Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 18:02

Belgium.be
Algemeen
Ingezonden door sylviel

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.


In de loop van 2022 zullen nieuwe regels van toepassing zijn met betrekking tot de identificatie en het houden van paarden en ezels. Deze regels vloeien voort uit een nieuwe Europese wet met als doel de gezondheidsnormen en de veiligheid van de voedselketen te versterken.

De registratie van de plaatsen waar paarden en ezels worden gehouden
Als particulier of professioneel verantwoordelijke van een plaats waar paarden en/of ezels worden gehouden, zal je deze plaats (weide of gebouw) vanaf 9 februari via de website http://www.horseid.be/extranet moeten registreren. Deze verplichte registratie maakt het, indien nodig, mogelijk om alle paardachtigen op te sporen die in contact zijn geweest met een paard of een ezel met een gereglementeerde ziekte.

Op het einde van de overgangsperiode van 6 maanden, zal de houder zijn veulen niet meer kunnen identificeren als de plaats waar het wordt gehouden niet is geregistreerd. Je bent als houder van het dier dan in overtreding met de wetgeving en kan met sancties worden bestraft. Jouw paard/ezel mag niet weggegeven, verkocht of geslacht worden.

Bijhouden van een register van paarden en ezels die in je inrichtingen aanwezig zijn
Als persoon die verantwoordelijk is voor een plaats waar paarden en/of ezels worden gehouden, moet je ook een register van paarden, ezels die in je inrichtingen aanwezig zijn, bijhouden. Je vindt verschillende modellen van register op de website van de Belgische Confederatie van het Paard.

Via dit register is het mogelijk om te allen tijde te weten welke paardachtigen in de inrichting aanwezig zijn of er zijn geweest, steeds met het doel om in geval van ziekte de plaatsen te kunnen traceren waar de paarden/ezels verblijven of verbleven hebben.

Gebruik van nieuwe modellen van identificatiedocumenten
Elk paard/elke ezel dat/die in België verblijft, is correct geïdentificeerd als:

  • er een identificatiedocument beschikbaar is dat overeenstemt met het Europese model
  • er een microchip (chip) langs de linkerkant van de hals is ingeplant
  • het paard/de ezel in de databank Horseid is ingevoerd.

Na 28 januari zullen er nieuwe paspoortmodellen gebruikt voor nieuw geïdentificeerde ezels en paarden. De eerste delen met de gezondheidsinformatie zijn aangepast en de veiligheidsvoorschriften zijn aangescherpt. De vroegere documenten die vóór 2022 afgeleverd zijn, blijven evenwel geldig.

Een paard of en ezel kan niet worden verplaatst, verkocht of weggegeven zonder identificatiedocument.

Uitsluiting uit de voedselketen via een dierenarts of de bevoegde autoriteit
Met deze nieuwe wet hebben alleen dierenartsen, het FAVV of de BCP de mogelijkheid om een paard of een ezel definitief uit de voedselketen uit te sluiten door de ad hoc rubriek van het identificatiedocument in te vullen. Afgezien van de beslissing tot uitsluiting die om administratieve redenen door de overheid is genomen, is de enige reden om een paard/ezel uit te sluiten van slachting voor menselijke consumptie inderdaad de toediening van bepaalde geneesmiddelen.

De toepassing van de wetgeving betreffende de identificatie en het houden van paardachtigen wordt toevertrouwd aan de Belgische Confederatie voor het Paard
De FOD Volksgezondheid heeft zijn verantwoordelijkheid voor de identificatie van paardachtigen aan de Belgische Confederatie voor het Paard toevertrouwd. BCP is verantwoordelijk voor het beheer van de centrale databank voor de paarden en ezels (HorseID), de registratie van de plaatsen waar de paarden en ezels worden gehouden, de inzameling, het beheer en de correctie van de gegevens betreffende de identificatie en de registratie van de paarden en ezels, de exploitanten en de inrichtingen in HorseID.

De fokverenigingen zullen de identificatiedocumenten blijven afleveren voor paarden die in een stamboek moeten worden ingeschreven.

Voor meer informatie over de registratieprocedure, ga naar CBC-BCP.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:36

Weet iemand hoe het zit met adoptiepaarden? (ik heb er 2 namelijk)

En moet ik dat register bijhouden of mijn weidebazin?

Leen27
Berichten: 68
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:46

Je moet enkel op het paspoort van je paarden laten registreren waar ze staan. Verder zou er niets veranderen. Zelf wacht ik nog even tot Paardenpunt dit communiceert. Zij zijn altijd heel duidelijk en hebben vriendelijke medewerkers die je met alle vragen verder helpen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2474
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:15

Ik heb toen ik naar België verhuisde vorig jaar mijn paard geïmporteerd. Dus export keuring bij de nvwa en daarna import keuring in België weer. Ik denk dat ik daarmee voldoende gedaan heb?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:46

Leen27 schreef:
Je moet enkel op het paspoort van je paarden laten registreren waar ze staan. Verder zou er niets veranderen. Zelf wacht ik nog even tot Paardenpunt dit communiceert. Zij zijn altijd heel duidelijk en hebben vriendelijke medewerkers die je met alle vragen verder helpen.
OK maar eris maar 1 paard die op mijn naam staat bij de BCP. Die ander 2 mogen niet op mij geregistreerd worden omdat ze geadopteerd zijn. Alle... Die ik van Nederland heb mag niet, die ander kan ik wel aan de bokker vragen van wie ik hem heb.

Maar mijn weide heeft geen adres. Ik weet ook de coördinaten niet ervan.

sylviel
Berichten: 551
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:52

Nee,enkel op paspoort is niet ok. Kennis van me heeft enorme boetes gekregen bij controle.

Je paarden moeten al lange tijd geregistreerd staan via horseid. Ook bij wijzigingen (verkoop,sterfte) moet dit hier worden doorgegeven. Mijn veulen is automatisch door stamboek daar ook geregistreerd onder mijn naam.

Vroeger stond op het mutatiedocument ook de houder. Dit moet nu worden doorgegeven via horseid. Dus waar je paarden staan. Mijn paarden staan aan huis,dus heb ik mijn adres geregistreerd.

In Nederland is dit al.

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:59

sylviel schreef:
Vroeger stond op het mutatiedocument ook de houder. Dit moet nu worden doorgegeven via horseid. Dus waar je paarden staan. Mijn paarden staan aan huis,dus heb ik mijn adres geregistreerd.


Dit klopt toch niet? Volgens mij is de houder degene van wie het paard is. Als ik in Horseid kijk, zie ik mijn eigen gegevens en eigen adres staan bij "houder", terwijl mijn paard niet in mijn achtertuin staat. Adres waar paard staat staat er niet in. Ik heb ooit eens contact gehad met de BCP toen mijn paard verhuisde van stal (wel al lang geleden) en daar zeiden ze toen dat je daarvoor geen mutatie moest doorgeven.

Yontheke

Berichten: 4461
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:07

Eilandje schreef:
sylviel schreef:
Vroeger stond op het mutatiedocument ook de houder. Dit moet nu worden doorgegeven via horseid. Dus waar je paarden staan. Mijn paarden staan aan huis,dus heb ik mijn adres geregistreerd.


Dit klopt toch niet? Volgens mij is de houder degene van wie het paard is. Als ik in Horseid kijk, zie ik mijn eigen gegevens en eigen adres staan bij "houder", terwijl mijn paard niet in mijn achtertuin staat. Adres waar paard staat staat er niet in. Ik heb ooit eens contact gehad met de BCP toen mijn paard verhuisde van stal (wel al lang geleden) en daar zeiden ze toen dat je daarvoor geen mutatie moest doorgeven.


Bij mij staat bij houder wel gewoon het adres van mijn stalling want daar wordt mijn paard "gehouden".

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:29

Yontheke schreef:
Bij mij staat bij houder wel gewoon het adres van mijn stalling want daar wordt mijn paard "gehouden".


Ik heb even gegoogeld en kwam uit bij instructiefilmpjes van Horseid. Ik vind het niet 100% duidelijk maar mijn voorlopige conclusie is:
- De houder is de eigenaar. In één van de filmpjes wordt namelijk gezegd dat als je de houder verandert (naar de staleigenaar bijv.), dat het paard dan niet meer in jouw overzicht van paardachtigen staat maar in het overzicht van de nieuwe houder. Die kan dan op zijn beurt een nieuwe houder aanduiden, doorgeven dat het paard overleden is, uitgesloten moet worden van de slacht, enz. maar dat lijkt me iets te zijn dat je als eigenaar moet kunnen en niet als stalhouder.
- Als je paard niet op je eigen adres verblijft en verhuist kan je dit blijkbaar bij mutaties aangeven via “bedrijfsplaats” (enkel als de stal nog geen inrichtingsnummer heeft).

Edit: Ik heb ook de mail teruggevonden van de BCP (is wel al van 2008, de tijd vliegt) en toen kreeg ik als antwoord “het adres waar het paard staat wordt niet op het mutatiedocument vermeld, dus een verhuis dient niet gemeld te worden”.
Dat is dus blijkbaar ondertussen achterhaald want je kan in horseid de bedrijfsplaats registreren. Bij mij staat de bedrijfsplaats er niet in, want ik ben altijd verdergegaan op dat oude antwoord van de BCP.

In het artikel hierboven staat “Als persoon die verantwoordelijk is voor een plaats waar paarden en/of ezels worden gehouden, moet je ook een register van paarden, ezels die in je inrichtingen aanwezig zijn, bijhouden. ”
Ik ga er dus vanuit dat de staleigenaar het nodige gaat doen.

Yontheke

Berichten: 4461
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:02

Eilandje schreef:
Yontheke schreef:
Bij mij staat bij houder wel gewoon het adres van mijn stalling want daar wordt mijn paard "gehouden".


Ik heb even gegoogeld en kwam uit bij instructiefilmpjes van Horseid. Ik vind het niet 100% duidelijk maar mijn voorlopige conclusie is:
- De houder is de eigenaar. In één van de filmpjes wordt namelijk gezegd dat als je de houder verandert (naar de staleigenaar bijv.), dat het paard dan niet meer in jouw overzicht van paardachtigen staat maar in het overzicht van de nieuwe houder. Die kan dan op zijn beurt een nieuwe houder aanduiden, doorgeven dat het paard overleden is, uitgesloten moet worden van de slacht, enz. maar dat lijkt me iets te zijn dat je als eigenaar moet kunnen en niet als stalhouder.
- Als je paard niet op je eigen adres verblijft kan je dit blijkbaar bij mutaties aangeven via “bedrijfsplaats” (enkel als de stal nog geen inrichtingsnummer heeft).

Edit: Ik heb ook de mail teruggevonden van de BCP (is wel al van 2008, de tijd vliegt) en toen kreeg ik als antwoord “het adres waar het paard staat wordt niet op het mutatiedocument vermeld, dus een verhuis dient niet gemeld te worden”.
Dat is dus blijkbaar ondertussen achterhaald want je kan in horseid de bedrijfsplaats registreren. Bij mij staat de bedrijfsplaats er niet in, want ik ben altijd verdergegaan op dat oude antwoord van de BCP.

In het artikel hierboven staat “Als persoon die verantwoordelijk is voor een plaats waar paarden en/of ezels worden gehouden, moet je ook een register van paarden, ezels die in je inrichtingen aanwezig zijn, bijhouden. ”
Ik ga er dus vanuit dat de staleigenaar het nodige gaat doen.


Sorry, ik keek scheel. Het adres van de stalling staat inderdaad bij bedrijfsplaats en bij houder staat gewoon mijn naam, geen adres, en de datum sinds wanneer ik houder ben.

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:11

Zijn dit de regels die wij in Nederland vorig jaar in hebben gevoerd?
Die zijn Europees, vandaar.

Misschien kunnen jullie daar nog tips uit halen uit de topics toen?
Want ik ga er vanuit dat een houder of eigenaar in België hetzelfde is als in Nederland?


Ik ben bijvoorbeeld de eigenaar van mijn 2 paarden.
Hier aan huis blijf ik de eigenaar en houder.
Maar stal ik ze ergens, ben ik nog steeds eigenaar maar de pensioneigenaar de houder.

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:19

DuoPenotti schreef:
Ik ben bijvoorbeeld de eigenaar van mijn 2 paarden.
Hier aan huis blijf ik de eigenaar en houder.
Maar stal ik ze ergens, ben ik nog steeds eigenaar maar de pensioneigenaar de houder.



Zal vermoedelijk niet helemaal hetzelfde zijn want horseid is een Belgische databank.
Het woord “eigenaar” wordt hier nergens gebruikt, enkel “houder”. Na mijn opzoekwerk van deze namiddag ben ik er 99,9% zeker van dat men met houder de eigenaar bedoelt (hier in België) aangezien dit degene is die verantwoordelijk is voor het paard, de beslissingen neemt, ...
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 10-02-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 31744
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:20

Oke jammer, dan heb je ook niets aan de topics die hier vorig jaar over gegaan hebben.
De databank is dan anders, maar had gehoopt voor jullie de termen wel hetzelfde.
Helaas....

petraaken

Berichten: 44266
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:48

Met andere woorden als je paard al is opgegeven in Horseid moet je eigenlijk niets veranderen als ze aan huis staan.

Vind het zelf enorm warrig over komen en vooral ik heb er nog niets over gehoord op radio en TV. Ze denken dat iedereen die paardachtigen houdt op social media zit en hele dagen op dat internet zit waar je hedentage bijna niet meer weet wat echt nieuws en wat vals nieuws is.

Plop1997

Berichten: 1423
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:52

sylviel schreef:
Nee,enkel op paspoort is niet ok. Kennis van me heeft enorme boetes gekregen bij controle.

Je paarden moeten al lange tijd geregistreerd staan via horseid. Ook bij wijzigingen (verkoop,sterfte) moet dit hier worden doorgegeven. Mijn veulen is automatisch door stamboek daar ook geregistreerd onder mijn naam.

Vroeger stond op het mutatiedocument ook de houder. Dit moet nu worden doorgegeven via horseid. Dus waar je paarden staan. Mijn paarden staan aan huis,dus heb ik mijn adres geregistreerd.

In Nederland is dit al.


Is in Nederland dan ook een website zoals horseid waar je als eigenaar geregistreerd moet staan?

Kiwiaa

Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:03

Mijn oude paard stond nog niet op mijn adres (mutatie is van 2006 dus pré digitale databank haha) mijn nieuwe paard wel al automatisch (bedrijfsplaats? Maar heb geen bedrijf...) dus heb een inrichting aangemaakt en daar beide paarden opgezet via mutaties. Zo lijkt het oké. >;)

Wat ik met mijn adoptieshet aan moet, geen idee... Heb zijn paspoort ook niet enkel een contract van opvang :o? Dus geen chip/euln nummer om hem op te zoeken.

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:28

petraaken schreef:
Met andere woorden als je paard al is opgegeven in Horseid moet je eigenlijk niets veranderen als ze aan huis staan.


Dat is niet zoals ik het begrijp. Volgens mij moet je een inrichting aanmaken op je huisadres.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:30

Idd je moet een inrichting maken. En ook nog eens een register bijhouden. Dus meer dan alleen je paard registreren op horseid.

Ik ben gisteravond bezig geweest met alles.

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:34

Ik vond nog volgende definitie van “houder”:
Ingevolge Verordening (EG) 504/2008 en het wijzigend KB wordt vanaf 1.7.2009 het begrip “sanitair verantwoordelijke” vervangen door het begrip “houder”. De definitie van een “houder” is zeer ruim: het is “elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die het eigendomsrecht heeft over of in het bezit is van een paardachtige of belast is met het onderhouden ervan, al dan niet tegen financiële vergoeding, zowel permanent als tijdelijk, ook tijdens het permanent vervoer, op markten of tijdens wedstrijden, races of culturele evenementen”.

Duidelijk hé -O-

Kiwiaa

Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:44

Da's weer op zijn Belgisch idd :=

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:57

Yep net zoals het hebben van het paspoort van het paard geen eigendomsbewijs is. Idem voor het registreren van het paard onder uw eigen naam als zijnde houder. Het is geen eigendomsbewijs.

Hoe kan je dan bewijzen dat het paard wel degelijk uw paard is?

Marije_jiplover

Berichten: 25507
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:00

De houder is in principe degene die er op dat moment de zorg voor heeft.
Staat die in de trailer, dan is het de chauffeur.
Staat die bij de dierenarts, dan is die het.
Staat die op een pensionstal, dan is de pensioneigenaar het.

Dat is wat er vanuit de Europese verordening gezien wordt als de houder.

sylviel
Berichten: 551
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:19

Gisteren heb ik alles op horseid aangevuld,ging vlot.
Op horseid staan normaal je paarden al geregistreerd. Bij inrichtingen moet je dan de plaats registreren waar je paarden staan,tenzij ze op pension staan. ( die moeten zelf hun inrichting registreren en dan paarden linken aan hun inrichting.)
Bij goedkeuring van mijn inrichting kan ik erna mijn paarden koppelen.

Je moet idd ook een register bijhouden van wanneer welke paarden er staan in je inrichting.

Ik vraag me alleen af wat de gedachtegang is.

Eilandje

Berichten: 2835
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:25

Marije_jiplover schreef:
Dat is wat er vanuit de Europese verordening gezien wordt als de houder.



Volgens het Belgische KB is de houder de eigenaar OF iemand die belast is met de zorg, dus dat is zo onduidelijk als maar kan zijn.
Je gaat als pensionklant toch niet de stalhouder aanduiden als houder lijkt me? Jij bent toch degene die eigenaar is EN belast is met de zorg want jij bent degene die bijv. beslist of je paard bepaalde medicatie krijgt en dit ook betaalt (het excuus voor al dit gedoe is nog altijd: voedselveiligheid). Ik ga iig zeker niet iemand anders registreren als de houder van mijn paard, want dan kan ik niet meer aangeven dat hij dood is bijv. of bij verkoop de nieuwe houder aanduiden bijv., dan kan alleen die stalhouder dat nog.
Igv adoptie is het geen EN-verhaal want de adoptant is niet de eigenaar maar wel belast met de zorg en dan is het imo onduidelijk wie de houder is.

Afin, zo’n onduidelijkheid over een term die al in gebruik is sinds 2009 :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:30

sylviel schreef:
Gisteren heb ik alles op horseid aangevuld,ging vlot.
Op horseid staan normaal je paarden al geregistreerd. Bij inrichtingen moet je dan de plaats registreren waar je paarden staan,tenzij ze op pension staan. ( die moeten zelf hun inrichting registreren en dan paarden linken aan hun inrichting.)
Bij goedkeuring van mijn inrichting kan ik erna mijn paarden koppelen.

Je moet idd ook een register bijhouden van wanneer welke paarden er staan in je inrichting.

Ik vraag me alleen af wat de gedachtegang is.
dat register moet dus eigenlijk bijhouden wanneer een paard gekomen en gegaan is.
Zo kunnen ze dus eigenlijk zien waar het paard vandaan kwam als die bv ziek wordt (denk aan Rhino of Droes) vlak na aankomst op de nieuwe locatie. Dan kan op de vorige locatie ook gekeken worden of er meerdere ziek zijn.

Ergens heb ik gelezen dat het is om ziekten onder paarden te localiseren.