Frans Burgers praat over garantietermijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Frans Burgers praat over garantietermijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 08:45

KWPN
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Host Charlotte Dekker nodigde voor de presentatie van de nieuwe jaargang Frans Burgers en Matty Marissink uit voor een studiogesprek over de handel. Ze bespraken tevens het wetsvoorstel om de garantietermijn voor consumenten te verlengen naar twaalf maanden.

Matty Marissink is al jarenlang een bekende naam in de handel. Ze verkocht al vele hengsten en Olympische toppaarden. “De handel is veel veranderd”, vertelt ze. “Veel paarden worden nu op de video verkocht of aangeboden, dat was vroeger heel anders. Mensen waren minder op de video gericht en meer op jou als persoon. Je kunt een klant nu minder makkelijk aan je binden, ook als je goede service levert. Daarbij is de keuring veel uitgebreider geworden.” Frans Burgers is voorzitter van VSN en verkoopt op zijn handelsstal wekelijks dressuurpaarden, springpaarden en hunters. Ook hij merkt dat de handel veranderd is. “Het verschil tussen het verkopen van spring- en dressuurpaarden is kleiner geworden. Een dressuurpaard kon je vroeger altijd verkopen, maar een springpaard zagen de kopers liever al fijn gereden. Nu kun je ook een jong springpaard al op het losspringen echt goed verkopen. Ik denk dat dit voor de fokkers alleen maar goed is.”

Garantietermijn
Heel actueel is de garantietermijn voor consumenten. De Tweede Kamer heeft deze week ingestemd met het voorstel om de garantietermijn van de consumentenwetgeving te verlengen van zes maanden naar een jaar. “Dat is meer dan dramatisch voor alle professionele paardenhouders in Nederland”, begint Frans. “Ik weet niet of het voor de buitenwereld helemaal duidelijk was hoeveel tijd er door verschillende partijen ingestoken is om een uitzondering te maken voor dieren. Achter de schermen is een ijzersterke lobby gevoerd, we hadden dit dus helemaal niet verwacht. Er stonden genoeg neuzen de goede kant op, maar het viel met de stemming toch verkeerd uit. VSN zal in samenwerking met de andere partijen nu proberen om de Eerste Kamer anders te doen besluiten. Als dat niet goed uitpakt, zullen we onze leden zo goed mogelijk adviseren. Dit neemt extreme vormen aan en zal er voor zorgen dat sommige handelaren niet aan particulieren willen verkopen.” Matty vult hem aan: “Ik denk dat het voor verkopers belangrijk wordt om een paard uitgebreid te laten keuren, ook de pezen op de echo. Zo kun je bewijzen dat je een goed paard verkoopt. Daarbij vind ik het nu nog belangrijker om goed te kijken of de klant fijn met het paard kan rijden. Twijfel je, adviseer de klant dan om het paard niet te kopen.”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

anjali

Re: Frans Burgers praat over garantietermijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:16

Sommige handelaren willen dan niet aan particulieren verkopen???? Aan wie willen ze dan verkopen? Aan andere handelaren of aan maneges?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:32

anjali schreef:
Sommige handelaren willen dan niet aan particulieren verkopen???? Aan wie willen ze dan verkopen? Aan andere handelaren of aan maneges?

Naar het buitenland! Nog meer dan nu.
En handelaren van VSN zullen sommige paarden niet meer willen verkopen, ook niet in commissie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:13

Kendra schreef:
anjali schreef:

Naar het buitenland! Nog meer dan nu.
En handelaren van VSN zullen sommige paarden niet meer willen verkopen, ook niet in commissie.

Okay,en Nederlandse particulieren die een paard willen kopen moeten die dan weer in andere buitenlanden gaan halen.Om op zo'n manier allerlei regels te omzeilen. We hadden eerst veel Ieren hier maar sinds de Brexit zijn het de Spanjaarden. Zo'n paard kun je niet terugbrengen als er iets aan blijkt te mankeren.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:50

Zullen ze er niet mee bedoelen dat de kans heel groot is dat particulieren door die verlening naar een jaar paarden makkelijker terug willen geven, omdat het paard niet (meer) voldoet aan hun eisen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:58

karijn schreef:
Zullen ze er niet mee bedoelen dat de kans heel groot is dat particulieren door die verlening naar een jaar paarden makkelijker terug willen geven, omdat het paard niet (meer) voldoet aan hun eisen?

Dat is inderdaad een risico. Of er ontstaat in dat jaar een probleem door ondeugdelijk gebruik van de koper en de verkoper zit met de gebakken peren. Daarom is er vanuit de handel zoveel weerstand tegen deze verlengde termijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:27

Dorus schreef:
karijn schreef:

Dat is inderdaad een risico. Of er ontstaat in dat jaar een probleem door ondeugdelijk gebruik van de koper en de verkoper zit met de gebakken peren. Daarom is er vanuit de handel zoveel weerstand tegen deze verlengde termijn.

Dat snap ik wel ja want een jaar is heel lang en er kan heel wat met een paard gebeurd zijn intussen.Een kortere garantieperiode vind ik wel terecht omdat veel verkopers niet eerlijk zijn over problemen die een paard heeft en die zij zelf best weten maar erover zwijgen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:48

Ik vind een halfjaar al erg lang. Denk je je paard verkocht te hebben krijg je hem na een halfjaar totaal verpest terug. Omdat hij staakt en bokt. Heb je ondertussen zelf al weer een nieuwe, en dan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:22

Anderzijds: het is nu een half jaar, en zijn er nu veel zaken? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het precies werkt ….

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:26

pillow schreef:
Ik vind een halfjaar al erg lang. Denk je je paard verkocht te hebben krijg je hem na een halfjaar totaal verpest terug. Omdat hij staakt en bokt. Heb je ondertussen zelf al weer een nieuwe, en dan?

In dat geval, er even vanuit gaat dat je als particulier een paard verkoopt, dan helemaal niks. Dit geldt alleen bij consumentenkoop, oftewel als een bedrijf verkoopt aan een particulier.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:46

Sandra_H schreef:
pillow schreef:

In dat geval, er even vanuit gaat dat je als particulier een paard verkoopt, dan helemaal niks. Dit geldt alleen bij consumentenkoop, oftewel als een bedrijf verkoopt aan een particulier.

Oh ik heb steeds gedacht dat het voor iedere verkoper/koper gold.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:19

Kendra schreef:
Anderzijds: het is nu een half jaar, en zijn er nu veel zaken? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het precies werkt ….

Dat vraag ik me ook af. De regels blijven hetzelfde alleen is de termijn verlengd
Wie moet de bewijslast leveren?

Hopelijk worden hierdoor minder kapotte paarden verkocht maar dat zal wel een illusie zijn helaas

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:58

Amber_anne schreef:

Binnen de garantieperiode is het de verkoper die moet aantonen dat het paard vrij van gebreken is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:04

Maar hoe gaat dat dan? Als de verkoper :evaw: :evaw: :evaw: zegt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:06

Kendra schreef:

Dan kun je naar de rechter.. en die zijn niet blij dat een (professionele) verkoper niets heeft gedaan om het probleem op te lossen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:09

Stephanie_W schreef:
Amber_anne schreef:

Binnen de garantieperiode is het de verkoper die moet aantonen dat het paard vrij van gebreken is.

Dat zou dus bijvoorbeeld kunnen door het paard röntgenologisch te keuren denk ik?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:19

Ja maar dat sluit oude peesblessures niet uit.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 08:26

Citaat:
Matty vult hem aan: “Ik denk dat het voor verkopers belangrijk wordt om een paard uitgebreid te laten keuren, ook de pezen op de echo

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:34

Brainless schreef:
Kendra schreef:

Dan kun je naar de rechter.. en die zijn niet blij dat een (professionele) verkoper niets heeft gedaan om het probleem op te lossen.

Dat bedoel ik. Je komt direct in de juridisering - en de kosten gaan voor de baat aan.
Dus ik moet het allemaal nog zien wat er gaat gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:41

Niet meer aan particulieren verkopen, dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:59

Als de verkoper het paard medisch helemaal goed moet keuren incl alle keuringen, en echo's van pezen etc. dan komt er dus een enorm prijskaartjes aan zo'n paard te hangen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:12

Elisa2 schreef:
Als de verkoper het paard medisch helemaal goed moet keuren incl alle keuringen, en echo's van pezen etc. dan komt er dus een enorm prijskaartjes aan zo'n paard te hangen.

Precies. En enkel omdat men nog steeds niet beseft dat het levende wezens zijn, waarbij blessures nu eenmaal voor kunnen komen.

Men wil tegenwoordig iedere vorm van risico uitsluiten. Dat gaat echter gewoon niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:27

Inderdaad, en dan kan ik wel begrijpen als het een enorm duur paard is maar zo werkt het inderdaad helaas niet. Management en goede training is zo belangrijk, en een beetje geluk hebben met het paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:38

Er kan dus ook een hoop gedoe ontstaan als het gaat om de rijderij …. Verkoop je een brave en krijg je na een jaar een verreden bok terug?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:44

Ik las in een ander topic over hetzelfde onderwerp dat veel stallen dan een half jaar begeleiding erbij aan gaan bieden? of zou het verplicht worden? Dus een half jaar les terwijl het paard daar blijft staan.