Algemeen
De Britse dressuurruiter en trainer Adam Kemp was gastspreker op het International Eventing Forum. Hij gaf samen met barrelracer Nicole Aichele commentaar op het onderdeel flatwork. Kemp, begon zijn carrière op de Talland School of Equitation, onder Molly Sivewright en Pammy Hutton. Het hoogtepunt van zijn carrière was Crown Marcasite, met wie hij in 1994 een wereldbekerkwalificatie reed. Hij trainde bij Georg, Monika en Inge Theodorescu, Henk Van Bergen en Kyra Kyrklund. Sinds 2004 richt Kemp zich op lesgeven.
Hieronder staan elf "Kemp-wijsheden" over dressuur en horsemanship, die hij heeft gedeeld op het International Eventing Forum:
Horsemanship
1. "Het duurt 7 jaar om een raketgeleerde te worden. Ik probeer al meer dan 40 jaar een paardenman te zijn en ik ben dat nog steeds niet. Horsemanship is moeilijk, omdat je te maken hebt met een dier dat zijn eigen brein heeft. Paarden begrijpen is wetenschap, een individueel paard begrijpen is voor mij horsemanship."
2. "Er is een verschil tussen gezond verstand, ervaring en horsemanship. Ervaring is niet genoeg. We zijn allemaal wel eens getrapt tijdens het scheren. Dat is ervaring en horsemanship is wanneer je die ervaring hebt en beseft wat de reden is dat het paard je heeft getrapt."
3. "Mensen zijn zo druk bezig met de dressuur, dat ze vergeten dat ze moeten rijden. Ze zijn zo druk met het springen van hindernissen, dat ze vergeten zijn dat ze hun paard moeten rijden. We zijn veel basisvaardigheden van het paardrijden kwijtgeraakt.
Het rijden van een Grand Prix proef - het verschil tussen 86% en 46% is basis rijvaardigheid, toegepast op het juiste moment, op een goed getraind paard om resultaten te behalen."
Het paard begrijpen
4. "Iedereen denkt dat ze het intelligentste paard ter wereld hebben, dat bij hun kind past. Wat ze eigenlijk hebben is een dom dier van 600 kg, zoals we allemaal hebben. Je hebt misschien een paard dat intelligenter is dan een ander paard, maar het is en blijft een paard. Een paard is qua opleiding misschien dom, maar ze zijn reactief slim. Dus je moet inspelen op wat ze kunnen, namelijk reageren. Wat ze niet kunnen, is problemen oplossen omdat het kuddedieren zijn. De kudde neemt een beslissing. Ze kunnen er niets aan doen dat ze schieterig of schrikkerig zijn, want je hebt een vluchtdier gekocht. Als je een vluchtdier niet naar voren kunt krijgen, dan is er iets mis, want dat is wat ze doen."
5. "Het paard zal de ruiter vertellen hoe hij hem moet rijden. De niet-ruiter wordt door social media verteld hoe hij moet rijden. Springen is makkelijker, omdat het paard de sprong kan zien. Het werk van een dressuurruiter is moeilijker omdat hij niet kan zien hoe groot een volte is, of hoe steil een overgang is tot het te laat is. Springen heeft een klein voordeel omdat het paard de sprong kan zien en zolang de ruiter het paard in staat stelt zijn werk te doen, en voor zichzelf te denken, dan komt het wel goed. Een paard kan niet uit zichzelf een galoppirouette doen, omdat het niet weet hoe klein de cirkel moet zijn. Jouw taak is om tegen het paard te zeggen "er komt een probleem aan en dit is de oplossing." "
6. "Als een paard intellectueel onze gelijke was, zou je niet aan de top staan. We zouden geen voet tussen de deur krijgen. Waarom zouden ze dit doen? Het is volstrekt zinloos, 25 minuten rondgalopperen om weer te eindigen waar je begonnen bent! We zijn er goed in om tegen onszelf te zeggen 'oh maar ze houden er echt van! Doen ze dat? Ze vinden het leuk om ons te plezieren."
"Paarden zijn niet onvoorspelbaar, ze zijn gewoon niet te voorspellen."
"Als ik een nieuwe sport zou kunnen uitvinden, zou ik het "beïnvloed het paard" noemen. Op een bepaald punt in de carrière van een ruiter zouden we het kunnen opwaarderen tot dressuur."
Beter rijden, verzin geen smoesjes
7. "Het dier dat je opvoedt, is heel eenvoudig. Dat is niet makkelijk te rijden. Je leerlingen zijn altijd op zoek naar de reden dat ze het niet kunnen. Ze zijn naar de dierenarts geweest, de fysio, ze hebben een nieuw zadel en het paard is nog net zo in de war. Ik zeg nu tegen hen dat de reden waarom je worstelt, is omdat het moeilijk is. Ze hebben misschien fysieke problemen. Elk paard heeft fysieke problemen en kreupelheid, maar of ze zijn onbekwaam en kreupel dus stop met proberen, òf accepteer wat hij is en zorg dat hij het beter doet. Maar dat kun je niet doen als je niet kunt rijden."
8. "Wat 99% van de mensen die ik lesgeef in de weg staat, is dat wanneer ze worstelen, het ding dat hen het meest zou stoppen met worstelen, is dat ze beter gaan rijden. Een nieuw zadel helpt je om beter te rijden, de fysio maakt het mogelijk om beter te rijden, maar je moet nog steeds beter rijden."
"Dat is de boodschap die ik wil overbrengen: je rijdt niet goed genoeg, want als je dat wel zou doen, zou je dezelfde score halen als Charlotte."
9. "Dit paard is net begonnen met wedstrijden in de PSG, maar zoals je ziet als hij gespannen is, mist hij de wissel naar de contragalop en maakt hij fouten. We moeten gewoon beter rijden, of een röntgenfoto van zijn rug laten maken. Ik denk dat beter rijden goedkoper zal zijn."
"Elke keer als ik op een paard zit, ben ik aan het trainen en probeer ik ons partnerschap te verbeteren." Adam voegde eraan toe dat hij veel te vaak ziet dat paarden afgeleid zijn en niet op de hulpen letten. De volgende dag wordt hen gevraagd zich te concentreren. De gedachte dat elke keer dat je op het paard rijdt, het aan de hulpen moet staan, is de juiste.
10. "Heel veel mensen die wij lesgeven zijn niet in staat om een paard op te voeden, omdat ze niet hebben geleerd hoe ze er op moeten rijden. Je kunt een paard pas africhten als je het juiste kan doen op het juiste moment, en in de juiste taal."
"De teugels zijn er om je wensen aan het paard over te brengen, je benen zijn er om hem te vertellen dat hij iets anders moet doen. Wat je je paard al vroeg moet leren, is dat wanneer jij je lichaam beweegt, er iets is dat je paard niet doet wat jij graag zou willen dat hij doet. Dat is het begin van communicatie."
Ruiters verbeteren
Pammy Hutton vroeg Adam of hij zijn mening kon geven over hoe ruiters kunnen verbeteren en wat hij gaat doen.
11. "Ik zou graag willen dat mensen zich herinneren wat paardrijden betekent en wat dat is. IEr zijn ruiters die aangeven dat ze iets specifieks willen voelen. Dan vertel ik ze dat er niet één manier is, hoe paardrijden moet voelen. Het is net als zeggen "ik wil dansen, maar ik wil niet bewegen." Paardrijden voelt niet zoals je denkt dat het voelt. De eerste keer dat ze een goede eenvoudige wissel rijden, vinden ze het niet fijn voelen. De eerste keer dat ze een correcte vliegende wissel rijden, komt gaat de achterhand te laat mee en dan vinden ze het juist wel fijn aanvoelen. Daarom leer ik ze dat "goed aanvoelen" geen goede graadmeter is in de dressuursport."
"Als we beginnen met paardrijden, leren we dat de voorkant bijt, de achterkant trapt en het midden ongemakkelijk zit. Het is belangrijk om een ruiter te leren wat goed is, en wat niet. En dat is niet makkelijk, omdat goed en fout steeds verandert. Ik heb het meeste geleerd van de moeilijkste paarden."
"Ruiters moeten leren dat dressuur en rijden niet hetzelfde zijn. Dressuur wordt gedefinieerd als een zeer vaardige variatie van paardrijden en dat is niet wat ik de hele dag in de bak zie. Het zijn vooral mensen die niet moedig genoeg zijn om te rijden, dus doen ze dressuur. In plaats daarvan zijn we 20 jaar bezig geweest om dat te ontwikkelen tot een sport die we eigenlijk niet meer kunnen tolereren. We moeten een manier vinden om mensen correct te laten rijden, voordat ze zich kwalificeren voor dit kampioenschap en dat kampioenschap, en denken dat ze het recht hebben om op een nationaal kampioenschap te rijden.
We hebben te veel mensen verteld dat ze het recht hebben om op de nationale kampioenschappen te rijden en in plaats daarvan zouden we ze moeten vertellen dat ze beter moeten rijden en als ze dat kunnen, zullen ze op de nationale kampioenschappen komen."
![Afbeelding](https://boktimg.nl/imgs/eurodressage-trans.gif)