Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 28120
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 22:14

*Bokt.nl
Fokkerij

Afbeelding
Totilas in 2009 met zijn ruiter Edward Gal tijdens het NIC Assen.
Foto: Roland Hitze - Wikiportret/ Flickr


De rechtszaak tussen Paul Schockemöhle en Kees Visser om de rietjes met diepvriessperma van Totilas is nog niet gestreden. Begin 2021 diende deze zaak voor een Duitse rechter, die bepaalde dat alleen Schockemöhle de rietjes mocht verkopen. Kees Visser ging daartegen in hoger beroep. Intussen zijn er nieuwe ontwikkelingen in de zaak. Ook een Nederlandse rechter blijkt bevoegd te zijn in de zaak. En Kees Visser heeft beslag laten leggen op de paarden én het sperma van Totilas dat Schockemöhle in Nederland heeft.

Hoe zat het ook al weer?
Het verhaal van Totilas kent iedereen. Van de successen onder Edward Gal, de verkoop van de hengst naar Duitsland en het tragische overlijden eind 2020 aan koliek. Daarna begon de strijd tussen Schockemöhle en Visser om zijn sperma, dat Visser nog in bezit had. De civiele kamer van de Rechtbank Oldenburg deed in maart 2021 uitspraak dat Visser de diepgevroren rietjes niet meer mocht verkopen.

Hier was Visser het dus niet mee eens. Hij wil toestemming om de rietjes van Totilas alsnog te verkopen. Schockemöhle beweert echter dat de fokrechten van de hengst exclusief bij hem liggen. Het Oberlandersgericht (de rechtbank boven de civiele kamer) heeft zich dan ook over de zaak gebogen. In juli 2021 gaven zij Schockemöhle een termijn waarbinnen hij zijn beweerdelijke vorderingen aan de rechter diende te geven. Ook gaf deze rechter aan dat niet alleen hij, maar ook de Nederlandse rechter bevoegd is in deze zaak. Het paard heeft immers ook in Nederland gestaan, bij Edward Gal in Harskamp. Uiterlijk in november 2021 moest Schockemöhle zijn vorderingen aan de bevoegde rechter voorleggen. Visser geeft aan dat hij tot op heden nog niets ontvangen heeft.

Daarom heeft Visser zijn opponent opnieuw gedagvaard, waarbij hij onder andere een schadevergoeding eist voor zijn geleden schade. Hij mag de rietjes immers niet verkopen en verdient er dus geen geld aan. Naar eigen zeggen zal deze schade verder oplopen naarmate Schockemöhle hem blijft belemmeren het sperma te verkopen. Deze procedure begon al vorig jaar juli. Maar volgens Visser heeft zijn opponent hemel en aarde bewogen om de betreffende Nederlandse rechter zich onbevoegd te laten verklaren. Echter, eind februari 2022 verklaarde de Rechtbank Gelderland zich wel degelijk bevoegd om deze zaak in behandeling te nemen. Schockemöhle heeft nu tot eind april 2022 om antwoord te geven op de vorderingen van Visser.

Ook zal er nog een getuigenverhoor komen. De advocaten van Visser hebben daartoe een verzoek ingediend bij de rechter. Het zal hier gaan om Schockemöhle zelf en om Ann-Kathrin Linsenhoff. Volgens Visser heeft Schockemöhle beweerd dat ze een afspraak hebben, vandaar dat zijn advocaten een verzoek hebben ingediend om deze twee personen onder ede te horen.

Intussen ligt er dus een conservatoir beslag op de paarden én het Totilas-sperma dat Schöckemöhle in Nederland, bij Joop van Uytert, heeft. De schadevergoeding die door de rechtbank is begroot, komt neer op circa 3,5 miljoen euro. Visser vindt het verbod op de rietjes met diepvriessperma onrechtmatig. Het zou volgens Schockemöhle gaan om 12 rietjes, Visser spreekt dat tegen. Visser wil dit via ISCI aanbieden, die zou dus een veelvoud aan veulens kunnen opleveren. Het sperma van Totilas is momenteel erg gewild omdat zijn nakomelingen mooie successen boeken in de sport. Visser zegt hier zelf over:

“Schockemöhle heeft maar één doel en dat is mij verhinderen het Totilas- sperma aan merriehouders te verkopen. Het handhaven van het verbod vind ik onrechtmatig. Schockemöhle heeft geen recht op het sperma van Totilas dat ik in mijn bezit heb. Door mij de verkoop daarvan zo lang mogelijk te belemmeren mis ik inkomsten en loop ik het risico dat de waarde van het sperma op langere termijn afneemt. Ik mis dan de boot zoals men zegt en dit is nu precies wat Schockemöhle wenst.”

Kees Visser heeft zijn hele zienswijze opgeschreven in een persbericht, dat kun je hier lezen.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 03-03-22 01:10, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:28

Zucht :roll:

Freyr
Berichten: 751
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:29

Wat een soap en het draait maar om een ding: Geld.

Zinzi_jewel

Berichten: 9066
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:46

Freyr schreef:
Wat een soap en het draait maar om een ding: Geld.

Waar zou t anders omgaan ??

paars

Berichten: 5999
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:50

Kan iemand de stekker niet uit die vriezer trekken…problem solved. Gaat alleen maar over geld.

xxCYNNxx

Berichten: 5674
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:59

hier hebben ze toch al eerder ruzie om gehad? Toen Schockemöhle Totilas nog niet eens zo lang had. Bleek ineens dat Visser nog wat rietjes had 'achtergehouden'. En Schockemöhle terecht, na miljoenen voor dat paard te hebben neergelegd, niet wilde dat Visser dit te gelde maakte......iets in die trant meen ik mij te herinneren. Is ondertussen al weer wat jaartjes terug

Nu probeert hij het opnieuw? Ik heb meer begrip voor Schockemöhle; hij had het paard als laatste in bezit en nu niet bepaald weinig er voor betaald ook nog. Fokrechten had hij daarmee ook mee gekocht, dus tja; ik zou als ik hem was geweest ook gedacht hebben; ja daag vissertje, was mij paard en mijn fokrechten dus je wacht maar met je rietjes, voor mijn part tot sint juttemis.


Dat het voor beide kanten alleen maar om geld gaat is duidelijk, maar vanuit Schockemöhle zijn standpunt een stuk begrijpelijker dan vanuit Visser gezien.

Libera

Berichten: 4024
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 04:00

Maar op het moment dat de rietjes gemaakt/opgeslagen zijn, was het paard toch gewoon nog van Visser?
Dus als ik nu bijvoorbeeld eicellen van mijn merrie zou bevriezen, en vervolgens de merrie verkoop, dan zou ik die eicellen niet mogen gebruiken?? Want dit word best wel gedaan….

imaudy
Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 04:26

Libera schreef:
Maar op het moment dat de rietjes gemaakt/opgeslagen zijn, was het paard toch gewoon nog van Visser?
Dus als ik nu bijvoorbeeld eicellen van mijn merrie zou bevriezen, en vervolgens de merrie verkoop, dan zou ik die eicellen niet mogen gebruiken?? Want dit word best wel gedaan….


Wat ik er van begrijp is dat Visser een aantal rietjes voor eigen gebruik achter zou houden en deze niet zou verkopen. Staat alleen niks op papier..

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:52

Ja klopt hij had toestemming om de rietjes voor eigen gebruik te gebruiken en wil ze nu verkopen. Gaat inderdaad alleen maar om geld. Het had hem gesierd als hij zich gewoon aan de afspraken had gehouden.

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:03

Voor eigen gebruik zou hij natuurlijk ook nog de merrie kunnen 'overkopen', insemineren en weer terug 'verkopen'

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:04

Amber_anne schreef:
Voor eigen gebruik zou hij natuurlijk ook nog de merrie kunnen 'overkopen', insemineren en weer terug 'verkopen'


Ja precies. Maar het zal vast iets ingewikkelder in elkaar zitten denk ik. Want anders zou hij het wel zo gedaan hebben vermoed ik.

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:08

Suzanne F. schreef:
Amber_anne schreef:
Voor eigen gebruik zou hij natuurlijk ook nog de merrie kunnen 'overkopen', insemineren en weer terug 'verkopen'


Ja precies. Maar het zal vast iets ingewikkelder in elkaar zitten denk ik. Want anders zou hij het wel zo gedaan hebben vermoed ik.


Dat denk ik ook

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:14

Kost je twee keer overschrijfkosten, dat is het punt niet, maar de eigenaar tijdens het insemineren is ook de fokker, dacht ik. Niet iedere merrie-eigenaar zal dat misschien willen?

Maar mij lijkt het niet dat er andere problemen mee zijn als Visser op papier een merrie koopt, insemineert en vervolgens weer terug verkoopt voor het aankoopbedrag plus inseminatiekosten. Dat staat er ook nergens los een factuur voor dekgeld uit :))

Maar het kan natuurlijk wel een risico zijn als je een merrie 'koopt', merrie wordt niet drachtig en oude eigenaar zegt: doei, die koop ik niet terug voor hetzelfde bedrag :+

anjali
Berichten: 15979
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:36

imaudy schreef:
Libera schreef:
Maar op het moment dat de rietjes gemaakt/opgeslagen zijn, was het paard toch gewoon nog van Visser?
Dus als ik nu bijvoorbeeld eicellen van mijn merrie zou bevriezen, en vervolgens de merrie verkoop, dan zou ik die eicellen niet mogen gebruiken?? Want dit word best wel gedaan….


Wat ik er van begrijp is dat Visser een aantal rietjes voor eigen gebruik achter zou houden en deze niet zou verkopen. Staat alleen niks op papier..

Verkopen is ook eigen gebruik? Ik vind het flauw allemaal maar het kan zijn dat er indertijd iets over vastgelegd is. De voorheen gewonnen prijzen van een paard gaan toch ook niet mee naar een nieuwe eigenaar? Dat vond mijn moeder vroeger, dat de door een paard gewonnen prijzen bij hem horen.Die bekers dus. Maar dat gebeurt dus niet bij verkoop.

JeanneV
Berichten: 641
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:22

De techniek is verandert!! Visser en Shockemohle wisten 10 jaar geleden niet dat 1 rietje goed zou worden voor 10 tallen veulens! Visser denkt nu een extra spaar potje te hebben.... Shockemohle ziet nog meer van zijn investering verdampen...

maralyn

Berichten: 10628
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:29

Wat een gekwak over een kwakje... Geld geld geld.

anjali
Berichten: 15979
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:48

Ik ben tegen K.I wegens onnatuurlijk.En dan zou dit probleem er nu ook niet zijn. Maar om medische redenen of zoals hier als de wenshengst overleden is dan zou ik het wel accepteren. Ik denk dat door alle publiciteit hierover de vraag naar dit sperma nog groter zal worden.En dus ook de prijs ervan zal stijgen.Totilas regeert over zijn graf heen!

DDDara
Berichten: 1079
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:41

anjali schreef:
Ik ben tegen K.I wegens onnatuurlijk.En dan zou dit probleem er nu ook niet zijn. Maar om medische redenen of zoals hier als de wenshengst overleden is dan zou ik het wel accepteren. Ik denk dat door alle publiciteit hierover de vraag naar dit sperma nog groter zal worden.En dus ook de prijs ervan zal stijgen.Totilas regeert over zijn graf heen!


Totilas en vrijwel alle andere KWPN hengsten "dekken" enkel via K.I. dus daar is sinds zijn dood niets aan verandert..... maar hier gaat het over ICSI

Ik denk overigens dat fokken zelf als het natuurlijk gebeurt onnatuurlijk is want er is niets natuurlijks meer aan hoe wij paarden houden en hoe wij de merrie naar de hengst brengen dan kan die inseminatie er ook nog wel bij toch......
Dat maakt het alleen maar veiliger voor beide partijen
Laatst bijgewerkt door DDDara op 03-03-22 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Tazzey
Berichten: 9888
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:46

anjali schreef:
Ik ben tegen K.I wegens onnatuurlijk.En dan zou dit probleem er nu ook niet zijn. Maar om medische redenen of zoals hier als de wenshengst overleden is dan zou ik het wel accepteren. Ik denk dat door alle publiciteit hierover de vraag naar dit sperma nog groter zal worden.En dus ook de prijs ervan zal stijgen.Totilas regeert over zijn graf heen!


Het gaat hier over ICSI, dat is een ander proces. Vrijwel alle sport hengsten dekken via K.I. en daar heb ik persoonlijk ook geen probleem mee. ICSI daarentegen ben ik geen voorstander van, het proces is behoorlijk ingrijpend voor de merrie.

Het verhaal Totilas lijkt maar niet afgesloten te kunnen worden. Ik weet niet wat er destijds is afgesproken tussen Visser en Schockemöhle maar als er daadwerkelijk alleen gesproken is over eigen gebruik dan zou je daarover kunnen discussiëren. Wat onze mening daarover is is niet relevant, daar mag de rechter zich over gaan buigen.

anjali
Berichten: 15979
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Strijd Kees Visser om sperma Totilas nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:31

Hier wist ik echt helemaal niets vanaf en ik vind het walgelijk.Een paard of ander levend wezen is geen laboratoriumproduct.Ik heb dit op google nagezocht en echt he,hoe komen ze erbij.Wat een geknoei.Een op zo'n manier geproduceerd paard zou ik niet willen hebben al kan het dier zelf er niets aan doen.Maar ik zou er niet aan mee willen betalen dat het zo gaat,dat bedoel ik eigenlijk.Ik dacht eerst dat het in het geval van Totilas ging over "normale" simpele K.I. maar dit soort toestanden,nee dank u.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:06

anjali schreef:
Hier wist ik echt helemaal niets vanaf en ik vind het walgelijk.Een paard of ander levend wezen is geen laboratoriumproduct.Ik heb dit op google nagezocht en echt he,hoe komen ze erbij.Wat een geknoei.Een op zo'n manier geproduceerd paard zou ik niet willen hebben al kan het dier zelf er niets aan doen.Maar ik zou er niet aan mee willen betalen dat het zo gaat,dat bedoel ik eigenlijk.Ik dacht eerst dat het in het geval van Totilas ging over "normale" simpele K.I. maar dit soort toestanden,nee dank u.


Er zijn ook zat mensen die zo zijn ' geproduceerd'... Merk je verder niks aan hoor :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:09

Laura_Zodine schreef:
anjali schreef:
Hier wist ik echt helemaal niets vanaf en ik vind het walgelijk.Een paard of ander levend wezen is geen laboratoriumproduct.Ik heb dit op google nagezocht en echt he,hoe komen ze erbij.Wat een geknoei.Een op zo'n manier geproduceerd paard zou ik niet willen hebben al kan het dier zelf er niets aan doen.Maar ik zou er niet aan mee willen betalen dat het zo gaat,dat bedoel ik eigenlijk.Ik dacht eerst dat het in het geval van Totilas ging over "normale" simpele K.I. maar dit soort toestanden,nee dank u.


Er zijn ook zat mensen die zo zijn ' geproduceerd'... Merk je verder niks aan hoor :roll:
Maar die ouders kiezen er zelf voor, de merries hebben geen inspraak in het ondergaan van deze pijnlijke behandeling voor de commerciële doeleinden van hun eigenaar.

hagelslag
Berichten: 10135
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:33

anjali schreef:
Ik ben tegen K.I wegens onnatuurlijk.En dan zou dit probleem er nu ook niet zijn. Maar om medische redenen of zoals hier als de wenshengst overleden is dan zou ik het wel accepteren. Ik denk dat door alle publiciteit hierover de vraag naar dit sperma nog groter zal worden.En dus ook de prijs ervan zal stijgen.Totilas regeert over zijn graf heen!



Ik ben voor K.I zowel voor de hengst als voor de merrie is dit toch echt veiliger.
Prima als er nog hengsten bestaan die goed opgevoed zijn.
Of merries die het echt accepteren.
Maar nee, voor mij alleen K.I bij eventuele merries hier

pillow
Berichten: 7917
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:38

anjali schreef:
Hier wist ik echt helemaal niets vanaf en ik vind het walgelijk.Een paard of ander levend wezen is geen laboratoriumproduct.Ik heb dit op google nagezocht en echt he,hoe komen ze erbij.Wat een geknoei.Een op zo'n manier geproduceerd paard zou ik niet willen hebben al kan het dier zelf er niets aan doen.Maar ik zou er niet aan mee willen betalen dat het zo gaat,dat bedoel ik eigenlijk.Ik dacht eerst dat het in het geval van Totilas ging over "normale" simpele K.I. maar dit soort toestanden,nee dank u.

Welkom in 2022

Zinzi_jewel

Berichten: 9066
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:38

Ibbel schreef:
Kost je twee keer overschrijfkosten, dat is het punt niet, maar de eigenaar tijdens het insemineren is ook de fokker, dacht ik. Niet iedere merrie-eigenaar zal dat misschien willen?

Maar mij lijkt het niet dat er andere problemen mee zijn als Visser op papier een merrie koopt, insemineert en vervolgens weer terug verkoopt voor het aankoopbedrag plus inseminatiekosten. Dat staat er ook nergens los een factuur voor dekgeld uit :))

Maar het kan natuurlijk wel een risico zijn als je een merrie 'koopt', merrie wordt niet drachtig en oude eigenaar zegt: doei, die koop ik niet terug voor hetzelfde bedrag :+


De eigenaar op moment van geboorte gaat de boeken in als fokker