Peter over Jeroen en Koedie : Voor topsportpaarden heb je en-en nodig

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Peter over Jeroen en Koedie : Voor topsportpaarden heb je en-en nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 18:48

Phryso
Sport

Afbeelding
Marc Peter Spahn en Jeroen. Foto: aniek1985.


Peter klinkt vrolijk en tevreden wanneer hij terugblikt op de subtopwedstrijd in Exloo van afgelopen weekend. "Ik ben heel tevreden, het gevoel wat Jeroen gister gaf, geeft veel drive voor de komende wedstrijden. Als het zo goed gaat, weet je weer even waarvoor je traint."

Jeroen steeds beter en beter
Met 68,33% en een eerste plek in de Grand Prix bewijst de combinatie dat er iets goed gaat in de trainingen. Volgens Peter gaat het thuis eigenlijk altijd erg fijn en is hij juist op zoek naar dat gevoel wanneer hij op concours gaat met de elfjarige Anders 451 nakomeling. "In de ring weet ik wel dat Jeroen het voor me doet, het inrijden is nog wel eens lastig. Met drukte in de inrij-baan kan hij wel eens heftig reageren, terwijl ik bij het inrijden graag de proef even doorloop en wat oefeningen vraag. Als er dan veel combinaties om ons heen aan het rijden zijn wordt Jeroen wat onzeker, waardoor we uiteindelijk toch iets minder zelfverzekerd de baan in gaan."
Maar van dit alles was zondag 6 februari geen sprake in Hippisch Centrum Exloo, er heerste een fijne rust bij het inrijden, er was genoeg ruimte voor iedereen en Jeroen liet zich binnen en buiten de baan van zijn beste kant zien. "Hij wordt steeds beter en beter", lacht de ruiter uit Niebert.

Zonder sokken de baan in
Wat de oplettende lezer wellicht al was opgevallen aan de foto bij dit stuk, is dat Jeroen Poll zonder sokken in de ring verschijnt tegenwoordig. "Persoonlijk heb ik geen gevoel bij enorme manen en sokken", legt Peter uit. "Het is voor het rijden eerder onhandig, in het geval van zware manen krijg je slagen in de manenkam en zonder sokken is de paswisseling van het paard ook veel rustiger, er slingert niet nog iets achteraan."

Daarnaast is het ook een bewuste keuze met het oog op de internationale toekomst van Jeroen. "Wij zijn elke dag bezig met sport en hygiëne, ik rij de paarden graag buiten, ook wanneer het nu natter is. Wil ik aan de start verschijnen in het buitenland, moeten de benen in topconditie zijn, dat is makkelijker te managen als het beenwerk droog is nadat ik er een handdoek overheen haal." Uiteraard wordt er in het geval van Elias 494 niet aan manen of sokken gezeten: "Elias is een dekhengst, daar is zijn behang onderdeel van zijn identiteit."

Anders 451 levert sportpaarden voor iedereen
Naast Jeroen Poll verscheen Peter met nog een Anders 451 nakomeling in de baan: de elfjarige sterruin Koedie haalde zijn eerste Nederlandse Prix St. Georges winstpunt op weg naar het Sport-Elite predicaat. "Ik ken Koedie al van jongs af aan en zie hem vaak in clinics met zijn eigenaresse in Noorwegen. Ik heb het altijd een talentvol paard gevonden en wist dat ze samen wel op dit niveau zouden komen." Koedie en zijn eigenaresse Merete C. Myhre behaalden samen al een eerste punt in de PSG, wat volgens Peter nog maar eens bevestigd wat een fijne paarden zijn vroegere topper Anders 451 aflevert. "Zelfs ruiters die nog nooit zo hoog in de dressuur hebben gereden, worden meegenomen door de paarden. Die werk-instelling en het gemak in de oefeningen van de Anders 451 nakomelingen is ongekend."

Hier ligt voor Peter zijn passie en ook uitdaging: waar andere trainingstallen wellicht de focus meer op keuringen en fokdagen hebben, is Stal Baron-Spahn bevlogen zoveel mogelijk Anders 451 nakomelingen Sport-Elite te krijgen. "Misschien waren de nakomelingen als driejarigen niet de meest spannende bewegers, maar wel in alle gangen én in de kop goed. Het gaat om en-en. Beweging, gezondheid en intelligentie zorgt voor topsport-paarden en daar zet ik mij voor in."