Stempelhengsten: Amor Sgldt

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Stempelhengsten: Amor Sgldt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 21:00

Stempelhengsten.eu
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.


Amor is een bruine hengst, die in 1959 net ten noordwesten van Hamburg in Sleeswijk-Holstein is geboren uit een Holsteinse moeder. Zijn vader is de Zweedse hengst Herrscher, die vooral Trakehner- en Hannoveraans bloed voert.

Omdat de heer J.K. Wiersema, toenmalig secretaris/inspecteur van het Noordnederlands Warmbloed Paardenstamboek, in de jaren zestig van de vorige eeuw propageerde dat de paardenfokkerij zich meer op de sport moest richten en niet uitsluitend op de landbouw en daarbij koos voor inbreng van Holsteins bloed, is Amor door een groep Noord-Hollandse fokkers naar Nederland gehaald.

Amor werd bij de Nederlandse fokkers zeer populair. Zijn nakomelingen hadden veel beweging, temperament en looplust. Ook hadden ze aansprekende hoofden, goed gevormde halzen die fier worden gedragen en goed beenwerk. Wellicht het belangrijkste element dat speelde in de populariteit van Amor was dat de nakomelingen van nature het achterbeen eronder brachten en in de voorhand stegen.

In 26 dekseizoenen heeft Amor bijna 3000 merries gedekt en daaruit zijn 1653 veulens geregistreerd. Daarvan zijn er 436 als fokmerrie geregistreerd, waaronder 132 keurmerries. Door goede fokkerijprestaties hebben 133 dochters het preferent predicaat behaald. Voorts zijn 52 dochters van Amor moeder van een goedgekeurde hengst geworden.
De getallen bewijzen de enorme invloed die Amor via zijn dochters op de Nederlandse paardenfokkerij heeft uitgeoefend.

Zijn zonen zijn minder invloedrijk geweest. Zesentwintig zonen zijn goedgekeurd voor de fokkerij en daarvan hebben er negentien vijftien of meer geregistreerde nakomelingen. Vijf zonen hebben zelf weer een goedgekeurde zoon gebracht: Eros Sgldt, Akteur NWP, Gondelier Sgldt. Zuidpool KWPN en El Corona KWPN..

De Zuidpool zoon Tinka’s Boy KWPN (1989) is in Frankrijk een populaire hengst, waarvan inmiddels ruim 700 nakomelingen zijn geregistreerd.

De El Corona zoon Koss KWPN (1992) heeft een grote stimulans gegeven aan de fokkerij van Gelderse paarden.

De Amor-zonen Econoom Sgldt en Grossier Sgldt zijn in de Belgische fokkerij actief geweest.

Het VLN (voorloper van het KWPN) was zo enthousiast over de fokprestaties van Amor dat in 1967 het keurpredicaat aan Amor werd toegekend. Een jaar later, toen de oudste nakomelingen van Amor pas vijf jaar oud waren, is met het preferent predicaat al de hoogste fokkerijonderscheiding aan Amor toegekend.

Amor kende ook een donkere kant, en dat had alles te maken met het karakter. Zijn grootvader en vader stonden er om bekend dat hun nakomelingen vaak een lastig karakter hadden. Amor had zelf ook diverse gebruiksaanwijzingen en vele van zijn nakomelingen hadden dat ook. Dat liep uiteen van spanning bij het naderen in de stal, moeilijk doen bij het aandoen van een hoofdstel, elke dag opnieuw uitproberen wie er de baas was tot het langdurig verzet plegen, plus allerlei individuele bijzonderheden waar sommige nakomelingen uiting aan gaven.

De Amor-nakomeling die in de sport de beste resultaten heeft geboekt is zijn kleinzoon Tinka’s Boy KWPN (1989, V. Zuidpool KWPN). Met Markus Fuchs (SUI) is in 1999 de zilveren medaille gewonnen bij het Europees kampioenschap springen in Hickstead. In 2001 is de finale van de World Cup in Göteborg gewonnen en in 2004 is de overwinning behaald in de Grand Prix van Aken. Tinka’s Boy heeft een winsom van circa € 2.300.000.

Op de site van Stempelhengsten.eu staat nog veel meer info over Amor Sgldt.

Laatst bijgewerkt door Banjer op 05-03-22 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:41

Amor <3

suffie
Berichten: 5735
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:54

Amor, nog elke dag te zien op zijn sokkel bij de Radstake <3

Rocamor

Berichten: 11110
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:31

Ik heb hem (Amor zelf) nog gezien als oud opaatje op de hengstenshow bij Venderbosch.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stempelhengsten: Amor Sgldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:47

En in dit stuk tekst geen woord over "Krank im Kopf"?

Het ging wel een stukje verder dan "lastig" hoor.

Morganlefay

Berichten: 8767
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Stempelhengsten: Amor Sgldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:06

Tja heb ooit op een nakomeling van Eros gezet(Amor) en dat was niet echt de meest charmante
Ik liftte mee meer niet.

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:21

Dees schreef:
En in dit stuk tekst geen woord over "Krank im Kopf"?

Het ging wel een stukje verder dan "lastig" hoor.


Nou die ervaring heb ik niet. Zelfs lastig vind ik nog een groot woord. Ze waren bijzonder en niet makkelijk. Maar lastig ligt er net aan hoe je ermee om ging. Ik heb maar 1 paard gekend wat ik echt Krank in kopf vond en dat was een Jazz x Amor. Maar die combi heeft ook genoeg wel fijne paarden gebracht. Dus dat durf ik niet aan puur die bloedvoering toe te schrijven.
Mijn fijnste paarden waren die met een scheut Amor bloed erin. Al heb ik nooit een directe nakomeling gereden.

Ik verbaas me meer over het feit dat wffs niet wordt genoemd.

Tazzey
Berichten: 9624
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:45

Dees schreef:
En in dit stuk tekst geen woord over "Krank im Kopf"?

Het ging wel een stukje verder dan "lastig" hoor.


Nou inderdaad. Ik heb destijds twee goedgekeurde zonen van hem zadel mak gemaakt maar ze waren beide niet makkelijk. Het toppunt was wel een dochter van Amor, die was ronduit gevaarlijk. Daar ben ik mee gestopt omdat het wachten op ongelukken was. De “spanning” als je haar op stal benaderde was ook overduidelijk aanwezig.
Het waren alle drie wel enorm kwaliteitsvolle paarden. De zonen zijn uitgebracht in de wedstrijdsport. De dochter is bij de eigenaar het land op gegaan als gezelschapspaard voor een oudje die er alleen stond want er was verder niets mee aan te vangen. Eeuwig zonde want als ze gewoon minder gevaarlijk was dan was het een waanzinnig sportpaard geweest.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:21

Suzanne F. schreef:
Dees schreef:
En in dit stuk tekst geen woord over "Krank im Kopf"?

Het ging wel een stukje verder dan "lastig" hoor.


Nou die ervaring heb ik niet. Zelfs lastig vind ik nog een groot woord. Ze waren bijzonder en niet makkelijk. Maar lastig ligt er net aan hoe je ermee om ging..


Het dier kwam in NL ter beschikking omdat menig Duitser hem kwalificeerde als "Krank im Kopf".
Dat heeft dus helemaal niets te maken met je eigen ervaring en/of kunde, maar over hoe de fokkers in de fokkerij van de oorsprong van Amor over hem dachten. En dat was écht niet voor niets ;)

Het is raar dat juist dit deel van de geschiedenis rondom Amor niet herhaald wordt hier op Bokt's infotainment noch in het relaas van KWPN.
Laten we het niet mooier maken dan het is... voor de Duitse fokkerij was dit een mislukte hengst.

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stempelhengsten: Amor Sgldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:30

Nou dan ben ik blij dat de Duitsers hem mislukt vonden want onze dressuurfokkerij had er zonder Amor niet uitgezien zoals hij nu is. Hij heeft enorm veel gebracht en met name in combi met Doruto en Ulft veel succesvolle lijnen.

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:31

Amor heeft ons heel veel gebracht! Sterke paarden die goed konden bewegen.
Ik heb 'gevaarlijke' maar ook hele fijne Amor-nakomelingen gekend.
De verhalen over zijn karakter komen gedeeltelijk uit de tijd van de omvorming van landbouwpaarden naar sportpaarden. Als ik nu terugkijk op die tijd, denk ik dat het in een aantal gevallen ook geen wonder was dat het niet goed ging. Het opvoeden en aanrijden van dit soort paarden gaat nu écht anders dan 40-50 jaar geleden ...

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stempelhengsten: Amor Sgldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:33

Je kunt ook stellen dat paarden met een instelling als dat van Amor, het karakter van onze brave werkwillende paarden een stuk om zeep heeft geholpen.

Ik ben niet tegen Amor hoor, maar heb er ook geen roze bril over op.
Karakter is tegenwoordig een serieus aandachtspunt in de NL warmbloedpaardenfokkerij.

Albert

Berichten: 5755
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Stempelhengsten: Amor Sgldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:38

Ik denk dat dat nogal meevalt Dees, laten we vooral niet vergeten dat de ouderwetse geldersen vooral braaf waren omdat ze hard moesten werken. Veel van de huidige paarden zouden door de boeren van vroeger omschreven worden als stakers of luie paarden.

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:13

Nou ..... ik weet nog dat bij ons thuis een 'modern' paard werd aangeschaft.
Die staakte niet en was ook niet lui. Maar liep zich stuk voor de wagen of de ploeg.
In termen van karakter: te veel vuur en te weinig aarde.

Andersom waren de werkpaarden die wij hadden braaf en werkwillig maar ook enorm vergevingsgezind.
Want er werd ook niet altijd zachtzinnig mee omgesprongen.

De Amor-nakomelingen die ik heb gekend waren bijna zonder uitzondering koning of koningin van de stal en snel beledigd. Er waren veel mensen die niet wisten hoe ze daar mee om moesten gaan.

Verder eens met Dees, ik zou nu op mijn oude dag best zo'n ouderwetse willen hebben!

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:36

Mijn Amor x Le Mexico was van 1984 en is 33 geworden. Ik heb hem pas 5 jaar geleden in laten slapen en ik mis hem nog steeds. Hij heeft mij zoveel geleerd. Vooral geduld, doorzettingsvermogen miste ik nog een beetje toen ik 20 was. Hij had een heel erg sterk karakter, maar hij was goudeerlijk en verschrikkelijk sensitief. En zeker een harde werker.
Ik werk nu met Welsh A pony's, deze zijn nog veel sensitiever. Ik kan wel zeggen dat ik het geduld wat ik nodig heb om met de Welsh ponies te werken van hem heb geleerd. Op de foto is hij 31 jaar oud.
Afbeelding