Sport

Kristy Snepvangers tijdens een eventingwedstrijd.
Foto: Wikimedia Commons
Kristy Snepvangers is een jong Nederlands talent dat meermaals heeft bewezen wat ze in haar mars heeft in het eventing. Daarnaast is de amazone ook meer en meer te zien op jumping concours. Zo nam ze in januari deel aan het internationaal concours van Lier.
Ze sprong daar meermaals naar topklasseringen en ze liet zich van haar beste kant zien in 1.40m proeven. Een manusje-van-alles, kan je zeggen. Tijd dus om haar wat beter te leren kennen!
Je bent normaal eventingruiter, maar we hebben je nu uitstekend zien presteren op jumpingwedstrijden. Is het jouw plan om meer die kant op te gaan?
"Niet echt", gaat Kristy van start. "Ik ben eventingruiter en wil me daar nog steeds op blijven focussen. Ik vind dat nog steeds het aller gaafste door de kick die je dan krijgt. Dat gaat nu ook zo goed dat ik daar heel graag in wil doorgroeien."
"Wel is het zo dat mijn opa paarden fokt. Daardoor hebben we wel wat leuke springpaarden staan wat er voor heeft gezorgd dat ik ook vaker op jumpingwedstrijden ga. Nu dat ook steeds beter gaat, vind ik dat uiteraard super vet. Ik zal in die discipline hard blijven werken, maar eventing blijft het hoofddoel."
Je had in Lier twee paarden bij je, Lucifer en Inspiration. Worden zij op termijn ingezet in het eventing, of blijf je daarmee aan de slag in de jumping?
"Nee, Lucifer en Inspiration zijn echt wel springpaarden. Zij zijn ook zo gefokt. Het gebeurt soms wel dat er springpaarden zijn, die m'n opa heeft gefokt, die meer bloed of meer lef hebben. Deze worden dan wel opgeleid tot eventingpaarden."
Kan je wat meer vertellen over Inspiration en Lucifer zelf?
"Inspiration is een negen jaar oude zoon van Etoulon. Deze hebben we echt vanaf het prille begin opgeleid tot nu het 1.35/1.40m in Lier. Het was ook voor mij de eerste keer dat ik die hoogte meereed. Het is dus enorm fijn dat we daar samen in gegroeid zijn."
"Lucifer is nog een stukje jonger maar het is wel een paard waarvan ik weet dat het een hele goede kan worden. In het begin was het niet zeker of ik hem zou blijven rijden of we hem zouden verkopen, maar hij is zo leuk dat ik er wel fanatiek mee ben. Ik denk dat ie nog wel even gaat blijven!"
Je moet als eventingruiter natuurlijk goed zijn in alle disciplines. Heb je dan ook verschillende trainers?
"Ja klopt! Voor de dressuur word ik getraind door Brecht D'Hoore, voor het springen door Leon Kuijpers en Marcelle de Kam traint me in het eventing. Dus het is echt voor elke discipline een andere trainer."
Naar welke ruiters kijk je op binnen onze sport?
"In de jumping kijk ik vooral op naar Harrie Smolders. Ik zie hem enorm graag bezig en ik vind het ontzettend knap hoe hij met allerlei verschillende paarden zo goed overweg kan. In het eventing heb ik toch een voorkeur voor Michael Jung."
Wat zijn jouw doelen nog?
"M'n grootste doel op dit moment is een EK-medaille en ik zou ook graag een keer Military Boekelo rijden. Als ik tenslotte echt mag dromen zou ik uiteraard op een dag ook op de Olympische Spelen willen staan."