Steffen Peters voor het eerst sinds Tokio op CDI Thermal 2022

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104494
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Steffen Peters voor het eerst sinds Tokio op CDI Thermal 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:10

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Steffen Peters hier met Suppenkasper. Foto: Aniek1985


Steffen Peters, die Olympisch zilver won met het team, en zijn oude paard Suppenkasper maakten op vrijdag 18 februari 2022 hun rentree in de showring tijdens het CDI Thermal 2022 na een onderbreking van zeven maanden van competitie. In een veld van slechts twee ruiters namen de routiniers met een score van 76,652% hun eerste Grand Prix-overwinning sinds de Olympische Spelen van Tokio 2020 mee naar huis.

De Canadese Shelley Lawder en Zaouira volgden op de tweede plaats met een score van 67,587%.

Peters en Suppenkasper keren terug
De competitie op het Desert International Horse Park (DIHP) kwam op gang toen de Californische zon onderging op vrijdag 18 februari 2022, waarmee de eerste dag van de Desert Dressage III competitie werd afgesloten met de CDI3* Prix St Georges en de CDI3* Grand Prix Special kwalificatiewedstrijd in de hunter ringen.

Aan het einde van de dag streden de paard-ruiter combinaties om de toppositie in de 3* FEI Grand Prix. Het was echter Steffen Peters die het veld domineerde met zijn Olympische paard Suppenkasper, een 14-jarige KWPN-ruin, met een score van 76,652%. Na een welverdiende vakantie was de wedstrijd van vrijdagavond de eerste wedstrijd van het Olympische Team Silver paar sinds Tokio. Peters en "Mopsie" lieten geen steek vallen.

Peters: "Het doel voor vandaag was om het niveau van de wedstrijd van Tokio vast te houden. En dat is precies wat hij deed. De Grand Prix-score was waarschijnlijk hoger dan in Tokio. Zo beginnen we meestal in de Grand Prix, een beetje behoudend, rustig aan met de verlengingen, niet zo gek met de wissels. De halve pas was heel beheerst. Het was heel zuiver en rechter, hij slingerde een beetje. Er is verbetering. Hij heeft een zeer goede ademhaling, hij is fit en klaar om hier te gaan."

Zelfs als vijfvoudig Olympiër gaat Peters nog steeds met een fijne kam door zijn rondes op zoek naar zwakke punten die hij kan maximaliseren voor de hoogst mogelijke scores. Bij de proef van vrijdag merkte hij op: "Het klinkt saai, maar passage kan heel lastig voor hem zijn. Deze keer wachtte hij op de vraag. Soms anticipeert hij er wel op. Dit waren hoogtepunten voor mij vandaag, omdat hij mentaal gezond was. De kleine dingen waren hoogtepunten, want de expressieve momenten zijn er meestal wel."

Mentale breuk
De 58-jarige atleet heeft een evolutie doorgemaakt in zijn enkele decennia van rijden, legt hij uit: "Het is geweldig. Het is duidelijk dat op mijn leeftijd de dag van pensionering dichterbij komt. Maar nu nog niet! Het voelde echt goed om terug te zijn. Tokio was vandaag precies 6 maanden geleden, en dit was de langste pauze die ik heb genomen sinds ik 12 jaar oud was. Dus, het was fijn om een pauze te nemen. Niet zozeer fysiek, maar mentaal."

Toen het iconische duo opnieuw de ring betrad, merkte Peters op dat de spanning er nog steeds is voor hem, zelfs na talloze internationale overwinningen en jaren samen met zijn geliefde partner, Mopsie. "Ik hou nog meer van hem. We hebben een nieuwe routine als ik het hoofdstel om doe. Een paar minuten rust hij graag met zijn hoofd op mijn schouder, dan sluit hij zijn ogen. En dan denk ik nog een keer aan de proef en gaan we."

Ondanks dat Peters alle belangrijke doelen heeft bereikt ambieert hij nog steeds om te concurreren op het hoogste niveau en is hij niet aan het vertragen, zelfs niet door de kleinste dingen. "Nou dit jaar hebben we de Wereldruiterspelen in Denemarken. En vandaag was al een mooie kwalificatiescore. Het doel is om begin juni naar Europa te gaan."


Afbeelding