Dressuuramazone Lisanne Veenje runt imposant paardenpaleis in Vledder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dressuuramazone Lisanne Veenje runt imposant paardenpaleis in Vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 09:31

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie.

Dressuuramazone Lisanne Veenje (29) is na de jaarwisseling begonnen als bedrijfsleider bij Stal Jede in Vledder. Ze leidt de moderne fokkerij voor Friese paarden samen met Denise van Veen.

Hiervoor had Veenje haar eigen bedrijf in Zweeloo. Met haar inmiddels 15-jarige hengst Wirdmer fan'e Boppelannen is ze de enige amazone in Nederland die met een Fries internationale Grand Prix rijdt. Het paard, dat in eigendom is van een familie in Oostenrijk, werd in 2020 uitgeroepen tot Fries Paard van het Jaar.

Hoewel Veenje nu van Zweeloo naar Vledder is verhuisd en een groot bedrijf met 35 Friese paarden runt, blijft de sport nog altijd even belangrijk. En dat gaat ook goed samen.

"Ik ben nu de hele dag hier en kan me helemaal focussen op deze paarden", reageert Veenje. "En we hebben hier een prachtige binnen-accommodatie waar je altijd kan trainen. Het geeft daarom juist extra motivatie om het hoogste te bereiken wat je wil."

Op het imposante paardencomplex in Vledder staan, inclusief veulens en jonge paarden, in totaal zo'n 35 Friezen. "De paarden in de opfok hoeven alleen maar verzorgd te worden. De fokmerries trainen ook niet volop. Dus we trainen alleen de sportpaarden", legt Veenje uit.

Wirdmer fan'e Boppelannen
Corona heeft overigens wel roet in het eten gegooid wat betreft haar internationale opmars met de inmiddels 15-jarige Wirdmer.

"Ik heb minder kunnen doen dan normaal. Dat is wel echt heel jammer, want we waren toen op ons hoogtepunt. Maar ik ben wel blij dat hij nog heel goed in vorm is. Hij is net weer naar een dierenkliniek geweest voor een gezondheidscheck en daar kwam hij heel goed doorheen. Maar vaak zitten ze met 15 of 16 jaar wel op hun hoogtepunt."

Wetser
Inmiddels heeft Veenje meer ijzers in het vuur. De 7-jarige hengst Wetser, die door haar opa is gefokt, loopt in het Z en doet mee aan een ontwikkelingsproject voor dressuurruiters uit Drenthe en Groningen, om door te stromen naar de Grand Prix.

Crystal Jede
Daarnaast maakt ze furore met de zesjarige Crystal Jede: een paard van de stal zelf. Met deze 6-jarige merrie vormt ze bijna een jaar een uiterst succesvolle combinatie.

"Afgelopen zomer hebben we de PAVO-Cup voor 5-jarige merries al gewonnen. Afgelopen week zijn we met veel succes voor het eerst in het Z gestart en zij heeft deze week ook meteen haar sportpredicaat behaald."

Om wél nakomelingen te krijgen van Crystal Jede en om haar sportcarrière niet te onderbreken, wordt nu een embryo van haar door een draagmoeder op stal gedragen.

Van alle gemakken voorzien
Stal Jede in Vledder is eigendom van de Friese familie Schroo, maar omdat zij in het buitenland zijn gaan wonen runnen de vrouwen het bedrijf nu samen. Het complex is van alle gemakken voorzien. Zo is er een mest-afvoer-systeem, zodat stallen niet met een kruiwagen hoeven worden leeggeschept. Ook kunnen de paarden onder een solarium voor ontspannen spieren en is er een verwarmde dekenkast waar de paardendekens snel kunnen drogen. Verder is er een indoor-dressuurring met een eb- en vloedbodem die zelf de vochtigheidsgraad bewaakt.

Het bedrijf is een fokkerij, een handelsstal en een sportstal tegelijk. Maar van oorsprong is het een fokkerij. "Het is een stukje passie voor het Friese paard. Sport is daarbij gekomen en is inmiddels bijna net zo belangrijk", verklaart Van Veen. "We zijn een bedrijf met ongeveer tien veulens per jaar. En de sport is daarbij ook belangrijk. Door de sportpredicaten staan de moeders er weer beter op. Maar als de kinderen goed presteren straalt dat ook weer af op de moeder."

Handel of sport?
Buiten Wirdmer en Wetser na zijn alle paarden op het bedrijf eigendom van de familie Schroo. "De jonge paarden moeten zich vanaf hun derde gaan bewijzen", licht Veenje toe. "De hengsten gaan dan naar de hengstenkeuring en de merries naar hun keuring. Ze worden beleerd onder het zadel en een aantal zal dan behouden worden, maar er zal ook een aantal verkocht worden", besluit Veenje.

pien_2010

Re: Dressuuramazone Lisanne Veenje runt imposant paardenpaleis in Vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:10

Leuk artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:11

Ah leuk, dat is hier om de hoek en het complex staat te koop. Superdeluxe ook :wow:

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:21

Complex staat altijd te koop sinds het is gebouwd. Ik heb het veilingboekje van Stal Arcadia nog. :')
Het is natuurlijk wel bijzonder mooi, ben nog naar een presentatie geweest op Stal Jede. Leuk!

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:54

Automatisch mest afvoer systeem? Wat???
Hoe werkt zo iets?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:39

Ik heb ook maar even gespiekt op Funda. Aan luxe en comfort geen gebrek. Aan vulling wel…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:48

Pumpkinbroes schreef:
Hoe werkt zo iets?

Wordt uitgelegd in de video

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:50

Pumpkinbroes schreef:
Hoe werkt zo iets?

Roosters in de stal die je weg kan schuiven en daar schuif je de mest in. Lopende band eronder brengt het naar de mesthoop.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:00

Grappig, in de omschrijving lees je vooral dat het een paardenmensenpaleis is niet zozeer dat het een paardenpaleis is. Dan verwacht je te lezen over hectares sappig weiland en fijne kuddes. Niet over mestafvoer en binnenbakken :)

Maar goed, met wat mazzel zijn er ook hectares paddock en weiland en staan de paarden allemaal buiten in fijne kuddes. We mogen hopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:05

troi schreef:
Grappig, in de omschrijving lees je vooral dat het een paardenmensenpaleis is niet zozeer dat het een paardenpaleis is. Dan verwacht je te lezen over hectares sappig weiland en fijne kuddes. Niet over mestafvoer en binnenbakken :)

Maar goed, met wat mazzel zijn er ook hectares paddock en weiland en staan de paarden allemaal buiten in fijne kuddes. We mogen hopen..

Ruimte zat, 10 hectare en eventueel 23 hectare
https://www.funda.nl/koop/vledder/huis- ... anden-1-3/

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 19:41

troi schreef:

Zand en gras paddocks
Op het terrein zijn vijf zand paddocks van ca. 30x30 meter en twee zandpaddocks van ca. 20x40 meter, allemaal voorzien van een eb- en vloedbodem en omheind met een 1,50 meter hoog houten hekwerk.

Rond het terrein zijn vijftien graspaddocks van gemiddeld 30x30 meter groot en acht paddocks van ca. 25x50 meter.

De rijbak is nog groter, binnen 25x65
Buiten 80x40

Hopen mogen we zeker :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:30

Even op RTV Drenthe boven de titel klikken in dat artikel vind je een video met beelden van het complex en de dames.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:44

Of even op funda kijken. Over smaak van het gebouw valt te twisten. Mijn smaak is het in iedergeval niet.

AaronYveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:14

De bak is groter dan de wei :Y)
Laten we hoop houden idd

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:43

Ja hoor er zit genoeg weide bij rondom.
En ook binnen is het een fijn gebouw met ruime boxen :j
Ik ben er paar keer binnen geweest.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:57

Er is zeker genoeg land hoor, prima plek voor je paard! :j En hele leuke meiden!
Ik heb er een maand gestaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:37

AaronYve schreef:
Laten we hoop houden idd

De voorgaande post niet gelezen? Er is 10 hectare land, dus waar wil jij hoop op houden?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:53

Bij die meiden hebben ze het goed hoor!
Reken maar dat ze gewoon allemaal lekker buiten komen. :-)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:56

Gaaf! Oud klasgenootje van me, zo knap hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen en hoe ze haar bedrijf runt. Veel respect voor! Go Lisanne +:)+

AaronYveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:47

pillow schreef:
AaronYve schreef:
Laten we hoop houden idd

De voorgaande post niet gelezen? Er is 10 hectare land, dus waar wil jij hoop op houden?

Ik lees de post over de paddocks & op funda
10 hectare is dus geen 10 hectare weides.
Ik hou hoop op dat de wei groter wordt dan de rijbak :+

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:40

AaronYve schreef:

Er is weide genoeg, ook zeker groter dan de rijbak, dus maak je maar niet druk :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:47

Cowgirl schreef:
Of even op funda kijken. Over smaak van het gebouw valt te twisten. Mijn smaak is het in iedergeval niet.

Lijkt mij ook een lastig boeltje om te verkopen. Als je dat geld te besteden hebt moet het ook wel echt naar je zin zijn.
Mijn ding is het ook niet. Moet heel eerlijk zeggen dat juist door het gebruik van het hout het mij een heel goedkoop gevoel geeft. Het voelt zo fout om te zeggen als je de prijs ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:21

AaronYve schreef:
Ik lees de post over de paddocks & op funda
10 hectare is dus geen 10 hectare weides.

Er is zelfs nog meer land, want het bedrijf gaat weg op tien hectare, maar als je wilt kan je ook tot 23 hectare kopen. Staat ook op funda ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:23

Tigra_ schreef:
Cowgirl schreef:

Lijkt mij ook een lastig boeltje om te verkopen. Als je dat geld te besteden hebt moet het ook wel echt naar je zin zijn.
Mijn ding is het ook niet. Moet heel eerlijk zeggen dat juist door het gebruik van het hout het mij een heel goedkoop gevoel geeft. Het voelt zo fout om te zeggen als je de prijs ziet.

Als je weet dat het allemaal eikenhout is, dan lijkt het ineens een stuk minder goedkoop.

Het gebouw zelf vind ik lelijk, maar voor het houden van paarden is het een luxe boel.
.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:30

Mindim schreef:
Tigra_ schreef:

Als je weet dat het allemaal eikenhout is, dan lijkt het ineens een stuk minder goedkoop.

Het gebouw zelf vind ik lelijk, maar voor het houden van paarden is het een luxe boel.
.

Dat weet ik en daarom is het ook jammer dat het in mijn ogen nog steeds goedkoop oogt. Doet me gewoon denken aan zo'n simpele houten schuur en weinig luxe.
Dat het het tegenovergestelde is, is wel jammer want uitstraling is belangrijk.