Kaartverkoop WK eventing en vierspannen 2022 geopend

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Kaartverkoop WK eventing en vierspannen 2022 geopend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 16:48

Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Rosalind Canter en Allstar B tijdens de wedstrijd in Tyron.
Foto: Christophe Tanière/ FEI/ Flickr

Pratoni del Vivaro, het zal niet veel mensen wat zeggen. Dit is een kleine plaats onder de rook van Rome, Italië. En deze nazomer zal het daar bruisen van de activiteiten. Want in september 2022 zullen daar, op het Ranieri Campello Equestrian Centre, maar liefst twee wereldkampioenschappen verreden worden. De beste eventingruiters en vierspanmenners van de wereld zullen hier uitmaken wie zich dit jaar wereldkampioen mogen noemen. Van 15 tot en met 18 september zullen de eventingruiters en -paarden hun beste beentje voorzetten. Daarna, van 22 tot en met 25 september mogen de vierspanmenners en hun aanspanningen aan de beurt. Vandaag is de kaartverkoop voor deze wedstrijden gestart. En hier wil je bij zijn, want reken maar dat het daar een verhitte strijd zal worden om de medailles, zowel bij de individuele- als de landenwedstrijden!

Eventing
De eventingwedstrijd is verdeeld in drie delen. Op 15 en 16 september zullen alle deelnemers hun dressuurproef rijden. De gereden score wordt berekend in procenten, net als bij een gewone dressuurwedstrijd. Het verschil tussen dit percentage en 100% wordt het aantal strafpunten dat de combinatie gereden heeft. Op 17 september volgt het spectaculairste, maar ook moeilijkste gedeelte: de cross-country. De ruiters en amazones moeten een parcours in het terrein rijden met daarin allerhande ‘natuurlijke’ hindernissen. Van boomstammen tot picknicktafels en van bezembakken tot spetterende waterpartijen. Dit onderdeel levert altijd prachtige natuurbeelden en spectaculaire sport op. De combinaties krijgen in dit traject strafpunten voor een weigering of als zij een hindernis missen. In dit onderdeel zijn er ook wel eens valpartijen, dit betekent automatisch diskwalificatie, net als drie weigeringen. Op 18 september zal het afsluitende springparcours verreden worden. De strafpunten die een combinatie oploopt tijdens de cross-country en het springen worden opgeteld bij de dressuurscore. Degene met de minste punten zal uiteindelijk met de wereldtitel naar huis gaan.

De vorige keer dat deze wedstrijd werd verreden, was tijdens de Wereldruiterspelen in 2018, in Tyron. De individuele titel ging naar de Britse amazone Rosalind Canter met haar paard Allstar B. Padraig McCarthy uit Ierland mocht zich opstellen voor de zilveren medaille met zijn paard Mr. Chunky. Het brons ging uiteindelijk naar de Duitse topeventingamazone Ingrid Klimke op de rug van SAP Hale Bob OLD. Merel Blom werd met haar paard Rumour has it zestiende. De beste Belgische prestatie kwam op naam van Karin Donckers met Fletcha van t Verahof, zij eindigden één plekje onder de Nederlandse, op de 17e plek. Het teamklassement werd een prooi voor de Britse ploeg, zij pakten het goud. Op de tweede plek eindigden hun buren, team Ierland kreeg het zilver omgehangen. Ook de bronzen medaille ging mee naar Europa, de Franse ruiters wisten naar de derde plek te rijden. TeamNL eindigde deze wedstrijd op de tiende plek. De Belgische eventers wisten naar de 13e plaats in het eindklassement te rijden.

Vierspannen
Ook de vierspanmenners staat een wedstrijd met drie onderdelen te wachten. Net als bij de eventing beginnen zij met een dressuurproef. Deze proeven worden verreden op 22 en 23 september in een rijbaan van 40 x 100 meter. De score van deze proef wordt ook meteen omgerekend naar strafpunten. Het tweede onderdeel is, net als bij de eventing, gelijk het meest spectaculaire: de marathon. Deze zal op 24 september verreden worden. Een marathonparcours bestaat uit meerdere hindernissen. Deze bestaan uit een doolhof van hekjes, hagen, tonnen of andere materialen waar de menner zijn aanspanning doorheen moet sturen. Hierbij is het belangrijk dat deze de poortjes in de juiste volgorde moeten nemen. De meest spetterende hindernis is uiteraard de waterhindernis. Weigeringen of hindernissen missen betekent dat de menner strafpunten krijgt. Het laatste onderdeel is de vaardigheid, ook wel bekend als kegeltjes rijden. Deze staat op 25 september op het programma. Hierbij stuurt de menner zijn aanspanning door een parcours van poortjes, gemaakt van pionnen/ kegels. Op deze kegels liggen tennisballen. De bedoeling is dit parcours zo snel mogelijk te nemen, maar daarbij wel alle ballen te laten liggen. Elke afgeworpen bal levert strafpunten op, die bij de totale score worden opgeteld. Degene met de minste strafpunten wordt wereldkampioen vierspanmennen.

Afbeelding
Regerend wereldkampioen Boyd Exell in 2021, tijdens de wereldbeker.
Foto: Jon Stroud/ FEI/ Flickr

In 2020 zou deze wedstrijd in Valkenswaard verreden worden, helaas ging deze in verband met de coronacrisis toen niet door. De laatste keer dat deze kampioenschappen verreden zijn was dus in 2016, in Breda. De in Nederland woonachtige Australiër Boyd Exell mocht het goud meenemen naar huis. Hij won alle drie de onderdelen en was hier dus terecht heer en meester. Plaats twee en drie kwamen in Nederlandse handen terecht. IJsbrand Chardon pakte het zilver en Koos de Ronde won het brons. De beste Belgische deelnemer was Glenn Geerts, hij werd 13e. In de landenwedstrijd was team Nederland de sterkste ploeg, maar dat mocht geen verrassing zijn. IJsbrand Chardon werd hierin geflankeerd door Koos de Ronde en Theo Timmerman. De Hongaarse vierpanmenners mochten de zilveren teammedaille meenemen naar huis. Het erepodium werd vervolledigd door team Duitsland, zij kregen de bronzen medaille omgehangen. Het team van Belgie eindigde op de 10e plaats. Dit jaar zal er ook weer worden gestreden om de prijzen, lukt het Boyd Exell en TeamNL om hun titels te verdedigen?

Voor deze beide kampioenschappen, de eventing en de vierspannen, is vandaag de kaartverkoop van start gegaan. Je kunt kiezen uit drie verschillende soorten kaartjes: normale, een vaste plek op de tribune of een voor het VIP-paviljoen. Bij die laatste heb je je eigen lounge, krijg je een welkomstdrankje en een eigen parkeerplaats vlakbij het wedstrijdterrein. Naast de wedstrijden is er ook een gezellig strodorp met eetgelegenheid en mogelijkheden tot shoppen. Wil je iets luxer eten, dan is er een verfijnd restaurant met uitzicht op de wedstrijdpistes. Uiteraard is er ook gedacht aan parkeergelegenheid. Tussen de parking en de ingang van het wedstrijdterrein rijdt een pendelbus. Je kunt dus aanwezig zijn bij acht dagen geweldige paardensport in Italië! Informatie over het evenement en hoe je kaarten kunt kopen, vind je op de website van het evenement. Hierbij dient uiteraard wel rekening gehouden te worden met eventuele coronamaatregelen die dan gelden.

Van 17 juli 2024 t/m 28 juli 2024 heb ik vakantie. Voor vragen aan de NR graag een PB naar het account van de Nieuwsredactie sturen. Dank u!
Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie