De veulenhengstigheid, wel of niet gebruiken?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

De veulenhengstigheid, wel of niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 15:21

KWPN.nl
Fokkerij

Afbeelding
Als je merrie weer hengstig wordt na de bevalling, wel of niet gelijk weer insemineren?
Foto: Marlies Trap Fotografie

Heb je een drachtige merrie op stal staan? Dan komt langzaamaan het moment dat je je gaat voorbereiden op de geboorte. Een spannende en mooie tijd, met hopelijk het gewenste resultaat. Waar moet je op letten als je jouw merrie in de veulenhengstigheid weer wilt laten insemineren?

Voorbereidingen voor de geboorte
Alles wordt in werking gezet om het veulen een goede en welkome start te geven. De merrie is flink gegroeid en de voorbereidingen op stal worden getroffen. Wellicht wordt de merrie in een grotere afveulenbox geplaatst, moet ze nog losgeknipt worden en worden de laatste vaccinaties gegeven. Wanneer het veulen dan geboren is, of wellicht al eerder, rijst de vraag of de merrie weer gedekt moet worden en wanneer dat dan gebeurt. Is de wens om de merrie dit seizoen weer dragend te krijgen? Dan kun je ervoor kiezen de merrie tijdens de veulenhengstigheid te laten insemineren. Maar kan dat zomaar? En zijn er dan nog dingen waar je op moet letten?

De nageboorte
Het veulen bevindt zich tijdens de dracht binnen twee vruchtvliezen, de pootjesblaas en de waterblaas. De vrucht wordt omgeven door vruchtwater en de navelstreng verbindt het veulen met de moeder. Vooral de waterblaas voorziet het veulen tijdens de dracht van zuurstof en voedingsstoffen, de waterblaas heeft ook een afvoerfunctie van schadelijke stoffen. De vliezen en het vruchtwater beschermen het jonge dier tegen interne en externe factoren (zoals onder andere een schokdempende werking als de merrie valt of een klap krijgt bijvoorbeeld). Om deze uitwisseling van bijvoorbeeld voedingsstoffen soepel te laten verlopen, is de waterblaas tijdens de dracht nauw verbonden met de baarmoeder. Het komt dus wel eens voor dat deze na de geboorte van het veulen niet makkelijk loskomt van de baarmoederwand. We spreken dan van ‘aan de nageboorte staan’.

Gevaarlijke situatie
Dit is een potentieel gevaarlijke situatie voor de merrie. Normaal gesproken moet de nageboorte binnen twee uur volledig afgekomen zijn. Als de nageboorte zes uur na de geboorte nog niet is losgekomen, is veterinaire hulp noodzakelijk. De merrie kan anders baarmoederontsteking, hoefbevangenheid, koorts of bloedvergiftiging krijgen. Als de merrie langer dan twee uur aan de nageboorte heeft gestaan, raadt de dierenarts vaak af om de veulenhengstigheid te gebruiken. Het is dus belangrijk om snel te handelen. Dit kan bijvoorbeeld door twee uur na de geboorte, indien de nageboorte nog niet is afgekomen, een spuitje oxytocine te (laten) geven. Dit is een hormoon dat ook vrijkomt wanneer het veulen drinkt en laat de baarmoeder samentrekken, waardoor de nageboorte loskomt. Als (een deel van) de nageboorte is afgekomen, is het bovendien van essentieel belang dat er nauwkeurig bekeken wordt of er geen stukjes zijn achtergebleven. Indien de nageboorte bijvoorbeeld op de grond wordt uitgelegd, kunnen bovendien ook andere afwijkingen, zoals ontsteking aan de moederkoek, gevonden worden en kan het veulen (indien geïndiceerd) op tijd behandeld worden.

Veulenhengstigheid
De eerste hengstigheid die optreedt na de geboorte van het veulen noemen we de ‘veulenhengstigheid’. Deze vindt tussen de vijfde en vijftiende dag na de geboorte van het veulen plaats. Gemiddeld vindt de eisprong tijdens die eerste cyclus dus rond de tiende dag plaats, maar soms ook eerder en vaak ook later. Dit betekent dat de merrie na de geboorte in rap tempo haar baarmoeder moet opschonen. De efficiëntie van dit opschonen hangt van een aantal factoren af. Een van die factoren is de leeftijd. Een jongere merrie heeft een meer elastische baarmoeder, waardoor deze sneller krimpt naar oorspronkelijke grootte, en makkelijker samentrekt en dus vocht kwijtraakt. Een oudere merrie heeft daar over het algemeen meer moeite mee. Deze baarmoeder is dan ook vaker niet gereed voor inseminatie op de veulenhengstigheid.

Het onderzoek op dag acht
Het verloop van de geboorte is een van de overwegingen bij het al dan niet gebruiken van de veulenhengstigheid. Acht dagen na de geboorte van het veulen komt de dierenarts over het algemeen de merrie bekijken. De dierenarts kan al bij het optillen van de staart de uitwendige geslachtsdelen beoordelen. Is de merrie uitgescheurd? Zit er bloed of andere uitvloeiing aan de staart, schaamlippen of achterbenen? En zo ja, hoeveel? Als daar aanleiding toe is, kan er zelfs een vaginaal onderzoek worden gedaan, om schade aan de vagina en baarmoedermond uit te sluiten. Dat is bijvoorbeeld verstandig als er veel aan het veulen getrokken of gedraaid is tijdens de bevalling. Vervolgens maakt de dierenarts de endeldarm leeg, om met de hand de geboorteweg te kunnen beoordelen. De dierenarts let dan onder andere op de grootte van de baarmoeder (is deze na de bevalling weer terug naar de oorspronkelijke grootte?) en de hardheid van de eiblaas (hoe zachter hoe dichter bij de eisprong). Met de echo wordt daarna gekeken of er geen vocht in de baarmoeder staat. Als dit wel zo is, wordt er gekeken hoeveel vocht er in de baarmoeder staat en hoe dit eruit ziet. Zijn er aanwijzingen voor ontsteking, of lucht in de baarmoeder? Ook kan de eiblaas beoordeeld worden op vorm, grootte en andere karakteristieke eigenschappen. Op basis van de bevindingen maakt de dierenarts een inschatting of en wanneer de merrie gedekt kan worden tijdens deze veulenhengstigheid. Over het algemeen geldt dat hoe vroeger deze veulenhengstigheid is, des te kleiner de kansen zijn op dracht en het voldragen van het veulen. Meestal wordt afgeraden vóór de tiende dag te insemineren, omdat de kans op drachtig worden kleiner is en de kans op resorberen (afsterven) van de vrucht iets groter.

Moderator opmerking op pag. 3

Moderatoropmerking:
We lezen dat de gemoederen over dit onderwerp hoog oplopen. Hierover in discussie gaan is uiteraard prima. Blijft echter bij het onderwerp en val elkaar niet persoonlijk aan. Kortom houd het gezellig.

Palmera

Re: De veulenhengstigheid, wel of niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:04

Waarom word er automatisch van insemineren uitgegaan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:10

Palmera schreef:
Waarom word er automatisch van insemineren uitgegaan?

Omdat 95% geinsemineerd wordt denk ik.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 03:08

Ohw, echt? :o? Oke. I'll rest my case. -O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 05:14

Wacht even... Dus de merrie is net aan een weekje moeder en wordt alweer geïnsemineerd voor de volgende ronde?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:01

Captain schreef:
Wacht even... Dus de merrie is net aan een weekje moeder en wordt alweer geïnsemineerd voor de volgende ronde?

Ja, in de natuur gaat dat zo.
Al wordt ze lang niet altijd drachtig van een dekking op deze veulenhengstigheid.
Oorzaak staat als hierboven beschreven. Maar kan ook niet aanslaan doordat het bijvoorbeeld te vroeg in het seizoen zou worden.
Dan wil het nog wel eens niet pakken.
De meningen zijn verschillend over het wel of niet dekken op de 1e hengstigheid, maar de natuur regelt het niet voor niets zo. Dus kwaad zal het niet kunnen, uitgaande van een gezonde merrie.

Even off topic: Wat een schitterende foto's in jouw profiel! :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:03

Captain schreef:

Het kan maar het hoeft natuurlijk niet. Ik doe het wel eens als de merrie laat in het seizoen een veulen heeft gekregen omdat je zo een maand wint.

Niet verontwaardigd/paniekerig/geschokt doen (doorhalen want niet van toepassing is), dit gebeurt ook gewoon in de natuur.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:10

Oh, dus omdat het in de natuur ook gebeurd is het goed. In de natuur gaan ze ook soms dood van de honger. Of lopen ze een paar dagen met een gebroken been rond.

Is dat dan ook OK?
Flauw natuurlijk, maar niet alles wat de natuur zo geregeld heeft is goed, en wij kunnen dat juist anders doen dan toch? Besluiten dat de merrie een jaar leeg laten bijvoorbeeld beter is.

Wordt voor vrouwen ook geadviseerd toch? Laat je lichaam even herstellen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:14

Lekenvraag: stel dat de merrie wel weer drachtig wordt in deze eerste hengstigheid, heeft dit dan (negatieve?) invloed op de melkproductie?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:18

Corelli schreef:
Lekenvraag: stel dat de merrie wel weer drachtig wordt in deze eerste hengstigheid, heeft dit dan (negatieve?) invloed op de melkproductie?

Nee heeft er geen invloed op.

Ik ben zelf ook niet helemaal een voorstander om direct weer te dekken tijdens de eerste veulenhengstigheid.
Dat het in de natuur gebeurt dat weet ik, maar is een menselijk gevoel waardoor het voor mij niet strookt.
Zoals wij altijd voor de grap zeggen "laat eerst de randjes maar weer eens hard worden".

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:19

Corelli schreef:

Nee hoor.
Ook dit heeft de natuur prima geregeld.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:20

agee schreef:
Corelli schreef:

Nee hoor.
Ook dit heeft de natuur prima geregeld.

De menselijke natuur heeft dat wel zo geregeld namelijk, dus was benieuwd!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:23

Captain schreef:
Oh, dus omdat het in de natuur ook gebeurd is het goed. In de natuur gaan ze ook soms dood van de honger. Of lopen ze een paar dagen met een gebroken been rond.

Is dat dan ook OK?
Flauw natuurlijk, maar niet alles wat de natuur zo geregeld heeft is goed, en wij kunnen dat juist anders doen dan toch? Besluiten dat de merrie een jaar leeg laten bijvoorbeeld beter is.

Niemand beweerd hier dat je deze 1e hengstigheid MOET gebruiken. En ook niemand zegt dat je geen jaar over mag slaan.

Geloof het of niet: zelfs in de natuur slaan merries wel eens een jaar over als het lichaam er niet klaar voor is. Zeker bij oudere merries. Ook dat regelt de natuur vaak zelf. :j

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:29

Doet mij denken aan een Friese merrie van de buren ,heel heel lang geleden.

Ieder jaar een veulen,merrie vond het geweldig en ook andere veulens mochten wel drinken bij haar.

Tot het jaar kwam dat ze niet drachtig wou worden,de eigenaar zei toen " deze zal geen jaar meer leven" en hij kreeg gelijk. Merrie is overleden door ouderdom.

Natuur regelt meer dan wij beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:32

agee schreef:
Captain schreef:

Is dat dan ook OK?

Niemand beweerd hier dat je deze 1e hengstigheid MOET gebruiken. En ook niemand zegt dat je geen jaar over mag slaan.

Geloof het of niet: zelfs in de natuur slaan merries wel eens een jaar over als het lichaam er niet klaar voor is. Zeker bij oudere merries. Ook dat regelt de natuur vaak zelf. :j
In de natuur aborteert een merrie soms ook haar foetus als ze deel uit gaat maken van een andere kudde. In de natuur komen sommige veulens ook te overlijden op het moment dat een hengst bij die eerste hengstigheid weer op een merrie “jaagt.” In de natuur is het “slechts” een dekking door een hengst, geen veearts die rond gaat lopen voelen. De natuur doet lang niet altijd dingen die in het voordeel zijn van het individu, maar in het voordeel van de soort, dus “in de natuur” argumenten geven wel een érg rooskleurig beeld van wat zich daadwerkelijk in de natuur afspeelt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:29

Misschien moeten jullie eens ophouden met het vermenselijken van dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:58

janderegelaa schreef:
Ik vermenselijk niks, maar de argumentatie van agee is allesbehalve sluitend. :+ In de natuur is er geen KI, geen scans, geen geboortealarmen en is de kans op overleven van zowel merrie als veulen een stuk lager dan in gevangenschap. Betekent niet dat er wat mis mee is, maar wel dat het argument "in de natuur..." kant noch wal raakt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:28

Ik vind het soms wel barbaars om een fokmerrie elk jaar opnieuw te laten dekken.
Ik heb geregeld gezien hoe mager een merrie kan staan na de bevalling. En dan toch weer opnieuw laten dekken...

Nee gun die eens rust, een dracht vraagt ook enorm veel van het lichaam.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:39

Mkango schreef:
janderegelaa schreef:
Ik vermenselijk niks, maar de argumentatie van agee is allesbehalve sluitend. :+ In de natuur is er geen KI, geen scans, geen geboortealarmen en is de kans op overleven van zowel merrie als veulen een stuk lager dan in gevangenschap. Betekent niet dat er wat mis mee is, maar wel dat het argument "in de natuur..." kant noch wal raakt.

Dus omdat andere dingen in de natuur anders gaan mogen we dit ook niet gebruiken. Apart.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:15

Art_Ificious schreef:
Ik vind het soms wel barbaars om een fokmerrie elk jaar opnieuw te laten dekken.
Ik heb geregeld gezien hoe mager een merrie kan staan na de bevalling. En dan toch weer opnieuw laten dekken...

Nee gun die eens rust, een dracht vraagt ook enorm veel van het lichaam.

Dit vind ik een grappige opmerking...

- Je moet eerst een veulen fokken voordat je weet hoe een merrie met dracht en moederschap omgaat
- Vervolgens moet dat veulen wel een maand of 2 oud zijn voordat zich aftekent of een veulen de merrie opvreet

En dan natuurlijk de dracht voorafgaand aan dat veulen... Is toch echt aan de eigenaar om te checken of de merrie voldoende te eten krijgt.

Ik heb echt met regelmaat merries gezien die werkelijk werden opgevreten door hun veulens. Die waren gewoon té goede moeders. Veulens groeiden als kool.
Merries die bij de dracht al te mager stonden, spijt me wel... Dat ligt doorgaans aan de eigenaar, in slechts een enkel geval is er sprake van brute pech.

Het leuke is dat je er meteen achteraan zegt: Gun dat lichaam eens rust.

Vooropgesteld, ik ben geen voorstander van veulen er uit, veulen er in op zo'n korte termijn. Zoals janderegelaa aangeeft is het natuurlijk soms wel een optie als je een hele goede merrie hebt die laat in het seizoen veulent. Je kan het dan nog proberen. Of je staat een jaar over.
Maar de hilariteit zit 'm er in dat een paard in de natuur ook niet weet of hij dat jaar rust krijgt :')

We denken met z'n allen wel dat we invloed op de natuur kunnen uitoefenen met het insemineren, het scannen etc. Of juist door de merrie een jaar rust te gunnen.
En dan komt de natuur langs, een hengst die uitbreekt en een merrie op veulenhengstigheid bevrucht. Of de merrie krijgt een of ander ongeluk en haalt het nieuwe jaar niet... En je zit met een had ik maar...

Feit is, we hebben te maken met een gedomesticeerd dier. Er is al geen sprake meer van natuur zoals het in dit topic wordt benoemd...
Dus een ieder doet wat hem/haar het beste lijkt. Zolang er sprake is van een gezond dier, is het niet altijd verstandig om met de vingertjes te gaan lopen wijzen. Misschien is het tijd om er op te vertrouwen dat een ieder met de beste bedoelingen handelt en kritisch te bekijken of we dat zelf ook allemaal doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:24

Ik sla de veulenhengstigheid altijd over eigenlijk. Kan de merrie opschonen van binnen en even herstellen van de bevalling. Vind die 8 dagen wel heel vroeg.

Elk jaar een veulen.. ja ligt er aan vind ik. Is de merrie gezond, fit, vrolijk en doet ze alles zonder problemen ? Geen probleem. Wordt ze makkelijk drachtig? Prima
Maar is ze altijd super mager, somber en wordt ze heel moeilijk drachtig. Nee.. dat is het niet waard.

Mijn merrie wou 1 jaar niet drachtig worden. Had achteraf een aardig zink te kort. Ze heeft lekker een jaar vrij gehad en nu is alles weer goed. Ook super makkelijk drachtig nu. Ze leverd wel ietsje in met een veulen. Maar wordt niet mager. Je ziet het vooral terug in de bespiering. Maar dat is niet heel vreemd. Zou ik een graatmager paard er aan overhouden laat ik het dier leeg..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:28

Janine1990, ik denk niet dat de meeste er over vallen dat het een keer op die manier gebeurt. Maar meer juist jaar in jaar uit.
Kwam op mijn oude stal ook een merrie van 18 en had al 15 jaar veulens gehad. Idd als het even al lukte idd gelijk de eerste ronde proberen drachtig te krijgen.
Laatste veulen was geen best veulen (had ze toen nog aan de voet en was toen een week of 4) maar kwam al via het dekstation bij ons. Gelukkig voor haar werd ze niet drachtig en weg gehaald omdat het veulen doodziek werd daar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:42

kiki1976 schreef:
Janine1990, ik denk niet dat de meeste er over vallen dat het een keer op die manier gebeurt. Maar meer juist jaar in jaar uit.
Kwam op mijn oude stal ook een merrie van 18 en had al 15 jaar veulens gehad. Idd als het even al lukte idd gelijk de eerste ronde proberen drachtig te krijgen.
Laatste veulen was geen best veulen (had ze toen nog aan de voet en was toen een week of 4) maar kwam al via het dekstation bij ons. Gelukkig voor haar werd ze niet drachtig en weg gehaald omdat het veulen doodziek werd daar.

Maar dat is het juist... Zoals ik aangaf, ik ben er ook echt geen voorstander van. Heb het zelf ook jaren lang zien gebeuren en vond het toen heel normaal. Maar binnen een zeker winstoogmerk is het ook normaal. Daarbuiten kijkt men er op een heel andere manier tegenaan.
Het probleem is het label dat de buitenstaander op een betreffende fokker/eigenaar plakt waarbij het een (fokken op veulenhengstigheid bijvoorbeeld) het ander (liefde voor het dier) meteen uitsluit omdat het niet past binnen het eigen idealisme.

Toegepast op het fokken op veulenhengstigheid. Maar in de hele wereld kan je dit natuurlijk toepassen. En zeker in de paardenwereld, want wat kunnen we goed de manieren van elkaar veroordelen.
Terwijl ieder zo z'n redenen heeft en dit echt niet altijd liefdeloze redenen zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:58

Oké. We sluiten ze op. Klimmen op hun rug. Halen ze dagdelen of langer bij soortgenoten vandaan. Dekken ze door middel van inseminatie.

Maar we kunnen best de veulenhengstigheid gebruiken, want in de natuur gaat het ook zo? 8)7

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:11

Janine1990 schreef:
kiki1976 schreef:

Maar dat is het juist... Zoals ik aangaf, ik ben er ook echt geen voorstander van. Heb het zelf ook jaren lang zien gebeuren en vond het toen heel normaal. Maar binnen een zeker winstoogmerk is het ook normaal. Daarbuiten kijkt men er op een heel andere manier tegenaan.
Het probleem is het label dat de buitenstaander op een betreffende fokker/eigenaar plakt waarbij het een (fokken op veulenhengstigheid bijvoorbeeld) het ander (liefde voor het dier) meteen uitsluit omdat het niet past binnen het eigen idealisme.

Toegepast op het fokken op veulenhengstigheid. Maar in de hele wereld kan je dit natuurlijk toepassen. En zeker in de paardenwereld, want wat kunnen we goed de manieren van elkaar veroordelen.
Terwijl ieder zo z'n redenen heeft en dit echt niet altijd liefdeloze redenen zijn.

Ik gebruikte bij eerder genoemde persoon bewust niet de term fokker want die verdiend degene niet. Zijn vermeerderaars.
Misschien dat ik het idd daar mee associeer, zou goed kunnen.