[BLOG]troubles in paradise: sometimes paradise sucks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[BLOG]troubles in paradise: sometimes paradise sucks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 11:38

*Bokt.nl
Bokt Community

Afbeelding

Tot op heden heb ik altijd vrij positief geschreven over mijn weg doorheen mijn “nieuwe” leven. Deze maand gaat de blog wellicht minder positief overkomen. Om de simpele reden dat niemand altijd positief kan zijn.

Sommigen onder jullie hebben wellicht gemerkt dat ik januari geen blog geschreven heb. (De lengte van deze blog is ter compensatie. O:) ) Dit omdat ik daar simpelweg de fut niet voor had. Enige stress door externe factoren maakte dat mijn pijn de hoogte in schoot, waardoor ik eigenlijk nog amper functioneerde. Een paar lieve Bokkers lieten me toe om hen te PB’en, zodat ik af en toe de druk er wat af kon laten. Neerschrijven werkt nog steeds het beste voor mij. Het is dankzij dat kleine groepje Bokkers dat ik deze maand in staat ben om mijn blog wél te schrijven.

Ik ben altijd “anders” geweest. En ik weet dat iedereen uniek is. Dat is prachtig, maar mijn “anders” maakte dat ik nooit echt deel uit maakte van eender welke groep. Overal waar ik kwam (en kom) ben ik niet perse “uit gesloten”, maar ik hoor er ook nooit echt bij. Ik ben veelal iemand die observeert en niet echt deelneemt. Een CVA kan het karakter geheel veranderen of bepaalde eigenschappen versterken. Dat laatste is bij mij absoluut gebeurt op heel veel gebieden. Emotioneel komt alles veel harder binnen en heb ik veel meer moeite om te copen met mijn emoties. De nadelen daarvan kunnen jullie vast zelf bedenken. Het voordeel daarvan is dat ik als erg gevoelig afgestelde “ontvanger” ook op hele kleine details kan reageren. Soms vinden mensen dat irritant of zelfs eng. Continu geconfronteerd worden met mijn onvermogen om met mensen te communiceren hebben me meer naar de paarden toe gedreven.

Paarden houden van mensen die kleine signalen opvangen. Het boeit ze niet dat je te veel informatie opneemt. Het maakt ze ook weinig uit dat je tijd nodig hebt om die veelheid aan informatie die je opvangt te verwerken. Ze wachten gewoon rustig tot je klaar bent. Mensen, mensen hebben daar erg veel moeite mee. Mensen willen een antwoord wanneer ze vragen stellen en doordat ik zoveel op pik, geef ik soms een antwoord dat de plank geheel mis lijkt te slaan, maar in mijn hoofd is dat de informatie die ze nodig hebben ook al is dat niet perse hetgeen ze vragen. Je kan je vast voorstellen dat het voor mensen moeilijk en frustrerend is om met me om te gaan. Ik kan het me in ieder geval voorstellen. Wat een deel van de reden is dat ik me een stuk afgezonderd heb van “de maatschappij”. Ik leer maar niet hoe goed te communiceren met mensen.

Maar met paarden heb ik geen probleem. Paarden laten ons zoveel weten ondanks dat ze beperkt zijn qua taal. Zij kunnen wat met een mens dat te ver doordenkt, teveel voelt, teveel observeert.

Zo vaak zijn hun eigenaren doof en blind met de allerbeste bedoelingen, omdat ze zelf te druk zijn met pogingen om hun uitleg te verbeteren wanneer hun dier niet lijkt te luisteren. Wanneer ik op een punt kom dat mijn dier(en) me niet begrijpen, word ik vaak zelf stil. Ik kan dezelfde vraag herhalen tot ik een ons weeg. Als ze de vraag niet begrijpen ga ik nooit het juiste antwoord krijgen. Omdat ik gewoon ben geworden om stil te zijn en te observeren is dat dus ook mijn “go to”-move wanneer iets niet lukt.

Ik word stil, ik luister. Ik voel wat mijn dieren doen en probeer te interpreteren waar het mis gaat in onze communicatie. Ik hoop oprecht dat deze blog niet op gevat gaat worden als kritiek maar juist als iets om bij stil te staan.

Door dat mijn pijn zo enorm de lucht in schoot en mijn lijf gewoon totaal niet meer mee wilde kreeg ik problemen in de communicatie met Sam. Sam…. Het paard dat áltijd alles geeft om me te begrijpen… En doordat de pijn, de frustratie en de stress me verblindde ging ik gruwelijk in de fout… In eerste instantie geraakte ik gefrustreerd. Niet op hem, nooit op hem, maar op mezelf. Ik vervloekte de bak die ellendig lag door de vele regen, wat e.e.a bemoeilijkte. Ik vervloekte mijn lijf dat niet wilde mee werken. Ik vervloekte de pijn en ik heb zelfs geuit dat ik een stuk van mijn ziel zou verkopen aan de duivel om één dag geen pijn te moeten hebben… en toen ik klaar was met vloeken dacht ik “Kath, waar ben je eigenlijk mee bezig?”

Alle factoren die ik vervloekte, heb ik geen invloed op… De bak ligt zoals die ligt, ik heb geen controle over het weer… Mijn lijf is zoals het is… Dat gaat op zijn best blijven in de huidige staat (en hoogstwaarschijnlijk alleen maar verslechteren) en de pijn zou niet beter worden door nog meer te stressen over factoren waar ik geen controle over heb.

Let wel, het “vloeken” is intern en dit is een proces dat over enkele dagen plaats vond. Mijn man weet dat als ik stil word, ik iets met mezelf aan het uitvechten ben en hij wacht dan veelal gewoon geduldig af. :+ Ik zal niet snel uithalen gedurende zo’n moment, niet verbaal en al helemaal niet fysiek. Maar ik word wel graag met rust gelaten gedurende zo’n fase. Mijn hoofd is één en al chaos. Ik moet verbindingen maken en ze ontglippen me constant. Ik zit eigenlijk wanhopig achter mijn eigen gedachten aan te rennen en wanneer iemand me dan ook nog eens doet stoppen door me af te leiden red ik het helemaal niet meer om ze in te halen. Dat is mijn hoofd na mijn CVA. Ik was vroeger al iemand die erg aparte linken legde. Maar na mijn CVA is die eigenschap enorm versterkt. Er zijn maar weinig mensen die me begrijpen en dat ligt geheel aan mij. Mijn man begrijpt wanneer hij me met rust moet laten, maar hij kan mijn denken niet altijd volgen. Mijn fysio is één van de weinigen (mogelijk momenteel één van de enigen) die daadwerkelijk mijn manier van denken kan volgen.

Mijn fysio vroeg consequent hoe het met me ging. Ik zei consequent dat ik pijn had. Daarop vroeg mijn fysio consequent “en hoe gaat het mentaal” waarop ik steevast eerlijk zei “k*t”. Dan zei mijn fysio “Je weet dat daar een groot stuk van je huidige probleem zit.”

Ja, dat wist ik. Dat weet ik. Maar ik ben ook maar een mens en soms vervloek ik ook gewoon de wereld en alles wat er gebeurt is. Soms zit ik ook in een hoekje van de stal of zelfs op mijn paard te huilen terwijl ik me af vraag waarom ik dit verdien. Waarom ik moet leven met dit lijf. Niet dat ik het iemand anders gun. Maar waarom perse ik?
Geheel nutteloze vragen die je niks op leveren behalve nog meer frustratie en stress maar ook vragen die bij het eindeloze verwerkingsproces horen.

Dus na een aantal dagen riep ik mezelf ter orde… “Je weet dat dit niet werkt. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.”
Dus ik werd stil en ik ging luisteren. Niet naar mezelf, maar naar mijn paarden. Ik ging luisteren naar Sam ipv discussiëren. Wat doet mijn lijf wanneer hij tegen me in gaat. Welke feedback geeft hij me?

Mijn fysio merkte ook op dat ik stil was. Nu moet je weten dat ik de eerste drie jaar bij mijn fysio standaard met “ja” of “nee” antwoordde, zelfs als het geen ja-nee vragen waren. :+ Dus die zei “Kath, we hebben de deal dat we elkaar niet pushen, maar ik maak me wél zorgen.” en ik heb hem achteraf gestuurd wat er in mijn hoofd rond spookte, en dat als ik dacht dat hij me kon helpen ik om hulp zou vragen, maar dat ik vreesde dat ik het met mezelf moest uitvechten. De strijd met de spoken in mijn hoofd is nog niet gestreden, maar ik heb wel kunnen luisteren. Dus ik ging vandaag voorbereid naar mijn fysio. Hij vroeg me waar het pijn deed, ik antwoordde op mijn gewoonlijke directe en soms ietwat schokkerende manier, maar hij begint er aan te wennen en stelt er meestal geen vragen meer over. :)) en terwijl hij mijn linker knieschijf weer schoof waar ie hoorde te zitten (Sam had me tegen een treinbiels geramd gedurende de galop. Als er nu één paard is dat zo iets normaal nooit zou doen, dan is het Sam. Van Terror verwacht ik zulke geintjes als ik haar beledigd heb maar Sam doet zulke dingen niet) en terwijl kon ik vragen stellen. Gerichte vragen. Toegegeven, met af en toe een pauze om mijn kaken op elkaar te klemmen. Knieschijven die mis geramd worden doen pijn, en ze terug geduwd krijgen doet dat ook. :+ Wat ik kon doen om te voorkomen dat ik bepaalde dingen deed in mijn houding waardoor Sam mij niet meer begreep.

Mijn fysio glimlachte. Want hij weet dat, zodra ik dergelijke vragen stel, ik mijn vechtlust terug gevonden heb. Hij legde me uit waarom ik compenseerde en zei toen “misschien moeten we eens proberen om niet de symptomen te bestrijden maar juist om terug opbouwend te gaan trainen. Kijken of dat ons verder brengt.

Dus we gaan weer gericht trainen. Niet enkel kracht maar ook coördinatie, bewustzijn van mijn lichaam en mijn buikspieren terug leren “los koppelen” van mijn heup spieren. (Dit laatste is niet zo simpel gezien die twee met elkaar verbonden zitten.).

Terwijl ik de oefening deed, merkte ik dat het niet zozeer de kracht is die ik mis, maar dat het echt de coördinatie is ,waar werk aan is. En vandaag besefte ik wederom dat, wanneer je lijf niet meewerkt en je hoofd één grote puinhoop is, het heel erg belangrijk is om iemand te hebben zoals mijn fysio. Iemand die “buiten de situatie” staat, maar die je kan vertrouwen, die je kent en die je kan begeleiden. Iemand die kan volgen waar je naar toe wil en die samen met jouw de geplaveide wegen af durft stappen en zegt “we gaan dit proberen.” Want alleen lukt het niet. Alleen ga je stuk. Alleen ga ik stuk. Zonder mijn fysio zou ik al lang geen paard meer rijden. Om nog maar te zwijgen over alle andere facetten van het leven waarmee hij me al geholpen heeft.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:41

Kath… ik weet niet wat ik moet zeggen behalve dat jouw fysio zijn gewicht in goud waard is. In diamant. Titanium. Whatever. Maar die mens is duidelijk uniek en zó veel waard. En ik ben blij dat jouw man ook zo goed bij je past. Die twee zijn beiden hun gewicht in goud waard.

Dikke virtuele knuffel. Ik hoop dat je hoofd weer opklaart. :(:)

Anoniem

Re: [BLOG]troubles in paradise: sometimes paradise sucks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:50

Goh wat herken ik je eerste deel, vanuit een heel andere oorzaak maar toch.

Sterkte met je hoofd in deze tijden :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:09

Oh al ken ik je niet persoonlijk maar wat heeft deze post mij persoonlijk geholpen!.
Chemobrein en met de gevolgen moeten copen, in een re interregratie traject en als het dan even tegen zit op de werkvloer denk je dat je altijd zelf het probleem bent.

:knuffel: deze voor jou !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:38

Mooi geschreven weer, en tegelijkertijd ook heftig. Ik schreef het al eerder, heb veel bewondering voor je doorzettingsvermogen en hoe je jezelf toch elke keer weer bij elkaar raapt.

En inderdaad, die fysio van jou is echt een topvent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 15:21

kwita schreef:
Oh al ken ik je niet persoonlijk maar wat heeft deze post mij persoonlijk geholpen!.
Chemobrein en met de gevolgen moeten copen, in een re interregratie traject en als het dan even tegen zit op de werkvloer denk je dat je altijd zelf het probleem bent.

:knuffel: deze voor jou !

:+: Blij dat je er iets uit hebt kunnen halen.
Heel veel moed met jouw eigen traject!

jokari schreef:
Kath… ik weet niet wat ik moet zeggen behalve dat jouw fysio zijn gewicht in goud waard is. In diamant. Titanium. Whatever. Maar die mens is duidelijk uniek en zó veel waard. En ik ben blij dat jouw man ook zo goed bij je past. Die twee zijn beiden hun gewicht in goud waard.

Dikke virtuele knuffel. Ik hoop dat je hoofd weer opklaart. :(:)

culaccino schreef:
Mooi geschreven weer, en tegelijkertijd ook heftig. Ik schreef het al eerder, heb veel bewondering voor je doorzettingsvermogen en hoe je jezelf toch elke keer weer bij elkaar raapt.

En inderdaad, die fysio van jou is echt een topvent.

:j Het laatste stukje van de blog over hem heb ik hem geappt. Hij mag gerust weten hoeveel hij voor me doet. :)
Hij is inderdaad uniek en soms beseft hij dat zelf niet eens ten volle volgens mij..

Robijntjah schreef:
Goh wat herken ik je eerste deel, vanuit een heel andere oorzaak maar toch.

Sterkte met je hoofd in deze tijden :(:)

thx. :+:

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:27

De reden waarom ik in juni-juli naar mijn huisarts ging.

Mijn paard liep bij mij op de rem en bij mijn zusje niet.
Door de hernia verkrampte ik alle spieren die mogelijk waren in mijn lijf en vooral veel in mijn benen.
Dus niet meer als logisch dat ze op de rem liep.
Hoe ze nu gaat lopen weet ik nog niet. Ik mag het nog niet testen helaas.
Dus het luisteren naar je paard is belangrijk...

Maar heel eerlijk, zoals jij worstelt in je dagelijks leven.dat heb ik niet.dus ik kan niet helemaal zeggen dat ik het snap

Maar ik vind het wel knap dat je jezelf weer kunt herpakken om weer te leven

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:50

Ik weet niet wat ik moet zeggen;
Ik krijg er tranen van ;(
Ga door, geef niet op, knap hoe je het onder woorden brengt.
:(:) :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:04

Ik ben trots op je <3 het klinkt zo nutteloos en zelfs een beetje cheezy... maar echt.. jouw blogs ontroeren me... door je eerlijkheid, je kwetsbare opstellen... jouw manier van dingen oppakken... waarbij je dan toch iedere keer weer een handvat vind waar je je aan op kunt trekken om verder te vechten om je doel te behalen...

Volgens mij realiseer je je nog niet half hoe belangrijk jij bent als persoon... en wat een ieder in jouw nabijheid van je kan leren... ze zeggen wel eens spreken is zilver zwijgen is goud... en jouw blogs tonen eens te meer aan dat dit inderdaad het geval is... door het kleine spreken van jou tegen de mensen die je nabij staan (met name je fysio en je man)... breek je vervolgens een zwijgzaamheid aan waarbij je in stilte zoekt naar de oplossing... ik vind dat mooi... in een wereld waarin iedereen elkaar maar overschreeuwt met verbale en non verbale signalen vind jij een "stillere" verbinding met jezelf en jouw dieren waarbij oplossingen boven drijven...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:08

Mooi, mooi, mooi.

Mooi, hoe je beschrijft hoe jij je leven momenteel ervaart.
Mooi, hoe je goed luisteren ontwikkelt in stilte.
(Mijn nieuwe Bokt-onderschrift is geïnspireerd door dit door jou geschreven stuk.)
Mooi, hoe je samen met je man en je fysio nieuwe manieren ontdekt om je ontwikkelen, ondanks of dankzij een lijf dat niet erg wil.
Mooi, hoe juist jij hiermee "opgescheept" zit. Ik denk dat hoe je was voor je CVA een mooi fundament is voor hoe je nu na je CVA bent.
Mooi, hoe het universum een manier heeft gevonden om met en in de wereld te communiceren wat belangrijk is.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:23

Dikke virtuele knuffel :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:30

Heftig heel heftig.
Heb er geen woorden voor. :knuffel:

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:53

Ik heb er gewoon geen woorden voor. Sterkte in de strijd met jezelf.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:16

Hier ook een hart onder de riem voor jou! Als je dan niet naar jezelf kan luisteren en niet naar Sam. Moet je dan niet heel even pas op de plaats maken en die coördinatie oefeningen bij de fysio en naast het paard doen?
Ik kan me even helemaal indenken hoe k*t jij je moet voelen over die miscommunicatie. Dat doet van binnen ws meer pijn, dan de pijn van de botsing met de biels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 22:21

Zo, had fysio vandaag dus even wat later antwoord dan ik eigenlijk van plan was door mijn geweldige planningscapaciteiten. :+

hagelslag schreef:
De reden waarom ik in juni-juli naar mijn huisarts ging.

Mijn paard liep bij mij op de rem en bij mijn zusje niet.
Door de hernia verkrampte ik alle spieren die mogelijk waren in mijn lijf en vooral veel in mijn benen.
Dus niet meer als logisch dat ze op de rem liep.
Hoe ze nu gaat lopen weet ik nog niet. Ik mag het nog niet testen helaas.
Dus het luisteren naar je paard is belangrijk...

Maar heel eerlijk, zoals jij worstelt in je dagelijks leven.dat heb ik niet.dus ik kan niet helemaal zeggen dat ik het snap

Maar ik vind het wel knap dat je jezelf weer kunt herpakken om weer te leven

ik moet eerlijk zeggen dat mijn dagelijkse worstelingen niet enkel bepaalt worden door mijn CVA. :) Daar spelen nog meer factoren in mee. :)
Wanneer zou je weer mogen testen?

justkid schreef:
Ik weet niet wat ik moet zeggen;
Ik krijg er tranen van ;(
Ga door, geef niet op, knap hoe je het onder woorden brengt.
:(:) :)

Ik ben niet echt een opgever. Ik ga soms wel even bij de pakken neer zitten.. Maar zolang je er geen kamp op slaat is dat geen ramp in mijn ervaring. :D

Neon schreef:
Ik ben trots op je <3 het klinkt zo nutteloos en zelfs een beetje cheezy... maar echt.. jouw blogs ontroeren me... door je eerlijkheid, je kwetsbare opstellen... jouw manier van dingen oppakken... waarbij je dan toch iedere keer weer een handvat vind waar je je aan op kunt trekken om verder te vechten om je doel te behalen...

Volgens mij realiseer je je nog niet half hoe belangrijk jij bent als persoon... en wat een ieder in jouw nabijheid van je kan leren... ze zeggen wel eens spreken is zilver zwijgen is goud... en jouw blogs tonen eens te meer aan dat dit inderdaad het geval is... door het kleine spreken van jou tegen de mensen die je nabij staan (met name je fysio en je man)... breek je vervolgens een zwijgzaamheid aan waarbij je in stilte zoekt naar de oplossing... ik vind dat mooi... in een wereld waarin iedereen elkaar maar overschreeuwt met verbale en non verbale signalen vind jij een "stillere" verbinding met jezelf en jouw dieren waarbij oplossingen boven drijven...

:+: Hoe gek het ook klinkt: Ik vind het zo fijn om dit te lezen.

Ik weet niet goed wat ik er op moet zeggen eerlijk gezegd... Zo "voelt het niet" en dat maakt soort van je punt denk ik. :=
Ik voel me een enorme kluns die zich al struikelend een weg door het leven baant en probeert om niet te veel ongelukken te begaan. :+

Maflinger_S schreef:
Mooi, mooi, mooi.

Mooi, hoe je beschrijft hoe jij je leven momenteel ervaart.
Mooi, hoe je goed luisteren ontwikkelt in stilte.
(Mijn nieuwe Bokt-onderschrift is geïnspireerd door dit door jou geschreven stuk.)
Mooi, hoe je samen met je man en je fysio nieuwe manieren ontdekt om je ontwikkelen, ondanks of dankzij een lijf dat niet erg wil.
Mooi, hoe juist jij hiermee "opgescheept" zit. Ik denk dat hoe je was voor je CVA een mooi fundament is voor hoe je nu na je CVA bent.
Mooi, hoe het universum een manier heeft gevonden om met en in de wereld te communiceren wat belangrijk is.

Ik was voor mijn CVA ook geen luidruchtig persoon moet ik zeggen. Ik ben altijd erg ingetogen geweest. Gevoelig voor prikkels, ik kon er toen wel beter mee copen waar ik nu letterlijk ziek kan worden van te veel prikkels (vorige week nog een uur echt ziek in de zetel gelegen toen ik terug kwam van mijn fysio. Dat mijn man zelfs mijn koorts nam omdat ik zo beroerd was.)
Dat had ik voor mijn CVA niet zo. Ik ben altijd iemand geweest met een uitgesproken mening en een stevig standpunt. Mits goede argumenten niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven maar ik moet gewoon overtuigd zijn... dat was vroeger ook al zo en nu nog meer. Ik moet achter mezelf kunnen staan. Ik ben altijd iemand geweest die eerder in stilte observeerde. Ook vroeger werd er wel eens letterlijk vergeten dat ik er ook nog was. :+ Nu nog meer. :+

Ik heb het eigenlijk nog nooit bekeken zoals Neon en jij het neer schrijven.. Als ontwikkeling dus... Jullie zetten me wel aan het denken (mede door een gesprek dat ik vandaag had met mijn fysio overigens.)

nayla schreef:
Dikke virtuele knuffel :(:)

:+:

DuoPenotti schreef:
Heftig heel heftig.
Heb er geen woorden voor. :knuffel:

nikkel schreef:
Ik heb er gewoon geen woorden voor. Sterkte in de strijd met jezelf.

Thx... ik heb steun gelukkig.. maar het zijn bittere pillen om te slikken.

ikkedus schreef:
Hier ook een hart onder de riem voor jou! Als je dan niet naar jezelf kan luisteren en niet naar Sam. Moet je dan niet heel even pas op de plaats maken en die coördinatie oefeningen bij de fysio en naast het paard doen?
Ik kan me even helemaal indenken hoe k*t jij je moet voelen over die miscommunicatie. Dat doet van binnen ws meer pijn, dan de pijn van de botsing met de biels.

Ja, dat moet ik eigenlijk wel en hoog dringend ook. Maar in mijn hoofd "moet" ik van alles voor iedereen... De coördinatie oefening kan ik gelukkig thuis wel doen (zolang een van de herders mijn bal niet jat. >;) :)) ) dus ik hoop dat die "gewoonte" er snel in zit dat ik Sam minder tegen werk.
Maar wat je zegt klopt... Die botsing met die biels was kl*te en pijnlijk.. Maar het besef dat ik in de clinch gelegen had met Sam was dat eigenlijk veel meer.... Mijn Sammie... In al die jaren heeft hij nooit meer hoeven schreeuwen tot die dag. :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:26

Ik zou over 3 weken mogen testen.
Alleen dan ben ik in het revalidatie centrum....
Dus eind maart ben ik hopelijk Wer thuis..
En ik snap dat het niet alleen lichamelijk is waar je mee worsteld.ik vind het sowieso knap hoe ver je komt qua rijden etc

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:35

Het ís ook heftig wanneer een lief en meewerkend paard je laat weten dat je niet OK bezig bent want dan moet het wel heel erg zijn. En dat is gewoon schrikken, vooral omdat je dan blijkbaar wel erg ver van je eigenlijke zelf verwijderd bent geraakt (zonder dat je 't door had).

Ik heb dat zelf wel eens gehad met een lespaard waar ik op reed. Werkelijk een heel lief en betrouwbaar dier maar ik zat 'm (mezelf eigenlijk) zo vreselijk in de weg dat ie geheel tegen zijn gewoonte in heel narrig werd. De instructrice zag het en vroeg wat er scheelde: ik miste het lekker trainen met mijn mafje. (Die was een half jaar daarvoor ingeslapen.)
De instructrice, echt een topper en dat bewees ze toen weer, besloot de les te stoppen mij de rest van de tijd lekker te laten rijden op het lespaard. Ik hervond mezelf in het lekker trainen en paardenbeest knapte daar merkbaar van op en was zijn eigen lieve, betrouwbare en meewerkende zelf weer. Zo gaaf hoe dat werkt.

We leren veel op goede momenten maar misschien nog wel meer op minder goede momenten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 07:42

Maflinger_S schreef:
Het ís ook heftig wanneer een lief en meewerkend paard je laat weten dat je niet OK bezig bent want dan moet het wel heel erg zijn. En dat is gewoon schrikken, vooral omdat je dan blijkbaar wel erg ver van je eigenlijke zelf verwijderd bent geraakt (zonder dat je 't door had).

Dat is ook heel heftig. Maar wat ik ook heftig vind, is dat dit soort blogs en bijvoorbeeld topics over Madammeke of het Jongetje meegeven dat er nog veel te veel paarden eigenaren hun dieren zien als dwarse domme bokken. Ze luisteren niet of doen iets onverwachts en moeten daarom maar opgevoed worden een knal krijgen of een rotschop.

Terwijl veel paarden gewoon teruggeven wat je ze zelf presenteert.

Paardrijden is niet enkel de juiste knoppen voor een SB of een verruiming erop zetten. Maar ik luisteren, aanvoelen. Wat geeft het paard mij mee.

TS, knappe blog! Ik hoop echt dat dit soort blogs en Madammeketopics een inspiratie zullen zijn voor anderen om eens anders naar de signalen van paarden te kijken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:08

Meestal lees ik je blogs stil mee maar nu "MOET" ik even reageren.
Want zelfs als jij vindt dat je blog minder positief is sta ik nog steeds versteld van je kracht.
En jij noemt jezelf stil, misschien met hoorbare woorden wel, maar voor de rest in mijn ogen absoluut niet.
Je schrijft mooi, voor de paarden ben je wijs, en als mens kan ik van je leren.
Dankjewel !
En fijn dat je fysio ook vindt dat er best met je om te gaan is ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 13:56

Rocamor schreef:
Maflinger_S schreef:

Dat is ook heel heftig. Maar wat ik ook heftig vind, is dat dit soort blogs en bijvoorbeeld topics over Madammeke of het Jongetje meegeven dat er nog veel te veel paarden eigenaren hun dieren zien als dwarse domme bokken. Ze luisteren niet of doen iets onverwachts en moeten daarom maar opgevoed worden een knal krijgen of een rotschop.

Terwijl veel paarden gewoon teruggeven wat je ze zelf presenteert.

Paardrijden is niet enkel de juiste knoppen voor een SB of een verruiming erop zetten. Maar ik luisteren, aanvoelen. Wat geeft het paard mij mee.

TS, knappe blog! Ik hoop echt dat dit soort blogs en Madammeketopics een inspiratie zullen zijn voor anderen om eens anders naar de signalen van paarden te kijken.

Maflinger_S schreef:

Ik heb dat zelf wel eens gehad met een lespaard waar ik op reed. Werkelijk een heel lief en betrouwbaar dier maar ik zat 'm (mezelf eigenlijk) zo vreselijk in de weg dat ie geheel tegen zijn gewoonte in heel narrig werd. De instructrice zag het en vroeg wat er scheelde: ik miste het lekker trainen met mijn mafje. (Die was een half jaar daarvoor ingeslapen.)
De instructrice, echt een topper en dat bewees ze toen weer, besloot de les te stoppen mij de rest van de tijd lekker te laten rijden op het lespaard. Ik hervond mezelf in het lekker trainen en paardenbeest knapte daar merkbaar van op en was zijn eigen lieve, betrouwbare en meewerkende zelf weer. Zo gaaf hoe dat werkt.

We leren veel op goede momenten maar misschien nog wel meer op minder goede momenten.

Ga jullie even samen nemen als jullie het niet erg vinden. Over de jaren heb ik best wat paarden onder mijn kont gehad (ook voor mijn infarct wel te verstaan) die weg gezet werden als moeilijke paarden en nog veel minder lieve woordjes. Er heeft er eigenlijk nooit eentje tussen gezeten die niet wilde werken. :) Ze moesten gewoon anders benaderd worden. Ik vind het vaak frustrerend en verontrustend om op bokt te lezen wat een paard allemaal "niet mag" om "braaf" genoemd te worden. 95% van die dingen ligt nl aan je benadering van dat dier. Maar dat mag je niet zeggen want dan beledig je mensen... Mijn moeder zegt altijd over Sam: "Sam kan nooit wat mis doen, al bezorgt hij haar een bijna dood ervaring dan nog is het ' ma sammeke had daar een goede reden voor' " en tja. Dat IS nu eenmaal zo. ze HEBBEN daar veelal een reden voor. Ik heb eigenlijk maar één paard gekend dat zonder reden kon uitvallen en als je echt terug ging in haar (vage) geschiedenis, dan kon je daar de reden wel vinden waarom ze soms zo vuil reageerde.

en ik heb het gevoel dat onze sport meer en meer die richting uit aan het gaan is, dat paarden sneller moeilijk gevonden worden.

Voor mij is die SB er op zetten of dat appuyement installeren niet eens het leuke deel van dressuur. Juist tot dat moment komen dat je echt "één" bent. Dat je amper hulpen moet geven en je kan laten mee nemen...Wie geeft er om dat het dier een wissel om de pas kan als ie er op gezet is met wringen en vechten? Ja het ziet er leuk uit. Maar ik zie veel liever mensen rijden die ik met gevoel zie reageren op hun paarden. Waar mijn veulen nu staat, die stalhoudster is ook zo'n ruiter... ze haalt zichzelf zo omlaag omdat ze "niet hoog gereden heeft" maar als je haar ziet rijden is het gewoon prachtig om te zien. :)

jetm schreef:
Meestal lees ik je blogs stil mee maar nu "MOET" ik even reageren.
Want zelfs als jij vindt dat je blog minder positief is sta ik nog steeds versteld van je kracht.
En jij noemt jezelf stil, misschien met hoorbare woorden wel, maar voor de rest in mijn ogen absoluut niet.
Je schrijft mooi, voor de paarden ben je wijs, en als mens kan ik van je leren.
Dankjewel !
En fijn dat je fysio ook vindt dat er best met je om te gaan is ...

Dankjewel. :o
Ik moet zeggen dat ik ook erg blij ben dat ik mijn fysio gevonden heb, en ondanks dat het wat jaren geduurd heeft alvorens we echt een "connectie" durfden aan gaan (we zijn van hetzelfde laken een pak. :+ ) merk ik wel dat het mij mentaal echt een "boost" geeft om iemand te hebben die me gewoon kan volgen. Het mooie is dat hij nu een stagiair heeft die het dus ook kan. :+:
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde dan alleen wij. Misschien worden er stilaan toch wel mensen op mijn pad gestuurd die "bij me horen".

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:48

De zinssnede "er is meer tussen hemel en aarde" komt mij bekend voor. Ik ben daar ook absoluut van overtuigd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 21:48

Vandaag Sam weer gereden. Vooraf eerst mijn coördinatie oefening gedaan.

Sam had blijkbaar tóch ergens wel iets begrepen van waar ik heen wilde want vandaag was het weer als vanouds samen en hij gaf me heel snel wat ik wilde. :+:
Sam is zo’n topdier...

Hij heeft wel besloten dat hij vanaf nu dwars op de poetsplaats gaat staan omdat... hij Sam is. :+
Is goed Sammeke, you do you fella. :)) :))

(Sam mag een beetje meer dan de meeste paarden hier... :)) )