Interview met nieuwe gebruiker SuusMissT

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Interview met nieuwe gebruiker SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 20:12

* Bokt
Community

Er komen elk dag nieuwe gebruikers bij op Bokt maar deze gebruiker heeft een bijzonder verhaal. We hebben gevraagd of ze die wilde delen en omdat ze daar graag aan mee wilde werken hebben we haar wat vragen gesteld.

Afbeelding
Suzanne met Maddy

Hoe ben je op Bokt terecht gekomen?
Ik ken de pagina al heel lang. Door alle vragen rondom mijn amputatie/prothese heb ik besloten om lid te worden. Ik heb in de afgelopen paar dagen dat ik lid ben al zoveel tips gekregen super blij mee!

Kan je vertellen hoe je je been bent kwijtgeraakt?
8 jaar geleden is er na een medische fout Crps (complex regionaal pijnsyndroom) type 1 en 2 in mijn been (knie) gekomen. De afgelopen 8 jaar heb ik heel veel ziekenhuizen en behandelingen gehad helaas zonder succes. Langzaam ging mijn been steeds verder achteruit. In november 2019 kwam het ook in mijn voet en in januari 2020 kon ik niet meer staan of lopen op mijn been.
Ik kwam in de rolstoel terecht en leerde dat je hiermee ook genoeg leuke dingen kunt doen. In maart 2020 mocht ik opnieuw naar het ziekenhuis. Hier hebben ze verschillende onderzoeken gedaan en naast dat mijn doorbloeding heel slecht was in mijn been waren er ook verschillende zenuwen niet te vinden. Ik kwam in aanmerking voor een neurostimulator. De proefplaatsing hebben ze in oktober 2020 gedaan maar helaas is deze na 2 weken er weer uitgehaald. In februari 2021 hebben we de keuze gemaakt om het traject amputeren in te gaan. Hierna volgde meerdere gesprekken en 17 mei 2021 werd ik gebeld. Ze vertelde dat ik 19 mei op de planning stond voor een operatie. Tijd om zenuwachtig te worden had ik hierdoor niet. 19 mei om 8 uur ben ik onder narcose gebracht en is mijn been 13cm boven de knie geamputeerd.

Je hebt een prothese, zijn er verschillende soorten protheses? En wordt zoiets met de hand op bestelling gemaakt?
Ja er zijn heel veel verschillende protheses. Voordat ze mijn prothese gingen aanmeten moest ik bij de revalidatie een test doen. Hier komt een score uit en dat bepaald welk type prothese je krijgt. Ik kwam uit in de K4 groep dit is de hoogste score die je kunt krijgen. Vervolgens wordt deze prothese besteld (knie en voet) nadat deze spullen aangekomen zijn wordt er een afspraak gemaakt voor het aanmeten van alles. De koker (die om je stomp gaat) wordt handgemaakt want elke stomp is anders van vorm. Ik heb zelf nu de 3R80 prothese. Dit is een prothese zonder batterij of andere aansturing.
Ook zijn er protheses met een batterij bijvoorbeeld de C-leg. Deze prothese kun je aan buig graden van de knie instellen met een app. Zo kun je als de prothese wat gebogen staat er ook kracht op zetten. Dat wil met mijn huidige prothese niet. Naast de protheses die je voor het dagelijkse leven gebruikt zijn er ook verschillende sportprotheses. Momenteel ben ik aan het oefenen met een blade hiermee kan ik hardlopen! Een blade is een soort veer en de knie is heel flexibel en reageert super snel. Er zijn nog veel meer protheses op de markt en ik ben heel blij dat ze zoveel keuze hebben omdat iedereen verschillend is.

Doe je je prothese ook wel eens af?
Ja zeker ik zie mijn prothese een beetje zoals schoenen. S'avonds doe ik de prothese heel graag af want het is best zwaar en warm om er de hele dag mee te lopen. Het opbouwen van de prothese gebeurd allemaal heel rustig volgens een schema. Voordat je de prothese kunt dragen moet je een liner omdoen. Deze geeft bescherming van de stomp maar zorgt er ook voor dat er geen lucht bij de stomp kan komen. Mijn woning is helemaal rolstoelvriendelijk gemaakt dus als ik een dag de prothese niet om kan maakt dat ook niet uit. Ik draag de prothese ongeveer 12 uur op een dag.

Afbeelding
Bingo, de hond van Suzanne

Hoeveel impact heeft het op je leven? Werk je gewoon?
Ik begin er aan te wennen. Ondanks dat de amputatie deels ook mijn eigen keuze was heb ik er nooit voor gekozen. Ik heb een hele lange periode in een soort waas geleefd wat meer op overleven leek. Verder ben ik er niet heel verdrietig om want de afgelopen jaren heb ik eigenlijk al afscheid van mijn been genomen. Ik vind het lastiger hoe de mensen om mij heen op mijn amputatie hebben gereageerd.
Alsof ze het lastig vinden dat ik een amputatie heb en daardoor niet durven te vragen hoe het met mij gaat. Ik vind als je door je enkel bent gegaan je dit net zo goed tegen mij moet kunnen zeggen. Het is namelijk geen wedstrijd. Ik ben nog niet aan het werk maar hoop dit na mijn hopelijk laatste operatie wel weer te gaan doen. Ik vind het ook wel weer spannend om straks te gaan werken want hoe word erop gereageerd. Toen ik nog 2 benen had en eigenlijk heel ziek kon ik overal wel aan de slag. Nu heb ik ook 2 benen alleen ziet 1 been er iets anders uit (of zoals ik zeg door 1 stroomt geen bloed) ben ik gezond maar vraag ik mij af of ik daarmee nog wel het werk krijg wat ik graag wil doen. Er zijn zoveel vooroordelen over protheses en dat vind ik wel lastig. Door mijn verhaal te delen hoop ik dat die vooroordelen iets minder groot worden.

Zijn er dingen die je nu niet meer meer kan?
Ja zeker zodra het donker word kom ik niet meer buiten. Naast dat ik heel bang ben in het donker vind ik het ook heel eng lopen. Lange afstanden lopen kan ik ook 'nog' niet. Verder kan ik eigenlijk alles wel voor mijn gevoel. Sommige dingen gaan natuurlijk wat langzamer of onhandiger/lomper maar ik kan het wel! Traplopen is nog wel even oefenen maar gelukkig heb ik geen trappen bij mij thuis dus dat maakt het makkelijk.

Je hebt een Tinker, is het moeilijk om op te stijgen? Pak je gewoon een krukje of heb je nog meer hulp nodig?
Ja een krukje gebruik ik eigenlijk al mijn hele leven en het op en af stappen doe ik aan de rechter kant. Ik kan als ik mijn knie krom heb niet de druk erop zetten om deze recht te buigen. Dit maakt links opstappen niet mogelijk voor mij. De paarden zijn beide kanten gewend en staan rustig te wachten tot ik zit. Verder heb ik niet veel hulp nodig. Mijn doel is om uiteindelijk weer alleen op buitenrit te gaan maar voor nu gaan papa en mama nog mee op de fiets. Het afstappen is wel even zoeken want ik moet mijn prothese been eerst op het krukje zetten alleen ik ben het krukje vaak kwijt. Soms verlies ik ook het vacuüm en ben ik mijn prothese kwijt die zie je dan zo afzakken. (Ik heb een vacuüm systeem in mijn koker zodat hij als het goed is niet uitvalt) Verder reageren mijn 2 paarden meisjes heel goed op mijn prothese en hebben ze nog geen stap verkeerd gezet.

Afbeelding
Dit was 4 weken na de amputatie met Miss T. Ik was moe en had pijn.
Samen met het beste medicijn naast mij van het zonnetje genieten.

Is het moeilijk voor je familie en vrienden dat dit je is overkomen?
Mijn ouders hebben net als dat ik dat zelf heb gedaan jaren geleden al afscheid van mijn been genomen. Ze vinden het heel verdrietig en zoals mijn moeder zegt. Toen ik 26 jaar geleden in het wiegje keek was ik blij dat alles eraan zat. Dat ik nu blij ben dat er iets mist had ik nooit verwacht maar als ik zie hoe gelukkig je nu bent ben ik dat ook. Mijn familie steunt mij ook bij alles en probeert mij zo goed mogelijk te helpen. Mijn oom heeft sinds mijn operatie elke week een kaartje gestuurd zodat ik elke keer wat te lezen had. Ik vind het heel knap want ik heb al moeite om een half kaartje vol te schrijven. Tijdens mijn opname stuurde hij elke dag een bloemenkaartje hierdoor had ik mooi boeket bij elkaar in het ziekenhuis. Vrienden heb ik helaas sinds mijn amputatie niet meer. Ik weet niet waarom en ik kan er heel verdrietig om worden. Al mijn vrienden kende ik al ver voor mijn amputatie dus ze weten allemaal hoe ziek ik ben geweest. Alsof ze bang zijn of denken ik vraag Suus toch maar niet. Ik heb meerdere festival kaarten klaar liggen en waar ik eerder hoopte dat het snel door ging zie ik er nu alleen maar heel erg tegen op. Ik denk dat ik van de gehele amputatie daar nog het meeste last van heb.

Helpen je familie, vrienden etc haar ook met dingen of kan je al het paardgerelateerde gewoon zelf?
Mijn ouders helpen mij heel erg veel. Naast alle huishoudelijke klussen heb ik ook nog een hele lieve hond Bingo/Pino. Deze kan ik helaas niet uitlaten omdat hij mij omver trekt dus dit doen mijn ouders.
Miss T en Maddy hebben mama en ik als gezamenlijke hobby. Ik probeer elke dag naar de paarden te gaan en het is ook een mooie kracht training voor mij. Mama doet alles rondom het weiland en als ik niet kan zorgt ze ook dat de stallen mooi schoon zijn. Ons doel is om deze zomer samen naar buiten te gaan om lekker te genieten. Want dat is wat ik alleen nog maar ga doen genieten.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

MarlindeRooz
Correspondent

Re: Interview met nieuwe gebruiker SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:19

Welkom, een hele mooie toevoeging voor Bokt deze gebruiker vind ik! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:31

Nogmaals welkom. Ik weet niet in welke omgeving je naar festivals gaat maar als dat omgeving Eindhoven is ben je welkom bij ons eens aan te haken :)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:36

Wat een leuk interview. Welkom op bokt!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:51

Ik heb je ook als feestboek vriendin, wat heb jij een lange weg gegaan met je knie!
Jaren terug ben ik pony-kamp-begeleider geweest, waar ik je van ken, ook toen had je al last van je knie.
Dat het hier naartoe zou leiden had ik niet verwacht, echt enorm heftig. maar ik begrijp wel dat dit nu fijner is, en je weer verder kan!

Niet alle dwalers bennen verdwaald

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:09

Wat ben jij een leuk persoon en ik kan me wel voorstellen dat er hier wel mensen zijn die graag met je meegaan naar festivals. Bokt kan soms geweldig zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:10

Welkom op Bokt! Wat een verhaal, en een mooi interview. Misschien is het leuk om, als je daar op zit te wachten in elk geval, te delen in welke regio je woont? Misschien kun je dan via Bokt leuke nieuwe contacten op doen? :)

Joker's Valentine

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:18

Erg leuk en interessant interview. Welkom op Bokt SuusMissT! :)

Keep calm and eat chocolate! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:21

Welkom op Bokt!
Wat een inspirerend verhaal en ik weet zeker dat er mensen zijn waarbij je kunt aanhaken!
Ook ik ben benieuwd in welke regio je woont!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:42

Welkom op bokt!
Dapper dat je zo je verhaal doet, en mooi om te lezen hoe je ermee omgaat.
Mocht je in de buurt wonen, altijd gezellig om nieuwe mensen te ontmoeten.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:45

MarlindeRooz schreef:
Welkom, een hele mooie toevoeging voor Bokt deze gebruiker vind ik! :j

Dankje wel wat lief <3

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:47

Robijntjah schreef:
Nogmaals welkom. Ik weet niet in welke omgeving je naar festivals gaat maar als dat omgeving Eindhoven is ben je welkom bij ons eens aan te haken :)

Dankje wel!
Ik ga eigenlijk overal wel naar toe haha zolang ik het niet lopend hoef te doen is geen afstand mij te gek :D
Oh Eindhoven daar heb je leuke feestjes. Daar zeg ik geen nee tegen :)

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:48

Toffeltje schreef:
Wat een leuk interview. Welkom op bokt!

Dankje wel!

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:56

siskeh schreef:
Ik heb je ook als feestboek vriendin, wat heb jij een lange weg gegaan met je knie!
Jaren terug ben ik pony-kamp-begeleider geweest, waar ik je van ken, ook toen had je al last van je knie.
Dat het hier naartoe zou leiden had ik niet verwacht, echt enorm heftig. maar ik begrijp wel dat dit nu fijner is, en je weer verder kan!

Hey wat leuk wat is het wereldje dan eigenlijk klein zeg :)
Ja klopt toen was er al een hele hoop aan de hand waarvan ik op dat moment niet wist wat er aan de hand was.
Soms kwam het wel voorbij of ter sprake maar dan begon ik snel over iets anders. Het oogkleppen gedrag zoals ik dat altijd noem. Zolang we er niet over praten is het er ook niet. Eigenlijk enorm mezelf voor de gek houden maar ik vond het zo eng om erover na te denken. Tot ik op een punt kwam en het genoeg vond. Toen kwam die neurostimulator er nog tussen door en die hielp niet. Huilend in het ziekenhuis vragen of het niet als nog ingebouwd kon worden dat het nog tijd had om in te werken. Diep in mijn hart wist ik dat dit niet kon want het helpt of helpt niet maar toch. Toen ik lag te wachten op mijn operatie dat de ns eruit ging kwam er een vrouw waarbij de proef plaatsing net was geweest. Die beweegd een keer en pakt haar kleren en loopt weg. Ondanks dat ik heel blij was voor haar voelde het ook heel dubbel want waarom bij mij niet.

Nu ik bijna een jaar verder ben en zie wat ik allemaal al weer wel kan en dat dit steeds meer word ben ik zo blij dat ik deze kans van de artsen heb gekregen. En nog een groot voordeel ik kan nooit met het verkeerde been uit bed stappen :)

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 21:59

bigone schreef:
Wat ben jij een leuk persoon en ik kan me wel voorstellen dat er hier wel mensen zijn die graag met je meegaan naar festivals. Bokt kan soms geweldig zijn.

Dankje wel wat lief <3

Het kleine beetje wat ik nu van bokt gezien heb vind ik al zo mooi. De tips die ik heb gekregen en de mensen die moeite hebben genomen dingen op te zoeken, foto's te maken of bij hun eigen paarden dingen te proberen voor mij vind ik echt geweldig. Dat vind ik echt zo mooi om te zien en dat raakt mij ook behoorlijk. Ik heb van de eerste tips al dingen besteld en ik kan niet wachten tot het binnen is.

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:01

Maeve schreef:
Welkom op Bokt! Wat een verhaal, en een mooi interview. Misschien is het leuk om, als je daar op zit te wachten in elk geval, te delen in welke regio je woont? Misschien kun je dan via Bokt leuke nieuwe contacten op doen? :)

Dankje wel <3
Ik woon in de regio Drenthe maar ik rij regelmatig het halve land door voor o.a revalidatie of hardloop trainingen.

Dat zou ik heel erg leuk vinden :)

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:01

RoWi schreef:
Erg leuk en interessant interview. Welkom op Bokt SuusMissT! :)

Dankje wel! :)

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:02

Cayenne schreef:
Welkom op Bokt!
Wat een inspirerend verhaal en ik weet zeker dat er mensen zijn waarbij je kunt aanhaken!
Ook ik ben benieuwd in welke regio je woont!

Dankje wel <3

Ik woon in Drenthe :) maar ik rij regelmatig het halve land door voor revalidatie of hardloop training

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:03

kiki1976 schreef:
Welkom op bokt!
Dapper dat je zo je verhaal doet, en mooi om te lezen hoe je ermee omgaat.
Mocht je in de buurt wonen, altijd gezellig om nieuwe mensen te ontmoeten.

Dankje wel <3

Ik woon zelf in Drenthe maar ik rij regelmatig naar Rotterdam of ga naar Hoorn voor trainingen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:48

Wat interessant dat je dit allemaal deelt! :) Ik had je voorsteltopic al gezien, en nu zag ik deze ook voorbijkomen. Wat heb je trouwens twee prachtige paarden <3

*pum*

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:13

Suzanne!
We kennen ons ondertussen al heel wat jaartjes. wat heb ik altijd veel bewondering voor je gehad en nog steeds!

Je bent echt voor mij het voorbeeld in het leven, na alles wat je hebt meegemaakt toch met zo een positieve kijk in het leven staan en altijd maar doorgaan!
Je bent een topper lieverd en weet dat je het geweldig doet.
We hebben misschien een heel deel minder contact maar weet dat ik je nooit ben vergeten en heel vaak aan je denk!

Je bent een topper.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:28

Welkom op Bokt en wat ben jij een inspiratie voor velen :)
Ik woon zelf in Friesland, als je het vind om eens af te spreken dan hoor ik het graag! :)

Wear a smile- One size fits all

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:37

Welkom op Bokt!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

SuusMissT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:54

Danielleeee_ schreef:
Wat interessant dat je dit allemaal deelt! :) Ik had je voorsteltopic al gezien, en nu zag ik deze ook voorbijkomen. Wat heb je trouwens twee prachtige paarden <3

Dankje wel <3

Ik wil graag aan mensen laten zien dat je ondanks een amputatie en prothese nog wel heel veel kunt doen. Ook wil ik het onderwerp graag bespreekbaar maken omdat ik merk dat heel veel mensen het toch lastig vinden. Want wat kun je wel en wat kun je niet vragen nou bij mij kun je alles vragen :)
Ik zeg altijd vragen mag altijd en domme vragen bestaan niet. Ik ben een open boek en heb liever dat mensen vragen stellen dan dat een verhaal een eigen leven krijgt of veelste zwaar wordt gemaakt.

Geniet van het leven....of zoals er op mijn been staat Het leven is als een roos (maar dan in het Spaans) en op mijn schouder staat de rest van de tekst. Mooi maar vol doorns/stekels.
Want het leven is hardstikke mooi maar er zijn ook altijd minder mooie momenten maar bedenk dan dat er ook weer mooie momenten aan komen. Ik had die tekst eerst op mijn linkerbeen. Na mijn amputatie voelde ik mij zo niet compleet dat ik begin 2022 niet langer zonder kon en weer vrijwillig uren stil heb gezeten in de stoel.
Deze tekst heeft mij al die jaren op de been gehouden. Als ik mij even niet goed voelde keek ik naar mijn roosje en kon ik toch ergens de energie en kracht vandaan halen om weer uit bed te komen en toch iets te gaan doen.

Afbeelding

Wat leuk! Ja op mijn voorstel topic zijn al zoveel lieve en fijne reacties gekomen. De eerste dingen zijn besteld en ik kan niet wachten tot het binnen is.

Dankje wel <3 Ik ben ook heel erg blij en trots op mijn paarden meisjes. Zodra ze mijn auto zien komen ze al hinnekend dag zeggen en als ik ze naar binnen wil brengen en ik fluit een keer staan ze maar zo voor mijn neus <3
Miss T is echt mijn schaduw en die vind soms mijn pijn heel lastig en dan wordt ze onzeker waardoor ze gaat weven. Maddy die was altijd al heel erg mens gericht maar sinds mijn amputatie is ze heel erg kleverig. Zodra ik een stap in het land zet staat ze naast mij en blaast ze zachtjes tegen mijn gezicht. Voor mij makkelijk want door zand loop ik niet zo makkelijk en als ik bijna val staat Maddy naast mij zodat ik mij vast kan houden Zodra ik stop staat ze ook meteen stil alsof ze het weet/aanvoelt. Ik was altijd al verliefd op beide dames maar dit is alleen nog maar meer geworden

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:00

Wat een verhaal zeg.... Dapper hoe je er in steekt en fijn dat je alles op jouw manier kunt opbouwen. Geweldig dat je nog rijdt! Bizar en te gek voor woorden dat "vrienden" die je al -tig jaar hebt vaak uit zicht verdwijnen als je wat gaat mankeren. Die ervaring heb ik helaas ook. Welkom op het forum SuusMissT en mocht je een keer ergens heen willen voor de gezelligheid laat het gewoon even weten :D