Ingezonden door Ketaki
Algemeen

Volfonic XX. Foto: bokker cvhvk, eigenaresse Volfonic
Afgelopen dinsdag is de AES en KWPN PROK gekeurde hengst Volfonic xx overleden. Op zijn Facebookpagina schrijft zijn eigenaresse het volgende:
"Afgelopen dinsdag is mijn grootste vriend , maatje, knuffelkont, grappenmaker, kletsmajoor, mega goedzak en super hengst: Volfonic xx (Ollie) overleden.
Acht jaar lang heb ik lief en leed met deze hengst gedeeld en wat ben ik een bevoorrecht mens geweest dat ik dat heb mogen meemaken.
Ik heb wat afgekletst, gehuild en gelachen met hem. Heel eerlijk vond ik hem soms meer mens dan paard. Ik zei altijd: als hij mens was geweest dan was hij minimaal professor geworden, Einstein of iets in die geest.
Volfonic xx en ik hadden een missie:
de mensen laten zien dat ze een heel verkeerd beeld van de volbloed hebben. Heel bewust praat ik altijd over de juiste volbloed, de ene volbloed is voor dit geschikt en de andere volbloed voor dat. De grote kunst is om de gave te hebben om te zien en begrijpen welke volbloed voor wat / welke discipline geschikt is. Het zijn gevoelspaarden die voor je door het vuur gaan als je een band met ze opbouwt. Heet en lastig? Ja die zijn er ook, maar die heb je bij bijna elk paardenras wat mij betreft en vaak ligt het niet aan het paard maar hoe men met het paard in kwestie omgaat !
Het begon niet lang geleden met wat druppels verliezen, alles laten onderzoeken niks gevonden…….. en aan hem zag ik ook niks, hij zag er goed uit, was zoals altijd vrolijk en blij en dekte met plezier.
Totdat opeens de druppeltjes zo af en toe straaltjes begonnen te worden en hij liever binnen dan buiten stond. Dit zinde mij totaal niet en heb toen het besluit genomen om hem binnenste buiten te laten keren, net zolang totdat we wel wat gevonden hadden………… hij bleek een grote blaassteen te hebben en de enige optie was opereren, wilde ik hem nog een overlevingskans geven.
Volfonic xx heeft dus noodgedwongen een zware en langdurige blaassteen operatie moeten ondergaan, dit heeft hij overleefd. echter kreeg hij helse pijnen naderhand en omdat geen enkele pijnstiller hielp heb ik in overleg met de arts het vreselijke besluit moeten nemen om hem in te laten slapen. Niemand begrijpt dat dit paard nog zo blij kon zijn, laat staan dat hij nog vol enthousiasme wilde en kon dekken. Nu denk ik; had hij maar nooit zo een hoge pijngrens gehad. Overal waar hij heeft gestaan, maakte hij vrienden, iedereen hield van hem, zoals ook op het laatste adres van opereren.
Kathleen Kirsan wil ik bedanken voor haar geweldige artikel over de volbloed, Volfonic xx en zijn nakomelingen. https://www.sport-horse-breeder.com/can ... BDm3_Rs0QY Kathleen; dit was voor mij de kroon op Volfonic xx en mijn werk. Volfonic xx was een geweldige hengst in de ruimste zin des woord en zijn eerste nakomelingen bewijzen dit al…… en mark my words; er volgen nog meer ! Welke hengst heeft een derbywinnaar, renpaarden, springpaarden, eventingpaarden, dressuurpaarden, aangespannen paarden, endurance paarden etc. geleverd? Ik denk dat er niet 1 hengst is die dit Volfonic xx na doet !
De missie van Volfonic xx en mijzelf is echter nog lang niet afgelopen, wacht maar af, zijn kinderen gaan nog veel meer geweldigs laten zien, per slot van rekening zijn we maar net begonnen en gelukkig heb ik nog diepvriessperma van hem voor Nederland en het buitenland……… dus het is zoals zo juist geschreven; nog lang niet afgelopen ! Mijn grote vriend gaat nu alleen van bovenaf mee kijken en ik blijf op de aarde nog even trots als altijd op hem.
Rust zacht ga ik niet zeggen; geniet van boven grote vriend………. het gaat nog veel leuker en spannender worden dan tot dus ver…………. The best is yet to come / het beste moet nog komen !!!!"