Hartog Paardenvoeders legt de nadruk op voorbereiding en harmonie

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Hartog Paardenvoeders legt de nadruk op voorbereiding en harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 10:56

KNHS
Sport

Afbeelding
Edwin Hoogenraat. Foto: Nayomie


Dit jaar vindt de rijstijlcompetitie KNHS-Hartog Trophy met een kleine maar heel belangrijke aanpassing plaats. De deelnemers worden zoals voorgaande edities beoordeeld op het springen en gaan in de ring, maar nieuw is dat zij van een onafhankelijke coach ook een beoordeling krijgen toegekend voor de wijze van losrijden. “Hier heb ik me echt hard voor gemaakt. Deze competitie en het succes ervan gaat me aan het hart”, vertelt springbondscoach van de jeugd Edwin Hoogenraat. Zondag 13 februari is de tweede wedstrijd van de competitie, in de aanloop kijken we terug naar de competitieopening.

Wekelijks ziet Hoogenraat jonge talenten aan zich voorbijgaan. “Dat ruiters en amazones talent hebben is een geweldig uitgangspunt. Samen met Hartog probeert de KNHS hen niet alleen kansen te bieden, maar ook extra bewust te maken dat een goed gesprongen proef mede afhankelijk is van een goede voorbereiding.” Lees hier meer over de eerste wedstrijd in Kronenberg.

Handvaten
Voorgaande jaren hadden we al iemand op het voorterrein staan die begeleiding bood, maar dat kwam helaas niet echt van de grond. Nu dat we een aparte trainer hebben die de combinaties op het voorterrein gadeslaat, ontvangen we meer informatie en kunnen we ook meer handvaten bieden voor eventuele verbetering.”

Onder controle
“Dat jonge ruiters onder het toeziend oog van de coaches met zenuwen te maken krijgen, is niets nieuws. Die zenuwen onder controle houden en tegelijk hun paarden fijn en rustig voorbereiden op de springproef is een speerpunt.” Daar weet de winnaar van de Young Riders rubriek in de eerste wedstrijd in Kronenberg, Tobias Luikens, alles van. De 19-jarige ruiter bracht drie paarden aan de start in de YR-rubriek en veroverde naast de eerste plaats ook de derde. “Het voorterrein kan soms best hectisch zijn. Je moet zelf zorgen dat je er de rust in houdt. Voor jezelf en je paard”, begint Luikens te vertellen.

Groeiproces
Het paard waarmee Luikens derde werd is extra speciaal voor hem. “Als je een jaar geleden had voorspeld dat we met dit paard in een prijsuitreiking zouden staan, dan hadden we je uitgelachen. Dit paard is nu acht, dus jong is hij niet meer, maar hij is al zijn hele leven redelijk spooky. Ik heb hem overgenomen van een andere ruiter en echt mijn best gedaan om zijn vertrouwen te winnen. Hij is naast bang van zijn eigen schaduw, ook nogal huiverig voor andere paarden. Het is mijn taak hem zo ontspannen mogelijk te houden. Thuis wil dat zeggen dat ik heel veel tijd steek in herhalen van oefeningen en hem veel beloon. Op concours geef ik hem de ruimte en probeer hem zo goed mogelijk te begeleiden. De ervaring die we in deze competitie opdoen is ook weer mooi meegenomen.”

Meten is weten
Tobias was niet de enige ruiter die zich meermaals in de prijzen reed. Siebe Leemans is ondanks zijn 15 jaar jong al een routinier in de KNHS Hartog Trophy. “Ik heb bij de pony’s al een deze competitie gereden, dus ik wist in grote lijnen wat het inhoudt en waar op gelet wordt. De toevoeging van het meekijken en punten op het voorterrein vind ik heel goed. Je kunt naderhand ook overleggen met de coaches waarom je bepaalde punten hebt gekregen en ze geven desgewenst advies over wat er beter kan.”

Balans opmaken
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niets anders heb gedaan dan anders op het voorterrein. Want juist als je wat gaat veranderen dan gaat het fout. Je moet niet anders rijden omdat iemand meekijkt, maar bewust nadenken over waarom je iets doet en of dat het gewenste resultaat oplevert. Als je je paard op het voorterrein goed onder controle hebt, dan is de kans dat je in de proef voor verassingen komt te staan klein. Het paard waarmee ik gewonnen heb wil altijd graag voor je werken, maar ze is wel alert en dus moet ik dat ook zijn. De controle is dus extra belangrijk. Lichamelijk heeft ze de tijd nodig om zicht te ontwikkelen, dus ik doe er veel oefeningen meer om haar flexibeler te krijgen, zowel met de dressuur als het springen. Wedstrijden als deze zijn dan mooi om de balans op te maken en kijken waar je staat.”

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hartog Paardenvoeders legt de nadruk op voorbereiding en harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:23

Goed bezig! hopelijk volgen anderen dit iniatief ook om het losrijden mee te gaan nemen.