Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Nieuwsredactie

Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 20:33

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: prugelpiet.

In het Belgische Opglabbeek is een pony dood aangetroffen in een wei. Het dier heeft meerdere wonden in zijn hals. Er zijn DNA-monsters afgenomen, omdat het vermoeden bestaat dat de dader een wolf is.

Eigenaresse Alice Boutsen (83) vertelt: ”"Elke morgen voer ik de dieren en als ik met het voer aankom, dan komen de dieren er gelijk aan, maar nu kwamen ze niet. Omdat de weide voor mij te drassig is, ben ik niet verder gegaan en is mijn schoonzoon in de weide gaan kijken, hij trof daar de dode pony aan. Dit kleinvee houden we voor de bezoekers en schoolkinderen. De pony was een jaar of tien oud en erg tam. De weide heeft stroomdraad. De veearts van Natuurhulpcentrum is ter plaatse geweest en bevestigde dat het om de wolf gaat. Ze heeft ook de weide gecontroleerd.”

Het advies van wolvenkenners is om weides wolfproof te omheinen. Bij de weide waarin de pony stond was dit niet gebeurd. De Vlaamse regering vergoedt een groot deel van de aanschaf en installatie.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Popstra

Re: Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:02

Dus? Eigen schuld ofzo???

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:10

Popstra schreef:
Dus? Eigen schuld ofzo???

Nee, natuurlijk niet. Wat een wolfwerend hek is verandert ook telkens. Eerst is een stroomdraad genoeg, dan 1,20 meter met stroom, dan hoger maar hoe hoog is nu genoeg ?
Etc..
De wolvenkenners zijn meer wolvenliefhebbers zonder enige realiteitszin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:29

Precies dat

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:44

Ja het is inderdaad geschreven met eigen schuld.
Maar dat ze in het buitenland al over stroomraster van 190 zijn gegaan melden ze voor het gemak niet.

Deze pony liep ook niet ergens ver in het buitengebied rond.

Afbeelding

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:42

Midden in het dorp... arme pony...
Dit loopt toch zo gigantisch uit de klauwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 07:19

Wat apart, zo midden in een stad.
Hoe zien ze eigenlijk het verschil tussen een wolf en een grote hond? Ik zou verwachten dat je dan eerst dna onderzoek moet doen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 07:46

Leuk midden zo in een dorp. Wat is het volgende? Honden en katten die opgevreten worden in de tuinen? Gezellig hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 07:53

Er zijn daar natuurlijk al erg veel wolven aanvallen geweest.
Denk dat het daarom ook nu de eerste verdachte is.
En omdat er daar ook een exemplaar loopt dat niet erg schuw is.

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20211109_93796381

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:53

Victim blaming daar zijn de wolvenliefhebbers heel erg goed in.
Begrijpen ze dan niet dat ze zelf samen met de wolf bezig zijn het draagvlak voor de wolf af te breken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:07

We hebben hier geen ruimte voor roofdieren die boerderijdieren, paarden of schapenkuddes in natuurgebieden aanvalt. Tijd om ze te ruimen. West Europa is te dicht bevolkt. Wolven horen thuis in gebieden waar de natuur nog overheerst zoals Noord Scandinavie, Siberie etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:09

elnienjo schreef:
We hebben hier geen ruimte voor roofdieren die boerderijdieren, paarden of schapenkuddes in natuurgebieden aanvalt. Tijd om ze te ruimen. West Europa is te dicht bevolkt. Wolven horen thuis in gebieden waar de natuur nog overheerst zoals Noord Scandinavie, Siberie etc.

Alleen zolang dat kwartje nog niet bij de politici in Brussel valt zitten we met de ellende opgescheept.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:15

Ik volg de ,Geen Wolf, groep op facebook en dan komen er filmpjes voorbij van wolven die met gemak over hekken van 2.50 mtr klimmen.

Ik vrees dat het kwartje pas gaat vallen als er een paar kinderen verscheurt worden en dat is wat mij betreft veel te laat.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:10

Popstra schreef:
Precies dat

En nu een beetje zelfreflectie.
Je kan wolvenliefhebbers door paardenliefhebber vervangen zonder dat de oogkleppen veranderen. Wat wel verandert is dat de eersten in de regel meer dierenliefhebbers zijn dan de tweeden: De paardenliefhebbers willen dieren laten afschieten opdat ze zelf op een dier kunnen gaan zítten en zich laten ronddragen zoals het hun uitkomt.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:12

alex66 schreef:
Ik vrees dat het kwartje pas gaat vallen als er een paar kinderen verscheurt worden

Vooral blijven roepen; dan wordt jouw factie voor geen meter serieus genomen _/-\o_

www.homocaballus.net

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:00

Wat wordt er weer subtiel gediscussieerd :(

Denk niet dat het een vraag van dieren liefde is maar van ruimte.
Ik vind een wolf prachtig.. maar toen ik er laatst 1 op een drukke doorgaande weg voor m’n koplampen kreeg vroeg ik mij eerlijk gezegd wel af of dit dier zo gelukkig was..
2 dagen later is er net over de grens een wolf doodgereden.. dikke kans dat dit hetzelfde dier was.. opgejaagd door de vele bebouwing op zoek naar een eigen jachtterrein en niet bestaande rust in een vol gebouwde benelux.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:04

Neem aan dat we hier ook geen wilde leeuwen zouden accepteren. Dit soort roofdieren zijn niet verenigbaar met 'n overbevolkte regio zoals West Europa.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:29

SjonnieZ schreef:

Denk niet dat het een vraag van dieren liefde is maar van ruimte.
Ik vind een wolf prachtig.. maar toen ik er laatst 1 op een drukke doorgaande weg voor m’n koplampen kreeg vroeg ik mij eerlijk gezegd wel af of dit dier zo gelukkig was..
2 dagen later is er net over de grens een wolf doodgereden.. dikke kans dat dit hetzelfde dier was.. opgejaagd door de vele bebouwing op zoek naar een eigen jachtterrein en niet bestaande rust in een vol gebouwde benelux.

Het is precies dit , en daarom zeg ik ook telkens dat wolven hier niet passen .
Niet omdat ik een hekel heb aan een wolf , ze zijn prachtig.
Maar overbevolkt hier en veel te veel infrastructuur, te veel makkelijke prooien ook .
En dat botst links en rechtsom

Chasing Dreams

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:32

Precies dat Zinzi_jewel

Ik vind het echt erg triest om een aangereden wolf te zien op de foto's.
Mijn gevoel is dan zo dubbel. Ik ben blij voor de schaapjes en andere dieren die het leed bespaart word.
Maar ik vind het ook naar om die wolf zo te zien liggen.

Het is hier gewoon te klein, die wolf kan hier geen wolf zijn.
Geloof niet dat het dier hier gelukkig kan leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:34

SjonnieZ schreef:
.

Ís er een discussie door de paardenliefhebebrs op deze draad dan?

Paardenhouders in deze draad staan nergens anders voor open dan voor nul-beleid via afschieten.

Op die manier zetten ze zich volledig buiten spel.
Beter de emotie buiten houden en de dialoog zoeken, een compromis. Ook al willen ze dat niet is dat het enige haalbare.
De wolf ís er, is natuurm. de wetgeving beschermt natuur en de publieke opinie is pro-natuur.

Nogmaals; het is volstrekt irrelevant wat je er van víndt dat de wolf er is etcetare. Het is een feit. Onderhandel. En dat doe je niet door hysterische onzin te roepen. Dan kom je niet eens binnen.

www.homocaballus.net

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:36

ach, het is nou eenmaal zo dat iemand die op een berg in Spanje woont, altijd het grootste woord heeft over hoe we in dit kleine landje zouden moeten denken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 12:55

Kinke schreef:
ach, het is nou eenmaal zo dat iemand die op een berg in Spanje woont, altijd het grootste woord heeft over hoe we in dit kleine landje zouden moeten denken

Dat is fijne discussie weer _O-

Je weet dat ik actief aan wolfonderzoek heb meegerwerkt? Vorige eeuw in Polen wolven van zenders voorzien en gevolgd?
Dat ik de probematiek al langer ken dan velen hier oud zijn?!

Maah héh als jij tegen de wolfbescherming wil blijven ageren met emetionele non-argumenten als ´discussie´ moet je dat vooral doen.
Veel succes ermee +:)+

www.homocaballus.net

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:01

Geen idee waar ik allemaal 'blijf ageren' tegen wolfbescherming. Voor mij komen jouw reacties op welk onderwerp dan ook inmiddels over als: ik weet het beter en jullie zijn maar domme Bokkertjes en het zou zoveel beter voor jullie zijn als jullie over alles net zo denken als ik'.
Ik bekijk het gewoon praktisch, ik wil graag dat de maanden dat onze koeien met hun kalveren buiten lopen geen kans maken op een aanval van een wolf. En mijn paarden hou ik het liefst ook zoveel mogelijk buiten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:12

Kinke schreef:
Geen idee waar ik allemaal 'blijf ageren' tegen wolfbescherming. Voor mij komen jouw reacties op welk onderwerp dan ook inmiddels over als: ik weet het beter en jullie zijn maar domme Bokkertjes en het zou zoveel beter voor jullie zijn als jullie over alles net zo denken als ik'.
Ik bekijk het gewoon praktisch, ik wil graag dat de maanden dat onze koeien met hun kalveren buiten lopen geen kans maken op een aanval van een wolf. En mijn paarden hou ik het liefst ook zoveel mogelijk buiten.

Dat zeg je verkeerd !
We hebben met wolven te dealen en deze moet vrij rondlopen tussen het verkeer en de bossen en weilanden in.
Dus ...
Moeten wij als veehouders ( paarden , koeien , schapen enz. ) een onbetaalbaar niet werkend wolfwerend hekwerk zetten ( geen gezicht overigens ) of onze beestjes ophokken want wolfie moet vrij kunnen rondlopen.

Chasing Dreams

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 13:40

Ik vraag me wel af hoe mensenschuw dergelijke wolven zijn. Het is toch ook amper haalbaar om als wolf mensenschuw te blijven in de dichtbevolkte zakdoeken die Nederland en België zijn. Uiteindelijk went het wel, als heel de omgeving naar mens ruikt en je amper drie kilometer in een rechte lijn kan lopen zonder menselijke activiteit tegen te komen.