Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48796
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 18:27

Bokt Wiki/KNHS
Algemeen

Afbeelding
Deze Fjord staat in de voor hoefbevangenheid typische stand. Foto: esmir.


Hoefbevangenheid komt de laatste jaren steeds vaker voor. De medische term voor hoefbevangenheid is laminitis. Het woord laminitis verwijst naar de lamellen waarmee het hoefbeen in de hoef bevestigd is.

Het is een ontsteking van de hoeflederhuid, waarbij ontstekingsvocht en pus zich ophopen tussen de hoeflederhuid en de hoornschoen. In ernstige gevallen kan hierdoor de verbinding tussen de hoornschoen en het hoefbeen verloren gaan, waardoor het hoefbeen kan kantelen. Dit hoefbeen drukt vervolgens tegen de zool van de hoef en in ernstige gevallen komt het zelfs door de zool heen.

Het paard zal proberen de voorhoeven te ontlasten door de achterbenen ver onder het lichaam te brengen en de voorbenen zo ver mogelijk naar voren te strekken. De hoeven voelen warm aan. Hoefbevangenheid kan ontstaan door een overmaat aan bepaalde voedingsstoffen zoals te veel suikers in jong voorjaarsgras of teveel krachtvoer.

Maar ook overbelasting, giftige stoffen, sommige geneesmiddelen en infecties kunnen deze ziekte veroorzaken. Merries waarbij de nageboorte te lang in het lichaam is achtergebleven, lopen ook risico. Het hoefbeen kan al binnen korte tijd kantelen met meestal fatale gevolgen. Snelle deskundige behandeling is dan ook van levensbelang!

Signalen waaraan je hoefbevangenheid kunt herkennen:
  • Paard loopt liever op zachte ondergrond.
  • Warme hoeven en kroonrand.
  • Pols duidelijk voelbaar kloppend op de kogel en in de kootholte.
    Afbeelding
    Ribbels in de hoef na hoefbevangenheid. Foto: capopjekop.
  • Paard reageert op percussie (tikken) op de hoef.
  • Paard loopt (liever) niet en rolt over de toon.
  • Paard weigert om het been op te tillen omdat de pijn dan aan het andere been toeneemt.
  • Typische lichaamshouding: achterbenen ver onder het lichaam gebracht, voorbenen gestrekt naar voren.
  • In ernstige gevallen ligt het paard languit, is ernstig ziek en eet niet.
  • Het paard ontlast de hoeven om en om.
  • Het paard loopt in de eerste instantie stijf
  • Er is een stuwende polsslag te voelen aan de slagader bij de kogel.
  • Bij korte wendingen is te zien dat het paard pijnlijke voeten heeft.
  • Het paard loopt duwend of maakt korte stappen.
  • Het paard gaat kreupel lopen.
  • De straalpunt is gevoelig en warm.
  • Vaak is de manenkam van het paard opgezet en hard.

Heeft het paard één of meerdere van deze symptomen bel dan direct de dierenarts en laat deze direct komen. Binnen 24-48 uur treedt de chronische fase in en dan wordt de kans op genezing vele malen kleiner en is het in het ernstigste geval niet meer te behandelen.

Naast de overduidelijke signalen zoals kreupelheid, zijn er ook paarden die niet of nauwelijks signalen tonen, maar die toch (licht) bevangen zijn. Je voelt geen pols, de hoef is niet warm, er zijn geen opgezette of ingedeukte kroonranden, vaak is het enige wat je ziet een wat verkorte stap, het van gewicht op het been wisselen, niet gemakkelijk een korte draai kunnen maken als je het paard aan de hand leidt op harde ondergrond. Het kan ook voorkomen dat het paard geen voetje meer wil geven, want dan moet hij zijn andere benen zwaarder belasten. Observeer je paard goed en neem bij twijfel contact op met je veearts. Het hoeft geen bevangenheid te zijn: een hoefzweer, nageltred of spierbevangenheid kunnen ook dit soort tekenen geven.

Afbeelding
Gekanteld hoefbeen op een röntgenfoto. Foto: Dyonne.

Chronische fase
  • Het paard neemt het gewicht van de voorhand af door de benen naar voren te plaatsen vóór het lichaam en de achterbenen worden wat onder het lichaam gezet en die nemen het gewicht over. Dit wordt herkend als de typische, hangende bevangenheidsstand.
  • Het paard is rusteloos en voelt zich zichtbaar niet lekker.
  • In deze fase kan het hoefbeen kantelen, druk op de zool uitoefenen en daar zelfs door heen prikken.

    De voorkant van de hoef van een paard dat hoefbevangen is geweest, krijgt vaak een geribbeld uiterlijk. De witte lijn kan verbreden als het deel van de wand dat losgekomen is tijdens de acute fase van de bevangenheid naar beneden toe uitgroeit.

Let op! Hoe vlugger de eerste symptomen worden aangepakt, des te groter de kans op genezing! Niet, of te laat behandelen heeft ernstige gevolgen.

Wat moet je doen tot de dierenarts komt?
  • Bel direct de dierenarts: spoed!
  • Laat het paard niet onnodig lopen.
  • Geef geen krachtvoer meer.
  • Zet het paard op zachte, bij voorkeur natte, veerkrachtige ondergrond (nat zand in paddock of stal) om de druk over de gehele onderkant van de hoef te verdelen.
  • Laat de dierenarts het paard behandelen en bespreek het rantsoen.

Hoe kun je hoefbevangenheid voorkomen?
  • Voorkom te grote opname van (voorjaars)gras of krachtvoer.
  • Laat je paard regelmatig behandelen door een hoefsmid.
    Afbeelding
    Verbrede witte lijn na hoefbevangenheid. Foto: capopjekop.
  • Let op tijdig (binnen 6 uur) en volledig afkomen van de nageboorte bij merries.
  • Voorkom overbelasting.
  • Voer zo dat het paard geen overgewicht krijgt en vermijd (teveel) krachtvoer bij paarden die niet (hard) hoeven te werken.
  • Verander je van voer of hoeveelheid, doe dit dan geleidelijk. Vooral van de weidegang naar stalrantsoen en andersom.
  • Pas op met giftige planten en ongeschikt voer zoals aardappels, brood, suikerhoudende voedingsmiddelen zoals appels en wortels. Ook paardensnoepjes en pepermuntjes bevatten veel suiker!!
  • Laat de nageboorte goed controleren.
  • Laat een paard niet te hard werken op een harde ondergrond (pas vooral op bij paarden voor de koets).
  • Pas op met bepaalde medicijnen zoals corticosteroïden, raadpleeg de dierenarts.
  • Voer altijd genoeg ruwvoer, maar pas op met jong (fructanen) gras in het voorjaar en najaar. Klik hier voor een link naar een fructaanwijzer. Deze geeft een benadering voor wat je in jouw omgeving die dag aan fructaanvorming in het gras mag verwachten.
  • Laat de smid tijdig komen en verzorg de hoeven goed. Een paard dat al eens bevangen geweest is heeft vaak speciaal beslag nodig.
  • Laat zolen niet te dun worden.
  • Zorg voor een goed weide management. Weides juist wel correct bemesten zodat je onkruid groei van bijvoorbeeld klaver tegen gaat. Ook andere schadelijke onkruiden zullen minder snel groeien omdat het gras meer kans tot groeien krijgt.
  • Tenslotte, maar heel belangrijk: Geef je paard voldoende beweging!! Koolhydraten zijn de energieleveranciers voor het paardenlijf. Die energievoorraad wordt aangesproken als je paard zich moet inspannen door voldoende beweging, en daardoor worden de koolhydraten efficiënt verbruikt. Beweegt het paard te weinig dan wordt het overschot aan suiker/koolhydraten opgeslagen in de vorm van vet en kan mogelijk als trigger voor ziekte optreden.
  • Houd er rekening mee dat als je paard bevangen is geweest, je dit altijd aan je arts moet melden bij de behandeling van andere aandoeningen. Zalven met corticosteroiden kunnen nog wel gebruikt worden, maar injecties met deze stof kunnen opnieuw bevangenheid veroorzaken.

Behandeling hoefbevangenheid
Om het probleem op te lossen of in ieder geval zo veel mogelijk te verzachten, zijn er meerdere mogelijkheden:
  • De bloedaanvoer naar het laminaire deel van de hoef moet toenemen. Dit kan door Clenbuterol of Acetylpromazine.
  • Het kantelen van het hoefbeen moet worden voorkomen of gestopt. Dit kan door middel van goed bekappen en speciaal beslag, meestal zal het paard een zooltje krijgen met siliconen of hoofpad. Vaak wordt de zool opgevuld met kunststof, zodat de druk van het gewicht van het paard verdeeld wordt over een groter oppervlak en om de zool, die dunner wordt door de druk van het straalbeen, te ondersteunen.
    Afbeelding
    Speciaal beslag na hoefbevangenheid. Foto: darwin.
  • De pijn moet worden bestreden door middel van pijnstillers. Zeker in de acute fase is dit van belang.
  • Managementmaatregelen: het paard moet op complete boxrust, zodat de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand niet verder verzwakt. Uiteraard mag het paard geen vet gras meer en moet het niet overmatig worden gevoerd.

Acute hoefbevangenheid (wanneer het hoefbeen nog niet is gekanteld) kan herstellen, maar dit herstel kan maanden duren. Het paard zal altijd gevoelig blijven voor hoefbevangenheid en men moet dus oppassen dat het niet nog een keer gebeurt.

Bij chronische hoefbevangenheid zal het hoefbeen niet meer in zijn normale positie komen. Door middel van speciaal beslag (bijvoorbeeld breakover ijzers) is het wel mogelijk om het lopen minder pijnlijk te maken voor het paard. De mate van kanteling van het hoefbeen bepaalt de ernst van de aandoening. In ernstige gevallen zal het paard altijd kreupel blijven en pijn houden, dan is het vaak paardwaardiger om tot euthanasie over te gaan.

Meer lezen?
Laatst bijgewerkt door Firelight op 21-02-22 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

DuoPenotti

Berichten: 30575
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 18:36

Let op met gras en koude maar zonnige dagen.
Zoals vandaag. Vorst in de nacht en ook overdag niet warm. Gras maakt fructaan aan om zich te beschermen tegen de koude. Maar verbruikt het ook niet op.

In de zomer wanneer het droog is ook.
Het gras beschermt zich. Maar verbruikt het fructaan niet omdat het door de droogte niet kan groeien.

Kort gras. Onbemest gras.

Met andere woorden. Als gras niet optimaal kan groeien raakt het gestrest en maakt suikers aan.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 18:50

En voer in de acute fase alleen geweekt hooi.
Eventueel een glucobalancer maar echt niet meer.

Het lichaam heeft al moeite om alles te verwerken, gooi je nog meer aan krachtvoer ditjes en datjes erin. Word het alleen maar moeilijker.

De tekorten kun je naderhand voorzichtig weer opvullen.
Maar in de acute fase echt niet handig

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 19:31

Remco Sikkel heeft twee boeken geschreven over hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid begrijpen, genezen, voorkomen en Hoefbevangenheid meer dan 200 vragen beantwoord.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 19:53

fardoe schreef:
Remco Sikkel heeft twee boeken geschreven over hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid begrijpen, genezen, voorkomen en Hoefbevangenheid meer dan 200 vragen beantwoord.


Absoluut mijn bijbel!!

Ik vind overigens de ‘tip’ van het speciale beslag dat kanteling zou moeten voorkomen of stoppen waardeloos.
Als een hoefbeen gaat zakken dan gaat ie zakken, ongeacht speciaal beslag of niet. Heb je er beslag onder met zooltjes en siliconen dan creer je alleen maar extra pijn. Er is allang bekend dat zoiets als ‘tegendruk’ niet werkt. een hoefbeen dat aan het loslaten is (lamellenverbinding) zakt gewoon door vanwege het gewicht dat erop rust. Geen ‘tegendruk’ die dat tegengaat.
Het zorgt voor meer pijn en dus meer aanmaak van cortisol en dus geen remming van hoefbevangenheid.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:34

Beweging!! Daarnaast inderdaad oppassen met fructaan. Liefst hooi voeren en zo weinig mogelijk gras.
Vitamine brok

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:35

Je hebt gelijk shettepret, dat is ook de reden waarom ik de boeken en Remco Sikkel genoemd heb.

Agossie

Berichten: 16374
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:55

Poeh, ik zie staan 'absolute boxrust'. Daar ben ik dus écht geen voorstander van! Wat bij mijn merrie hielp was haar in een paddock met nat zand zetten. Nat zand koelt de hoeven en in de paddock kan het paard bewegen als ze dat willen. Mijn ervaring is dat ze steeds meer ging bewegen, waardoor we het ergste hebben voorkomen.
Mijn merrie heeft IR en is op mijn vorige stal écht veel te vet gevoerd. Het management van de stal liet bijzonder veel te wensen over. Nu op de nieuwe stal (pp) is ze niet meer obese en gaat het hartstikke goed met haar! En dat terwijl ze 24/7 (kwalitatief zeer goed) hooi tot haar beschikking heeft!

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:40

Agossie schreef:
Poeh, ik zie staan 'absolute boxrust'. Daar ben ik dus écht geen voorstander van! Wat bij mijn merrie hielp was haar in een paddock met nat zand zetten. Nat zand koelt de hoeven en in de paddock kan het paard bewegen als ze dat willen. Mijn ervaring is dat ze steeds meer ging bewegen, waardoor we het ergste hebben voorkomen.
Mijn merrie heeft IR en is op mijn vorige stal écht veel te vet gevoerd. Het management van de stal liet bijzonder veel te wensen over. Nu op de nieuwe stal (pp) is ze niet meer obese en gaat het hartstikke goed met haar! En dat terwijl ze 24/7 (kwalitatief zeer goed) hooi tot haar beschikking heeft!


In acute fase is absolute box rust (of kleine paddock met nat zand nog beter) wel noodzakelijk. Omdat anders de verzakking nog meer kan worden.
Advies van de Raaphorst was voor ons iig om die reden eerst zo goed als boxrust in de eerste periode (in ons geval een stukje paddock apart van de rest).

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:50

Volgens mij zijn er voor de behandeling van hoefbevangenheid meerdere benaderingen. Er zijn succesverhalen van paarden met en zonder ijzers en met en zonder boxrust. Het is per paard zoeken naar de beste benadering en ook dan red je het niet altijd. Helaas ben ik ondanks een half jaar intensief behandelen mijn lieve pony eraan verloren.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:56

Met of zonder ijzers verschild idd per paard
Maar het zo min mogelijk bewegen is toch echt een must.
Zoals hier boven aangehaald is ivm de verbinding die weg is en het hoefbeen wat verder kan kantelen daardoor

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:04

Ben ik met je eens hoor, maar ook daar heb ik andere adviezen over gelezen.

Plop1997

Berichten: 1409
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:05

Ik heb een vraag na aanleiding van een behandeling wat ik zag bij twee hoefbevangen shetlandponys.

De shetlandpony's waren beide hoefbevangen en werden niet beter na inflacam, boxrust en benen koelen. Hier is toen bloed afgetapt (geen idee hoeveel liter). Mij is verteld dat dit zorgde dat de gifstoffen uit het bloed kwamen en dat het paard dan nieuw gezond bloed aan zou maken.

Ik vond dit erg vreemd, het klinkt namelijk als aderlaten wat ze in de middeleeuwen bij mensen deden dus in mijn hoofd klonk het erg als kwakzalverij. Toch knapte allebei de pony's hierna op en ze lopen weer goed en rennen vrolijk door de wei. Dit werd overigens niet door een dierenarts gedaan en de pony's zijn niet van mij dus ik had zelf niet voor deze optie gekozen als het bij mijn paard was.

Mijn eigen gezonde verstand zegt ook dat dit toeval is en ze heel erg geluk hebben dat de pony's nog leven maar ik ben natuurlijk ook geen dierenarts en weet lang niet alles. Misschien wordt dit inderdaad vaker gedaan en heb ik weer iets nieuws geleerd maar ik blijf toch een beetje sceptisch.

Ik ben dus heel benieuwd of mensen op bokt bekend zijn met deze methode en of het een legitieme behandeling is of kwakzalverij met een goede afloop.

Nielojram

Berichten: 7896
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:10

Huisvesting, huisvesting, huisvesting..
Dat is de enige manier om deze rotziekte tegen te gaan, of te voorkomen.
Voor mij in ieder geval een reden om geen paard meer te nemen in de omgeving waar ik woon.
Poedersuikerhoefbevangenheid..

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:14

Plop1997 schreef:
Ik heb een vraag na aanleiding van een behandeling wat ik zag bij twee hoefbevangen shetlandponys.

De shetlandpony's waren beide hoefbevangen en werden niet beter na inflacam, boxrust en benen koelen. Hier is toen bloed afgetapt (geen idee hoeveel liter). Mij is verteld dat dit zorgde dat de gifstoffen uit het bloed kwamen en dat het paard dan nieuw gezond bloed aan zou maken.

Ik vond dit erg vreemd, het klinkt namelijk als aderlaten wat ze in de middeleeuwen bij mensen deden dus in mijn hoofd klonk het erg als kwakzalverij. Toch knapte allebei de pony's hierna op en ze lopen weer goed en rennen vrolijk door de wei. Dit werd overigens niet door een dierenarts gedaan en de pony's zijn niet van mij dus ik had zelf niet voor deze optie gekozen als het bij mijn paard was.

Mijn eigen gezonde verstand zegt ook dat dit toeval is en ze heel erg geluk hebben dat de pony's nog leven maar ik ben natuurlijk ook geen dierenarts en weet lang niet alles. Misschien wordt dit inderdaad vaker gedaan en heb ik weer iets nieuws geleerd maar ik blijf toch een beetje sceptisch.

Ik ben dus heel benieuwd of mensen op bokt bekend zijn met deze methode en of het een legitieme behandeling is of kwakzalverij met een goede afloop.



Ader laten is hier ook gedaan. Geloof rond de 7 of 8 liter wat ze hebben afgetapt.
Dit is naderhand met zoutoplossing via het infuus weer grotendeels aangevuld.

Het idee achter aderlating + opnieuw opvullen, is het bloed direct te kunnen verdunnen/een gedeelte ontsteking van het bloed eruit halen en met zoutoplossing opvullen.

Hier gaf het voor het eerste verlichting.
Maar de echt duw in de juiste richting waren de bloedzuigers en daarna bekappen, bekappen bekappen tot de portemonnee een ons woog....
Okaayy zo erg Was het niet. Maar alle 3 weken 5 maand lang de hoefsmid is eh ja duur

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:15

Plop1997 schreef:
Ik heb een vraag na aanleiding van een behandeling wat ik zag bij twee hoefbevangen shetlandponys.

De shetlandpony's waren beide hoefbevangen en werden niet beter na inflacam, boxrust en benen koelen. Hier is toen bloed afgetapt (geen idee hoeveel liter). Mij is verteld dat dit zorgde dat de gifstoffen uit het bloed kwamen en dat het paard dan nieuw gezond bloed aan zou maken.

Ik vond dit erg vreemd, het klinkt namelijk als aderlaten wat ze in de middeleeuwen bij mensen deden dus in mijn hoofd klonk het erg als kwakzalverij. Toch knapte allebei de pony's hierna op en ze lopen weer goed en rennen vrolijk door de wei. Dit werd overigens niet door een dierenarts gedaan en de pony's zijn niet van mij dus ik had zelf niet voor deze optie gekozen als het bij mijn paard was.

Mijn eigen gezonde verstand zegt ook dat dit toeval is en ze heel erg geluk hebben dat de pony's nog leven maar ik ben natuurlijk ook geen dierenarts en weet lang niet alles. Misschien wordt dit inderdaad vaker gedaan en heb ik weer iets nieuws geleerd maar ik blijf toch een beetje sceptisch.

Ik ben dus heel benieuwd of mensen op bokt bekend zijn met deze methode en of het een legitieme behandeling is of kwakzalverij met een goede afloop.


Ik heb hier iets gevonden over aderlating bij hoefbevangenheid: https://hoefbevangen.info/aderlaten/

Zelf heb ik er geen ervaring mee, wel met bloedzuigers.

Nielojram schreef:
Huisvesting, huisvesting, huisvesting..
Dat is de enige manier om deze rotziekte tegen te gaan, of te voorkomen.
Voor mij in ieder geval een reden om geen paard meer te nemen in de omgeving waar ik woon.
Poedersuikerhoefbevangenheid..


En ze kunnen het ondanks goede huisvesting alsnog krijgen... Het is een verschrikkelijke ziekte.

Plop1997

Berichten: 1409
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:17

hagelslag schreef:
Plop1997 schreef:
Ik heb een vraag na aanleiding van een behandeling wat ik zag bij twee hoefbevangen shetlandponys.

De shetlandpony's waren beide hoefbevangen en werden niet beter na inflacam, boxrust en benen koelen. Hier is toen bloed afgetapt (geen idee hoeveel liter). Mij is verteld dat dit zorgde dat de gifstoffen uit het bloed kwamen en dat het paard dan nieuw gezond bloed aan zou maken.

Ik vond dit erg vreemd, het klinkt namelijk als aderlaten wat ze in de middeleeuwen bij mensen deden dus in mijn hoofd klonk het erg als kwakzalverij. Toch knapte allebei de pony's hierna op en ze lopen weer goed en rennen vrolijk door de wei. Dit werd overigens niet door een dierenarts gedaan en de pony's zijn niet van mij dus ik had zelf niet voor deze optie gekozen als het bij mijn paard was.

Mijn eigen gezonde verstand zegt ook dat dit toeval is en ze heel erg geluk hebben dat de pony's nog leven maar ik ben natuurlijk ook geen dierenarts en weet lang niet alles. Misschien wordt dit inderdaad vaker gedaan en heb ik weer iets nieuws geleerd maar ik blijf toch een beetje sceptisch.

Ik ben dus heel benieuwd of mensen op bokt bekend zijn met deze methode en of het een legitieme behandeling is of kwakzalverij met een goede afloop.



Ader laten is hier ook gedaan. Geloof rond de 7 of 8 liter wat ze hebben afgetapt.
Dit is naderhand met zoutoplossing via het infuus weer grotendeels aangevuld.

Het idee achter aderlating + opnieuw opvullen, is het bloed direct te kunnen verdunnen/een gedeelte ontsteking van het bloed eruit halen en met zoutoplossing opvullen.

Hier gaf het voor het eerste verlichting.
Maar de echt duw in de juiste richting waren de bloedzuigers en daarna bekappen, bekappen bekappen tot de portemonnee een ons woog....
Okaayy zo erg Was het niet. Maar alle 3 weken 5 maand lang de hoefsmid is eh ja duur


Oh wat interessant met bloedzuigers ook erbij. Wat doen deze dan als ik vragen mag?

Dat het veel kost geloof ik zeker, echt geen pretje. Is je pony/paard nu ook helemaal hersteld?

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoefbevangenheid: wat is het, hoe behandel en voorkom je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:21

Jaaaa ze is weer helemaal fit god zij dank(is de merrie van mn zusje en word dit jaar 23).

Bloedzuigers kun je zien als een plaatselijke aderlating + de stofjes die ze uitwisselen hebben ontsteking remmende en pijnstillende werking

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 02:34

hagelslag schreef:
Jaaaa ze is weer helemaal fit god zij dank(is de merrie van mn zusje en word dit jaar 23).

Bloedzuigers kun je zien als een plaatselijke aderlating + de stofjes die ze uitwisselen hebben ontsteking remmende en pijnstillende werking


Bijzonder internet. Waar plaatste je die bloedzuigers dan?

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 07:42

LadyDaily schreef:
hagelslag schreef:
Jaaaa ze is weer helemaal fit god zij dank(is de merrie van mn zusje en word dit jaar 23).

Bloedzuigers kun je zien als een plaatselijke aderlating + de stofjes die ze uitwisselen hebben ontsteking remmende en pijnstillende werking


Bijzonder internet. Waar plaatste je die bloedzuigers dan?


Aan de kroonrand.
Zelf ook gebruikt ivm een hernia.
Het heeft toen bij mij qua pijn veel weg genomen voor een tijdje.
Alleen moest de hernia toch echt geopereerd