NRPS keurt zes hengsten goed bij Stal van de Sande

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103249
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

NRPS keurt zes hengsten goed bij Stal van de Sande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 20:15

Persbericht NRPS
Fokkerij

Afbeelding
Mister Diamond. Foto: Sandra Nieuwendijk


De hengstenkeuringscommissie van het NRPS heeft gisteren een vruchtbaar bezoek gebracht aan Stal van de Sande en daar met groot genoegen zes hengsten goedgekeurd.

Naast For Ferrero, die met Kim Koolen al is gevorderd tot het ZZ-Zwaar, gaat het om de net 5-jarige Mister Diamond (Sir Donnerhall x First Final) en de net 4-jarige Night Shadow (Guardian S x Florencio x Havidoff), de aan hem verwante Next Level (Jarville x Prestige, zelfde grootmoeder), en de For Ferrero-zonen Nirvano (mv. Charmeur) en Nescio (mv. Osmium).

Commissievoorzitter Gert Teunissen was opgetogen zo’n collectie interessante, echte fokhengsten te kunnen verwelkomen (“ik wilde dat je er nog een paar meer had”) en Peter van de Sande (“ja, dat wilde ik zelf ook!”) liet weten blij te zijn met de start van een nieuwe samenwerking met het NRPS, die naar zijn zeggen hopelijk tot in lengte van jaren zal voortbestaan.

Van de Sande: “Ik geniet ervan om de hengsten te zien opgroeien, ze te zien rijden. Ik besef ook dat er op deze jonge leeftijd heel wat op ze af komt, en wil dat de impact aanvaardbaar blijft. De manier waarop het NRPS de aanleg van de hengsten test, spreekt mij aan. De jonge paarden worden veel minder zwaar belast. Ze staan gewoon thuis en ontwikkelen zich onder hun eigen ruiter, waardoor ze veel minder stress te verwerken krijgen. Het gaat in eerste instantie om de aanleg, en die is goed te beoordelen als een commissie ze één keer per maand te zien krijgt. Daarna moet het toch in de sport gebeuren. De sport geeft veel meer info dan een test van 21 of 35 dagen.”

De zes hengsten zijn eerder aangewezen c.q. goedgekeurd bij KWPN en verschillende buitenlandse stamboeken. Twee 3-jarige hengsten van Van de Sande zijn ook KWPN-aangewezen, en staan op de deelnemerslijst voor de reguliere hengstenkeuring van het NRPS, volgende week donderdag en vrijdag in Ermelo.

Foktechnische informatie over de hengsten staat hier: https://nrps.nl/nieuws/i922/meer-over-d ... e-hengsten
Meer info in de hengstendatabase van het NRPS https://nrps.nl/dekhengsten/hengstendatabase

Suzanne F.

Berichten: 50066
Geregistreerd: 03-03-01

Re: NRPS keurt zes hengsten goed bij Stal van de Sande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:18

Zo dat is een mooi resultaat!

manubres

Berichten: 2823
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: NRPS keurt zes hengsten goed bij Stal van de Sande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:28

Jee, wat ontzettend goed dat de hengsten gewoon in eigen omgeving mogen blijven..chapeau! Dat zijn ontwikkelingen richting paardvriendelijker omgang met paarden *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Re: NRPS keurt zes hengsten goed bij Stal van de Sande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 00:11

Betekent dit nu dat de hengsten voortaan doorgaan onder het NRPS?