Drachtige merrie bevrijdt zichzelf uit stal die door storm is verwoest

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49760
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Drachtige merrie bevrijdt zichzelf uit stal die door storm is verwoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 21:50

Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door Yara

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de merrie uit het artikel. Foto: Renate Zuidema Fotografie.


In het Belgische Izegem is een drachtige merrie aan de dood ontsnapt, nadat storm Eunice haar stal verwoestte.

De merrie stond met enkele andere paarden in een stallengebouw. Haar stal stortte compleet in, maar ze wist zichzelf te bevrijden van onder het puin. Na onderzoek van de veearts bleek ze ongedeerd.

Eigenaresse Charlotte Gevaert vertelt: "De merrie stond in een andere box en wonder boven wonder heeft ze zichzelf bevrijd en stond ze tussen alle andere paarden. Gelukkig maar, want ze is drachtig."

De stallen van de andere paarden in het gebouw bleven wel overeind. De paarden brachten de nacht noodgedwongen buiten door. Charlotte vertelt: "We hebben moeten roeien met de riemen die we hadden deze nacht en de paarden laten buiten slapen. Het is onbegonnen werk om de stallen weer op de bouwen. We hebben geen elektriciteit en water, wat toch wel heel belangrijk is voor de dieren, die moeten een watervoorraad hebben. De brandweer heeft ons enorm geholpen met wat ze konden om ons van water te voorzien en ook enkele buren hebben de handen uit de mouwen gestoken om ons te helpen. Zo zie je maar dat solidariteit toch wel heel belangrijk is."

Bravura
Berichten: 5948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:01


Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Drachtige merrie bevrijdt zichzelf uit stal die door storm is verwoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:20

Gelukkig maar want ze is drachtig....... :roll:

Mega stoere merrie, sowieso. En heel eerlijk, op dat moment interesseert het me echt geen bal of ze nog steeds dragend is. Dat veulen ken je toch nog niet, de merrie wel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58587
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:02

Ik vermoed dat dat vooral door de interviewer "uit context" getrokken is...
Ik heb zelf een krantenartikel van een wedstrijd. Daar staat ook e.e.a in dat niet zo gezegd is. :+
In dát artikel maakte het niks uit want het maakte het artikel niet "lomp" zoals hier wel gebeurt. Maar het zou me niks verbazen als ze gezegd heeft: "Gelukkig is ze er heelhuids uit geraakt én nog dragend".

Hier kan je een filmpje zien:
https://www.focus-wtv.be/nieuws/stal-me ... BTcSe2vTLo

Vrij vertaald naar het AN hoor ik haar zeggen "gelukkig is ze nog drachtig". Dit nadat ze al aan gaf dat ze zelf al veilig tussen de andere paarden buiten stond.
Als mijn paard ongedeerd vrij komt zou ik OOK blij zijn als dan blijkt dat ze ook nog drachtig is, zeker gezien we eind februari zijn en het best zou kunnen dat dit dier aan haar laatste maand bezig is.