De Kentucky Derby: Dit jaar of volgend jaar nog steeds een Grade 1?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

De Kentucky Derby: Dit jaar of volgend jaar nog steeds een Grade 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-22 10:59

Past The Wire
Sport

Afbeelding
Kentucky Derby. Foto: Bill Brine/Flickr

Korte intro Bob Baffert
Robert A. Baffert is een Amerikaanse renpaardtrainer die de Triple Crown-winnaar American Pharoah 2015 en de Triple Crown-winnaar Justify van 2018 heeft getraind. De paarden van Baffert hebben een recordaantal van zes Kentucky derby's, zeven Preakness Stakes, drie Belmont Stakes en drie Kentucky Oaks gewonnen. Bob Baffert werd geschorst nadat er bij een van zijn paarden verboden stoffen werden aangetroffen na diens overwinning in de Kentucky Derby.

Door Jon Stettin
Heeft Churchill Downs goed nagedacht over de "Bob Baffert" Kentucky Derby en Kentucky Oaks verbodsregel? Heeft de renbaan Churchill Downs voldoende nagedacht over de schorsing van Bob Baffert in beide races?

Niemand weet het juiste antwoord maar tevens willen de rensportliefhebbers ook niet dat de Kentucky Derby, en de vrouwelijke tegenhanger, de Kentucky Oaks, gedegradeerd worden.

Ze zeggen dat regels gemaakt zijn om gebroken te worden. Als de mensen die de regels maken de regels breken, zijn er dan eigenlijk wel regels?

De door Bob Baffert getrainde paarden kunnen geen punten behalen voor beide races vanwege de schorsing. Zijn paarden Newgrange en Messier hebben de benodigde punten al behaald om aan de start te komen maar deze punten zijn ongeldig verklaard om te voorkomen dat ze aan de twee topevenementen aan de start komen.

Toen de Churchill Downs de criteria voor deelname aan de Kentucky Derby veranderde werd dit gedaan om twee belangrijke redenen:
Ten eerste om er zeker van te zijn dat de beste van de beste drie-jarigen op de eerste zaterdag in mei aan de start verschenen en ten tweede om te voorkomen dat sprinters in de Derby zouden lopen waardoor er een ongelijke strijd zou zijn.
Tot nu toe werkte dat systeem maar de vraag is of dit voor volgend jaar ook geldt.
Het is duidelijk dat er toppaarden te vinden zijn in de stal van Bob Baffert: Corniche, de twee jaar oude Breeders Cup winnende Eclipse kampioen, Messier won de Grade 3 Robert Lewis met een overheersende 15 lengtes en Newgrange won de Southwest . Je kunt niet beweren dat deze drie paarden niet beter zijn, omdat ze uit de Kentucky Derby worden geweerd ten gunste van mindere paarden.

Terug naar de oorspronkelijke vraag, moeten de Kentucky Derby en de Kentucky Oaks de status van grade 1 verliezen of gedegradeerd worden op basis van het Bob Baffert verbod? Wat zeggen de regels?

Het volgende is rechtstreeks van de Thoroughbred Owners and Breeders TOBA website onder de rubriek Grading Procedure:

Citaat:
Het American Graded Stakes Committee werd opgericht door de TOBA in 1973 en werd gedurende de laatste 49 jaar door de organisatie beheerd. Het doel van het comité is om eigenaars en fokkers van volbloedpaarden een betrouwbare gids te bieden voor de relatieve kwaliteit van volbloedpaarden door die races te identificeren waarvan de recente vernieuwingen consequent de hoogste kwaliteit competitie hebben aangetrokken.

De indeling van de wedstrijden geschiedt tijdens vergaderingen die door de voorzitter naar behoren worden bijeengeroepen, gewoonlijk eind november of begin december. Andere vergaderingen worden bijeengeroepen indien nodig. Voor de indeling van de races krijgen de leden van het comité informatie die is opgesteld door The Jockey Club Information Systems, Thoro-Graph en TOBA. Statistische informatie wordt verstrekt voor alle races die in aanmerking komen om te worden ingedeeld, waarbij wordt gestreefd naar een Breeders' Cup-naar-Breeders' Cup-jaar. Deze informatie omvat details over statistieken van geklasseerde en andere in aanmerking komende races. Wijzigingen in de omvang en het type van de informatie kunnen van tijd tot tijd worden opgelegd door een stemming van het voltallige comité en worden doorgevoerd in afwachting van de nodige financiering en computerprogrammering.

Over alle grades die worden toegekend, geweigerd of gewijzigd wordt gestemd door een voldoende aantal leden van het comité tijdens een naar behoren bijeengeroepen vergadering. Het vereiste aantal stemmen voor het indelen van wedstrijden bestaat uit een meerderheid van TOBA-leden in het comité en een meerderheid van raceofficials in het comité. Acht positieve stemmen zijn nodig om een race te verbeteren en zes positieve stemmen zijn nodig om een race te verminderen.

Criteria om in aanmerking te komen voor een klassering
Om het Comité te helpen bij het bepalen welke wedstrijden in aanmerking komen voor klassering, heeft het Comité de volgende criteria aangenomen voor het screenen van Amerikaanse wedstrijden:

Beperkte races - Races komen niet in aanmerking voor klassering als de voorwaarden voor deelname beperkende bepalingen bevatten met betrekking tot welke paarden mogen deelnemen, anders dan op basis van geslacht of leeftijd. Een race wordt beschouwd als een beperkte race als een van de voorwaarden voor deelname de neiging zou hebben om betere paarden uit te sluiten, terwijl deelname door mindere paarden wordt toegestaan. Vanaf 2018 komen races die voorbehouden zijn aan niet-winnaars van een sweepstakes en aan alle andere toelatingsvoorwaarden voldoen, in aanmerking voor de status Listed.

Het blijkt dat de Kentucky Derby en de Kentucky Oaks dit jaar en volgend jaar inderdaad beperkt zijn.

Voor opheldering nam Jon Stettin contact op met Andy Schweigardt, Senior Director of Industry Relations & Development voor TOBA. Andy is sinds oktober 2000 Directeur van Industrie Relaties en Ontwikkeling bij TOBA. Hij is momenteel de secretaris van het American Graded Stakes Committee en is een bestuurder van het Racing Medication and Testing Consortium.

Andy gaf toe dat de vraag niet iets was waarover hij had nagedacht voor Jon hem stelde. Ze waren het eens dat het een interessante invalshoek en vraag was.

Andy Schweigardt schreef:
Ik denk dat die regel bedoeld is voor het beperkte kader van de wedstrijdvoorwaarden zoals ze in het regelboek zouden staan.

Afbeelding
Bob Baffert. Foto: Jean/Flickr

Wij waren het erover eens dat de regel was opgesteld zonder de situatie rond Bob Baffert en het huidige verbod op de Kentucky Derby en Oaks te voorzien. We zijn het er voorts over eens dat het bijna onmogelijk zou zijn geweest een dergelijk scenario te voorzien toen de regel werd geschreven. We waren het er over eens dat het een interessante vraag en gespreksonderwerp was dat bij ons weten nog niet eerder aan de orde is gesteld of besproken.

Ik suggereerde dat Churchill Downs misschien voorbarig was of niet goed had nagedacht over hoe ze het verbod hadden gestructureerd. Andy was het daar niet helemaal mee eens, maar gaf toe dat het misschien beter gestructureerd had kunnen worden in overeenstemming met die regel. Hij herhaalde zijn interpretatie dat de bedoeling van de regel is om het conditierapport in te perken. Dat mag zo zijn, maar de praktische gang van zaken is precies wat de regel zegt dat niet mag gebeuren, namelijk het uitsluiten van betere paarden ten gunste van mindere paarden in misschien wel de meest belangrijke race op onze kalender.

Is de Kentucky Derby nog steeds een echte Grade 1 als het een beperkte race is waar mindere paarden mogen lopen en de betere paarden worden uitgesloten? Ik denk dat het een interessante vraag is. We weten allemaal hoe belangrijk de race is voor de fokkerij, voor sponsors, voor exposure en om onze sport op het hoogste niveau onder de aandacht te brengen. We praten veel over integriteit, transparantie en regels, maar doen we dat als sector ook eerlijk of alleen als het ons uitkomt? Zal het iemand iets kunnen schelen?

Veel mensen zullen dit artikel zien als een artikel over Bob Baffert. Dat is het niet. Ze zullen niet verder komen dan zijn naam, waarvan we allemaal weten dat die veel passie en emotie losmaakt. Dit gaat over een slecht geformuleerde regel die mogelijk invloed kan hebben op de grading status en het proces. Het gaat niet over een trainer, een eigenaar of de keuze van een eigenaar. Het gaat erom dat mindere paarden voorrang krijgen op betere paarden en of dat door hun eigen regel invloed heeft op de status van een gegradeerde race, en in dit geval de Kentucky Derby en Kentucky Oaks.

Dit is alles waar het om gaat:

Beperkte races - Races komen niet in aanmerking voor klassering als de voorwaarden om er aan deel te nemen beperkende bepalingen bevatten met betrekking tot welke paarden mogen deelnemen, anders dan op grond van geslacht of leeftijd. Een race wordt beschouwd als een race met beperkingen als een van de voorwaarden voor deelname de neiging heeft om betere paarden uit te sluiten terwijl mindere paarden wel mogen deelnemen.

De regel luidt zo dat het niet uitmaakt wie de paarden traint, of wie de eigenaar is, of zelfs waarom ze worden beperkt. "De neiging hebben om uit te sluiten" is extreem slechte taal voor een regel. Het maakt niet uit of jij, ik, Bob Baffert of Mr. Magoo ze traint. Zoals ik in het begin al zei, ik weet dat het gek klinkt, en ik beweer niet dat ik het definitieve antwoord weet. Ik zie het wel als een vraag die alle deelnemers aan de Kentucky Derby, nu, in de toekomst, en zelfs in het verleden, moeten ophelderen.

Het is eenzaam aan de top. Vaak lopen we er alleen op, als we al alleen zijn. Maar we zijn nooit echt alleen, toch, als we de snelweg nemen? Er is iemand bij ons. Ik heb nooit van pesten, leedvermaak of schoppen gehouden. Ik pas daar liever voor. Churchill Downs stond toe dat de winnende plaquette van de Kentucky Derby van Medina Spirit verwijderd werd en Mandaloun's hem verving. Ik zou het 's nachts gedaan hebben en geen foto's toelaten.

Ik weet dat je bent wat je reputatie zegt dat je bent, maar denkt iemand dat Mandaloun de Kentucky Derby toch won?
Laatst bijgewerkt door JPitty op 05-03-22 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel en tekst aangepast

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie