Caitlin Jones uit Australië wint STC International Jockeys Challenge

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Caitlin Jones uit Australië wint STC International Jockeys Challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 18:57

Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Wikimedia Commons

Voor de derde keer op rij werd er in Saudi-Arabië een internationaal jockeykampioenschap verreden. Over vier races streden zeven mannelijke en zeven vrouwelijk topjockeys om de eer en de prijzen. In totaal is er 10% te winnen van het een prijzengeld van 1,6 miljoen dollar, dat via een puntensysteem wordt verdeeld onder de top vijf van de jockeys van elke race. Degene die na vier races als overall winnaar uit de bus komt, krijgt er nog eens 30.000 dollar bij.

Die overall winnaar was dit jaar de Australische Caitlin Jones. De 31-jarige jockey, die in Morphettville in het zuiden van Australië woont, was over vier races iedereen te snel af. In de eerste race eindigde ze als tweede, de derde race won ze. Dit was genoeg om de eindoverwinning mee naar huis te nemen.

Het werd een Australisch feestje, want ook de nummer 3 in het eindklassement komt daarvandaan. Dat is de 52-jarige Glenn Boss, die eigenlijk sinds november vorig jaar al met pensioen was. Maar toen hij een telefoontje kreeg of hij hier mee wilde doen, de dag nadat hij met pensioen ging, zei hij geen nee. Deze kans liet hij niet schieten, ook omdat hij nog nooit in Saudi-Arabië had gereden. “Het was een geweldige kans om te komen kijken hoe het er daar aan toe gaat,” zegt hij. “Als ze me twee weken later hadden gevraagd, had ik misschien nee gezegd. Maar het kostte me nu ongeveer twee seconden om ja te zeggen.” En met succes, want in de tweede race van de vier won hij, waarmee zijn droom werkelijkheid werd.

Met deze races kwam er dan toch een einde aan zijn prachtige carrière. Hij won drie keer (In 2003, 2004 en 2005) de Melbourne Cup, en 4x de Cox Plates (in 2005, 2009, 2012 en 2020). Hij was al 37 jaar professioneel jockey, waarvan het grootste gedeelte op zeer hoog niveau. “Om de hele tijd op dat geweldige niveau te zijn moet je meer dan 100% toegewijd zijn. Ik voelde de prikkel minder en ook dat ik mentaal begon af te dwalen,” zegt hij. “Dit wordt het laatste moment dat ik ooit op een renpaard rijd en om het in Saoedi-Arabië te mogen doen en daar ook nog eens te winnen is best een sensatie.”

Hij was ook erg onder de indruk van de baan en de organisatie van de races. Hij heeft goed naar het circuit gekeken en is van mening dat het van wereldklasse is. Boss zegt: “Het Saoedi-Arabische volk heeft torenhoge ambities en een grote visie en wil en gaat dit naar een groot, groot niveau tillen. Ik vind het geweldig om in dit internationaal kampioenschap tegen de jongere vrouwelijke jockeys te strijden omdat, zoals iedereen weet, vrouwen over de hele wereld echt nu hun voet tussen de deur krijgen en een enorme impact maken in de racerij, waar ik volledig achter sta. Ik vind het concept van zeven mannen en zeven vrouwen prachtig omdat het de vrouwen de kans geeft om hun ongelooflijke talenten op een wereldpodium te laten zien.”

Deze ambities en visie worden ook benadrukt door Prins Bandar Bin Khalid Al Faisal. Hij is de voorzitter van de Jockey Club van Saoedi-Arabië, die deze races organiseert. De jockey club is verheugd dat zij voor de STC International Jockeys Challenge de beste jockeys ter wereld mogen verwelkomen. Dit evenement weerspiegelt volgens hem de waarden van Vision 2030 van Saudi-Arabië. Onderdeel hiervan is een programma van verschillende doelen om uiteindelijk de deelname van jongeren aan verschillende onderdelen van sport te bevorderen.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.