Tizian met 70% in Intermediaire 1 op weg naar de volgende stap

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Tizian met 70% in Intermediaire 1 op weg naar de volgende stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-22 08:37

Phryso
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Er werd afgelopen weekend niet alleen gestreden op de KNHS regiokampioenschappen dressuur, ook voor de hogere klassen dressuur kon men op pad. Zo startten Bennie van Es en Tizian fan Ass (Epke 474) op de subtopwedstrijd in Roden, waar ze 70,15% reden in de klasse Intermediaire 1.

Op het randje om optimaal te presteren
‘Het was alweer even geleden dat we van het erf af waren geweest voor een concours’ vertelt Bennie. ‘Na onze eerste keer Inter 1 in Tolbert in Januari, waar we dik 67% scoorden, wist ik al dat er meer in zat’. Waar er volgens de ruiter uit Marum de vorige keer nog wat ‘pech-foutjes’ in zijn proef zaten, wist hij nu bij het verlaten van de ring al dat het een stuk beter ging. ‘Tizian loopt nooit echt slecht, maar het kan altijd net iets beter, net iets meer aan en dan balanceer je soms op het rondje om het optimale eruit te halen’.

Toekomstplannen
Dat de combinatie zich wel kan meten met de concurrentie in de Inter 1 is duidelijk met zulke scores, toch is de overstap naar de volgende klasse niet zomaar gezet. ‘Tizian is nog maar acht jaar oud, dus laat ik vooropstellen dat we helemaal geen haast hebben. Voor het volgende niveau moeten we echt verder werken aan de eners en galop stukken. De passage en piaffe gaan de hengst gemakkelijk af’. Er wordt zowel thuis getraind als op locatie gelest om wellicht na de zomer een poging te wagen in de Intermediaire A.

Jong talent
Wat betreft zijn jonge talenten op stal laat Bennie weinig los ; ‘Ik heb wel wat leuk jong spul staan, zowel Spaans als Fries, maar die moet ik eerst nog wat langer trainen voor ik weet wat voor kwaliteit ze hebben’. Geen inschrijving voor het WK Jonge paarden dus dit jaar, waar Tizian zich vorig jaar nog heel positief liet zien. ‘Zo’n type jong paard heb ik op dit moment niet klaar staan, maar anders had ik zeker weer meegedaan. Ik hoor wel dat er mensen tegen het niveau opzien wat gevraagd wordt. Als de paarden goed genoeg zijn, kunnen ze dit zeker aan’.

Flubberboot

Re: Tizian met 70% in Intermediaire 1 op weg naar de volgende stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:55

Super tof!! Hopelijk is dit weer een stapje richting meer friezen in de dressuursport!

Pedro <3 B+13

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie