Sport

Afbeelding ter illustratie.
Foto: Richard Juilliart /FEI/ Flickr
De Spaanse dressuurruiter Jordi Domingo heeft zijn Grand Prix paard Dolman verkocht. Hij gaat naar zijn landgenote Alejandra Prat, een voormalige Spaanse Young Rider die haar passie voor dressuur weer gevonden heeft.
Dolman is een 14-jarige Nederlandse warmbloed van Lord Leatherdale. Zijn moeder is Orpa (Partout x Ulster). Hij is gefokt door Dhr. Pleyter.
De zwarte ruin werd als jong paard in Nederland uitgebracht door Leonie Bos. Hij werd in 2012 derde bij de Horsefood dressuur talent competitie. In 2013 nam hij deel aan de Subli Cup wedstrijden voor jonge dressuurpaarden.
Jordi Domingo
Dolman werd daarna verkocht aan Jordi Domingo, die hem opleidde tot het Grand Prix niveau.
De combinatie maakte zijn internationale wedstrijddebuut bij het CDI Segovia in April 2017 op lichte tourniveau. Een jaar later volgde hun debuut in de Grand Prix, ook in Segovia. Hier werden zij zesde in de Grand Prix met 67.913% en vijfde in de Special met 66.213%. In mei 2018 kwamen ze opnieuw naar Segovia, daarna gingen ze door naar CDI Deauville. Bij de Spaanse kampioenschappen Grand Prix in 2018 werden ze zevende en achtste in de eerste twee ronden. Maar ze trokken zich terug voor de kur op muziek.
In 2019 wilden zij een plek bemachtigen in het Spaanse team voor de Europese Kampioenschappen in Rotterdam. Zij deden mee bij het CDI Camarma de Esteruelas, Nieuw- en St Joosland en Segovia. Domingo had dat jaar twee ijzers in het vuur. Hij had ook de jongere Sonata DSH, die hoger scoorde dan Dolman. Maar de strijd om een teamplek is lastig in Spanje en zij werden niet geselecteerd voor Rotterdam. Tijdens de Spaanse kampioenschappen dressuur in 2019 werden ze zesde.
Domingo en Dolman kwam op de longlist voor het team voor Tokio, maar de combinatie kwam twee jaar niet in actie in de internationale wedstrijdpistes. In 2020 werden ze vijfde bij de Spaanse dressuurkampioenschappen en in mei 2021 maakten ze uiteindelijk hun internationale come-back. Dit deden zij in Camarma de Esteruelas, waar ze zeventiende werden in de Grand Prix met 67.174%. In de kur stegen zij naar de tweede plaats met 72.000%. Het was hun laatste internationale wedstrijd als combinatie.
Alejandra Prat
De 45-jarige Alejandra Prat – Sandberg in geen nieuwkomer in de sport, wel had ze een pauze in het rijden van 20 jaar. De Deens-Spaanse Prat is in Spanje een beroemdheid, een tv-presentatrice, model en journaliste. Ze komt uit een invloedrijke Spaanse familie van journalisten. Haar vader Joaquín Prat is in Spanje een belangrijke radiopresentator en omroeper.
Ze rijdt al dressuur vanaf jonge leeftijd en was Spaans kampioene bij de Children met N’est Pas in 1989, 1990 en 1991. IN 1995 werd ze met Bartje Spaanse kampioene bij de Young Riders, nadat zij in 1993 al Spanje had vertegenwoordigd bij de Europese Kampioenschappen Young Riders in Spangenberg en in 1996 in Vallensbæk. N’est Pas ging daarna naar Juan Matute Azpitarte, om in 1992 in Barcelona zijn Olympische paard te worden. Eind jaren ‘90 werd Bartje overgenomen door de jonge Borja Carrascosa, toen Alejandra haar carrière in de media begon.
“Na ongeveer 20 jaar begonnen in de zomer van 2020 mijn kinderen met paardrijden en ik voelde dat iets in mij ook weer begon te kriebelen. Dus vroeg ik mezelf waar te beginnen en wat te doen,” zegt Prat, die eerder in Madrid woorden, maar tegenwoordig in Barcelona. “Ik wist niet zeker wie mij les kon geven. Jordi Domingo gaf mij in november 2021 een kans om opnieuw te beginnen. Het was fantastisch, geweldig! Ik raakte zo gemotiveerd tijdens de trainingen met hem, dat ik een paard kocht dat bij hem was opgegroeid: Jailer. Hij is geweldig, maar nog wel wat te jong.”
Een liefdesverhaal met Dolman
In Maart 2021 onthulde Prat in een artikel in het blad Hola dat zij ervan droomde om in 2024 mee te doen met de Olympische Spelen in Parijs. Prat heeft de 8-jarige Nederlandse warmbloed Jailer (Fairytale x Jazz) en heeft dus nu schoolmeester Dolman aan haar kudde toegevoegd.
“Aan het eind van december begonnen we te praten over Dolman,” zegt Prat over hoe het partnerschap met Domingo’s paard Dolman vorm kreeg. “Ik mag wel zeggen dat ik me erg gelukkig mag prijzen dat ik hem nu mag rijden!!! Hij is geweldig, ik voel mijn zelfvertrouwen elke dag groeien en Jordi kent ‘zijn paard’ beter dan wie ook. Dus ik denk dat Dolman en ik nu in een soort liefdesverhaal leven, eentje die hopelijk nog heel lang zal doorgaan! En ik wil graag gaan starten op wedstrijden als Jordi Domingo zegt dat we daar klaar voor zijn.”
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.