Algemeen

Natasha Baker en Keystone Dawn Chorus. Foto: © FEI/Liz Gregg.
In deze editie van The Para Equestrian Digest vertelt vijfvoudig paralympisch gouden medaillewinnares en tweevoudig Europees Kampioene paradressuur Natasha Baker over 'kunnen' en wat er gedaan kan worden om de houding van mensen tegenover handicaps te veranderen.
Natasha vertelt: "kunnen" verwijst naar de praktijken of ideeën die discriminerend zijn voor mensen met een handicap. Het is een feit dat "kunnen" inherent is aan onze samenlevingen en dat je soms niet eens weet dat het gebeurt. Het kan op veel verschillende manieren tot uiting komen, bijvoorbeeld in de manier waarop valide mensen over mensen met een beperking spreken, of wanneer het moeilijk is een gebouw binnen te komen omdat niemand eraan gedacht heeft het rolstoeltoegankelijk te maken. "Kunnen" komt helaas overal voor, elke dag.
Invaliden in het Verenigd Koninkrijk worden voortdurend geconfronteerd met ontoegankelijk openbaar vervoer, het ontbreken van hellingbanen en liften in winkels, het ontbreken van toegankelijke toiletten, of het feit dat het invalidentoilet als voorraadkast wordt gebruikt.
Er zijn zoveel verschillende dingen waarmee ik dagelijks te maken heb. Als ik mijn auto bij de supermarkt op een invalidenparkeerplaats zet, word ik normaal gesproken altijd aangekeken, omdat mensen niet verwachten dat een jongere een heeft. Ik krijg ook veel neerbuigende taal te horen, vooral van de oudere generatie, die dingen zegt als: "Wat ben jij goed bezig!"
Toen ik jonger was, spraken mensen me aan via mijn ouders, in plaats van me hun vragen rechtstreeks te stellen. Mijn ouders kregen vaak de vraag "Wat heeft ze?" De vraag die me ook vaak gesteld wordt is, "Wat is er dan met je gebeurd?" Het is alsof ik net mijn been gebroken heb of zo.
Persoonlijk vind ik het niet erg als het gevraagd wordt, maar voor veel mensen is hun handicap het resultaat van een ongeval of een traumatische ervaring, dus het stellen van vragen op deze manier roept veel slechte herinneringen op en het kan zijn dat sommige invaliden het er niet over willen hebben. Je stapt niet zomaar naar een valide persoon om te vragen "wat heb je?", dus waarom zou een invalide dan wel aan dit soort vragen onderworpen moeten worden? Als je het echt wilt weten, kun je het het beste vragen als je de persoon hebt leren kennen en je een beetje een met met hem/haar hebt opgebouwd. Het is veel vriendelijker om dan te vragen: "Vind je het erg als ik vraag wat je beperking is?" Hoewel de inclusie van invaliden steeds beter wordt, is er nog een lange weg te gaan. Ik denk dat we alleen veranderingen zullen zien wanneer bedrijven invaliden in dienst gaan nemen, of besluiten invaliden als consultants in te schakelen. Validen begrijpen het gewoon niet en je kunt geen inclusie van invaliden hebben, als je niet dagelijks met hindernissen te maken hebt.
Ik verbleef onlangs in een hotel dat niet toegankelijk was voor gehandicapten. Er was een trap naar de ingang van het hotel, en ook nog een trap naar de kamer.
Toen ik het hotel na mijn verblijf verliet, heb ik ze een e-mail gestuurd, waarin ik uitlegde dat ik het geluk heb dat ik met hulp de trap op kan. Maar als ik in een rolstoel was gekomen, had ik niet in het hotel kunnen blijven, omdat ik de trap niet op had gekund. Dan had ik 's avonds laat een andere accommodatie moeten zoeken en dat is onaanvaardbaar.

Natasha Baker (links) tijdens de prijsuitreiking van grade 3 op de Paralympische Spelen
in Tokio. Foto: © FEI/Liz Gregg.
Ik denk dat het belangrijk is om mensen erop te wijzen, als je iets ziet dat niet klopt. Je kan ze op een beleefde manier zeggen dat het eigenlijk beter kan, dat er dingen verbeterd kunnen worden, of dat je op een andere manier kan worden aangesproken.
Als je mensen met een beperking hebt in hooggeplaatste posities, kunnen veranderingen hopelijk beginnen door te dringen. Maar mensen met een beperking moeten ook hun stem laten horen en wijzen op de hindernissen waarmee ze dagelijks te maken hebben.
Hopelijk zullen er dingen beginnen te veranderen als we deze problemen van boven- en van onderaf beginnen aan te pakken. Maar "kunnen" zal nog steeds een probleem zijn als invaliden niet gelijk worden behandeld en geen inspraak krijgen.
Sport laat de mensen zien dat een beperking niet alleen iets is wat mensen overkomt als ze ouder worden, maar dat mensen ook al op jonge leeftijd een beperking kunnen hebben of met een beperking geboren kunnen worden. Maar sport laat de wereld ook zien dat invaliden heel veel kunnen.
Als ik op scholen spreek en video's van mezelf laat zien, vinden de leerlingen het nogal ongelooflijk dat ik dit kan, als ze mijn rolstoelen of stokken zien. Ze kunnen niet geloven dat een invalide kan paardrijden.
Sport opent mensen de ogen en toont de wereld dat het feit dat er in ons dagelijks leven enkele beperkingen zijn, ons fysiek niet tegenhoudt om iets te doen.
Gelijke toegang moet voor iedereen zijn. Want dat is wat de mens verdient, of je nu invalide bent of niet.