Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:21

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.


Het is de nachtmerrie van elke paardeneigenaar: een beenblessure die niet meer te genezen is. Dit overkwam de eigenaren van Triple Vodka, een Quarterhorse hengst die in Texas woont. Triple Vodka kreeg een blessure aan zijn kroonbeen, die ondanks de goede zorgen in de loop van het jaar erger werd. Uiteindelijk bleven er twee keuzes over: euthanasie of een bezoek aan Dr. Ted Vlahos, van Yellowstone Equine Hospital in Wyoming.

Vlahos is een expert geworden op het gebied van amputatie en protheses van benen bij paarden. Hij heeft al meer dan 100 patiënten op vier continenten behandeld. Amputatie is een laatste poging om het leven van een paard te redden, legt Vlahos uit, en hij voert de procedure alleen uit onder strikte omstandigheden. "Ons uitgangspunt is dat we veel liever hebben dat een paard vier benen heeft dan drie, maar in gevallen waarin we het been niet kunnen redden, zijn we in staat om het paard te redden", zegt Vlahos. "Wij hebben te maken met de meest ernstig gewonde paarden ter wereld. We krijgen het ergste van het ergste, dus we nemen die bron van pijn en ziekte weg. De procedure wordt goed verdragen door het paard en ze kunnen het heel goed doen, maar het is niet voor iedereen weggelegd. We voeren grondige gesprekken met klanten, om er zeker van te zijn dat ze er volledig achter staan, en dat hun paarden er goede kandidaten voor zijn."

Triple Vodka's gemoedelijke karakter maakte hem een ideale kandidaat voor de ingreep, en de hengst werd in de herfst van 2021 naar Wyoming gebracht. Het been van Triple Vodka werd geamputeerd onder het vetlok.

Omdat paarden onmiddellijk hun gewicht moeten kunnen dragen, brengt Vlahos pinnen in het been aan die worden vastgemaakt aan wat een "transfixatiegips" wordt genoemd. Dat ervoor zorgt dat het gewicht van het paard op de pinnen komt, en niet op de stomp. Na twee tot drie weken wordt de stomp onderzocht en als blijkt dat deze goed geneest, worden de pinnen na nog eens twee weken verwijderd. Het maken van een prothese, gemaakt van koolstofvezel, gaat gepaard met verschillende aanpassingen om succes te garanderen.

Volgens de website van het Yellowstone Equine Hospital zijn er bepaalde factoren die bepalen of een paard een normaal leven kan leiden met een prothese, en een belangrijke factor is de betrokkenheid van de eigenaar. "Het dagelijks onderhoud is minimaal, maar het paard vereist een levenslange toewijding van de eigenaar." Een andere factor is het temperament, en ook het feit dat het paard vaak moet worden gehanteerd, dus een paard dat een meer verwilderd karakter heeft, of veel energie of nerveus is, kan ervoor zorgen dat het paard een minder geschikte kandidaat is. De gezondheid van het andere been moet ook in overweging worden genomen.

Ernstige hoefbevangenheid in zo'n steunbeen is "minder dan ideaal", maar het ziekenhuis rapporteert succes in gevallen van paarden met milde hoefbevangenheid, die herstelden nadat het zere been was verwijderd.

De operatie is begrijpelijkerwijs ook prijzig, variërend van $8.000-$10.000, met nazorg rond de $150-$200 per dag gedurende 6-8 weken. De prothese komt daar nog bij en kost meestal zo'n $2.500-$3.000. Triple Vodka werd in de herfst van 2021 geopereerd en hij keerde in januari 2022 terug naar Texas, waar hij zijn dekcarrière kon hervatten.

Op de website van horse-canada.com is een filmpje te zien van Triple Vodka, die met zijn prothese naar zijn stal terugloopt.

Supervixen

Berichten: 13452
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:27

Dit wil je je paard toch niet aandoen? Vreselijk.

Paardenfan25
Berichten: 1275
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:28

Kan mij idd niet voorstellen dat dit pijnloos is voor een paard

xDenies

Berichten: 13703
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:29

Ik heb niks gezegd :Y)
Laatst bijgewerkt door xDenies op 20-02-22 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11734
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:37

Wat een zieke mensen lopen er ook rond. Bizar dit en zo niet in het belang van het dier.

black_kelpie

Berichten: 8089
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:38

Nee. Gewoon nee. -O-

Dat filmpje ook, bah |(

Dee_Es

Berichten: 3720
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:40

In mijn ogen is dit pure dierenmishandeling. Een vluchtdier dat vanuit de natuur geen zwakte hoort te tonen, een dier dat zo goed als 24/7 op de benen staat, laten leven met een geamputeerd been vind ik niet goed te praten. Er zijn hier op bokt genoeg mensen die zich een ongeluk dokteren met hun paard door blokkades en scheef heden vanwege beenblessures die wel genezen. Hoe ga je zo'n dier als deze heel houden? Als je mensen spreekt met protheses komt het allemaal zo nauw met de pasvorm en geeft het anders veel pijn, blokkades van bloeddoorstroom etc. Lijkt me dan zeer onverstandig om dit een dier aan te doen die niet ff kan roepen dat z'n prothese niet zo lekker zit. En ik neem aan dat ie 'm 24/7 aan moet houden. En dan is de stand van het gezonde been ook nog eens om niet blij van te worden. Arm dier.

kiki1976

Berichten: 17039
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:40

Nee gewoon nee idd!
Persoonlijk vind ik het niet dierwaardig.

Flubberboot

Berichten: 3179
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:43

Ik weet dat sommige keuzes moeilijk zijn om te maken, maar om eerlijk te zijn had ik dit paard gewoon een spuitje gegeven. Het paard moet een paardwaardig leven kunnen hebben en als dat niet meer mogelijk is, wat me niet lijkt met een prothese, moet het dier een spuitje krijgen. Afscheid nemen is niet leuk maar je weet dat het moment eens komt.

Goof

Berichten: 29918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:05

Ik snap werkelijk niet dat dit aandacht krijgt en nog wel op VN ook.

Eretria

Berichten: 461
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:09

Als een dier niet meer normaal kan leven is het voor mij echt een no-go. Als het dier een mens nodig gaat hebben om te kunnen leven. Een paard kan geen been missen. Hond of kat kan er wel prima mee omspringen.
Een rolstoel voor een hond of kat bijvoorbeeld vind ik ook echt absurd. Je wil toch niet dat je dier zo verder moet leven :n
Neem je verantwoordelijkheid en laat dat dier gaan.

Pareltjes
Berichten: 2356
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:14

Ik vind dit heel lastig...

Mijn eerste reactie is, jongens dit moet je niet willen.
Na eens goed in me hebben opgenomen zie ik het toch wat genuanceerder.
Zeg ik nee omdat het nieuw is? Zeg ik nee omdat het een paard is? Zeg ik nee vanwege sociale druk?

Mensen lopen met een protese redelijk goed. En dat met maar twee benen. Een paard heeft er 4. Dus misschien is dat wel minder erg? Ik weet het niet, ben geen kenner. Maar wellicht dat een vierbener er minder hinder van ondervind dan een twee bener?

Ik vind het lastig om er een oordeel over helemaal goed of helemaal fout over te geven. Ik geef het het voordeel van de twijfel. Het paard zal me moeten overtuigen door zijn gedrag en levenslust. Een ding heb ik wel geleerd dat mens en dier zich wonderbaarlijk kunnen aanpassen aan een nieuwe realiteit, in dit geval de handicap. Als het paard laat zien dat het zich aan deze nieuwe situatie prima aanpast en een acceptabele funktionaliteit weet te behouden is het mij ok. Ik stam nog uit de tijd dat paarden voor ieder akkefietje werden ingeslapen. Wellicht brengt dit nieuwe inzichten met zich mee....

Goof

Berichten: 29918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:18

Pareltjes schreef:
Mensen lopen met een protese redelijk goed. En dat met maar twee benen. Een paard heeft er 4. Dus misschien is dat wel minder erg? Ik weet het niet, ben geen kenner. Maar wellicht dat een vierbener er minder hinder van ondervind dan een twee bener?


Mensen kunnen er prima mee overweg omdat ze er niet 20 uur per dag mee staan en lopen, maar hun tijd voornamelijk zittend doorbrengen. En gaat lopen moeizaam kun je je in een rolstoel verplaatsen.
Ik zie hier echt geen enkele logische vergelijking.

Tancreda4

Berichten: 24663
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:20

Ik vind dit net als bovenstaande te ver gaan... Kan mij niet voorstellen dat het dier pijnloos is

anjali
Berichten: 15979
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:20

Ik weet niet wat dit paard voelt maar hij loopt er wel slecht op vind ik. Het is een hengst dus dekken kan hij nog.Wel zielig want een natuurlijke dekking zal er wel niet inzitten vanwege die ijzeren staaf aan zijn voorbeen.Jammer dat paarden zelf niet kunnen zeggen of ze zoiets wel of niet willen.Het is de keuze tussen dood of invalide.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43385
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:29

Pareltjes schreef:
Ik vind dit heel lastig...

Mijn eerste reactie is, jongens dit moet je niet willen.
Na eens goed in me hebben opgenomen zie ik het toch wat genuanceerder.
Zeg ik nee omdat het nieuw is? Zeg ik nee omdat het een paard is? Zeg ik nee vanwege sociale druk?

Mensen lopen met een protese redelijk goed. En dat met maar twee benen. Een paard heeft er 4. Dus misschien is dat wel minder erg? Ik weet het niet, ben geen kenner. Maar wellicht dat een vierbener er minder hinder van ondervind dan een twee bener?

Ik vind het lastig om er een oordeel over helemaal goed of helemaal fout over te geven. Ik geef het het voordeel van de twijfel. Het paard zal me moeten overtuigen door zijn gedrag en levenslust. Een ding heb ik wel geleerd dat mens en dier zich wonderbaarlijk kunnen aanpassen aan een nieuwe realiteit, in dit geval de handicap. Als het paard laat zien dat het zich aan deze nieuwe situatie prima aanpast en een acceptabele funktionaliteit weet te behouden is het mij ok. Ik stam nog uit de tijd dat paarden voor ieder akkefietje werden ingeslapen. Wellicht brengt dit nieuwe inzichten met zich mee....

Mensen leven met een prothese redelijk goed omdat wij het grootste deel van de dag niet staand of lopend doorbrengen.

Een paard kan niet even gaan zitten/liggen wanneer het moe is of pijn heeft. Een paard is zwaar, het heeft vier benen nodig om dat gewicht te ondersteunen. Honden en katten zie je een prima leven hebben met geamputeerde poten, zij kunnen zich nog makkelijk voortbewegen, zitten en liggen. Een paard op drie benen kan niks, behalve ter aarde storten.

Is het ook okay wanneer het paard zich aanpast, een acceptabele functionaliteit behoudt (wat houdt dat in?) maar wel altijd pijn heeft? En die kans is groot, het been met de prothese draagt heel erg veel gewicht op een relatief klein punt.

purny

Berichten: 27921
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:36

Pareltjes schreef:
Ik vind dit heel lastig...

Mijn eerste reactie is, jongens dit moet je niet willen.
Na eens goed in me hebben opgenomen zie ik het toch wat genuanceerder.
Zeg ik nee omdat het nieuw is? Zeg ik nee omdat het een paard is? Zeg ik nee vanwege sociale druk?

Mensen lopen met een protese redelijk goed. En dat met maar twee benen. Een paard heeft er 4. Dus misschien is dat wel minder erg? Ik weet het niet, ben geen kenner. Maar wellicht dat een vierbener er minder hinder van ondervind dan een twee bener?

Ik vind het lastig om er een oordeel over helemaal goed of helemaal fout over te geven. Ik geef het het voordeel van de twijfel. Het paard zal me moeten overtuigen door zijn gedrag en levenslust. Een ding heb ik wel geleerd dat mens en dier zich wonderbaarlijk kunnen aanpassen aan een nieuwe realiteit, in dit geval de handicap. Als het paard laat zien dat het zich aan deze nieuwe situatie prima aanpast en een acceptabele funktionaliteit weet te behouden is het mij ok. Ik stam nog uit de tijd dat paarden voor ieder akkefietje werden ingeslapen. Wellicht brengt dit nieuwe inzichten met zich mee....

Een paard is een vluchtdier een mens niet.
Ik hoef het filmpje niet te zien, weet genoeg en daar heb ik geen zin in

ikkedus
Berichten: 3404
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:16

O gever 70% van het gewicht rust op de voorbenen toch? En het gaat om een voorbeen. Imo is dit echt ontzettend fout. Ik wil het filmpje moet een zien. Ik weet de exacte beweegredenen niet, maar het komt nogal zelfzuchtig over van een eigenaar en overambitieus van de kliniek. Primum non nocere, dat geldt toch ook voor dierenartsen?

NinaCharlie

Berichten: 3197
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:18

Goof schreef:
Ik snap werkelijk niet dat dit aandacht krijgt en nog wel op VN ook.


Hier sluit ik mij bij aan.

marleen_88

Berichten: 14517
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:20

Ik denk dat dit dier nogal kostbaar witspul aan boord heeft? Waarom zou je anders aan dit dieronvriendelijke project beginnen?

Ik zou dit nooit als optie bedenken, ook niet aanmoedigen overigens.

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:35

hij heeft ook een facebook pagina
https://www.facebook.com/triplevodkastallion

staat ook een filmpje dat hij in een paddock gaat rollen.
ik vind het juist mooi dat het kan, zie een dier wat er prima mee overweg kan en niet zielig is.

8Eveline

Berichten: 3248
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:57

marleen_88 schreef:
Ik denk dat dit dier nogal kostbaar witspul aan boord heeft? Waarom zou je anders aan dit dieronvriendelijke project beginnen?

Ik zou dit nooit als optie bedenken, ook niet aanmoedigen overigens.

Ik dacht nee toch maar zie op Facebook dat hij inderdaad dekhengst is :n
Moet zeggen dat filmpje van rollen me verbaasde dat hij inderdaad hiermee kon opstaan. Maar paardwaardig leven nee.
Laatst bijgewerkt door 8Eveline op 20-02-22 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33498
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:58

Dit doen mensen voor zichzelf en niet voor het dier. Een mens kan leren met prothese om te gaan en kan aangeven als deze niet lekker meer zit. Dit dier is nu 100% afhankelijk geworden.

Even koekoek als die Norma met al die hondjes in rolstoeltjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43385
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:59

8Eveline schreef:
marleen_88 schreef:
Ik denk dat dit dier nogal kostbaar witspul aan boord heeft? Waarom zou je anders aan dit dieronvriendelijke project beginnen?

Ik zou dit nooit als optie bedenken, ook niet aanmoedigen overigens.

Ik dacht nee toch maar zie op Facebook dat hij inderdaad dekhengst is :n
Moet zeggen dat filmpje van rollen me verbaasde dat hij inderdaad hiermee kon opstaan. Maar paardwaardig leven nee.

Je ziet m ook het been ontlasten na het opstaan.

Ik heb nog steeds twijfels.

xPabloBokt

Berichten: 9794
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:19

Ik twijfel hier absoluut niet over, dit paard hadden ze moeten laten gaan.

Ongetwijfeld gaat dit dier compenseren in zijn manier van lopen en überhaupt bewegen. Zal ongetwijfeld kreupelheid vanuit rug en schouders gaan opleveren en overmatige slijtage van gewrichten.

Ik vind dit absoluut niet paardwaardig. Een paard is een vluchtdier en je ontneemt hem letterlijk een van zijn vier gereedschappen om te kunnen vluchten.