De geschiedenis van het Camargue Paard

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:21

FEI Stories
Algemeen

Afbeelding
Camargue paard. Foto: Bernard Dupont/Flickr


Een reis naar Zuid-Frankrijk zou voor ruiters niet compleet zijn zonder de wilde Camargue-paarden te zien die leven in de moerassen van de Rhône-delta nabij de Middellandse Zee. Hier is een blik op dit intrigerende ras, een van de oudste in de geschiedenis van de paardachtigen...

Geschiedenis van het Camargue-paard
Op basis van archeologisch bewijsmateriaal wordt aangenomen dat het Camargue-paard afstamt van het Solutré-paard uit de steentijd, waarop in die tijd door de mens werd gejaagd. Het deelt waarschijnlijk genealogie met Iberische paarden, die op hun beurt de grote rassen van Zuid-Amerika hebben beïnvloed.

Het ras bestaat al duizenden jaren in de Camargue-streek in Frankrijk en werd bewonderd door buitenlandse invallers en Franse leiders, van Julius Caesar tot Napoleon.

De stevige bouw, het uithoudingsvermogen en het vermogen om te overleven met schaarse voedergewassen maakten van dit paard een symbool van veerkracht, en het zal voor altijd verbonden blijven met de mensen van de Camargue die evenzo de ruwe wetlands ten zuiden van Arles bewerken.

Er zijn nog steeds wilde kuddes in het gebied, en vele daarvan worden beschermd in het Nationaal Park van de Camargue, dat een door de UNESCO aangewezen biosfeerreservaat omvat. Andere Camargue-paarden gedijen in een semi-ferale staat, waar hun oorspronkelijke levenswijze nog zoveel mogelijk in stand wordt gehouden, ook al worden zij gebruikt voor de landbouw en de veeteelt.

Tussen 1976 en 1978 is door de Franse regering een stamboek voor Camargue-paarden opgericht, in een poging om de rasstandaard te handhaven en zo de afstamming van het paard in stand te houden. Geregistreerde veulens moeten in de open lucht worden geboren en door de merries op traditionele wijze worden grootgebracht.

In 2003 werd een categorie toegevoegd voor Camargue-paarden die buiten de zone geboren zijn (hors berceau).

Hoewel de meeste Camargue-paarden nog steeds in hun geboortestreek worden aangetroffen, bestaan er ook kleine kuddes elders in Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk, dat nu zijn eigen stamboek heeft. Bovendien werd het ras in Italië geïntroduceerd als de Cavallo del Delta in de Po-delta, en daar zijn nu meer dan 150 paarden geregistreerd.

Bouw en uiterlijk van het Camargue paard
Volwassen Camargue paarden hebben altijd een witgrijze kleur, met wit haar en een zwarte huid eronder. Veulens worden echter bruin of zwart geboren en krijgen pas een lichtere vacht naarmate ze ouder worden. Sommige Camargue paarden hebben fleabitten of een roan kleur.

Dit ras is vrij klein - ongeveer tussen de 1.32 en 1.50 maar uiterst robuust. Een compact lichaam met een krachtige borstkas boven gespierde ledematen.

Een zwaar, vaak vierkant hoofd wijst op de gemeenschappelijke wortels van de Camargue met de Barb. De ogen zijn wijd uitgespreid en helder, en de oren zijn klein en staan ook ver uit elkaar.

Een aspect van het lichaam van de Camargue dat hem zo uniek maakt, zijn de voeten. De hoeven kunnen veel meer vocht verdragen dan bij andere rassen, en ze hebben zelden last van voetproblemen of behoefte aan hoefijzers.

Camargue-paarden staan meestal uren achtereen in water of moerassig gebied terwijl ze grazen, en hun voeten hebben zich perfect aan hun omgeving aangepast. Ze worden vaak vergeleken met de mustangs van het Amerikaanse westen, die ook zijn geëvolueerd om te leven in een onvergeeflijke habitat.

Afbeelding
Camargue paard op authentieke manier gereden. Foto: Oliver Seitz/Flickr



Hoe Camargue paarden vandaag de dag worden gehouden en gereden
De huidige eigenaars van Camargue-paarden in Frankrijk bootsen hun wilde manier van leven zoveel na als redelijkerwijs mogelijk is. Een semi-ferale kudde wordt een manade genoemd, en er wordt op toegezien door een gardian, of herder die leeft in een cultuur die lijkt op die van cowboys in de 19e eeuw.

Camargue paarden worden gebruikt om vee bijeen te drijven en om stieren te hoeden. Ze zijn ook populair voor buitenritten door de moerassen en langs de kust, en de natuurlijke vastberadenheid van het ras en zijn nuchtere karakter maken het ook ideaal voor Endurance rijden. Sommige Camargue-paarden doen zelfs mee aan dressuur en eventing.

Degenen die geïnteresseerd zijn in het observeren van Camargue paarden in Frankrijk kunnen ritten maken met de lokale stallen naar de moerassen om ze te bekijken en andere fauna, zoals de Camargue stieren en flamingo's die ook samenkomen in het gebied.

Er zijn ook paardenfotografietochten in Les Saintes Maries de la Mer, waar deelnemers in kleine groepen kunnen reizen en deskundig advies krijgen over het vastleggen van de paarden met de cameralens.

Het zien van een Camargue paard in het wild is echt een once-in-a-lifetime ervaring die reizigers nooit meer vergeten. Het herinnert paardenliefhebbers aan de band tussen hen en de oude geschiedenis en geeft hen een zeldzame glimp van hoe vele andere soorten rassen in de afgelopen eeuwen geleefd moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 20-02-22 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:55

Leuk stukje. Stokmaat is wel een stukje groter ondertussen, 150 wordt ook wel gehaald.
Heb er zelf ook eentje.

HopeMyDay

Berichten: 1302
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:26

Muze schreef:
Leuk stukje. Stokmaat is wel een stukje groter ondertussen, 150 wordt ook wel gehaald.
Heb er zelf ook eentje.


Dit kan ik bevestigen, hier ook een dame van 1.50. Verder is het wel een goed stuk! Top dat er meer aandacht komt voor dit fantastische ras.

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:29

Ze zijn zo leuk. Maar niet voor iedereen een geschikte match .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:30

Ik heb tot 1.50 in de tekst gezet. :)

HopeMyDay

Berichten: 1302
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:32

Muze schreef:
Ze zijn zo leuk. Maar niet voor iedereen een geschikte match .


Dat kan ik ook zeker bevestigen. Het zijn echt paarden met een bijzonder karakter maar als je ermee om weet te gaan zullen ze alles voor je doen. Ik kan iedereen wel aanraden om een keer in de camargue te gaan kijken/daar een rit te rijden. Het is echt magisch <3

Roosch

Berichten: 37113
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:35

Ik ben er een aantal jaren geleden ook geweest met een vriendin. Was echt fantastisch! Leuk ras vind ik het.

Afbeelding
Afbeelding

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:36

Ben er zelf nog nooit geweest. Wil het nog wel graag eens!

Marigold

Berichten: 12711
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:48

Super leuk artikel!
Camargue paardjes zijn zo leuk, heb het geluk gehad dat er 1 op de manege stond toendertijd, ik vond het echt zo’n fijne pony!
Op stal niet persé lief hoor en met poetsen beste tussen twee kettingen :+ maar dan was het ook wel prima.
En met werken zo meegaand en lekker actief, en zo fijn licht op de hulpen.
En buiten helemaal bomproof en toch lekker doorstappen. Draf is ook goed uit te zitten, heel vlak.
Ja Camargue is echt mijn droomras.

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:13

Niet lief op stal?
Mijne is juist gek op frummelen. Maar hij is wel erg baasgericht. Andere mensen zijn ook lief hoor maar toch net een beetje op een andere manier.
En ze zijn aardig vurig met vlagen.

Marigold

Berichten: 12711
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:46

Die pony kon niet goed tegen steeds wisselende mensen, werd ze sikkeneurig van. Ontdooide wel na een tijdje rustig poetsen en tutten hoor. Leek of ze telkens even moest wennen aan iemand. Ik was altijd lief en geduldig met haar maar eigenlijk was het geen type om als manegepony mee te doen, was ook een privé pony maar liep mee in de lessen.

Te gek zeg Roosch en wat een mooie foto’s!

Roosch

Berichten: 37113
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:00

Thanks! Nog even verder gespeurd. Op de onderste foto ben ik!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vond het echt een fijn paard, heb heerlijk gereden toen. Mijn vriendin had er een met wat meer eh... vuur in de reet.. dus die had toen een iets minder ritje. Maar dat uitzicht.. <3

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:03

Marigold schreef:
Die pony kon niet goed tegen steeds wisselende mensen, werd ze sikkeneurig van. Ontdooide wel na een tijdje rustig poetsen en tutten hoor. Leek of ze telkens even moest wennen aan iemand. Ik was altijd lief en geduldig met haar maar eigenlijk was het geen type om als manegepony mee te doen, was ook een privé pony maar liep mee in de lessen.

Te gek zeg Roosch en wat een mooie foto’s!


Nee het zijn absoluut geen manege dieren . Veel te veel onrust, en onregelmatigheid.

pien_2010

Berichten: 45078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:44

In de Camargue op vakantie geweest en genoten. Gelukkig nog echt camargue hengsten gezien en merries. WANT, een fokker vertelde mij op mijn vraag waarom ik zoveel kruisingen zag, dat men graag een iets heter camargue paard heeft en ook iets groter, dus dat er gefokt wordt met niet enkel zuiver camargue vaak. Hij was daar geen voorstander van. Het paard wordt ook gebruikt voor de stierenvechten (behendigheidsspel waar geen een stier voor wordt gedood). En ook daarom wordt er vaak een iets groter en sneller model gefokt.
Ik had de pech dat ik een rit had geregeld, maar men op het laatste moment de camargue niet geschikt voor mij vond en ik had er niets over te zeggen en leuke rit gehad, maar dus niet mijn zo gekoesterde wens van op een camargue paard te rijden uit kunnen voeren.
We zijn de hele camargue doorgegaan en hebben daar veel gelopen en veel flamingo's bv gezien en andere vogels. We varen vaak zo afgelegen dat we de stieren zagen en de echte camargue paarden. Prachtig om die kuddes tegen te komen.
Ik ben een fan, en heb indertijd de keuze gemaakt voor een merens. De camargue en de merens heb ik toen tussen gekozen. Maar voor het camargue paard heb ik dus altijd een zwak gehouden. Leuk dat dit ras in de spotlights staat. Ze zijn prachtig .

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:49

In principe zou naar mijn weten het stamboek wel zuiver zijn. Maargoed, kan natuurlijk best dat ze er eens een ander Iberisch ras doorgooien in de kuddes..

pien_2010

Berichten: 45078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:53

Mze van het stamboek weet ik niets af. Ik heb gewoon heel heel veel kruisingen gezien daar, vandaar dat ik toen ik 100% camargue hengstje zag die man aangesproken. Hij was een fokker en dat was zijn uitleg. Of deze paarden ook worden opgenomen in het stamboek heb ik niet gevraagd. Had ik misschien wel moeten doen. Ik vond het zonde.

Muze
Berichten: 5467
Geregistreerd: 24-04-20

Re: De geschiedenis van het Camargue Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:32

Ja is ook zonde op zich. Snap wat je zegt. Maar naar mijn weten is het best een streng stamboek.

Pandora2
Berichten: 20097
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:05

De Camargue <3 Witte paardjes, zwarte stieren en flamingo's !
Ik ben een paar keer in Les Saintes Maries de la Mer geweest en ook tochtjes gemaakt op de witte paardjes.
Echt heel leuk !

Heb nog altijd een paar nieuwe schoenen van La Botte Gardiane in de kast staan. Als reserve voor degene die nu al 7 jaar meegaan :D

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:01

Mijn favoriete ras <3