonden het schattig en ze konden roepen maar hondje was nog niet klaar met rennen zeiden ze!! Ik was niet zo heel vriendelijk. Als ze nu langskomen loopt hondje dan ook aan de lijn.

Bij een vriendin ongeveer zelfde pony ging achter hond aan ipv andersom... Honden eigenarem vonden het wel schattig het paard wilde spelen. Nouuu kappen en oren in de nek en hoofd omlaag is alles behalve spelen.

Mensen begrijpen niet wat de impact is. Verwondingen maar wat dacht je van de angst bij de paarden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:25

StalNollie schreef:
Vorig jaar ook gehad dat er een klein hondje in de weide kwam. Deze liep los en was de paarden aan het opjagen. Eigenaren hondje vonden het schattig en ze konden roepen maar hondje was nog niet klaar met rennen zeiden ze!! Ik was niet zo heel vriendelijk. Als ze nu langskomen loopt hondje dan ook aan de lijn.

Bij een vriendin ongeveer zelfde pony ging achter hond aan ipv andersom... Honden eigenarem vonden het wel schattig het paard wilde spelen. Nouuu kappen en oren in de nek en hoofd omlaag is alles behalve spelen.

Mensen begrijpen niet wat de impact is. Verwondingen maar wat dacht je van de angst bij de paarden.

Echt.. Je snapt dat soort mensen toch niet? _-:(
Bij kennissen van mij liep ook een loslopende hond in de wei en die werd tegen het hoofd geschopt door een pony.
Op slag dood! En de eigenaren kwamen nog boos verhaal halen ook :oo
Ja sorry hoor, maar je laat hem toch zelf los lopen? Dan neem je ook het risico.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:53

Huskies vallen niet uit het niets aan hoor. Poolhonden hebben een gigantisch jachtinstinct en zullen het altijd proberen.

Er is een reden dat mijn Malamute niet mee naar stal mag.
Zulke honden kun je sowieso al niet loslaten want die luisteren vaak al slecht voordat het jachtknopje aangaat, en eens het aan staat kun je het helemaal wel vergeten........

Dit is echt 100% de hondeneigenaar die gewoon hartstikke stom bezig was. Verdiep je verdorie in een ras voordat je iets aanschaft.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:19

Wat goed dat de paardeneigenaar en de hondeneigenaar in gesprek zijn gegaan en het op een goede manier is uitgepraat.
Beide partijen zijn flink geschrokken zo te lezen en van goede wil.
Echt vreselijk voor de paarden maar niemand heeft dit gewildt.
Je kan helaas niet alles voorkomen.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:48

Hierom hebben wij gaas om de paddocks heen. Die van ons liggen aan de openbare weg namelijk met enkel wat gras en greppel er tussen...
Jammer maar helaas nodig blijkt maar weer

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:02

Wij hebben een kruising sledehond met 15% Wolf. Loopt nooit los is superlief en heel sociaal, maar heel sterk jacht instinct. Wij hebben paarden, maar hij loopt nooit los als de paarden buiten staan, te gevaarlijk. Zowel voor de hond als het paard. Binnen speelt hij met de katten, maar buiten gaat hij er achteraan.
Ik snap dus echt niet dat mensen honden los laten.
Heel veel sterkte voor de eigenaar en beterschap voor de paardjes.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:47

Vreselijk bericht!!! Hopelijk komen de paarden er bovenop |(

Diezelfde dag reed ik met mijn pony op het ruiterpad, gewoon een rustig drafje. Opeens schoot hij in blinde paniek in een rengalop, ik keek om mij heen en zag twee bordercollies de bosjes uit sprinten en ons blijven achtervolgen, terwijl de bazin rustig achter ze aanliep -:(- Was zó ontzettend boos, godzijdank kwam mijn pony weer terug en kon ik hem kalmeren maar hij heeft de hele rit terug onwijs gestresst gelopen en ook op stal had hij nog paniek. Ik was ook niet zo aardig toen ik erachter kwam dat het om (wederom) loslopende honden ging. Het is echt met een sisser afgelopen maar allebei hebben we even doodsangsten doorstaan.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:01

Dat is dus mijn grootste angst met buitenrijden, hond achter je paard aan en dat je paard aan de loop gaat en nooit meer stopt.
Ik woon aan een gebied waar de hond aangelijnd moet zijn, maar echt iedereen heeft hier zn hond los!
Ik heb zelf ook een hond maar die gaat aan de lijn.
Er zijn genoeg losloopgebieden in de buurt.
Het ergste is dat mensen denken dat hun hond wel luistert, en de opmerking "hij doet niks hoor", ........hoor ik zo vaak.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:52

ONgebrijpelijk dat mensen hun honden in natuurgebieden en bij paarden gewoon los laten lopen. Veel sterkte voor het paard en zijn eigenaar!

Heb dat jaren geleden meegemaakt. We waren met een stuk of tien ruiters, en reden op een brede grasstrook langs een sloot. Aan de andere kant van het gras is een stukje bos. Ineens veel herrie in het bos en er kwamen twee grote honden uit stormen die hard blaffend achter de paarden aangingen. Eigenaresse riep in de verte 'Hier! Hier!' Alle paarden ervandoor, op twee na zijn alle ruiters eraf gevallen, en twee van de paarden zijn hard onderuit gegaan op de asfaltweg aan het einde van de grasstrook met bloedige wonden tot gevolg. Een deel van de ruiters had ook flinke verwondingen, waaronder mijn dochter, aan haar knie, ze heeft er na 20 jaar nog steeds last van).

Maar de eigenaar neemt geen enkele verantwoordelijkheid, ook al was het geen losloopgebied.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:07

Ik heb hierdoor 2 trappende shetlanders.
De eerste werd gebeten, godzijdank in zn sok, toen hij 2 jaar was.
Maar hij wacht niet af, hond in de buurt is meppen.
Is jarenlang goed gegaan, eerst afwachten dan pas meppen. En uiteraard ik die de eigenaren waarschuwt, maar mensen nemen je niet serieus. Hij doet niks hoor >;)

Helaas tijdens een vakantie geëscaleerd.
Pup kon er zelf ook niks aan doen, liep ook los waar hij niet los mocht. Maar pup was met zichzelf bezig en totaal niet met mn shet, pup rent linksom bedenkt zich tijdens zijn bocht ik ga rechtsom.
Op dat moment trapt mijn shet vol in het gezicht.
Mensen hebben de pup gevangen en zijn meteen weggegaan.

Geen idee hoe dat is afgelopen maar ik voelde me echt k#t.

Mijn andere shet had tot afgelopen najaar geen probleem met honden.
Totdat we gingen fietsen en er uit een zijpad een hond aangerend kwam en vol gas achter mijn shet aanging.
Gelukkig waren we aan het stappen en kon ik snel van mn fiets afstappen en mn shet tegenhouden.
Wederom eigenaar die door reed (rolstoel) riep zn hond niet eens.

Hond heeft verder niks gedaan kwa bijten ed, maar nu bij honden en geluiden waar hij geen zicht heeft reageert mn shet wel.
Begin dit jaar weer met hem gefietst, ik wist dat er op de route 1 erfhond was en daar ook voorzichtig gedaan, ging heel goed.
Laatste stuk ging het helaas toch mis, nooit geweten dat daar ook een erfhond was.
We waren net aan het draven en ja hoor komt er een hond over zijn erf aangerend.
Shet in paniek, trekt mij over mn fiets heen, fiets valt, ik struikel achterover, kom hard op het asfalt terecht en weg shet.
Over een 60 km weg met snelweg en spoor vlakbij.

Wat ik niet verwacht had was dat hij op zo'n 100 meter bleef staan dus ik kon hem gelukkig zelf pakken.
Wel was er iets goed verrekt in m hand want die hing er een beetje treurig bij.

Ik durf nu zelf niet meer, heb nu helaas 2 shetlanders die niks met honden hebben. Shet 1 rent dan gelukkig niet weg, maar shet 2 wel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:25

Onali schreef:
Is jarenlang goed gegaan, eerst afwachten dan pas meppen. En uiteraard ik die de eigenaren waarschuwt, maar mensen nemen je niet serieus. Hij doet niks hoor >;)

Pup kon er zelf ook niks aan doen, liep ook los waar hij niet los mocht. Maar pup was met zichzelf bezig en totaal niet met mn shet, pup rent linksom bedenkt zich tijdens zijn bocht ik ga rechtsom.

Totdat we gingen fietsen en er uit een zijpad een hond aangerend kwam en vol gas achter mijn shet aanging.
Gelukkig waren we aan het stappen en kon ik snel van mn fiets afstappen en mn shet tegenhouden.

Hond heeft verder niks gedaan kwa bijten ed, maar nu bij honden en geluiden waar hij geen zicht heeft reageert mn shet wel.
Begin dit jaar weer met hem gefietst, ik wist dat er op de route 1 erfhond was en daar ook voorzichtig gedaan, ging heel goed.
Laatste stuk ging het helaas toch mis, nooit geweten dat daar ook een erfhond was.
We waren net aan het draven en ja hoor komt er een hond over zijn erf aangerend.
Shet in paniek, trekt mij over mn fiets heen, fiets valt, ik struikel achterover, kom hard op het asfalt terecht en weg shet.

Wat ik niet verwacht had was dat hij op zo'n 100 meter bleef staan dus ik kon hem gelukkig zelf pakken.

Ik durf nu zelf niet meer, heb nu helaas 2 shetlanders die niks met honden hebben. Shet 1 rent dan gelukkig niet weg, maar shet 2 wel.

En draai het eens om, pup was geen gevaar en jij kiest er bewust voor om langs een erf te gaan waar je weet dat erfhonden zijn en de hond kwam aanrennen over zijn eigen erf wat gewoon mag en nog krijgt je pony het voor elkaar je over je fiets heen te trekken.
Je kan niet alles wegnemen en je pony in een glazen doosje doen.Je zal hier zelf ook wat aan kunnen doen. Een schrik training met honden bijvoorbeeld

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:34

Dit maakt weer duidelijk waarom ik nog elke dag blij ben met ons gazen hekwerk.
Geen honden in je weiland en dus ook geen bijtende.
dat was een flinke investering om 3 hectare, maar echt het beste wat we hebben kunnen doen.

Teveel sukkels die hun hond niet onder appèl hebben en ook totaal niet in de gaten hebben dat ook alleen jagen schade kan geven aan de paarden.

En fijn dat ze nu in gesprek zijn, maar als het paard nooit meer beter word heb je daar uiteindelijk ook geen drol aan...

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:44

Het is en blijft een ongeval dat geen van beide partijen waarschijnlijk gewild had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:46

Persoonlijk vind ik dat geen ongeval.
Een ongeval vind ik meer als je beide elkaar tegen komt op dezelfde plek en daar gebeurt wat.
Een niet aangelijnde hond op een ander zijn erf vind ik geen ongeval meer. En had dus ook makkelijk voorkomen kunnen worden.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:03

Gillbo schreef:
Onali schreef:

En draai het eens om, pup was geen gevaar en jij kiest er bewust voor om langs een erf te gaan waar je weet dat erfhonden zijn en de hond kwam aanrennen over zijn eigen erf wat gewoon mag en nog krijgt je pony het voor elkaar je over je fiets heen te trekken.
Je kan niet alles wegnemen en je pony in een glazen doosje doen.Je zal hier zelf ook wat aan kunnen doen. Een schrik training met honden bijvoorbeeld

voor hetzelfde geld liep die pony ook in zijn eigen weide. Dat schrijft ze er hier niet bij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:29

Gillbo schreef:

De pup was op het strand, ik liep waar ik mocht lopen, honden moesten aangelijnd.
Wat de pup dus niet was.
En nogmaals die mensen neem ik niks kwalijk, ik schrok enorm van shet zijn reactie en vond het totaal ongepast dat hij het deed.

Kwa fietsen. Eerste erfhond was achter een hek en een tuin ertussen (welke ik wist) en de 2de erfhond was totaal onverwacht.
Ik fiets daar met mn andere shet al 5 jaar, nooit geweten dat daar een hond zat anders had ik shet 2 daar wel op voorbereid en was ik niet van mn fiets getrokken ;)

Dat laatste is nog niet lang geleden gebeurd en ik moest eerst helen met mn hand. Ik ga zeker iets met hondentraining doen maar vind maar iemand die zijn hond wilt opofferen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:32

Ik kende een hondje (Jack Russell) van een boerderij die altijd overal in de omgeving los rondliep en blaffend achter paarden aanging, zonder ze te bijten.Het was een heel leuk lief hondje en degenen die hem kenden reageerden er niet op. Tenslotte is dit hondje door een paard van zijn eigen baas tegen het hoofd getrapt en overleden.Iedereen vond het erg maar het had voorkomen kunnen worden door de eigenaar door hem niet overal los te laten lopen en\of op te voeden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:47

Avalanche schreef:
Huskies vallen niet uit het niets aan hoor. Poolhonden hebben een gigantisch jachtinstinct en zullen het altijd proberen.

Er is een reden dat mijn Malamute niet mee naar stal mag.
Zulke honden kun je sowieso al niet loslaten want die luisteren vaak al slecht voordat het jachtknopje aangaat, en eens het aan staat kun je het helemaal wel vergeten........

Dit is echt 100% de hondeneigenaar die gewoon hartstikke stom bezig was. Verdiep je verdorie in een ras voordat je iets aanschaft.

Eindelijk een Malamute eigenaar die weet wat ie in huis heeft... Wij noemen huskies niet voor niets "baby-vretertjes". Zijn honden die je ook nooit in de babykamer moet laten. En ook niet tussen andere dieren dus. -O-

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:33

Het ligt nooit aan de hond,altijd aan de opvoeding van de baasjes!

Wij hebben onze 2 honden wel loslopen, ze zijn zeer goed opgevoed en staan direct onder appèl als wij ze roepen. We hebben ze ook nooit verder dan15/20 meter van ons af lopen! Ze zijn paarden gewend en zijn niet bang voor vuurwerk! Het is een kwestie van goed opvoeden, maar er zijn ook rassen die je niet los kunt laten omdat hun instinct op jagen staat! Zo'n hond wil ik niet hebben! Een hond moet voor ons lief en aaibaar voor iedereen zijn en vertrouw jij je hond niet voor de volle 100% los lopend ,dan moet je dat ook niet doen en daar gaat het vaak mis!

Niet alle honden over 1 kam scheren

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:42

karrij schreef:

Wie doet dat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:47

karrij schreef:

Dat doet dus ook niemand :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:39

Ook niet alle loslopende honden over 1 kam scheren. :D Ze zijn niet allemaal van baasjes die hun honden niet opvoeden en er maar wat laks bij staan te kijken. Soms is het echt heirkracht, komen verschillende kosmische elementen samen in een situatie waarvan je alleen maar kan denken: S H I T!