"Rixt (Lutger 436) is van lelijk eendje in een mooie zwaan veranderd"

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

"Rixt (Lutger 436) is van lelijk eendje in een mooie zwaan veranderd"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-22 16:46

Phryso
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.

Op de Friese Kampioenschappen dressuur afgelopen zondag reed een aantal combinaties met Friese paarden naar felbegeerde ticket voor het NK in Ermelo. Linda van der Hauw is er één van. Ze werd met The Renewables Rixt (stamboeknaam Rixt II Fan Alddyk Sport v. Lutger 436) derde in de klasse Z1.

De amazone was behoorlijk verrast met haar derde plek in Harich. "Rixt is een heel gevoelig en werkwillig paard, en ze heeft ondanks dat ze 9 jaar is nog niet veel wedstrijdervaring, mede door corona en blessures van mij. Ik rijd haar thuis eigenlijk nooit twee achtereenvolgende dagen, en nu moest ze na vrijdag ook de dag erna aan de bak. Maar zaterdag liep ze nog een slag beter: met onze tweede plek klommen we nog in de eindstand."

KWPN-paarden
De amazone die haar eigen dressuurstal Luna e Nero in Haskerhorne runt, is vooral bekend vanwege de KWPN-paarden, veelal uit eigen fokkerij. Ze reed Grand Prix met de Gribaldi-dochter Tiadette, en fokt met diens volle zus Unadette. In het Z2 werd ze met een pas 6-jarige dochter van Unadette derde. Sinds een aantal jaren heeft ze ook de Friese merrie Rixt onder het zadel.

"Onhandelbaar"
De eigenaren van Rixt, Hylkje Libbenga en Esther Zachariasse, hadden haar gekocht omdat ze uit het lijntje komt van Hylkjes opa. Toen ze Rixt ontdekten, konden ze de merrie bij wijze van spreken zo meenemen. “Of je koopt haar, of ze gaat naar de slager”, kregen ze te horen. Rixt had het stempel “onhandelbaar”. Mooi was ze ook al niet, en ze was maar een kleintje. Hylkje en Esther zetten haar bij een trainingsstal neer, waar ze wel een en ander geleerd heeft, maar ze bleef extreem gevoelig.’

Werkwillig en sensibel
Omdat ze dachten dat haar manier van rijden en haar karakter goed zouden matchen met Rixt, kwamen de dames bij Linda met de vraag of zij Rixt verder wilde trainen. “Zo’n gevoelig paard past mij wel, en die stokmaat was voor mij ook geen probleem; ik ben niet zo lang. Eigenlijk vond ik Rixt meteen ontzettend gaaf; ze heeft het karakter van een KWPN’er.”

Los op de poetsplaats
Op stal bij Linda voelde Rixt zich meer op haar gemak. "Op een keer kwamen haar eigenaren kijken, en ze waren stomverbaasd dat ik Rixt los op de poetsplaats kon zetten terwijl ik haar benen aan het afspoelen was. Was dit hetzelfde paard dat je vroeger niet eens te pakken kon krijgen en absoluut niet wilde stilstaan omdat ze overal gevaar zag … ?"

Geloof
Op wedstrijd gaan bleek wel een uitdaging met Rixt. “Zoals ze thuis liep tijdens de training, zo was ze niet in de ring. Ze reageerde niet op mijn hulpen, sloot zich helemaal af. Mensen verklaarden me voor gek dat ik met haar reed, ze liet zich niet zien en ik had mijn handen vol aan haar. 'Wat moet Linda met die Fries; die doet het niet', was het commentaar. Maar die critici voelen niet wat ik voel als ik thuis met haar aan het werk ben, ik geloof in haar.”

Vertrouwen
De oplossing om die spanning tijdens wedstrijden te verminderen, lag niet in het vaker meenemen van de merrie. “Daarmee leek ik juist het tegenovergestelde te bereiken”, vertelt Linda. “Ik heb dan ook alleen de selecties gereden voor dit FK en thuis verder gewerkt aan het sterker en beter maken. En natuurlijk aan het opbouwen van vertrouwen. Daardoor weet ze nu dat het ok is als er om haar heen nog van alles gebeurt.”

Veulen van Omer 493
Het verhaar van Rixt wordt nog wat mooier: “Vorig jaar werd ze Ster; de training had haar goed gedaan, ze was van een onooglijk paardje verandert in een mooi bespierde, moderne merrie die vooral heel goed kan stappen. En nu is ze drachtig van Omer 493, in juni is ze uitgeteld. Ik heb niet zoveel verstand van de fokkerij van Friese paarden, maar ben wel heel benieuwd naar haar veulen, superleuk!”

Progressie laten zien
Wat Linda verwacht van haar NK in Ermelo op 6 maart? “Kampioen worden we niet, dat is zeker. Daarvoor is Rixt (nog) niet spectaculair genoeg, en een krachtpatser is ze ook niet. Ze moet het op dit moment nog hebben van een correcte en mooi afgewerkte proef, stabiele verrichting, en een mooi sympathiek beeld. Haar stap is ook supergoed. Mede aan die stap heeft ze haar Ster-predicaat te danken, dat ze vorig jaar toegekend kreeg. Ik ben al blij als ik ten opzichte van het regiokampioenschap progressie kan laten zien”, zegt Linda realistisch.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie