Mio d'Baugy overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Mio d'Baugy overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 19:37

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI Photos.

Mio d'Baugy, een goedgekeurde Belgisch Warmbloed-hengst die op internationaal Grand Prix niveau uitkwam met Johan Zagers en Andrea Landy-Silling, is half januari 2022 overleden. Hij werd 32 jaar.

De vader van Mio d'Baugy is Sheyenne d'Baugy en zijn moeder Cherry (v. Feinschnitt I van de Richter x Istamboul x Dwinger x Allermeist). Hij werd geboren in 1989.

Goedgekeurde BWP-hengst
Mio was in eigendom van Marcel van Dijck. Hij was een goedgekeurde BWP-hengst en stond ter dekking bij Van Dijck in Broechem, België.

In eerste instantie werd hij uitgebracht als springpaard, maar in 1995 maakte hij de overstap naar de dressuur, toen de in België gevestigde Grand Prix-ruiter Johan Zagers de teugels overnam van de toen zesjarige hengst.

Internationaal debuut
Zagers trainde Mio d'Baugy naar Grand Prix-niveau. "Na zijn carrièreswitch van springpaard naar dressuurpaard was hij succesvol op M- en S-niveau", herinnert Johan Zagers zich. "In zijn verdere training had hij moeite met de piaffe, maar toen hij het eenmaal begreep, was de piaffe-passagereeks zijn favoriete oefening."

De combinatie maakte zijn Duitse nationale wedstrijddebuut op M-niveau in Wulfrath in juni 1996 en een jaar later reden ze hun eerste Prix St. Georges-proef in Emmerich-Elten. Hun eerste Grand Prix was in 1999.

Zagers en Mio d'Baugy maakte hun internationale wedstrijddebuut tijdens CDI Le Touguet in Frankrijk, van 11 tot 13 mei 2001. Ze behaalden een score van 63,535% in de Grand Prix Special.

Andrea Landy-Silling
Mio werd direct na zijn debuut in Le Touquet verkocht aan Peter Silling, voor zijn toenmalige vrouw Andrea Landy-Silling, die toen bij Zagers trainde.

De twaalfjarige Mio d'Baugy werd Andrea's eerste Grand Prix-paard en leermeester. Ze startte hem voor het eerst in juli 2001 in Köln-Leverkusen op S-niveau en in september reden ze hun eerste Inter II-proef in Mainz.

Het CDI-debuut van Andrea en Mio was in Italië, in Pegaso in juni 2002. Ze eindigden daar als vijfde. Ze startte de hengst in 2006 op internationale wedstrijden in Rotterdam, Saumur, Moskou, Pompadour, Zwolle, Lipica en Piber. Hun meest actieve internationale wedstrijdjaar was in 2005. Op nationaal niveau startten ze in de Hamburg Derby ze werden in 2003 regionaal kampioen van Rijnland.

Hun laatste wedstrijd was in april 2006 in Hünxe.

Pensioen
Terwijl Landy haar Grand Prix-carrière vervolgde met Munchhausen TSF en Laverno NRW, ging Mio d'Baugy met sportief pensioen in 2006.

Hij bracht zijn pensioen door in de stallen van Volker Eibel in Lerchenhof, bij Keulen.

"In je 33e levenjaar (note: Mio was geboren in 1989) heb je besloten dat je lang genoeg had geleefd en besloot je naar de eeuwige groene weide te gaan", schreef Andrea Landy. "Ik liet je met heel veel tranen in mijn ogen en mijn hart gaan, wetende dat je het goed zou krijgen aan de andere kant. We hebben een geweldige tijd samen gehad, mijn lieve Mio. Je hebt me geholpen de sprong naar de Zware Tour in de dressuur te maken."

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JPitty op 09-02-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie