KNHS en FNRS lanceren campagne "Dit doet paardrijden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS en FNRS lanceren campagne "Dit doet paardrijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:02

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Britt Dekker. Foto: aniek1985.

Meer dan de helft van Nederland weet (nog) weinig over paarden als hobby en sport. Jammer, want de band tussen paard en mens is uniek. Voor velen heeft het iets magisch. Op een paardenrug vindt een uitzonderlijke samenwerking plaats. Samen trainen voor een wedstrijd, samen de natuur in of samen die ene sprong wagen. Aan heel Nederland willen wij laten zien hoe mooi de omgang met paarden en het paardrijden is.

Paarden zijn goed voor mensen en mensen zijn goed voor paarden, paardenliefhebbers weten dat, maar dat weet niet iedereen. Actiegroeperingen en politieke partijen schetsen regelmatig een negatief beeld over de paardensport. Daardoor krijgen Nederlanders die nog niets weten van paardrijden een verkeerd beeld. Om Nederland te laten zien hoe uniek de eeuwen oude band tussen ruiter en paard is en dat paarden iets heel bijzonders met en voor mensen doen, zijn de KNHS en de FNRS de campagne "Dit doet paardrijden" gestart.

Vandaag start de campagne met een video van tv-presentatrice, filmster en influencer Britt Dekker waarin zij laat zien hoe belangrijk paarden in haar leven zijn en wat paardrijden met haar doet. De campagne roept alle paardenliefhebbers op om op social media te laten zien hoe mooi paardrijden is en wat paarden met je doen, hoe klein of groot maakt niet uit, door de hashtag #ditdoetpaardrijden te gebruiken.

Trots op onze paardensport!
Iedereen kan paardrijden of van paarden genieten, maar dat wist je als paardenliefhebber al. Nu willen we dat de rest van Nederland er ook achter komt. En daar hebben we jou bij nodig!

Heel veel paardenliefhebbers laten dag in dag uit op social media zien hoe mooi het is om paard te rijden en met paarden om te gaan. Graag willen wij dit aan iedereen laten zien en daar kun jij aan bijdragen. Plaats, net als Britt, jouw eigen, mooie ervaringen op social media en zet #ditdoetpaardrijden erbij. Dus deel, zoals je waarschijnlijk al vaker doet, jouw foto, video en verhaal, gebruik de # en laat iedereen meegenieten! De mooiste foto’s maken kans op een plaats in het online KNHS-magazine Paard&Sport.

Meegenieten van alle mooie paardenverhalen? Volg dan de hashtag #ditdoetpaardrijden op Instagram of Facebook of kijk eens op ditdoetpaardrijden.nl.

Anoniem

Re: KNHS en FNRS lanceren campagne "Dit doet paardrijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:06

De KNHS en FNRS snappen duidelijk niet hoe algoritmen werken. :') Bovendien snap ik ook niet welk hoger doel de campagne dient — ik weet nauwelijks iets van curling, verspringen of klaverjassen en als ik dat erg had gevonden, had ik daar zelf wel wat aan gedaan. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:07

Veel paardenliefhebbers weten ook beter. Ipv een of andere dwaze campagne zou er beter flink hervormd worden zodat we geen hashtags nodig hebben. En nee, daarvoor hoef je de sport niet af te schaffen, je moet m paard vriendelijk maken. Het zijn niet ruiters als Charlotte Dujardin, Charlotte Frye of Carl Hester die steevast naar voren komen.

Men zou zich beter eens af vragen waarom bepaalde beelden steevast aan gehaald worden en waarom en dát voorkomen.

Dit is echt een bosbrand proberen doven met een spuit pistool.... :x :x

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:27

Mkango schreef:
De KNHS en FNRS snappen duidelijk niet hoe algoritmen werken. :') Bovendien snap ik ook niet welk hoger doel de campagne dient — ik weet nauwelijks iets van curling, verspringen of klaverjassen en als ik dat erg had gevonden, had ik daar zelf wel wat aan gedaan. :=

Ach, lullig persbericht misschien...

Maar volgens mij riep men op Bokt een paar jaar geleden nog: De KNHS moet ophouden die topruiters in het zonnetje te zetten en de focus verleggen naar de breedtesport. Neem toch eens een Britt Dekker die het plezier in het paardrijden zo goed weet te verbeelden.

Nu hebben ze de dit gedaan, is het weer niet goed :')

Ik moet zeggen... Britt liegt geen woord in het filmpje... Wat heeft ze het treffend uitgelegd! Als dit alleen al zorgt voor wat meer eenheid, meer een 'samen'-gevoel, dan is dat al winst voor de huidige paardensport in Nederland! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:39

Janine1990 schreef:
Mkango schreef:

Ach, banketstaaf persbericht misschien...

Maar volgens mij riep men op Bokt een paar jaar geleden nog: De KNHS moet ophouden die topruiters in het zonnetje te zetten en de focus verleggen naar de breedtesport. Neem toch eens een Britt Dekker die het plezier in het paardrijden zo goed weet te verbeelden.

Nu hebben ze de dit gedaan, is het weer niet goed :')

Ik moet zeggen... Britt liegt geen woord in het filmpje... Wat heeft ze het treffend uitgelegd! Als dit alleen al zorgt voor wat meer eenheid, meer een 'samen'-gevoel, dan is dat al winst voor de huidige paardensport in Nederland! *\o/*
1. Ik ben geen onderdeel van die 'men.'
2. Dit staat volledig los van het feit dat bijna alles bij de KNHS gericht is op het accommoderen van de topsport. Gaat deze campagne zorgen voor bijvoorbeeld meer prijzengeld in de basissport? Nee, want het is gericht op het paardrijden onder de aandacht brengen niet-paardenmensen (oftewel: meer inkomen voor de KNHS en FNRS). Marketingtechnisch klopt er dus e.e.a. niet aan je bericht. :')

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:05

Ayasha schreef:
Veel paardenliefhebbers weten ook beter. Ipv een of andere dwaze campagne zou er beter flink hervormd worden zodat we geen hashtags nodig hebben. En nee, daarvoor hoef je de sport niet af te schaffen, je moet m paard vriendelijk maken. Het zijn niet ruiters als Charlotte Dujardin, Charlotte Frye of Carl Hester die steevast naar voren komen.

Men zou zich beter eens af vragen waarom bepaalde beelden steevast aan gehaald worden en waarom en dát voorkomen.

Dit is echt een bosbrand proberen doven met een spuit pistool.... :x :x

Ik snap ook niet helemaal wat ze verwachten hiermee te bereiken. Sterker nog: ik denk dat het gebruik van deze hashtag bij niet-paardenliefhebbers vaak de reactie 'heb je die paardenmeiden weer' zal opleveren.

Niet iedereen houdt van paarden, maar sommige mensen die dat wel doen lijken blind te zijn voor de misstanden binnen o.a. de sport.

En Britt vergeet te vertellen dat niemand energie krijgt van drollen scheppen of zorgen om een ziek paard. Het wordt wel heel rooskleurig neergezet zegmaar, terwijl het ook echt hard werken is. :o

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:53

Leuke campagne! En ja, ik heb de voorgaande commentaren ook gelezen. En van drollen scheppen krijg ik ook een leeg hoofd hoor, die mensen zijn er dus ook… ik vind het mooi in beeld gebracht, hoe er voor haar wordt gezorgd en hoe zij zelf weer voor haar dier zorgt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:54

Mkango, ik betwijfel of meer prijzengeld in de breedtesport gaat zorgen voor eerlijker rijden gezien de Nederlandse topsport voorbeelden.
Ik denk dat het heel erg goed is om te focussen op het plezier en de mindfulness die je ervaart van het werken met paarden. Niet op wat je kan bereiken. Wat naar mijn idee sowieso al een achterhaald concept is. De maatschappij is gelukkig steeds meer gericht op het 'mogen zijn' wie je ook bent en doen wat je leuk vindt.

Binnen dat kader denk ik dat dit een heel mooi begin is van de KNHS om het mooie deel van de sport te kunnen zien.

Of dat marketingtechnisch correct is, lijkt me afhankelijk van het kader waarin je het bekijkt.

Shae, ik moet eerlijk zeggen dat ik het na een lange werkdag heerlijk vind om even in mijn eentje 3 stallen uit te mesten en drollen te scheppen in de bak. Lekker even uitrusten van het hersenwerk van overdag en dom werk doen. Gewoon zen worden in de stank :')
Dan kan ik me iig concentreren op de training zonder eventuele werkspanningen mee te nemen in de communicatie met mijn paard.

Ik weet dat mijn stalgenoten dit ook als zodanig ervaren en wij zijn vast niet de enige.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:30

Maar mag het dan wel in correct Nederlands aub? Ik kan hier zo slecht tegen, gewoon even de take over doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:08

Shae schreef:
Ik snap ook niet helemaal wat ze verwachten hiermee te bereiken. Sterker nog: ik denk dat het gebruik van deze hashtag bij niet-paardenliefhebbers vaak de reactie 'heb je die paardenmeiden weer' zal opleveren.

Niet iedereen houdt van paarden, maar sommige mensen die dat wel doen lijken blind te zijn voor de misstanden binnen o.a. de sport.

En Britt vergeet te vertellen dat niemand energie krijgt van drollen scheppen of zorgen om een ziek paard. Het wordt wel heel rooskleurig neergezet zegmaar, terwijl het ook echt hard werken is. :o

Heb het filmpje niet gekeken want kan britt niet horen (alsin; kan haar manier van praten niet uit staan.) maar zo worden we nog meer als princesjes neer gezet inderdaad. Ik vraag me eerlijk gezegd of Brit buiten de camera al veel drollen geschept heeft maar goed. :o

Dandelion2 schreef:
Leuke campagne! En ja, ik heb de voorgaande commentaren ook gelezen. En van drollen scheppen krijg ik ook een leeg hoofd hoor, die mensen zijn er dus ook… ik vind het mooi in beeld gebracht, hoe er voor haar wordt gezorgd en hoe zij zelf weer voor haar dier zorgt.

Als ik me goed voel dan kan ik daar ook rust van krijgen maar als het sneeuwt, ijskoud is, regent, ik me klote voel, dan moet ik ook drollen scheppen. En dan ervaar ik dat wel degelijk als zwaar. hoe je het ook draait of keert het is geen leuk gelegenheidsklusje maar iets wat gewoon moet gebeuren. Als jij je **** voelt en de knol wordt ziek dan zit je gewoon bij die knol hoe *** jij je ook voelt. Dat mag ook gezegd worden. Het is niet allemaal regenbogen en zonneschijn. Zeker als je paarden aan huis hebt dan is het veel slepen hard werken, veel onderhoud. Heb je ze niet aan huis heb je idd een pensionhouder die het meeste k*twerk voor je doet.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:22

Ik erger me dan weer enorm aan de afstekende benen van Britt! Verder een lief mens hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:33

Janine1990 schreef:
Mkango, ik betwijfel of meer prijzengeld in de breedtesport gaat zorgen voor eerlijker rijden gezien de Nederlandse topsport voorbeelden.
Ik denk dat het heel erg goed is om te focussen op het plezier en de mindfulness die je ervaart van het werken met paarden. Niet op wat je kan bereiken. Wat naar mijn idee sowieso al een achterhaald concept is. De maatschappij is gelukkig steeds meer gericht op het 'mogen zijn' wie je ook bent en doen wat je leuk vindt.

Binnen dat kader denk ik dat dit een heel mooi begin is van de KNHS om het mooie deel van de sport te kunnen zien.

Of dat marketingtechnisch correct is, lijkt me afhankelijk van het kader waarin je het bekijkt.

Shae, ik moet eerlijk zeggen dat ik het na een lange werkdag heerlijk vind om even in mijn eentje 3 stallen uit te mesten en drollen te scheppen in de bak. Lekker even uitrusten van het hersenwerk van overdag en dom werk doen. Gewoon zen worden in de stank :')
Dan kan ik me iig concentreren op de training zonder eventuele werkspanningen mee te nemen in de communicatie met mijn paard.

Ik weet dat mijn stalgenoten dit ook als zodanig ervaren en wij zijn vast niet de enige.
Eerlijk gezegd begrijp ik maar weinig van wat je nou bedoelt. De breedtesport is de wedstrijdniveaus die niet onder (sub)topsport vallen, niet de boscrosser of recreatieve dressuurruiter om de hoek die geen lid zijn van de KNHS. Meer aandacht naar de breedtesport betekent dus meer aandacht naar de niet-topsportruiters binnen de KNHS. De KNHS is er immers hoofdzakelijk voor wedstrijdruiters, dat is waar ze hun fondsen vandaan halen, niet van mij of mijn buitenrijdende vriendin die geen lid zijn, want daar heeft de KNHS geen zicht op en dat is ook niet hun doelgroep.

Daarom zeg ik dat het promoten van paardrijden an sich (wat overigens betekent meer manegeruiters en meer wedstrijdruiters, dus meer geld voor de FNRS en KNHS - ze doen dit echt niet vanuit de goedheid van hun hart) losstaat van dat wat je eerst zegt, namelijk de kritiek op de KNHS dat ze te weinig doen voor de breedtesport. Dit zijn twee heel verschillende kwesties die je door elkaar haalt, daarom zeg ik dat je argumentatie marketingtechnisch niet klopt. Dat de KNHS en FNRS dondersgoed weten wat ze doen, dat staat buiten kijf, maar dat heeft echt niks te maken met de wereld een betere plek maken. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:54

Mkango schreef:
Eerlijk gezegd begrijp ik maar weinig van wat je nou bedoelt. De breedtesport is de wedstrijdniveaus die niet onder (sub)topsport vallen, niet de boscrosser of recreatieve dressuurruiter om de hoek die geen lid zijn van de KNHS. Meer aandacht naar de breedtesport betekent dus meer aandacht naar de niet-topsportruiters binnen de KNHS. De KNHS is er immers hoofdzakelijk voor wedstrijdruiters, dat is waar ze hun fondsen vandaan halen, niet van mij of mijn buitenrijdende vriendin die geen lid zijn, want daar heeft de KNHS geen zicht op en dat is ook niet hun doelgroep.

Maar de KNHS is wel de instantie die mede verantwoordelijk is, of zich in ieder geval mede verantwoordelijk dient te voelen voor het image van de paardensport. Of dit nu op topniveau is of op recreatief niveau. En laat dat image nu niet heel goed zijn bij een leek, kijk alleen maar eens rond op Bokt (werkelijk al mijn niet-paardminnende collega's kennen Bokt, omdat 'als je Googlet kom je altijd bij Bokt uit') hoe negatief men hier is over de topsport. Naar buiten (niet paardminnende kennissen/vrienden) toe zal dit niet heel erg veel anders zijn.
Dat leidt vroeg of laat tot het in het gedrang komen van het bestaansrecht van de paardensport. Wat er uiteraard toe leidt dat het bestaansrecht van de KNHS op termijn ook komt te vervallen, al zal dat financieel gezien eerder zijn dan dat er een verbod op de paardensport komt.

Het is daarom niet meer dan logisch dat de KNHS zich gaat focussen op het verbeteren van het image. Laat al die ruiters die zich wellicht af en toe (inclusief mijzelf) negatief uitlaten, zich ook eens realiseren hoeveel moois de sport met zich mee brengt. En nodig ze uit dat te uiten. Daarmee verbeter je het interne gevoel en image ook. Je brengt het samen-gevoel terug wat een groep mensen vele malen sterker maakt en bereidwilliger.

Mkango schreef:
Daarom zeg ik dat het promoten van paardrijden an sich (wat overigens betekent meer manegeruiters en meer wedstrijdruiters, dus meer geld voor de FNRS en KNHS - ze doen dit echt niet vanuit de goedheid van hun hart) losstaat van dat wat je eerst zegt, namelijk de kritiek op de KNHS dat ze te weinig doen voor de breedtesport. Dit zijn twee heel verschillende kwesties die je door elkaar haalt, daarom zeg ik dat je argumentatie marketingtechnisch niet klopt. Dat de KNHS en FNRS dondersgoed weten wat ze doen, dat staat buiten kijf, maar dat heeft echt niks te maken met de wereld een betere plek maken. :+

Als ik jouw berichten zo lees, dan lees ik eigenlijk een beetje dat de KNHS best zonder de breedtesport kan? Ik zal het verkeerd lezen neem ik aan. Want de topsport kan niet gefinancierd worden zonder breedtesport.

Ik ga altijd graag uit van het goede in de mens en in de organisaties. Dat het soms buitengewoon lullig overkomt zie ik ook wel. Echter kan een organisatie, ongeacht de behartigde belangen, naar buiten toe de huidige maatschappij niet vergeten. Een campagne dient wel te passen in het maatschappelijk nu. En NU is niet het moment om ruiters te gaan recruiten met financiële beloftes. Naast dat zoiets financieel niet haalbaar is, zal er ook een grote groep opstaan en zeggen: En wie behartigt het belang van de paarden die hiermee gemoeid raken?
Maar als deze campagne aanslaat en mensen de mooie dingen aan de paardensport meer gaan waarderen en naar buiten uitdragen, dan kán dit wel degelijk niet-paardenmensen (over de streep) trekken.

Ik zie daarom geen twee verschillende kwesties, ik zie alleen maar samenhang tussen wat jij verschillende kwesties noemt. De KNHS kan niet zonder de topsport, niet zonder de breedtesport, niet zonder de recreatieve ruiter... En de verbindende factor is toch hopelijk dat plezier dat we er allemaal op onze eigen manier aan beleven.
Als we dat een beetje meer aan elkaar kunnen gunnen en/of met elkaar kunnen delen, dan straal je veel mooiere dingen uit naar buiten toe. En dat maakt de sport een stuk aantrekkelijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:02

Ayasha schreef:
Shae schreef:

Heb het filmpje niet gekeken want kan britt niet horen (alsin; kan haar manier van praten niet uit staan.) maar zo worden we nog meer als princesjes neer gezet inderdaad. Ik vraag me eerlijk gezegd of Brit buiten de camera al veel drollen geschept heeft maar goed. :o

Dandelion2 schreef:

Als ik me goed voel dan kan ik daar ook rust van krijgen maar als het sneeuwt, ijskoud is, regent, ik me klote voel, dan moet ik ook drollen scheppen. En dan ervaar ik dat wel degelijk als zwaar. hoe je het ook draait of keert het is geen leuk gelegenheidsklusje maar iets wat gewoon moet gebeuren. Als jij je **** voelt en de knol wordt ziek dan zit je gewoon bij die knol hoe *** jij je ook voelt. Dat mag ook gezegd worden. Het is niet allemaal regenbogen en zonneschijn. Zeker als je paarden aan huis hebt dan is het veel slepen hard werken, veel onderhoud. Heb je ze niet aan huis heb je idd een pensionhouder die het meeste k*twerk voor je doet.

Ik wil nu niet heel optimistisch over komen (maar dat ben ik wel), verdriet/ziekte etc. horen allemaal bij het leven. Of je nu paarden hebt, honden, koeien... Noem het maar op... Ik denk dat iedereen wel 'verplichtingen' heeft die op ieders eigen manier leuk maar ook heel zwaar kunnen zijn.
Dat lijkt me nu niet bepaalt iets dat je alleen bij paarden hebt...

De magie waar Britt over spreekt, die herken ik. Maar die zal een hardloper misschien ook kennen als die na een lange werkdag vol vergaderingen, lopend op zijn tandvlees, zichzelf een schop onder z'n hol geeft en toch maar even 10km door weer en wind gaat lopen.

Maar waarom zou je een campagne gericht op positiviteit met zoveel droevigs doorspekken?
Ik ben door een best wel diep dal gegaan toen mijn maatje een blessure had die niet meer goed leek te komen. Maar dat is niet genoeg geweest om er mee te stoppen.
En ondanks dat jouw bericht best wel een negatieve tendens heeft (maar dat kan aan mijn manier van lezen liggen, ik vul op de sterretjes kut in in mijn hoofd), meen ik me te herinneren dat jij nog steeds paarden hebt. Ik neem dan toch bijna aan dat er toch positieve dingen een overmacht hebben over het negatieve?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:09

Ik heb nog steeds paarden ja, in eigen beheer. En ja IK vind het prachtig maar met dit weer (regen. Stormwind, hagel) moet het ook gebeuren en dan wens ik zelfs wel eens dat ik een andere hobby gekozen had. Zou ze nu niet meer kunnen missen maar als ik alles opnieuw zou doen weet ik niet of ik zou gaan paardrijden,

Met een vals beeld van rozengeur en maneschijn schetsen ga je het imago van de paardensport echt niet beter maken. Want het niet paardenpubliek denkt dan alleen nog maar meer dat ruiters niks moeten over hebben/niet hoeven te werken voor die magie terwijl we die arme dieren wel een bit in de mond stauwen en er op gaan zitten.

Paarden zijn veel verantwoordelijkheid en hard werken. En ja, voor mij is dat het meer dan waard maar dat veranderd niks aan het feit dat puur objectief ik heel veel moet doen én laten voor die magie. En hier wordt precies gedaan alsof we op een roze wolk der liefde leven. :+

Ken meer dan genoeg ruiters die ze om die reden vol pension hebben staan. Da’s prima, maar sorry: als je niks anders kent dan vol pension heb je geen ide wat een paard houden in houdt aan werk. En ik betwijfel ernstig dat Brit daar écht benul van heeft.

En ja ik vind dat belangrijk om te benoemen omdat ik nu al te vaak ruiters tegen kom die niet meer lijken te weten dat een paard er niet beleerd uit gefloept komt. Wat gaat dat worden als je nog meer verbloemt?

Komt er nog bij dat dit bovendien totaal niks zal veranderen aan ons imago omdat gel*l over ‘de magie’ mensen weinig interesseert zolang de toppers die in beeld komen spanning, stress en valpartijen en weinig empathie voor hun partner tonen.

Ik gooi morgen een S&T om mijn paarden en zet de hashtag bij beelden van paardzn met open mond die duidelijk over hun toeren zijn. (Eh niet echt natuurlijk maar stel) en ik vertel over de magie en de band met mijn paarden! <3 :+: <3 <3 :+:

Ga je dan denken ‘ooooohh maar excuseer ik wist helemaal niet dat het zo mooi was.’

Dit is gewoon doen alsof je je inzet voor het imago met als hoofddoel vooral niets te veranderen aan de werkelijkheid die er voor zorgt dat we iets moeten doen aan ons imago.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:31

Ayasha schreef:
Ik heb nog steeds paarden ja, in eigen beheer. En ja IK vind het prachtig maar met dit weer (regen. Stormwind, hagel) moet het ook gebeuren en dan wens ik zelfs wel eens dat ik een andere hobby gekozen had. Zou ze nu niet meer kunnen missen maar als ik alles opnieuw zou doen weet ik niet of ik zou gaan paardrijden,

Met een vals beeld van rozengeur en maneschijn schetsen ga je het imago van de paardensport echt niet beter maken. Want het niet paardenpubliek denkt dan alleen nog maar meer dat ruiters niks moeten over hebben/niet hoeven te werken voor die magie terwijl we die arme dieren wel een bit in de mond stauwen en er op gaan zitten.

Paarden zijn veel verantwoordelijkheid en hard werken. En ja, voor mij is dat het meer dan waard maar dat veranderd niks aan het feit dat puur objectief ik heel veel moet doen én laten voor die magie. En hier wordt precies gedaan alsof we op een roze wolk der liefde leven. :+

Ken meer dan genoeg ruiters die ze om die reden vol pension hebben staan. Da’s prima, maar sorry: als je niks anders kent dan vol pension heb je geen ide wat een paard houden in houdt aan werk. En ik betwijfel ernstig dat Brit daar écht benul van heeft.

En ja ik vind dat belangrijk om te benoemen omdat ik nu al te vaak ruiters tegen kom die niet meer lijken te weten dat een paard er niet beleerd uit gefloept komt. Wat gaat dat worden als je nog meer verbloemt?

Andersom, heb jij enig idee wat Britt haar werk buiten de paarden om voor haar is?
Ik persoonlijk namelijk niet, en ik heb maar te varen op haar woorden. Net zoals ik op jouw woorden moet varen als het gaat om jouw visie hierop. Ik wil dit niet voor jou of voor haar invullen en het lijkt me heel lastig om je als mens constant op te trekken aan een eigen invulling van een leven dat je zelf niet leeft.

Ik denk daarom ook dat deze campagne vooral draait om wat we wél met elkaar delen. En dat is een hele rare liefde voor paarden en soms ook de sport. Een liefde waar we elk onze eigen invulling aan geven en dat is oké. Of we nu wel of geen drollen scheppen, of we nu wel of niet de dierenartskosten voor ons paard zelf betalen, of we nu een weilandje hebben met een schuilstal en 3 paarden, of een all inclusive stal met binnenbak, buitenbak en ook nog eens een fraai bos.

Vaak zeg ik tegen mensen: "Ja, ik heb een chronische ziekte, ik ben een paardenmeisje. Sommige hebben het acute probleem, dat duurt meestal een jaar of 6, die stoppen in de puberteit, overgroeien het gewoon. Ik heb de chronische variant, helaas."
En ik denk dat die chronische variant maakt dat je er gewoon heel erg veel voor over hebt. Ongeacht in welke situatie (zie vorige alinea) dat is.

Iedereen leeft in een andere realiteit. Maar dat is wel ieders eigen realiteit, die er gewoon mag zijn.

Ik kom gelukkig weinig paardenmensen tegen die er zo in staan als jij in je laatste alinea beschrijft. Maar dat zal natuurlijk ook per bubbel van mensen waarin je verkeert anders zijn.
Om mij heen hoor ik juist veel niet-paardenmensen zeggen: "Goh jeetje, daar zit wel veel werk in!"
En dat beaam ik dan, maar ik leg ook uit hoe mijn situatie is en hoe gemakkelijk ik het wel niet heb.

Iemand die naar aanleiding van zo'n campagne geïnteresseerd raakt, zal echt eerst wel eens willen weten of het wel echt zo magisch is als Britt zegt en het ergens gaan proberen voordat ze een stal aan huis bouwen. En uitzonderingen zullen die regel enkel bevestigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:38

Nou ja, het is iets :). Als paardenliefhebber snap ik Britt haar gevoel helemaal. Ik denk dat iedere paardenliefhebber dat wel snapt.

Als je geen paardenliefhebber bent, trek je je schouders op, of kijk je dit filmpje niet eens, denk ik. Wat ik doe met voetbal, zeg maar.