Met invoer ruitervignet wil Heuvelrug onderhoud paardenpaden betalen

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Met invoer ruitervignet wil Heuvelrug onderhoud paardenpaden betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 09:02

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Gratis paardrijden is voorbij op delen van de Utrechtse Heuvelrug. Sinds 1 januari moeten ruiters namelijk een speciaal vignet hebben. Voor een dagkaart betaal je 7,50 euro en voor een jaarabonnement 60 euro. Met het geld dat het vignet opbrengt wordt het jaarlijkse basisonderhoud aan de ruiterpaden gedaan. Dat ligt al een aantal jaren stil. Nog voor het broedseizoen moeten de eerste herstelwerkzaamheden zijn afgerond. Later dit jaar volgt nog een groot onderhoud aan de 227 kilometer ruiterpaden. Kosten: ruim 100.000 euro. Via de verkoop van het vignet moet het geld voor het jaarlijkse basisonderhoud worden opgebracht.

Echt vaart loopt het nog niet. Er zijn tot nu toe 1100 vignetten verkocht. Als straks het hoogseizoen voor de ruitersport begint moeten dat er 3000 zijn, zegt Judith Boekel van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. De stichting coördineert namens alle deelnemende partijen het nieuwe vignet. "We hebben net bordjes geplaatst bij de ingangen van het bos die ruiters wijzen op de verplichting van het vignet. En door middel van steekproeven zullen we dat binnenkort ook gaan controleren."

Dure hobby
Het zijn nog meer extra kosten voor de ruiter en dat terwijl de paardenhobby al niet goedkoop is. Toch is Marjolein van Unen (39), zelf fanatiek ruiter en mede oprichtster van de Stichting Ruiteren en Mennen Utrechtse Heuvelrug wel blij met het verplichte vignet. "Eigenlijk zag je vooral de afgelopen jaren dat de ruiterpaden steeds slechter onderhouden werden. En met het geld dat dit vignet oplevert, hopen we dat het basisonderhoud van de ruiterpaden echt beter wordt. Daar heb ik wel 60 euro per jaar voor over."

Marjolein is al enkele jaren betrokken bij de totstandkoming van het vignet. "We hebben als stichting de prijs redelijk laag kunnen houden. Je verkoopt dan meer vignetten en de kans dat mensen illegaal gaan rijden is kleiner. Met de opbrengsten kan het basisonderhoud van de paden vanaf nu gewoon netjes worden bijgehouden. Daarnaast helpen onze vrijwilligers ook mee met de snoeiwerkzaamheden langs de paden." In totaal ligt er ruim 227 kilometer aan ruiterpaden in het gebied. Verschillende landeigenaren en gemeenten doen mee aan het nieuwe ruitervignet op de Utrechtse Heuvelrug, maar niet allemaal. Zo heeft landgoed Den Treek al jaren een eigen systeem en dat houden ze voorlopig zo. Dus je moet als ruiter nog steeds een beetje opletten of je niet illegaal aan het rijden bent.

Eén ruitervignet zou ideaal zijn
Het is dus eigenlijk als bij tv kijken: wil je echt álles kunnen zien dan moet je bij meerdere diensten een abonnement afsluiten. Wil je ook óveral kunnen paardrijden op de Utrechtse Heuvelrug dan moet je nu nog vier verschillende vignetten aanschaffen. Marjolein: "Natuurlijk zou één ruitervignet voor de Heuvelrug het mooiste zijn, maar dat is lastig te regelen. We gaan nu kijken hoe het werkt op regionaal niveau en wellicht sluiten andere lokale landeigenaren dan later aan." Met een tractor worden binnenkort de paden weer geëgaliseerd, de jonge boompjes worden gesnoeid en de watergaten opnieuw uitgegraven. Als straks voor veel ruiters het seizoen weer begint, moet het eerste noodzakelijke onderhoud klaar zijn.

Klik hier voor een filmpje.

mellamoshan

Re: Met invoer ruitervignet wil Heuvelrug onderhoud paardenpaden betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:10

Sorry dat ik niet enthousiast ben, maar dus voor de hele uhr 4 vignetten nodig? Dat wordt alsnog een dure grap, naast een al zo dure hobby. De natuur is toch voor iedereen?
Hoe gaat dat dan met bijvoorbeeld mtb paden? Fiets en wandelpaden? Die worden toch ook onderhouden en bekostigd…
Ik vind het geen positieve ontwikkeling, sorry.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:17

mellamoshan schreef:
Sorry dat ik niet enthousiast ben, maar dus voor de hele uhr 4 vignetten nodig? Dat wordt alsnog een dure grap, naast een al zo dure hobby. De natuur is toch voor iedereen?
Hoe gaat dat dan met bijvoorbeeld mtb paden? Fiets en wandelpaden? Die worden toch ook onderhouden en bekostigd…

MTB'ers betalen om gebruik te mogen maken van de paden. Onderhoud gebeurt door henzelf op vrijwillige basis.

Fiets- en wandelpaden worden met overheidssubsidie onderhouden, dus betaald door de belastingbetaler.

Ruiterpaden gaat t zelfde zijn als MTB-paden. Opbrengsten van de vignetten wordt gebruikt voor onderhoud aan ruiterpaden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:21

Goede zaak, die vignetten.

Van de week nog een berichtje op bokt over ruiters - op de Veluwe - die over wandelpaden gingen, zodat het wandelpad meer onderhoud nodig had.
(Dat gaat kennelijk over draf en galop.)

Het is 'eerlijk delen' in de schaarse natuur en onderhoud is geen luxe.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:25

mellamoshan schreef:

Voor mtbers is er op de Utrechtse Heuvelrug al een vinget, kost 7,50 voor een jaar volgens mij. En er wordt veel meer onderhoud gepleegd door vrijwilligers, dat zie je in de paardensport veel minder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:45

Ik vraag me dan af of er ook daadwerkelijk meer aan het onderhoud gedaan gaat worden. Als je er voor betaald wil je er ook iets voor terug zien. Of is het enkel een extra inkomsten bron voor de groene graaiers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:51

Loretta schreef:
Ik vraag me dan af of er ook daadwerkelijk meer aan het onderhoud gedaan gaat worden. Als je er voor betaald wil je er ook iets voor terug zien. Of is het enkel een extra inkomsten bron voor de groene graaiers.

Ik hoop het wel := Ik heb onlangs het vignet gekocht maar de keren dat ik nu op de Utrechtse Heuvelrug heb gereden heb ik weinig goede paden gezien helaas. Juist om die reden uitgeweken van Noord-Brabant naar Utrecht maar de paden zijn daar nog erger dan in het Mastbos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:55

Tarico schreef:
Loretta schreef:

Ik hoop het wel := Ik heb onlangs het vignet gekocht maar de keren dat ik nu op de Utrechtse Heuvelrug heb gereden heb ik weinig goede paden gezien helaas. Juist om die reden uitgeweken van Noord-Brabant naar Utrecht maar de paden zijn daar nog erger dan in het Mastbos.

Er moet jaren achterstallig onderhoud ingehaald worden, dus het kan kloppen dat de paden nog niet goed zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:56

Als ze daadwerkelijk geld gaan steken in de ruiterpaden zou ik daar wel wat voor over hebben en heel eerlijk hoop ik dat ze het in meer gebieden gaan doen zodat er wellicht ook een mogelijkheid is om de ruiterpaden te kunnen uitbreiden en gebieden beter aan elkaar te kunnen verbinden.
Dus van mij mogen andere gebieden hier zeker een voorbeeld aan nemen als er daadwerkelijk verbetering komt voor de ruiters/menners.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:04

Voor het mountainbiken op de Utrechtse Heuvelrug is al een vignet. Den Treek is privéterrein, dus die hebben een eigen vignet. Zou mooi zijn als het voor de ruiter vignetten net zo is. De mountainbike paden worden echt heel goed bijgehouden, onder andere door een grote groep vrijwilligers. Ook nieuwe paden of groot onderhoud van de routes, extra stukjes of verbeteringen. Moet met de ruiterpaden ook kunnen lijkt mij

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:33

mellamoshan schreef:

Als je een paard kunt rijden/ kopen en onderhouden dan lijkt mij die 60 eurotjes peanuts.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:02

Tarico schreef:
Loretta schreef:

Dan mag je ook wel verwachten dat ze er nu onderhoud aan gaan plegen en dat je dan ook waar voor je geld gaat krijgen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:31

Nico12 schreef:
mellamoshan schreef:

Als je een paard kunt rijden/ kopen en onderhouden dan lijkt mij die 60 eurotjes peanuts.

Dat is een jaarkaart voor maar 1 gebied, dus niet alle gebieden op de uhr. En volgens mij kan niemand in mijn portemonnee kijken, behalve ikzelf.

Ok, mtb hebben het dus goed geregeld. Ik hoop dat het geld daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor het verbeteren van de paden. De tijd zal het leren. Voorlopig wijk ik wel uit naar andere gebieden want ik heb geen zin om uit te gaan zoeken waar ik wel of niet mag rijden en welk vignet ik daar nu precies voor nodig heb.

Het lijkt mij misschien praktischer om bijvoorbeeld via een KNHS afdracht hiervoor te moeten betalen en deze dan het onderhoud coördineert. Zodat je overal kan rijden ipv verschillende vignetten nodig hebt.

Ik ben heel benieuwd naar de praktijk in ieder geval

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:39

Alsjeblieft laat de KNHS hier buiten.
Dadelijk moeten we nog een verplicht nutteloos abonnement/ lidmaatschap nemen om in het bos te rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:06

Nou ben ik niet goed in rekenen. Maar met 1100 vignetten a 60 euro pp kom je niet aan die 100.000 euro. Daar moet je minstens 1670 vignetten voor verkopen. Die 3000 zie ik niet gebeuren. Maar is ook niet nodig toch om uit de kosten te komen?

En nu even mijn eigen afweging waarom ik als ruiter uit de regio nog niet gekocht heb. Als ik een dienst afneem dan verwacht ik een zekere kwaliteit voor het bedrag wat ik betaal. Ik koop ook geen huis wat half af is voor de volle mep en dan maar hopen dat ze het nog af komen maken ooit. Zo is parkeren bij Kwintelooijen en van daaruit verder rijden richting Elst en Amerongen onbegonnen werk. Op veel paden is sprake van behoorlijke erosie. Ik vind de kruisingen met mtb paden en het feit dat veel ruiterpaden parallel of in het zelfde stuk zitten als de mtb paden sowieso echt niet fijn. Nu snap ik wel dat we het bos moeten delen met meerdere gebruikers. Maar het is de afgelopen 2 jaar steeds drukker geworden in het bos. Als ik buiten ga rijden met mijn kijkerige paard ga ik liever naar een natuurgebied waar geen of iig veel minder mtb'ers zijn.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:06

Nico12 schreef:
mellamoshan schreef:
Sorry dat ik niet enthousiast ben, maar dus voor de hele uhr 4 vignetten nodig? Dat wordt alsnog een dure grap, naast een al zo dure hobby. [url]De natuur is toch voor iedereen?[/url]

Eens met mellamoshan.

Nico daar gaat het toch niet over :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:26

Die €100.000 is alleen om het achterstallig onderhoud weg te werken. Dit is een ander ‘potje’ dan het jaarlijkse reguliere onderhoud wat betaald gaat worden uit de inkomsten van het vignet.
Er zijn momenteel dus 2 soorten onderhoud: regulier en achterstallig. Er zijn momenteel ook twee geldstromen: vignet en impuls van de provincie.

Bedenk even dat bijv. slepen van de paden hoort bij regulier onderhoud en dat de gemiddelde loonwerker momenteel zo’n €100 per uur excl kost. Voor 1 vignet kun je dus zo’n 36 minuten slepen. Het ene stuk is makkelijker / sneller te slepen dan het andere, maar van de 227 km blijft er toch nog aardig wat over. In vlak gebied slepen is makkelijker dan in heuvelachtig gebied. Met alleen slepen ben je er niet, zonder watergaten blijft het water op het pad staan en wordt het alleen maar modderiger (dat los je met slepen ook niet op, wordt alleen maar erger).
Dus slepen en watergaten maken. En dan moet je ook nog voldoende brede paden hebben, anders kom je er met je trekker al niet een in, dus: snoeien. Dat kan deels met vrijwilligers, maar ook snoeien is de laatste twee jaar vrijwel niet gebeurd en dus achterstallig. Ga maar rekenen…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 08:42

Gisteren met het uitlaten van de hond 1 van de nieuwe bordjes gespot. Met QR code. Dus wij nieuwsgierig en code gescand, dacht dat is handig, misschien info over de route, of waar je het vignet kan kopen. Is het reclame.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:06

SusanH schreef:
Gisteren met het uitlaten van de hond 1 van de nieuwe bordjes gespot. Met QR code. Dus wij nieuwsgierig en code gescand, dacht dat is handig, misschien info over de route, of waar je het vignet kan kopen. Is het reclame.

Vreemd! Heb je de link nog waar de QR heen leidde?

Edit: met de code van het door mij gefotografeerde bordje vorige week kom ik gewoon hier: https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/ruitervignetuh/

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:14

Mountainbikers hebben idd bijna overal een vignet nodig maar behalve dat zijn er ook veel vrijwilliger voor het traject in hun eigen omgeving.
Neem bijv. eens een kijkje op de fb-pagina van MTB Achterhoek.
MTB'ers houden daar hun eigen paden bij en betalen vrijwillige bijdragen voor het onderhoud en het materieel wat daar voor nodig is.
Die eensgezindheid is er helaas niet te vinden bij ruiters.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:29

Hilary schreef:
SusanH schreef:

Vreemd! Heb je de link nog waar de QR heen leidde?

Edit: met de code van het door mij gefotografeerde bordje vorige week kom ik gewoon hier: https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/ruitervignetuh/

Nee heb geen link. Mijn man heeft hem gescand met zijn mobiel. Paaltje staat in Elst, aan de rand van het hondenlosloopgebied. Op de hoek bij het fietspad, en het brede lange pad wat richting Veenendaal gaat.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:33

wat mij betreft mogen ze dat hier ook doen. Onze ruiterpaden worden niet tot nauwelijks onderhouden ( alleen een keer gemaaid) en zijn zo zwaar dat veel paarden er niet in kunnen rijden ivm blessures. Als dmv een vignet ruiterpaden goed onderhouden worden en kwalitatief beter worden heb ik het er graag voor over. evenals dat ze dan gebieden met elkaar kunnen gaan verbinden ( net als skigebieden)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:51

Ik schop dit topic ff omhoog met een vraag,

Wanneer kan je het vignet bestellen voor 2023?

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:40

Hoi! Wij hebben hem alweer besteld en ontvangen voor het komende jaar

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:49

Ja, ik had er overheen gekeken dat je de datum kan invullen....