Algemeen
Ein Traum, een internationaal Grand Prix paard dat werd uitgebracht door de Spanjaard Borja Carrascosa en de Duitse amazone Paulina Holzknecht, is overleden. De vos overleefde een wekenlange strijd tegen koliek niet.
Ein Traum was een 13-jarige Westfaalse ruin van Estobar uit Floriana II (v. Florestan x Weinberg x Damokles). Hij werd gefokt door Norbert Borgmann.
Hoffman Sportpaarden
Ein Traum was een typisch Borgmann fokproduct uit hun topmerrie Floriana II, de volle zus van Steffen Peters' 2006 WEG bronzen medaille winnende U.S. team paard Floriano. Zij is ook de moeder van de 5-jarige gekeurde hengst en Bundeschampionate finalist AC-DC.
In het voorjaar van 2013 waren dressuurliefhebbers Petra en Dieter Hofmann op zoek naar een jong dressuurpaard van topkwaliteit en vonden hun schat op de Hof Borgmann Veiling 2013. Ze kochten de getalenteerde jonge ruin op de veiling voor 58.000 euro en zetten hem in training bij Stefanie Kerner.
Borja Carrascosa
Om het paard op FEI-niveau uit te brengen, gingen de Hoffmans naar de in Duitsland gevestigde Spanjaard Borja Carrascosa, die met de 8-jarige een winnend wedstrijddebuut op Grand Prix-niveau maakte op het 2017 CDN Ankum in Duitsland op 13 - 14 oktober 2017.
Hun eerste internationale wedstrijd deden ze in maart 2018 in Wiener Neustadt waar ze tweede werden in de Grand Prix met 70,261% en derde in de Special met 72,277%. Dat jaar deden ze mee in Mannheim, Compiegne, Fritzens en Aken op jacht naar een Spaanse teamplek voor de Wereldruiterspelen van 2018 in Tryon. Ze haalden het team niet, maar ook de Spaanse hippische federatie zag af van het benoemen van een reserve.
In 2019 beleefden Carrascosa en Ein Traum hun jaar met succesvolle starts in Le Mans, Hagen, Wiesbaden en Aken en het winnen van de Kür op Muziek op het CDI Doha in Qatar. Ze werden geselecteerd in het Spaanse team voor het Europees Kampioenschap Dressuur in Rotterdam, waar ze 34e werden in de Grand prix met 69,705%.
Paulina Holzknecht
Kerner maakte haar wedstrijddebuut op Ein Traum in maart 2014 en nam in de volgende twee jaar deel aan verschillende Bundeschampionate-kwalificaties en regionale shows. In 2016 nam Sina Leuthausser hem over en showde hem op M-niveau tot en met Prix St Georges tot mei 2017.
In 2020 leasde het 21-jarige Duitse young riders teamlid Paulina Holzknecht Ein Traum om een succesvolle overstap te maken naar het junior Grand Prix niveau.
Ze kwalificeerde hem voor de 2020 en 2021 Piaff Forderpreis wedstrijd circuit. In 2021 werden ze zesde in de Piaff Forderpeis Finale in Kronberg en 10e en 6e in de eerste Duitse kampioenschappen in Balve.
Internationaal reed het duo één CDI in mei 2021 in Grote Brogel, België, waar ze drie top 3 klasseringen hadden.
Koliek
Helaas werd de talentvolle 13-jarige ruin eind vorige week getroffen door een zware koliekaanval en onmiddellijk naar de paardenkliniek gebracht, waar hij werd geopereerd. Twee dagen later onderging hij een tweede operatie. Ondanks een dappere strijd heeft hij het niet gered en is hij op zondag 13 februari 2022 overleden.
"Hij stierf in mijn armen en nam mijn tranen en mijn hart mee," vertelde een ontredderde Petra Hoffman aan Eurodressage. "Ik ben zo vredig en trots op hem. Hij was zo speciaal tot het einde."
Hoffman week de hele week nauwelijks van Ein Traum's zijde in zijn strijd om het leven in de kliniek. "Mijn hart is meer gebroken dan woorden kunnen zeggen, elke dag was een droom met hem."