poes schreef:Ik vind het geen domme vraag. Waarom moet er überhaupt nog een zweepje mee? Moeten ze zo vaak van zich afslaan om zich te beschermen?
Heb oprecht geen idee.
Wat er soms gebeurt tegen het einde van de race is dat paarden (uiteraard) vermoeid raken en gaan driften. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren als jij bijvoorbeeld in het pad van een ander, sneller paard komt dat dan op de achterbenen van de jouwe terecht en dat is, letterlijk, levensgevaarlijk.
Jockeys kunnen uiteraard niet gebruik maken van hun benen om het dier te begrenzen en soms is een teugelhulp niet voldoende, dus in die situaties is het wel handig als je nog een extra hulpmiddel hebt om bijvoorbeeld even tegen de schouder te tikken of om ze de zweep even te laten zien van “hé, hier zit wat, wakker blijven.” Net als wanneer je met je dressuurzweep even een tik op de schouder geeft of achter je kuit, daar is een paard ook niet zonder meer bang voor.
Je wilt juist niet dat ze er bang voor zijn, want dan zouden ze of aan het begin van een race in paniek wegrennen — wil je niet — of je hebt kans dat ze keihard de andere kant op driften, de rail in of in het pad van een ander paard — wil je ook niet. Angst voor de zweep is dus wel het laatste wat je wilt. Sterker nog, paarden die er van nature heel gevoelig voor zijn, worden vaak zonder zweep gereden juist omdat men wil dat ze hun rust bewaren.
En jij het in de training in je botte kop haalt om je paard een tik te geven als een jockey, dan kun je 9/10 keer een flinke reprimande van de trainer verwachten, want dat is echt not done. Een tik op de schouder met beide handen aan de teugels mag, maar een backhander op de achterhand is in de training echt een no go. Temeer omdat het voor ons lijkt alsof jockeys in het wilde weg slaan, maar die weten precies waar ze een paard mogen raken — raak je ze ergens anders, heb je een ban aan je broek. Daar trainen ze ook specifiek op.
office schreef:Ik ben wel benieuwd of ze het zweep verbod terug gaan zien in de tijden of dat het niet uitmaakt.
Volgens mij is daar in Australië een onderzoek naar gedaan en voor de tijden maakt het inderdaad niet tot nauwelijks iets uit. Een paard dat niet wil gaat niet harder lopen door die zweep en een paard dat wel wil, heeft hem niet nodig.
Ik ben geen felle tegenstander van de zweep in de rensport, want het is echt niet hetzelfde als een springzweep. Er zit foam omheen en het is aan strenge regels gebonden die ook echt worden nageleefd (niet alleen het aantal keer, maar ook waar, hoe je hem vasthoudt, wanneer etc.). Zou je een springzweep gebruiken als een jockey, reken maar dat je paard onder de striemen zit — één striem met een renzweep en je kunt de komende tijd te voet als jockey.
Tegelijkertijd vind ik dit prima. Het is niet nodig, de zwepen van tegenwoordig zijn dus niet bedoeld om een pijnprikkel te geven — het zit puur tussen de oren van mensen dat ze hem nodig hebben voor meer snelheid, het is puur gebaseerd op traditie uit de tijd dat de zwepen nog wel leken op een gewone springzweep en dus wel flink venijnig waren —, dus de zweep als aanspoormiddel mag wat mij betreft worden afgeschaft. (En voor de sceptici, ik spreek uit ervaring uit eerste hand als ik zeg dat ze geen pijn doen.
)