Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI/Libby Law Photography.
De FEI en het Ierse bedrijf Equiratings hebben een tool ontwikkeld om crosscountry veiliger te maken: de Horse Form Index (HFI).
Het systeem werkt door de meest recente prestaties van paarden te berekenen en een beoordelingscijfer van A++ (momenteel maximaal A voor CCI5*-L en A+ voor CCI4*-L, omdat de steekproef op deze niveaus te klein is) tot E te geven, voor elk niveau van drie sterren en hoger. Dit cijfer gaat vergezeld van een beschrijving, van "uitstekend" tot "beduidend laag (ongeschikt voor dit wedstrijdniveau)", om ruiters te helpen weloverwogen keuzes te maken.
"Het gaat erom mensen objectief naar hun prestaties te laten kijken. In de taal die we gebruiken, willen we dat dit iets wordt waarover mensen gaan nadenken - niet alleen door te zeggen: 'Ben ik gekwalificeerd', maar 'Wat is mijn niveau van vorm?'", aldus Sam Watson, 5*-eventingruiter en oprichter van Equiratings.
De HFI vervangt niet de minimum eligibility requirements (MER's), het is een manier om ruiters te helpen begrijpen in welke mate ze voorbereid zijn. De HFI zal ook beschikbaar zijn voor officials op wedstrijden, via het FEI-inschrijfsysteem, en nationale federaties zullen in staat zijn om de HFI-ratings te bekijken wanneer ze paarden inschrijven.
Watson heeft de HFI zelf ook gebruikt, voor een paard dat hij mee wil nemen naar Badminton. "Ik zou dit paard in de C categorie moeten hebben tegen de tijd dat we gaan, met nog een run, maar op dit moment zou hij in de D categorie zijn. Dat heeft mijn bewustzijn alleen maar vergroot. Ik denk veel na over dit paard - hij is naar het EK geweest en hij heeft foutloos gesprongen, maar het zette me aan het denken, dat hij misschien niet zo ervaren is als ik misschien dacht."
Watson zegt dat het heel belangrijk was om de formulering goed te krijgen, want dat is wat statistieken en gegevens omzet in taal die mensen kunnen begrijpen, en dat is wat het instrument uiteindelijk nuttig maakt.
"Als iemand twijfelt om een beslissing te nemen, wat vaak het geval is bij de vraag of dit paard klaar is voor het volgende niveau of niet, hebben ze nu een objectief instrument om hen te helpen bij het nemen van de beslissing."