KNHS
Sport
Dit weekend vonden de Indoorkampioenschappen 2022 plaats. Hieronder hebben we de uitslagen verzameld.
Z1, Horka-prijs
De juryleden waren unaniem over de nummers 1 en 2 in de klasse Z1 om de Horka prijs, die werd verreden in de Willem Alexanderhal van het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo. Miranda Rongen stond vanaf het begin op de eerste plaats en gaf die niet uit handen. “Het was het lange wachten waard”, is de reactie van Miranda voorafgaand aan de prijsuitreiking
Uitslag klasse Z1, Horka-prijs
1. Miranda Rongen, Kir Royaal O (v. Desperado), 70,980
2. Lotje Schoots, Lucrum (v. Ferguson), 68,529
3. Zoe Schipper, Lexington (v. Toto jr), 66,324
Klasse Z2 en ZZ-Licht Witte van Moort-prijs
Het was een spannende strijd in de Kür op muziek van de klasse Z2, gesponsord door Agradi en de uitslag ligt heel dicht bij elkaar. Maar KNHS Talent van het Jaar Marten Luiten had vandaag de beste papieren in handen en mag zich KNHS Kampioen Z2 noemen. Hij reed zijn paard Johnny naar een score van 74,43% wat hem een totaalscore van 73,17% opleverde. Om 18.00 uur is de prijsuitreiking en krijgt hij de gouden medaille omgehangen. Naast hem op het podium mogen Femke de Laat het zilver en Kirstin Brouwer het brons in ontvangst nemen. Van harte gefeliciteerd!
Met twee overwinningen in het kampioenschap ging de titel in het ZZ-Licht in de Witte Van Moort-prijs naar Bart Veeze en de KWPN-dekhengst Kyton (Ferguson x Ferrro). “Kyton is echt een paard dat in de proef steeds enorm zijn best doet. Die gaat later echt Grand Prix lopen”, lacht Bart. De titel volgt voor het duo na de Hippiade-titel in de klasse Z2 vorig jaar september.
De kersverse kampioenen in de klassen Z2 en ZZ-Licht werden gehuldigd op het erepodium van de Amaliahal. Nadat alle winnaars hun prijzen en medailles ontvangst hadden genomen, klonk ter afsluiting het Wilhelmus in Amaliahal.
Uitslagen klasse ZZ-licht, Witte van Moort-prijs
1. Bart Veeze, Kyton (v.Ferguson), 73,667 + 76.483 = 150.150
2. Adelinde Cornelissen, Luqiedo (v.Aqiedo), 71,810 + 75.300 = 147.110
3. Kirsten Brouwer, Jack Daniels (v.Electron), 70,905 + 72.942 = 143.847
Uitslagen klasse Z2 paarden
1. Marten Luiten - Johnny, 1e proef 71,91, Kür 74,43, Totaal 73,17
2. Femke de Laat - Kind Pleasure, 1e proef 71,37, Kür 73,69, Totaal 72,53
3. Kirsten Brouwer - Stand by Me des Paluds SB, 1e proef 68,87, Kür 74,85, Totaal 71,86
ZZ-Licht
Bart Veeze heeft met de KWPN-goedgekeurde hengst Kyton de eerste proef van het KNHS-Indoorkampioenschap in het ZZ-Licht op zijn naam geschreven. Met een percentage van 73.667 namen ze ruimschoots de leiding. De beste acht van de proef kwamen later in de middag in de Kur op Muziek in actie.
Uitslag ZZ-Licht proef 34
1. Bart Veeze, Kyton (v.Ferguson), 73,667
2. Lotje Schoots, Justin (v.Johnson), 71,810
3. Adelinde Cornelissen, Luqiedo (v.Aqiedo), 71,810
4. Kirsten Brouwer, Jack Daniels (v.Electron), 70,905
5. Micky Schelstraete, Gregwaard (v.Florencio), 68,571
6. Linda Verwaal, Highland Dancer (v.Totilas), 68,476
7. Jo-Anne Koch, Darabel (v.Westpoint), 68,095
8. Kimberly Pap , Jersey (v.Vivaldi), 68,048
Klik hier voor de volledige uitslag.
Klasse Z cat. D/E
De vijftienjarige Veerle van Hof stond ruimschoots aan de leiding na de eerste proef in de klasse Z2 cat. D/E, gesponsord door Witte van Moort en stond deze uiteindelijk na de Kür op muziek ook niet meer af. Ze prolongeert daarmee haar KNHS-titel van de Hippiade 2021. Met een eindscore van 72,73% was ze met Equine parks Xander vandaag absoluut de beste en mocht op het erepodium een Witte van Moort-prijzenpakket, de kampioenssjerp en de gouden medaille in ontvangst nemen. Het podium werd aangevuld met Claire Vermaes op de tweede plaats en Esmee Boers op de derde plek. De kampioene vertelt ze enthousiast: “Xander heeft me nog nooit zo’n geweldig gevoel gegeven als vandaag, zowel in de proef als de Kür. Echt genieten!"
Einduitslag klasse Z2 cat. D/E na de proef en Kür
1. Veerle van Hof – Equine Parks Xander, 72,49%
2. Claire Vermaes - Matcho 'D' van Prinsenhof's, 72,08%
3. Esmee Boers - Beauty W, 71,48%
Bekijk hier de complete uitslagen.
Klasse L2 cat. D/E
Met een grote glimlach nam de kersverse KNHS-kampioene Anna van Westbroek plaats op het hoogste schavot van het erepodium tijdens de prijsuitreiking. In de klasse L2 cat. D/E, gesponsord door Pavo, reed zij haar pony Kostolany naar een mooie score van 69,22% wat haar de gouden medaille opleverde. De zestienjarige kampioene vertelt: “Kostolany is een lekkere pittige pony en heel fijn om te rijden. Hij is voor mij een droom die uitkomt."
Uitslagen dressuurklasse L2 cat. D/E
1. Anna van Westbroek – Kostolany, 69,22
2. Indy Schoenmakers – Golden Flow, 68,66
3. Mascha Weinans - DDM Defilee de Mode, 67,11
Bekijk hier de complete uitslagen.
Klasse Z1 cat. D/E
De klasse Z1 cat. D/E, gesponsord door Pavo, eindigde na een razend spannende ontknoping in een nipte overwinning voor Sissi Gijsen. Zij mocht uiteindelijk plaatsnemen op de hoogste trede van het podium en kreeg de kampioenssjerp en gouden medaille omgehangen. Opgelucht vertelt de 13-jarige kersverse kampioene: "Tijdens mijn proef had ik helemaal geen last van spanning en was ik niet zenuwachtig maar toen ik na mijn proef zo lang moest wachten op alle uitslagen kwamen de zenuwen wel naar boven. Ik ben heel erg blij dat het toch is gelukt en vandaag heb gewonnen."
Uitslagen klasse Z1 cat. D/E
1. Sissi Gijsen – New Star 8, 66,96
2. Kyra Hingstman – Goldwyn, 66,96
3 Senna van de Gevel – Davinci, 65,98
Klik hier voor de complete uitslagen.
Huldiging klasse L2 cat. C
In klasse L2 cat. C, gesponsord door Horka, wist Jolien Duijts de jury het meest te overtuigen. Met haar pony Pablo R behaalde ze een mooie score van 67,38% wat haar ging de overwinning in de klasse L2 opleverde. Vol lof spreekt de kersvers kampioene over haar pony na de prijsuitreiking: “Het ging heel goed vandaag en hij deed goed zijn best. Soms kan hij alleen wat heet worden in de middendraf."
Uitslagen dressuurklasse L2 cat. C
1. Jolien Duijts – Pablo R, 67,38%
2. Britt Kikkert - Van der Linde – Allstar Texel, 65,72%
3. Soleil Bravenboer – Samoerai, 65,27%
Bekijk hier de complete uitslag.
Klasse L2 cat. A/B
In de Willem-Alexanderhal werden de gelukkige winnaars van de klasse L2 cat. A/B, gesponsord door Pavo, op het podium gehuldigd. De jonge ruiters streden op hun pony’s voor wat ze waard waren. Toch kan er maar één de beste zijn en dat was vandaag Britt Kikkert - Van der Linde, met haar pony Himmeren’s Goudtopaas. Zij mocht de prijzen van sponsor Pavo, de kampioenssjerp en de gouden medaille op het erepodium in ontvangst nemen. De kampioene vertelt enthousiast: “Ik heb echt fijn gereden. Ik rijd hem nu al vier jaar en het was eigenlijk wel één van mijn beste proeven ooit."
Uitslagen klasse L2 cat. A/B
1. Britt Kikkert- van der Linde – Himmeren’s Goudtopaas, 65,66
2. Sofie Teulings – Isabel, 65,16%
3. Juno Plug – Charming Charlotte, 64,61%
Bekijk hier de volledige uitslagen.
Klasse Z1/Z2 cat. C
Er was er vandaag overduidelijk één de beste in de dressuurklasse Z1/Z2 cat. C gesponsord door Hartog en dat is Yelin Kayalar met haar pony Heidepeel’s Constantijn. Op het erepodium in de Amaliahal werd zij gehuldigd als kampioen en werd overladen met prijzen waaronder een Hartog voerpakket, een Bucasdeken, de kampioenssjerp en natuurlijk de gouden medaille. Na afloop van de prijsuitreiking vertelt Yelin tevreden: “Onze voorbereiding voor het Kampioenschap was kort maar krachtig. Ik heb wel heel fijn gereden vandaag."
Uitslagen dressuurklasse Z1/Z2 cat. C pony’s
1. Yelin Kayalar – Heidepeel’s Constantijn, 68,24%
2. Tessel van den Berg - Super Lutmars' Milan, 65,63%
Bekijk hier de volledige uitslag.
Klasse M1
Lange tijd ging Dirk-Jan van de Water met de zesjarige hengst Denton RMD aan kop in de klasse M1 dressuur paarden en hij stond de leiding uiteindelijk niet meer af. Als kersvers kampioen werd hij gehuldigd op het erepodium in de Amaliahal en nam met een grote glimlach de prijzen van rubriekssponsor Agradi, de kampioenssjerp en de gouden medaille in ontvangst. Naast hem mochten Nicky Snijder en Sanne van der Pols plaatsnemen die respectievelijk als tweede en derde waren geëindigd. Kersvers kampioen Dirk-Jan vertelt: "Ik vind het geweldig dat we hier weer in Ermelo op de Kampioenschappen kunnen rijden en dat er ook publiek bij mag zijn. Zo fijn om deze overwinning samen met familie en vrienden te kunnen vieren."
Uitslagen dressuur klasse M1 paarden
1. Dirk-Jan van de Water – Denton RMD, 75,16
2. Nicky Snijder - L'Unique Sth, 73,72
3. Sanne van der Pols- Sommerwolke J.M., 72,55
Bekijk hier de volledige uitslagen.
Klasse M2 paarden
In de Amaliahal mochten drie gelukkige winnaars voor het eerst deze Indoorkampioenschappen het erepodium betreden. De eer op het hoogste schavot was voor Stijn Bruisten, die de dressuurklasse M2, gesponsord door Hartog, overtuigend op zijn naam schreef met zijn paard Lorenzo DSB. Stijn reageert na de prijsuitreiking enthousiast: “Het was heel mooi om hier te kunnen rijden. Ik kan vandaag alleen maar tevreden zijn. Lorenzo heeft gewoon een geweldige instelling met drie heel goede gangen. Hij blijft zich super goed ontwikkelen dus ik denk dat we zeker nog veel mooie dingen kunnen laten zien in de toekomst", aldus de kersvers kampioen.
Uitslagen Dressuur klasse M2 paarden:
1. Stijn Bruisten – Lorenzo DSB, De Rips, 72,94%
2. Marielle Spierings – Linskymorijke, 72,00%
3. Sharon van Dijk - JS Evy’s Hotgirl, 69,22%
Klik hier voor de complete uitslagen van de klasse M2 paarden.
Laatst bijgewerkt door
Nieuwsredactie op 16-03-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast
Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een
PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je
in dit topic achterlaten.