Zoals veel melkveehouderijen zijn ze bij De Veerstalhoeve in Gouderak ook voor de aantrekkingskracht van paarden gezwicht. De koeien zijn niet helemaal de deur uit, maar inmiddels wel vervangen door vleesvee. Bedrijfsopvolger Arjen van Drunen zet met zijn vrouw Jenske echter volop in op de pensionstalling voor paarden.
Het begon allemaal met een nieuwe stal voor het jongvee die de vader van Arjen van Drunen vlak voor de eeuwwisseling bouwde. “Er was nog ruimte over en mijn vader vond paarden mooi, dus werden er negen boxen voor paarden in gebouwd. Die stonden vrij snel vol. Toen mijn vader stopte met het melkvee vanwege te klein quotum kwam de jongveestal helemaal vrij en hebben we het aantal paarden steeds verder uitgebouwd en kwam er bovendien een rijbaan.”
Uitloop Vervolgens zag de familie Van Drunen dat er steeds meer vraag kwam vanuit mensen die hun paarden graag buiten wilden hebben. “Een aantal klanten heeft zelf een buitenstal met een uitloop gemaakt op het erf. Toen ik in 2014 ook in het bedrijf wilde stappen zijn we tegenover het oorspronkelijke koeienbedrijf nieuwe stallen gaan bouwen. Dit werden 36 stallen met een uitloop naar buiten. Naar deze uitloopstallen is veel vraag. We hebben op dit moment dertig mensen op de wachtlijst staan voor zo’n stal.”
Toekomstplannen De koeien verdwenen niet helemaal van het toneel; de vader van Arjen schakelde over op het vleesvee en er kwam meer focus op de boerderijwinkel. “De boerderijwinkel was altijd al een belangrijk onderdeel en de paardentak is de afgelopen jaren flink gegroeid. Wat de inkomsten betreft zijn ze aan elkaar gewaagd. Nu zijn de koeien en paarden nog een gemengd bedrijf waarbij we zo’n tachtig paarden en zestig koeien hebben lopen. We hopen in de toekomst de bedrijven wel te kunnen splitsen, zodat wij echt helemaal met de paarden verder kunnen en mijn ouders de boerderijwinkel kunnen houden. Vorig jaar hebben we een vergunning gekregen voor een 20 x 60m binnenbak, want die hadden we nog niet. Ook komen we nog schuurruimte tekort, dus de binnenbak combineren we gelijk. De rijbaan wordt afgesloten en daarnaast komt over de gehele lengte schuurruimte voor opslag van hooi en stro. Dat zijn voornamelijk onze toekomstplannen voor op de korte termijn.”
Groeiend besef Arjen heeft ook wel plannen heeft om steeds meer te verbeteren wat huisvesting en welzijn betreft, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. “Dat is onze droom, maar vanwege de onduidelijkheid op stikstofgebied liggen hier nog geen plannen voor. Voor de binnenstallen hebben we wel onlangs nieuwe paddocks gerealiseerd. De uitloopstallen zijn daarnaast een duurdere manier van paarden houden. Toen we begonnen hadden mensen daar wel iets meer geld voor over, maar niet veel. Dat besef groeit steeds meer, maar klanten zijn geneigd om eerder voor faciliteiten te betalen waar ze zelf belang bij hebben dan die die belangrijk zijn voor het welzijn van hun paard. Vanaf april kost een uitloopstal € 305,- exclusief stro en een binnenstal € 260,- inclusief stro per maand.”
Zelfvoorzienend Vanuit de veehouderij gezien is het gebruikelijk om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en daarom verbouwt Arjen zelf het hooi voor de paarden. “Dat is mijn vader gelijk al in het begin gaan doen. We hebben 28 hectare eigen land en pachten daar nog 100 hectare natuurland bij. Daar weiden we de koeien en paarden op en halen we het ruwvoer vanaf. We hebben per jaar zo’n 1500 grote ronde balen. Vlak na de uitbreiding toen ik in het bedrijf kwam, hadden we zelf te kort ruwvoer. Nu zijn we weer helemaal zelfvoorzienend. Voor de paarden produceren we zeker niet het kuil dat vaak voor koeien wordt gemaakt. Hier staan voornamelijk recreatiepaarden, dus het is belangrijk dat het hooi lang en grof is, niet te rijk en bovendien minimaal 80% droge stof bevat.”
Inmiddels hebben Arjen en zijn vrouw Jenske zelf hun paardenhobby uitgebreid met het fokken met Friezen op kleine schaal. “Mijn vrouw is echte paardengek en heeft altijd een eigen paard gehad, ook voordat ik haar leerde kennen. We zijn echte paardenliefhebbers, maar die Friezen zijn voor ons speciaal. Ze zijn niet alleen leuk en mooi, maar hebben wat ons betreft een gouden karakter.”
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Leuk dat dit nu ook in Nederland wat meer op komst is. Zeker voor de standaard boxen stallen is zo’n uitloop al een vooruitgang. In Duitsland zie je het al veel. Prijsverschil was destijds 30 euro dacht ik, dus vind het hier wel een groot verschil maar de uitloop lijkt ook wel echt ruim in vergelijking met Duitse voorbeelden.
Ik lees dat de paarden van de binnenstallen beschikking hebben over een paddock. De paarden van de uitloop stallen dus niet begrijp ik zo. Een uitloop is natuurlijk nooit een vervanging voor dagelijkse vrije beweging waarbij ze een goede sprint kunnen trekken
Zowel de binnenstallen als de uitloop stallen hebben paddocks, waar paarden bij elkaar kunnen staan. In de zomermaanden (vaak 6+ maanden) is er mogelijkheid tot 24/7 weidegang in groepen, en als je wilt kan het ook gedeeltelijk of in kleine groepjes/apart.
Vooruitgang dat zien we graag. Hier in de o.geving zijn nog veel plekken waar ze niet buiten komen. Het zou leuk zijn als we van dit bedrijf wat foto's zien.
xClaudiaaL
Geplaatst: 28-02-22 17:56
Cowgirl schreef:
Vooruitgang dat zien we graag. Hier in de o.geving zijn nog veel plekken waar ze niet buiten komen. Het zou leuk zijn als we van dit bedrijf wat foto's zien.
Als je Googled op 'Veerstalhoeve', krijg je de website van stal te zien. Daar staan foto's op
Ben wel benieuwd wat zo'n stal met uitloop kost per maand
xClaudiaaL
Geplaatst: 28-02-22 19:48
Kinke schreef:
Ben wel benieuwd wat zo'n stal met uitloop kost per maand
Staat in het artikel; 305 euro per maand
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 28-02-22 19:57
Citaat:
De Veerstalhoeve telt 36 stallen met een uitloop. De box heeft een afmeting van 3 bij 3 meter met daar een uitloop aan vast van 3 bij 9 meter
Mooi
En daarnaast toch nog minimaal 4 uur op een grote paddock (minimaal 20x40) of weide samen met andere toch? Anders heeft het weinig toegevoegde waarde als ze niet samen de benen kunnen strekken.
Ken namelijk ook zo'n stal, maar die hebben dus geen vrije beweging waar ze een sprintje kunnen trekken. Niet nodig zeggen ze dan, ze hebben toch een uitloop