FN zet zich in voor actief wolvenbeheer

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

FN zet zich in voor actief wolvenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 21:47

Pferd Aktuell
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Arne von Brill/Flickr.


"Er is eigenlijk niets mis met de terugkeer van een bedreigd dier, als dat gebeurt in redelijke harmonie met ons mensen en de andere dieren. Maar het probleem is dat de wolf zich zo snel voortplant, dat we elk jaar 30 procent meer wolven hebben en dat er ook steeds meer door wolven gedode geiten, schapen, koeien, pony's en paarden zijn. Daarom zet de FN zich in voor een beter, actief wolvenbeheer in Duitsland", zegt Soenke Lauterbach, secretaris-generaal van de Duitse Hippische Federatie (FN). De wolvenkwestie is slechts één van de vele voorbeelden waarbij de FN opkomt voor de belangen van paardeneigenaren, paardensporters en/of -fokkers.

Volgens de berekeningen leefden er in 2021 tussen 1.500 en 2.000 wolven in Duitsland. Soenke Lauterbach ziet vooral problemen bij het waarborgen van de professionele paardenhouderij: "We bevinden ons nu in een situatie waarin veel paardeneigenaars hun paarden 's nachts of overdag niet meer naar de wei of paddock brengen, omdat ze bang zijn voor een bezoekje van een wolf. Zij zien het steeds realistischer wordende gevaar van aanvallen en moorden door wolven. Hier handelen wij eigenlijk in strijd met het dierenwelzijn, want het behoort tot het recht van onze paarden dat zij buiten kunnen worden gehouden. Er is sprake van een conflict tussen wolvenbeschermers en houders van weidedieren, dat dringend en snel door het federale beleid moet worden opgelost. Dit kan niet worden uitgesteld", vervolgt Soenke Lauterbach.

Sinds 2015 is de FN intensief en uitvoerig betrokken bij de discussies over het wolvenvraagstuk, om de belangen van paardeneigenaren te behartigen. De FN heeft een duidelijk standpunt over de terugkeer van de wolf: die mag niet ten koste gaan van huisdieren en weidedieren. In het debat over het roofdier is de FN nauw solidair met andere belanghebbenden, zoals de Aktionsbündnis Forum Natur, waarin ook de Deutsche Bauernverband en verschillende veehoudersverenigingen zijn vertegenwoordigd. Samen onderhouden de verenigingen intensieve contacten met de verantwoordelijke ministeries en autoriteiten en zorgen zij ervoor dat rekening wordt gehouden met de zorgen van de eigenaars van dieren.

Het toenemende aantal wolven, en de aanvallen op weidedieren hebben niet alleen gevolgen voor de paardenhouderij, maar ook voor de paardenfokkerij, de wedstrijdsport, de recreatieve paardensport en het paardentoerisme. Daarom heeft de FN in 2021 een speciale rekening geopend en vraagt zij om steun voor aangewezen projecten voor de bescherming van paarden tegen wolven, door paardenmensen. De FN neemt via hun hoofd Public Relations, Bernhard Feßler, ook inhoudelijk, structureel en ideëel deel aan de opstelling van een wetenschappelijk en professioneel gefundeerde actiegids voor wolven, en aan de ontwikkeling van een verwijderingsmodel met gelijktijdige bescherming van de populatie. De gids is begin 2022 gepubliceerd.

Verdere informatie over de wijze waarop de FN betrokken is bij het wolvenvraagstuk vind je hier.


Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:54

Actief wolfbeheer _O-

Verkoopt beter dan ´afschieten´ :)*

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:58

En 'aanvallen en moorden' :z Helemaal niet doorzichtig hoor. Maar goed, daar krijg je de conservatieve boeren wel weer mee aan je zijde.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:02

BaileyMix schreef:
En 'aanvallen en moorden' :z Helemaal niet doorzichtig hoor. Maar goed, daar krijg je de conservatieve boeren wel weer mee aan je zijde.


Onze ontwikkeling sinds de middeleeuwen is indrukwekkend ;)

pol013

Berichten: 9230
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: FN zet zich in voor actief wolvenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:57

Meningen verschillen.

Ik vind dit precies het standpunt wat de sportbond moet uitdragen.
Tegen de tijd dat hier roedels komen wonen (wat in dld al is) tast het het welzijn van mijn paarden wel degelijk aan en ben ik blij dat er iemand opkomt voor mijn (ons) belang.
Laat de natuurclubs dan lekker lobbyen voor natuur. Het punt van de dierhouder mag ook gewoon gehoord worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: FN zet zich in voor actief wolvenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:47

Ik ben voor het 'verwijderen' van de wolven uit overbevolkt gebied zoals West Europa.

betadine

Berichten: 3251
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: FN zet zich in voor actief wolvenbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:10

Ondanks ik een wolvenliefhebber ben kan ik mij daar wel in vinden. Enkel hoop ik dat dit geen vrijkaart word om zomaar wolven te gaan afschieten. Wel vind ik dat echte probleemwolven die zich bijna exclusief met vee voeden mogen afgeschoten worden. Triest is dat zeker, maar ze mogen geen plaag worden. Ik hou ook van ratten, maar als er te veel zijn moet er ook ingegrepen worden. Liefst zie ik ze allemaal in leven blijven, maar in zo een drukbevolkt gebied is er weinig anders als vee te vinden. We hebben ze helaas niet veel anders te bieden. Zou volgens mij wel schelen moest er een verbod komen om reeën en konijnen te schieten, want nu eten we met te veel uit hetzelfde bord, maar zolang dit verbod er niet komt kunnen we maar evengoed ook de wolf gaan schieten...