Elf tips van Adam Kemp over horsemanship, trainen en dressuur

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Elf tips van Adam Kemp over horsemanship, trainen en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 22:13

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Britse dressuurruiter en trainer Adam Kemp was gastspreker op het International Eventing Forum. Hij gaf samen met barrelracer Nicole Aichele commentaar op het onderdeel flatwork. Kemp, begon zijn carrière op de Talland School of Equitation, onder Molly Sivewright en Pammy Hutton. Het hoogtepunt van zijn carrière was Crown Marcasite, met wie hij in 1994 een wereldbekerkwalificatie reed. Hij trainde bij Georg, Monika en Inge Theodorescu, Henk Van Bergen en Kyra Kyrklund. Sinds 2004 richt Kemp zich op lesgeven.

Hieronder staan elf "Kemp-wijsheden" over dressuur en horsemanship, die hij heeft gedeeld op het International Eventing Forum:

Horsemanship
1. "Het duurt 7 jaar om een raketgeleerde te worden. Ik probeer al meer dan 40 jaar een paardenman te zijn en ik ben dat nog steeds niet. Horsemanship is moeilijk, omdat je te maken hebt met een dier dat zijn eigen brein heeft. Paarden begrijpen is wetenschap, een individueel paard begrijpen is voor mij horsemanship."

2. "Er is een verschil tussen gezond verstand, ervaring en horsemanship. Ervaring is niet genoeg. We zijn allemaal wel eens getrapt tijdens het scheren. Dat is ervaring en horsemanship is wanneer je die ervaring hebt en beseft wat de reden is dat het paard je heeft getrapt."

3. "Mensen zijn zo druk bezig met de dressuur, dat ze vergeten dat ze moeten rijden. Ze zijn zo druk met het springen van hindernissen, dat ze vergeten zijn dat ze hun paard moeten rijden. We zijn veel basisvaardigheden van het paardrijden kwijtgeraakt.

Het rijden van een Grand Prix proef - het verschil tussen 86% en 46% is basis rijvaardigheid, toegepast op het juiste moment, op een goed getraind paard om resultaten te behalen."


Het paard begrijpen
4. "Iedereen denkt dat ze het intelligentste paard ter wereld hebben, dat bij hun kind past. Wat ze eigenlijk hebben is een dom dier van 600 kg, zoals we allemaal hebben. Je hebt misschien een paard dat intelligenter is dan een ander paard, maar het is en blijft een paard. Een paard is qua opleiding misschien dom, maar ze zijn reactief slim. Dus je moet inspelen op wat ze kunnen, namelijk reageren. Wat ze niet kunnen, is problemen oplossen omdat het kuddedieren zijn. De kudde neemt een beslissing. Ze kunnen er niets aan doen dat ze schieterig of schrikkerig zijn, want je hebt een vluchtdier gekocht. Als je een vluchtdier niet naar voren kunt krijgen, dan is er iets mis, want dat is wat ze doen."

5. "Het paard zal de ruiter vertellen hoe hij hem moet rijden. De niet-ruiter wordt door social media verteld hoe hij moet rijden. Springen is makkelijker, omdat het paard de sprong kan zien. Het werk van een dressuurruiter is moeilijker omdat hij niet kan zien hoe groot een volte is, of hoe steil een overgang is tot het te laat is. Springen heeft een klein voordeel omdat het paard de sprong kan zien en zolang de ruiter het paard in staat stelt zijn werk te doen, en voor zichzelf te denken, dan komt het wel goed. Een paard kan niet uit zichzelf een galoppirouette doen, omdat het niet weet hoe klein de cirkel moet zijn. Jouw taak is om tegen het paard te zeggen "er komt een probleem aan en dit is de oplossing." "

6. "Als een paard intellectueel onze gelijke was, zou je niet aan de top staan. We zouden geen voet tussen de deur krijgen. Waarom zouden ze dit doen? Het is volstrekt zinloos, 25 minuten rondgalopperen om weer te eindigen waar je begonnen bent! We zijn er goed in om tegen onszelf te zeggen 'oh maar ze houden er echt van! Doen ze dat? Ze vinden het leuk om ons te plezieren."

"Paarden zijn niet onvoorspelbaar, ze zijn gewoon niet te voorspellen."


"Als ik een nieuwe sport zou kunnen uitvinden, zou ik het "beïnvloed het paard" noemen. Op een bepaald punt in de carrière van een ruiter zouden we het kunnen opwaarderen tot dressuur."

Beter rijden, verzin geen smoesjes
7. "Het dier dat je opvoedt, is heel eenvoudig. Dat is niet makkelijk te rijden. Je leerlingen zijn altijd op zoek naar de reden dat ze het niet kunnen. Ze zijn naar de dierenarts geweest, de fysio, ze hebben een nieuw zadel en het paard is nog net zo in de war. Ik zeg nu tegen hen dat de reden waarom je worstelt, is omdat het moeilijk is. Ze hebben misschien fysieke problemen. Elk paard heeft fysieke problemen en kreupelheid, maar of ze zijn onbekwaam en kreupel dus stop met proberen, òf accepteer wat hij is en zorg dat hij het beter doet. Maar dat kun je niet doen als je niet kunt rijden."

8. "Wat 99% van de mensen die ik lesgeef in de weg staat, is dat wanneer ze worstelen, het ding dat hen het meest zou stoppen met worstelen, is dat ze beter gaan rijden. Een nieuw zadel helpt je om beter te rijden, de fysio maakt het mogelijk om beter te rijden, maar je moet nog steeds beter rijden."

"Dat is de boodschap die ik wil overbrengen: je rijdt niet goed genoeg, want als je dat wel zou doen, zou je dezelfde score halen als Charlotte."


9. "Dit paard is net begonnen met wedstrijden in de PSG, maar zoals je ziet als hij gespannen is, mist hij de wissel naar de contragalop en maakt hij fouten. We moeten gewoon beter rijden, of een röntgenfoto van zijn rug laten maken. Ik denk dat beter rijden goedkoper zal zijn."

"Elke keer als ik op een paard zit, ben ik aan het trainen en probeer ik ons partnerschap te verbeteren."
Adam voegde eraan toe dat hij veel te vaak ziet dat paarden afgeleid zijn en niet op de hulpen letten. De volgende dag wordt hen gevraagd zich te concentreren. De gedachte dat elke keer dat je op het paard rijdt, het aan de hulpen moet staan, is de juiste.

10. "Heel veel mensen die wij lesgeven zijn niet in staat om een paard op te voeden, omdat ze niet hebben geleerd hoe ze er op moeten rijden. Je kunt een paard pas africhten als je het juiste kan doen op het juiste moment, en in de juiste taal."

"De teugels zijn er om je wensen aan het paard over te brengen, je benen zijn er om hem te vertellen dat hij iets anders moet doen. Wat je je paard al vroeg moet leren, is dat wanneer jij je lichaam beweegt, er iets is dat je paard niet doet wat jij graag zou willen dat hij doet. Dat is het begin van communicatie."


Ruiters verbeteren
Pammy Hutton vroeg Adam of hij zijn mening kon geven over hoe ruiters kunnen verbeteren en wat hij gaat doen.

11. "Ik zou graag willen dat mensen zich herinneren wat paardrijden betekent en wat dat is. IEr zijn ruiters die aangeven dat ze iets specifieks willen voelen. Dan vertel ik ze dat er niet één manier is, hoe paardrijden moet voelen. Het is net als zeggen "ik wil dansen, maar ik wil niet bewegen." Paardrijden voelt niet zoals je denkt dat het voelt. De eerste keer dat ze een goede eenvoudige wissel rijden, vinden ze het niet fijn voelen. De eerste keer dat ze een correcte vliegende wissel rijden, komt gaat de achterhand te laat mee en dan vinden ze het juist wel fijn aanvoelen. Daarom leer ik ze dat "goed aanvoelen" geen goede graadmeter is in de dressuursport."

"Als we beginnen met paardrijden, leren we dat de voorkant bijt, de achterkant trapt en het midden ongemakkelijk zit. Het is belangrijk om een ruiter te leren wat goed is, en wat niet. En dat is niet makkelijk, omdat goed en fout steeds verandert. Ik heb het meeste geleerd van de moeilijkste paarden."

"Ruiters moeten leren dat dressuur en rijden niet hetzelfde zijn. Dressuur wordt gedefinieerd als een zeer vaardige variatie van paardrijden en dat is niet wat ik de hele dag in de bak zie. Het zijn vooral mensen die niet moedig genoeg zijn om te rijden, dus doen ze dressuur. In plaats daarvan zijn we 20 jaar bezig geweest om dat te ontwikkelen tot een sport die we eigenlijk niet meer kunnen tolereren. We moeten een manier vinden om mensen correct te laten rijden, voordat ze zich kwalificeren voor dit kampioenschap en dat kampioenschap, en denken dat ze het recht hebben om op een nationaal kampioenschap te rijden.

We hebben te veel mensen verteld dat ze het recht hebben om op de nationale kampioenschappen te rijden en in plaats daarvan zouden we ze moeten vertellen dat ze beter moeten rijden en als ze dat kunnen, zullen ze op de nationale kampioenschappen komen."



Afbeelding

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Elf tips van Adam Kemp over horsemanship, trainen en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 01:12

Wat ik hier weer mis en als je zegt je bent nooit uitgeleerd. Ik vind dat hier nog veel gewezen wordt op handen en benen rijden??? Maar ooit gedacht aan dat je op je bekken ook kan sturen, tempo maken en vertragen? Dat je dan weinig nodig hebt om te rijden dat je bijna stil kan zitten en je paard toch doet wat je vraagt? Probeer bij mijn paard maar je benen te gebruiken..die rekent je er op af omdat hij geleerd heeft dat hij dan straf heeft/ Terwijl als je je bekken kantelt je alle vormen van de bovenlijnen kan vragen en bij blijft keurig in zijn lijf ook hoofd. Dus leer nog maar wat verder hoe je met nog minder hulp van je eigen lijf..wat ook zeker los moet zijn samen met het paard kan rijden.

Als je paard een vlieg op het lijf kan voelen kan hij jou op zijn rug op klein detail ook zeker voelen ondanks al onze vast zittende zadels enz erop. DUs kan je beter leren zo min mogelijk in de weg te zitten en mee te gaan in kleine bewegingen. En je zult zien dat het hoofd zichzelf mooi draagt in een fijne lijn en het werken voor jou met handen en benen maar niet of nauwelijks nodig is. En dat is een lange weg die ik ook nog lang niet geheel meester ben. Maar mijn paard wel. dus leer ik bij.

Maar zolang we het klassieke Engels rijden als goed ervaren en perfect als rijden zien? Zitten we als ruiters altijd nog te werken op de rug van een paard en vaak ook heerlijk in de weg met veel tegenstijdige signalen van hulpen tegelijk geven been en voor opvangen? wat wil je nu???dat ik ga of blijf? enz.

En hee...inderdaad je bent nooit uitgeleerd ook ik niet:) Maak genoeg fouten en gelukkig is die bij mij geen 600 kilo paard bereid me heel veel te vergeven en mij op zijn rug te laten zitten en als ruiter maar aan te laten leren en proberen. Wat een lief dier is het eigenlijk toch.

axel_1997

Berichten: 1897
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Elf tips van Adam Kemp over horsemanship, trainen en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:13

*Zucht* Weer een paardengoeroe die ons komt vertellen dat we het allemaal fout doen. Ik heb ook een tip. Maak je niet zo druk om de rest van de wereld. Stap gewoon op je knol en maak er een leuke rit van. Het scheelt een hoop stress.

Zo dat was weer meer dan genoeg gal voor één dag. Ik ga weer leuke dingen doen. De groeten.

Daihyo

Berichten: 88280
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Elf tips van Adam Kemp over horsemanship, trainen en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:21

Wat een negatief stuk zeg :=
In de kern heeft hij echt wel een punt. Maar dat had hij volgens mij ook best wat positiever/opbouwender kunnen brengen.

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:52

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Elf tips van Adam Kemp over horsemanship, trainen en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:02

Goh daar zitten best wat juweeltjes van bullshit tussen zeg. Best knap op zich :=

faunty

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:23

Het is soms zo zonde dat mensen die eigenlijk wel op het "goede" spoor zitten zich soms zo ontzettend slecht kunnen verwoorden !

in essentie snap ik wat hij bedoeld, en ben ik het op zich ook wel met hem eens
Ik ben in mijn lessen 99% van de tijd bezig met het trainen van de basis, paard ontspanning, voor het been, vertrouwen in de ruiter en diens hand, werken naar balans in zijn takt, tempo, losgelatenheid, en dan combineren met oefeningen.

en inderdaad, als je gaat kijken op een nationaal kampioenschap schaam ik me soms echt diep voor wat daar rondrijdt. want ik kom daar niet, maar ik weet dat van mezelf, maar jezus wat daar soms rijdt is echt beschamend