Sport

Blue Hors Zack, vader van Blue Hors Zackery. Foto: Aniek1985
Blue Hors Zackerey, de 8-jarige Deense warmbloedhengst die ooit werd geroemd als Blue Hors' grootste hoop voor de toekomst, is opnieuw van Duits hengstenstation veranderd. Voor 2022 zal hij in Lodbergen staan.
Blue Hors Zackerey stamt af van Blue Hors Zack uit Overgaard's Hit Me (v. Sandro Hit x Solos Carex).
Deens, Oldenburgs, Zweeds gekeurd
Hij was premiehengst bij de Deense Warmbloed Licentie en ook goedgekeurd voor Oldenburg en Zweeds warmbloed. In 2018 won hij de Main Premium titel bij de Oldenburg Licensing voor zijn uitstekende eerste jaargang veulens en verrichtingstestresultaten.
Hij werd aanvankelijk opgeleid door Daniel Bachmann Andersen en zij werden als 4-jarige reservekampioen op de Deense kampioenschappen voor jonge paarden van 2019. Toen Bachmann in 2020 Blue Hors stoeterij verliet, ging het paard verrassend genoeg naar de uit-basis-ruiter; de Spanjaard Severo Jurado Lopez.
Verhuizing naar Duitsland
In 2021 verhuisde Zackerey naar Duitsland naar de stal van Martin Determann.
"De vraag naar sperma van Zackerey is in Duitsland erg groot en daarom zijn we de overeenkomst aangegaan om hem dekhengst te laten zijn op het nieuwe hengstenstation van Martin Determann", verklaarde Blue Hors fokdirecteur Martin Klavsen in februari 2021.
Lukas Fischer ging de hengst rijden en hij bracht het paard in december 2021 eenmaal op M-niveau uit.
Verhuizing naar Lodbergen
Voor het dekseizoen van 2022 heeft Zackerey een nieuw onderkomen gevonden in Duitsland bij het Dressage Performance Center (DLZ) in Lodbergen.
"We zijn erg blij dat de getalenteerde zoon van Blue Hors Zack zijn intrek heeft genomen in onze stallen en we willen Blue Hors graag bedanken voor het vertrouwen dat ze in ons hebben gesteld", communiceerde DLZ.
Lodbergen's hoofdruiter Therese Nilshagen vertelde Eurodressage: "Zackerey is hier sinds een paar dagen. Op dit moment rijd ik hem en als zal blijken dat we het samen goed kunnen vinden, zal ik hem blijven beleren. Het is een lieve hengst met veel kracht en energie. Als hengstenstation zijn we natuurlijk trots dat we zo'n interessante hengst aan onze fokkers kunnen aanbieden."