Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102049
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:27

*Bokt
Algemeen
Ingezonden door MirandaMalik.

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: prugelpiet


Enorme wond door rond waaiende stok
Equitom, een Lummense paardenkliniek heeft deze middag een zwaar gewond paard geopereerd. Het dier had een enorme tak in zijn rug gekregen tijdens de storm. Het paard had enorm veel pijn. De tak zat ruim 40cm diep. Volgens dierenarts Tom Mariën gaat het paard een lang herstel tegemoet.

Het paard stond in zijn stal rustig te knabbelen aan zijn hooi toen het gebeurde vertelt Mariën. De storm raasde over zijn stal, toen er een boom omviel op de schuur. Die stortte gedeeltelijk in en een grote dikke tak boorde zich een diepe weg in de rug van het paard. Als er geen beschutting was geweest, had het paard het niet gered. Hij kwam zaterdagavond in kritieke toestand bij onze kliniek aan en we zijn de hele nacht bezig geweest om het stabiel te houden.

Iets tegen de pijn
De stok met een diameter van 10 cm ging achter het schouderblad naar binnen en kwam tot aan de wervels. "Hij brak 3 uitsteeksels van ruggenwervels. Het paard had gruwelijke pijn en was uiteraard in shock. Kan je nagaan hoe dat bij een mens zou voelen. Je kon je hele arm in de wond steken, zo diep was het. Pijnstillers en ontstekingsremmers zijn zo snel mogelijk toegediend".

"De operatie duurde 2 uur, en het paard hangt aan het infuus op de intensive care. Al het dode weefsel is verwijderd en we hebben de boel goed schoongemaakt. Omdat de hele huid open lag was hechten niet meer mogelijk. We hebben er daarom kompressen in gedaan. Het paard eet weer en doet het goed. We geven het paard de beste zorg die we kunnen geven. Het herstel gaat zeker maanden duren, de hele huid moet opnieuw aangroeien. Toch heeft het paard wel geluk gehad".

Onweer en paarden
Tijdens zo'n erge storm krijgen wij altijd veel meldingen van ongevallen met paarden. We hebben dan vaak veel spoedgevallen. Paarden lopen wonden op doordat ze door de draden rennen. Dit doen ze omdat ze schrikken van het geluid van de storm op de stal. Dat geluid wordt veroorzaakt door de wind en/of de bomen. Als er storm is, zorg dan dat je je paarden extra controleert. Is alle omheining nog heel, zie je al je paarden. En zet ze binnen indien mogelijk. Om ongelukken te voorkomen, kan je ook de stal afsluiten als je paarden binnen staan. Zo kunnen de paarden niet onverhoopt toch naar buiten rennen. Wil je ze niet op stal, bijvoorbeeld omdat je twijfelt over de veiligheid van je stal? Of omdat er een boom bij de stal gevaar op kan leveren? Sluit deze dan ook goed af, zodat ze er ook echt niet in kunnen."


Klik hier voor de foto en het filmpje. LET OP: deze kunnen als schokkend worden ervaren!.


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 20-02-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:30

Wat heftig zeg ik wordt gewoon misselijk, hopen dat het paard er boven op komt.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:32

Jemig wat een gat :oo

Wat een pijn moet dat paardje hebben gehad. %) geen idee of het een paard is wat bereden wordt maar voorlopig zal daar geen zadel of gewicht op kunnen.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:32

Bellatrix schreef:
Als er storm is zorg dan dat je je paarden extra controleert. Is alle omheining nog heel, zie je al je paarden. En zet ze binnen indien mogelijk. Om ongelukken te voorkomen kan je ook de stal afsluiten, zo kunnen de paarden niet in de stal zijn bij een storm(wind).

Dit advies snap ik niet, wel of niet binnen bij storm?

Ik heb het filmpje niet gezien maar afgaande op de tekst en foto's vraag ik me af of je zo'n hersteloperatie moet willen?

Rubs

Berichten: 527
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:34

Ach.. verschrikkelijk, komt dat nog goed? Ik hoop het voor ze..

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:36

Ir111 schreef:
Bellatrix schreef:
Als er storm is zorg dan dat je je paarden extra controleert. Is alle omheining nog heel, zie je al je paarden. En zet ze binnen indien mogelijk. Om ongelukken te voorkomen kan je ook de stal afsluiten, zo kunnen de paarden niet in de stal zijn bij een storm(wind).

Dit advies snap ik niet, wel of niet binnen bij storm?

Ik heb het filmpje niet gezien maar afgaande op de tekst en foto's vraag ik me af of je zo'n hersteloperatie moet willen?



Ik houd ze bewust buiten. In stal kunnen ze geen kant in als er een boom omvalt op de stalling.
Hier dus ook 8 pony's buiten gehad zoals altijd en nergens geen last van gehad. Waren niet onrustig en met extra controles wel draadje moeten maken maar meer dan dat ook niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:38

Daan13 schreef:
Jemig wat een gat :oo

Wat een pijn moet dat paardje hebben gehad. %) geen idee of het een paard is wat bereden wordt maar voorlopig zal daar geen zadel of gewicht op kunnen.

Voorlopig?
Eerder nooit meer denk ik gebaseerd op de beschreven verwondingen. Pijnvrij leven zal al een uitdaging worden IMO. :\

Ik vraag me ook heel erg af of de stal hier wel in zijn voordeel gewerkt heeft. Als ie buiten gestaan had was ie waarschijnlijk gevlucht voor de omvallende boom..

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:40

StalNollie schreef:
Ik houd ze bewust buiten. In stal kunnen ze geen kant in als er een boom omvalt op de stalling.
Hier dus ook 8 pony's buiten gehad zoals altijd en nergens geen last van gehad. Waren niet onrustig en met extra controles wel draadje moeten maken maar meer dan dat ook niet.

Hier mogen ze kiezen. Zo kunnen ze staan waar ze zich het meest comfortabel voelen. Maar bij onze stal staan geen bomen die erop kunnen vallen, dat maakt de keuze makkelijker.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:46

Had het al op fb gezien. Vreselijk.
Vraag me ook af of het dier pijnvrij kan bewegen achteraf. Is toch niet niks. Als rijpaard zal die volgens mij ook niet meer kunnen dienen. In ieder geval heeft het dier wel heel zorgzame eigenaren aangezien deze voor zo'n operatie kiezen.

Mijn paarden liepen buiten, maar de jongste was erg van slag mijn weidebazin vertelde dat hij ter plekke stond te trappelen en te beven op z'n benen. (ik was werken tot 19u30)
Om 20u heb ik die toch maar op stal gezet en daar werd hij duidelijk rustiger ondanks het dak ook geluiden maakte (maar dat leek hem niets te deren).
Vannacht zet ik de jongste ook weer op stal.

De bomen van mijn buurman zijn er enkele van omgewaaid maar gelukkig niet richting de stallen maar richting zijn tuin. Hij vertelde me dit jaar nog al de andere bomen te gaan kappen.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:49

Ayasha schreef:
Daan13 schreef:
Jemig wat een gat :oo

Wat een pijn moet dat paardje hebben gehad. %) geen idee of het een paard is wat bereden wordt maar voorlopig zal daar geen zadel of gewicht op kunnen.

Voorlopig?
Eerder nooit meer denk ik gebaseerd op de beschreven verwondingen. Pijnvrij leven zal al een uitdaging worden IMO. :

Ik vraag me ook heel erg af of de stal hier wel in zijn voordeel gewerkt heeft. Als ie buiten gestaan had was ie waarschijnlijk gevlucht voor de omvallende boom..


Als dit en als dat...... Als ie buiten had gestaan was ie misschien hardstikke dood geplet door zo'n boom.

Koffiedik kijken, meer niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:50

Art_Ificious schreef:
Had het al op fb gezien. Vreselijk.
Vraag me ook af of het dier pijnvrij kan bewegen achteraf. Is toch niet niks. Als rijpaard zal die volgens mij ook niet meer kunnen dienen. In ieder geval heeft het dier wel heel zorgzame eigenaren aangezien deze voor zo'n operatie kiezen.

Mijn paarden liepen buiten, maar de jongste was erg van slag mijn weidebazin vertelde dat hij ter plekke stond te trappelen en te beven op z'n benen. (ik was werken tot 19u30)
Om 20u heb ik die toch maar op stal gezet en daar werd hij duidelijk rustiger ondanks het dak ook geluiden maakte (maar dat leek hem niets te deren).
Vannacht zet ik de jongste ook weer op stal.

De bomen van mijn buurman zijn er enkele van omgewaaid maar gelukkig niet richting de stallen maar richting zijn tuin. Hij vertelde me dit jaar nog al de andere bomen te gaan kappen.

Er is imo een grens... als dit paard pijnvrij kan bewegen akkoord. Indien niet vind ik er niks zorgzaam aan. Het ziet me er ook geen heel jong dier meer uit. Daarmee wil ik niet zeggen dat een oud dier het niet waard zou zijn maar het t herstel vermogen van een ouder paard is gewoon minder.. Ik houd zielsveel van mijn dieren maar ik denk dat een geval als dit, met de info die ik nu heb, hier ingeslapen zou worden ter plaatse ongeacht de leeftijd.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:52

Bij een storm staan mijn paarden altijd binnen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ze buiten te zetten en maar hopen dat ze vallende bomen of zwerfvuil ontwijken.
Dat gezegd hebbende: dit is toch wel een geweldige kliniek. Ze doen zoveel procedures die in andere klinieken niet eens mogelijk zijn.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:53

Ik had hem al op FB voorbij zien komen. Heftig hoor. Hoop dat ze het dier comfortabel kunnen houden tijdens de revalidatie met het lijkt me nog een heel lange en wellicht toch ook pijnlijke weg te gaan.

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:59

Heftig…
Hier in de omgeving is ook een paard overleden door een dikke boom die er op is gevallen. Dit paard stond buiten en kon dus alle kanten op….

Het is zo lastig om de keuze te maken of je ze binnen of buiten laat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:04

Ayasha schreef:
Art_Ificious schreef:
Had het al op fb gezien. Vreselijk.
Vraag me ook af of het dier pijnvrij kan bewegen achteraf. Is toch niet niks. Als rijpaard zal die volgens mij ook niet meer kunnen dienen. In ieder geval heeft het dier wel heel zorgzame eigenaren aangezien deze voor zo'n operatie kiezen.

Mijn paarden liepen buiten, maar de jongste was erg van slag mijn weidebazin vertelde dat hij ter plekke stond te trappelen en te beven op z'n benen. (ik was werken tot 19u30)
Om 20u heb ik die toch maar op stal gezet en daar werd hij duidelijk rustiger ondanks het dak ook geluiden maakte (maar dat leek hem niets te deren).
Vannacht zet ik de jongste ook weer op stal.

De bomen van mijn buurman zijn er enkele van omgewaaid maar gelukkig niet richting de stallen maar richting zijn tuin. Hij vertelde me dit jaar nog al de andere bomen te gaan kappen.

Er is imo een grens... als dit paard pijnvrij kan bewegen akkoord. Indien niet vind ik er niks zorgzaam aan. Het ziet me er ook geen heel jong dier meer uit. Daarmee wil ik niet zeggen dat een oud dier het niet waard zou zijn maar het t herstel vermogen van een ouder paard is gewoon minder.. Ik houd zielsveel van mijn dieren maar ik denk dat een geval als dit, met de info die ik nu heb, hier ingeslapen zou worden ter plaatse ongeacht de leeftijd.
klopt ik weet zelf ook niet wat mijn keuze zou geweest zijn. Gezien de diepte van het gat ruim 40cm twijfel ik sterk of het nog pijnvrij kan lopen. Er zullen toch ook spieren geraakt zijn.

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:06

De vraag is imo: doe je die operatie voor het paard of voor jezelf? Dat is altijd mijn stelregel. De meest moeilijke beslissing op zo’n moment. Alleen het vervoer het het arme dier al fataal kunnen worden.
Ik vind het een erg heftige operatie met een wel heel onzekere uitkomst. Arm, arm dier!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:27

ikkedus schreef:
De vraag is imo: doe je die operatie voor het paard of voor jezelf? Dat is altijd mijn stelregel. De meest moeilijke beslissing op zo’n moment. Alleen het vervoer het het arme dier al fataal kunnen worden.
Ik vind het een erg heftige operatie met een wel heel onzekere uitkomst. Arm, arm dier!

Dat dus...

Het vervoer moet verschrikkelijk pijn gedaan hebben. Er zijn wervels stuk. Ongetwijfeld een hoop spieren en pezen gescheurd en op zijn minst beschadigd. Ik vraag me écht af of dit dier nog een pijnvrij bestaan kan leiden na de genezing en dat is hier wel een harde eis.

Ik begrijp de emotie... sta er maar voor... je vriendje, dat tot dat moment nog jaren voor zich had... en dan een bizar ongeluk... maar toch... ik denk dat het hier met heel veel pijn en tranen einde verhaal geweest was.

Flubberboot

Berichten: 2931
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:30

Dit is niet de keuze die ik had gemaakt. Ook als je bedenkt hoeveel pijn het diertje wel niet moet hebben... Vraag me ook zeer af of dit nog goed zal komen. Zoals Ayasha zegt ongetwijfeld enorm veel schade aan spieren en pezen. Vraag me af of normaal bewegen uberhaupt nog mogelijk is.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:47

Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.

Flubberboot

Berichten: 2931
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:50

Dat hoop je maar. Zie zat verhalen voorbij komen waarin een kliniek pusht voor een operatie zodat zij die operatie toe kunnen voegen aan hun "Dit-kunnen-wij-lijstje." Of waar ze heel handig geen antwoord geven als je vraagt naar mogelijke complicaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:51

Oh jeetje... Ik weet niet of ik nou moet denken wat mooi dat de operatie goed gegaan is of even hard gezegd waarom verlos je zo'n paard niet uit zijn lijden? Die gaat echt niet straks met 2 maandjes weer pijnvrij in de wei rond dartelen hoor.. Arm dier, wat een hel zoiets..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:54

jiehaaa schreef:
Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.

Nee. Kan je een verhaal vertellen over een hond van ons uit eerste hand dus van een bekende kliniek. Hadden ze ons eerlijk gezegd hoe het zat hadden we die hond dat niet meer aan gedaan.
Maar hier betrof het geen verwonding maar ze konden het zogenaamd oplossen met ‘antibiotica en vocht infusen’... we hebben nog steeds spijt dat we haar niet gewoon meteen in geslapen hebben.

Kabayo

Berichten: 14091
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:58

Ayasha schreef:
jiehaaa schreef:
Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.

Nee. Kan je een verhaal vertellen over een hond van ons uit eerste hand dus van een bekende kliniek. Hadden ze ons eerlijk gezegd hoe het zat hadden we die hond dat niet meer aan gedaan.
Maar hier betrof het geen verwonding maar ze konden het zogenaamd oplossen met ‘antibiotica en vocht infusen’... we hebben nog steeds spijt dat we haar niet gewoon meteen in geslapen hebben.

Ook hier meerdere malen meegemaakt dat een dierenarts je niet mag dwingen of adviseren dat inslapen beter is. Geen idee wat de regels daarin zijn hoor. Maar als de eigenaar wil opereren doen ze dat. Wil de eigenaar geen operatie slapen ze hem in. Maar volgens hun mogen hun niet direct zeggen "inslapen is beter"
Het moet de keuze zijn van een eigenaar zonder invloeden...

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:59

jiehaaa schreef:
Arm dier, wat een enorme pech. Duimen dat hij goed herstelt. Inslapen kan altijd nog, als de kliniek het zag zitten om te opereren hebben ze echt eerst nagedacht over de verwachte kwaliteit van leven.

Beetje naïef gedacht. Ze denken meest waarschijnlijk aan: “dit kunnen we fixen en de baas wil/kan het betalen”. En ze hebben weer een mooi gratis reclame object voor hun praktijk.
Dit doe je je dier toch niet aan zeg. Zo’n lange lijdensweg. Heel sneu dit.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:02

Zorgzame eigenaren omdat ze voor de operatie kiezen?
Betwijfel dat het daar aan ligt hoor.
Ik ken ze verder niet maar ze zullen zeker goed voor het paard willen zorgen, vraag mij alleen af of dit de juiste keus was.
Gelukkig hoef ik die niet te maken en wens het paard een goed herstel toe en hopelijk een pijnvrij leven