Onderzoek paardenwelzijn breed uitgezet in sector

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoek paardenwelzijn breed uitgezet in sector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 15:33

LTO.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het welzijn van paarden in Nederland is heel belangrijk. Om te weten te komen hoe paardenliefhebbers denken over paardenwelzijn hebben FNRS, KNHS, KWPN en LTO Nederland de handen ineen geslagen en een onderzoek over paardenwelzijn bij hun leden uitgezet.

Gezamenlijk inzicht
Met het onderzoek wordt in kaart gebracht hoe er over paardenwelzijn in Nederland gedacht wordt. Het geeft de partijen inzicht waar er nog ruimte is voor verbetering. Met deze waardevolle informatie kunnen zij hun beleid analyseren en waar mogelijk aanpassen op het gebied van paardenwelzijn. Door de gezamenlijke opzet is het mogelijk om de verschillen per organisatie en doelgroep (ondernemers, fokkers, ruiters, liefhebbers etc.) te vergelijken en de huidige stand van zaken rondom paardenwelzijn te monitoren.

Jouw mening telt!
Fenna Westerduin, welzijnsdeskundige bij de KNHS: “We hopen dat onze leden massaal deze enquête invullen zodat we voldoende en betrouwbare informatie ophalen bij onze achterbannen. De resultaten moeten duidelijk maken hoe men denkt over paardenwelzijn in Nederland en waar er nog kansen zijn voor verbetering. De resultaten bieden overzicht over paardenwelzijn op het gebied van huisvesting, management, fokkerij, sport en recreatie. Ook geeft het inzicht hoe de respondenten denken over het beeld van paardenwelzijn in de maatschappij en de mogelijkheden om hier verbetering in aan te brengen. Wij openen hiermee de deur voor iedereen om hun mening over dit onderwerp te delen.”

De enquête wordt in de periode van 1 t/m 10 februari 2022 verstuurd vanuit de verschillende partijen naar hun leden. Het kan dus zijn dat iemand een uitnodiging vaker ontvangt. De enquête hoeft echter maar één keer ingevuld te worden.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:38

Maar alleen paardenliefhebbers die lid zijn of kunnen andere de enquête ook wegens vinden?

supsuusje

Re: Onderzoek paardenwelzijn breed uitgezet in sector

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:45

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:12

Ingevuld als echte recreatie ruiter met een naar beeld van de professionele kant van de paarden sport.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:14

Dankjewel!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:10

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:39

Ingevuld, bedankt voor het delen van de link

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:47

Ingevuld! Maar jeetje wat gigantisch veel vragen.
Hoop dat er ook echt iets mee gedaan word

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:30

Ingevuld. Mooie kans om te pleiten voor een landelijke regeling verplicht mogen plaatsen schuilgelegenheden.
Jammer dat bij dierwelzijnorganisaties opvattingen en handelen niet was gesplitst.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 08:42

Ingevuld. Kwam halverwege al tot de conclusie dat we echt niet goed bezig zijn en dat er echt dingen moeten veranderen. Kan een hele rits dingen opnoemen die niet in de haak zijn en ik hoop écht dat ze dit eerlijk en oprecht naar buiten brengen. En er ook wat mee doen, want het zijn deze organisaties die op het gebied van paardenwelzijn echt een aanjager kunnen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 08:50

_Reneee schreef:
Ingevuld. Kwam halverwege al tot de conclusie dat we echt niet goed bezig zijn en dat er echt dingen moeten veranderen. Kan een hele rits dingen opnoemen die niet in de haak zijn en ik hoop écht dat ze dit eerlijk en oprecht naar buiten brengen. En er ook wat mee doen, want het zijn deze organisaties die op het gebied van paardenwelzijn echt een aanjager kunnen zijn.

De hoofdlijnen zijn in een paar regels te vangen:
In de topsport zijn te grote belangen en driedubbele agenda's
De amateursport heeft te veel geldingsdrang, aangevuld met een paar wanna-bees
De hobby-ist met weinig ambitie heeft vervolgens niet al te veel fatsoenlijk referentiekader.

Kijk niet verder dan een tweetal paardenkooptopics die hier lopen waar men elkaar ook knettergek maakt met zaken die voor de meesten volstrekt irrelevant zijn.
Degenen met de grootste bek zijn over het algemeen degenen die de minste prestaties weg zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:52

Ik heb het ingevuld, maar wat me opvalt..alles valt of staat met degene die het paard houdt en traint. Dit is niet in te vullen hier wat het hokjes denken stimuleert. Dat lijkt mij nooit de oplossing. Niet alle topsport is slecht en vele recreatieruiters zijn niet goed vanwege het ontbreken van kennis en kunde. (even zwart/ wit gezegd) Deze nuance is helaas niet te maken in dit onderzoek.

Qua paardenwelzijn en management zijn er wel verbeteringen die op alle lagen doorgevoerd kunnen worden.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:53

Mooie uitgebreide enquête.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:54

Elisa2 schreef:
Ik heb het ingevuld, maar wat me opvalt..alles valt of staat met degene die het paard houdt en traint. Dit is niet in te vullen hier wat het hokjes denken stimuleert. Dat lijkt mij nooit de oplossing. Niet alle topsport is slecht en vele recreatieruiters zijn niet goed vanwege het ontbreken van kennis en kunde. (even zwart/ wit gezegd) Deze nuance is helaas niet te maken in dit onderzoek.

Qua paardenwelzijn en management zijn er wel verbeteringen die op alle lagen doorgevoerd kunnen worden.

Helemaal mee eens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:06

Elisa2 schreef:

Dat viel mij ook op. Daarom heb ik ook beide ingevuld bij de vragen waar dit het meest voorkomt.

Verder was ik niet echt positief bij het invullen. Er is nog een hoop te verbeteren.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:36

Zo, ingevuld. Er mag inderdaad nog wat verbeterd worden binnen de paarden.
Maar het is inderdaad zwaar afhankelijk van je stalhouderij. Dus daar hebben wij, als hobbymatige eigenaren, een zware hand in. Gewoon niet meer naar die stallen waar ze weinig tot niet buiten komen, waar ze geen sociaal contact hebben of geen ruwvoer (of te weinig) Zelf als het betekend dat je met meer reistijd komt te zitten.

Gelukkig hebben de stallen waar ik veel in contact mee kom hun zaken meer dan op orde en zijn ze continu bezig met te verbeteren qua welzijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:08

Mooi uitgebreide enquete; ingevuld!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 06:31

ikke schreef:
_Reneee schreef:

De hoofdlijnen zijn in een paar regels te vangen:
In de topsport zijn te grote belangen en driedubbele agenda's
De amateursport heeft te veel geldingsdrang, aangevuld met een paar wanna-bees
De hobby-ist met weinig ambitie heeft vervolgens niet al te veel fatsoenlijk referentiekader.

Kijk niet verder dan een tweetal paardenkooptopics die hier lopen waar men elkaar ook knettergek maakt met zaken die voor de meesten volstrekt irrelevant zijn.
Degenen met de grootste bek zijn over het algemeen degenen die de minste prestaties weg zetten.

Je hebt helemaal gelijk.