Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie
Nog geen twee maanden na hun partnerschap moest de Oostenrijkse U25 Grand Prix-ruiter Nicola Ahorner afscheid nemen van haar nieuwe GP-schoolmeester Ludwig der Sonnenkönig. De hengst bezweek aan een zware koliekaanval.
Ludwig der Sonnenkönig was een 15-jarige Oldenburger hengst van London Swing x Liberator x Directeur. Hij is gefokt door Christian Richter.
In veel handen geweest
De prachtige voshengst met zijn lange kenmerkende manen heeft een lange carrière achter de rug met verschillende ruiters over verschillende continenten.
Het paard was eerst eigendom van de Spaanse Marianna Pinyol Garcia en maakte zijn wedstrijddebuut in 2010 onder Anna Pfeilsticker, die hem tot 2013 naar L-niveau bracht. Daarna werd hij verkocht aan de Britse Sam Duckworth, die hem in mei 2014 voor het eerst op M-niveau en uiteindelijk in de Grand Prix startte tot hij eind 2016 werd verkocht.
Ludwig der Sonnenkonig verhuisde naar Helgstrand Dressage in Denemarken om verkocht te worden. Hij werd voor het eerst in Denemarken uitgebracht door Joao Moreira. Eind 2017 nam de Deense Under 25 amazone Victoria Vallentin hem over. Ze waren in de running voor een teamplek voor de Wereldruiterspelen van 2018, maar werden verslagen door Betina Jaeger op Belstaff in de CDIO Aken WEG-teamkwalificatiewedstrijd. Als troost ging Vallentin naar de 2018 Europese kampioenschappen onder 25 jaar in Exloo, waar ze in de korte Grand Prix proef brons won. In 2019 won het duo de Deense kampioenschappen onder 25 jaar.
In september 2019 leasde de Japan Racing Association Ludwig der Sonnenkonig van Helgstrand Dressage als Kazuki Sado's Olympische hoop voor 2020 in Tokio. Het paar maakte hun CDI debuut op de 2019 CDI Waregem. Het paar werd het best scorende duo van Japan in Europese wedstrijden, maar de druk kreeg ze te pakken op de Olympische Spelen van 2021 in Tokio, waar het paard overtraind raakte. Ondanks dat ze hun best deden, noteerde Ludwig 62,531% in de Grand Prix. Het was hun laatste optreden samen.
Verkocht naar Oostenrijk
In de herfst van 2021 kocht de Oostenrijker Nicola Ahorner Ludwig als Grand Prix schoolmeester. Helaas was hun partnerschap van korte duur. Op 21 december kreeg de hengst een zware koliekaanval en kon niet meer gered worden.
"We reden 's ochtends en 's avonds kreeg hij extreem veel koliek", vertelt een ontredderde Ahorner aan Eurodressage. "We hebben hem meteen naar de kliniek gebracht, maar het was al te laat."
Ahorner, die geneeskunde studeert aan de universiteit, voegde eraan toe: "Hij betekende zo veel voor me, ook al heb ik hem niet echt lang gehad. Hij was zo'n speciaal paard en ik ben zo dankbaar dat ik hem in mijn leven had. Ik had gehoopt hem een geweldig thuis en een fantastisch pensioen te kunnen geven."
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account