Rianne Sibma: ‘Oscar kon recht in je ziel kijken’

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Rianne Sibma: ‘Oscar kon recht in je ziel kijken’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 17:46

Phryso.com
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Op 2 februari overleed Sterruin Oscar (Brend 413 x Fêde 350) aan acute koliek. De 18-jarige was niet maar zo een Fries paard. Hij was één van de ‘therapeuten’ bij Eqrian, de coachingspraktijk van Rianne Sibma. ‘We hebben veel paarden en zijn ook wel gewend om met tegenslagen om te gaan, maar we zijn nog nooit zo ontdaan geweest. De dood van Oscar was niet alleen voor ons heel verdrietig, maar ook de vele klanten waar hij mee gewerkt heeft waren aangeslagen. Oscar betekende voor hen bescherming, moed en kracht.’

Van hengstenselectie tot coachingspaard
Oscar van ‘t Maarssens Veen was 2,5 jaar toen hij bij Stal Sibma in Rottum op stal kwam. Piet zou de hengst, gefokt door de familie Schalkwijk uit Maarssen, voorbereiden voor de eerste bezichtiging. ‘Ik was onder de indruk van hem’, herinnert Rianne – toen 25 jaar – zich nog goed. ‘Met Oscar had ik meteen een klik.’ Oscar kwam tot de tweede bezichtiging en Rianne kon Piet overhalen de hengst te kopen toen hij beschikbaar kwam. ‘Hij was eigenlijk ons eerste eigen paard. Sinds die dag werd hij mijn grote vriend.’
Paarden kwamen en gingen bij Stal Sibma, maar Oscar bleef, werd startgerechtigd in de Z-dressuur en vervulde een nieuwe rol toen Rianne in 2018 haar coachingspraktijk begon waarbij ze naast team- en leiderschapscoaching ook mensen met een trauma helpt. ‘Oscar was mijn gouden kracht. Wat hij voor mij deed, deed hij ook voor de klanten. Hij keek recht in hun ziel, gaf ze vertrouwen, vouwde zich om hem heen om te beschermen en daar putten ze moed en kracht uit.’

Grote indruk gemaakt
Ondanks 1.74 meter stokmaat maakte hij zich klein en gaf mensen het gevoel veilig te zijn. ‘Dan gebeurt er fysiek ook wat met mensen. Dat positieve gevoel wordt een hulpbron die ze weer oproepen op momenten dat het even niet lekker gaat. Sommigen hadden zelfs een foto van Oscar bij zich, terwijl anderen zeiden dat Oscar na een sessie geen dag uit hun gedachten was’, noemt Rianne die toevoegt dat de collega’s van Oscar het werk nu overnemen. ‘Hij heeft bij zoveel mensen indruk gemaakt, dat realiseerden wij ons pas toen hij er niet meer was.’ Oscar stond altijd in box 1, het belangrijkste paard van stal. Een grote goedzak, 200% betrouwbaar en hij zette nooit een stap verkeerd, beschrijft Rianne. ‘En hij mankeerde ook nooit wat. Dat hij zoveel heeft betekend is een grote troost.’

kimmie261

Berichten: 19368
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Rianne Sibma: ‘Oscar kon recht in je ziel kijken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:03

Wat een geweldig paard was Oscar, hier heb ik ook van die super lieve ( friese) paarden staan , wel een groot verlies voor ze, 18 is nog niet heel oud...